عصر آذربایجان

گزارش خبر

آزادراه تبريز بازرگان در بلاتکليفي

آزادراه تبريز بازرگان در بلاتکليفي

1395/06/29

احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبريز- بازرگان يکي از وعده‌هاي رئيس جمهور در سفر به آذربايجان شرقي بود که به قول يکي از نمايندگان تبريز در مجلس »هنوز يک سانتي‌متر هم پيشرفت نکرده است.«

گروه گزارش: احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبريز- بازرگان يکي از وعده‌هاي رئيس جمهور در سفر به آذربايجان شرقي بود که به قول يکي از نمايندگان تبريز در مجلس »هنوز يک سانتي‌متر هم پيشرفت نکرده است.«
ارديبهشت ماه سال 94 بود که در سفر هيئت دولت به آذربايجان شرقي دستور احداث پروژه اي حياتي براي توسعه شمال غرب کشور و احياي مسير تاريخي جاده ابريشم توسط رئيس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبريز- مرند-بازرگان کليد خورد تا نخستين پروژه مشترک آزادراهي ميان ايران و ترکيه در اين محور ساخته شود.
وزير راه و شهرسازي در مراسم کلنگ زني اين پروژه طول آن را 253 کيلومتر بيان کرد و گفت: آزادراه تبريز- بازرگان با همکاري سرمايه‌گذار خارجي و دولت احداث مي‌شود.
برآورد اوليه طرح 5800 ميليارد تومان است و قرار است اين طرح در چهار فاز مختلف و از تبريز به صوفيان و از صوفيان به مرند و سپس به بازرگان اجرا شود.
لازم به توضيح است که طبق وعده دولتمردان برآورد اوليه براي اتمام اين طرح 5 سال اعلام‌شده بود که باگذشت بيش از يک سال از اين پروژه هنوز مقدمات احداث اين پروژه انجام‌نشده است.
قرار بود شرکت ترکيه‌اي برگيز 65 درصد اين پروژه را انجام دهد و 35 درصد بقيه نيز توسط دولت احداث شود، ولي هم‌اکنون باگذشت بيش از يک سال از اين کلنگ زني هنوز مقدمات کار فراهم نشده و گويا شرکت ترکيه‌اي به خاطر برخي مشکلات و همچنين بروکراسي‌هاي اداري رايج در کشور ما از نهايي شدن قرارداد ساخت اين آزادراه منصرف شده است.
نبايد فراموش کرد که دولت ترکيه با احداث اين پروژه دسترسي مطمئني به خليج‌فارس پيدا خواهد کرد ولي متأسفانه کاغذبازي‌هاي اداري و روند طولاني صدور مجوزها و عقد قراردادها در کشور باعث شده است تا سرمايه‌گذاران ترک قرارداد ساخت اين آزادراه را نهايي نکنند.
بر اساس مصوبه دولت، ساخت اين آزادراه که از مهم‌ترين پروژه‌هاي آزادراهي کشور است بايد حداکثر تا دي‌ماه 94 آغاز مي‌شد ولي هنوز خبري از اجراي اين طرح بزرگ که مي‌تواند نقش بزرگي در رونق اقتصادي و توسعه کشور و شمال غرب داشته باشد، نيست.
*وعده دولت براي احداث پروژه آزادراه تبريز- مرند- بازرگان محقق نشده است
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: وعده دولت براي احداث پروژه آزادراه تبريز- مرند- بازرگان محقق نشده است.
احمد عليرضا بيگي بابيان اينکه منتظر شروع احداث اين پروژه هستيم، افزود: هنوز يک سانتي‌متر هم اين پروژه پيشرفت نکرده است درحالي‌که قرار بود از دي‌ماه سال گذشته شروع شود.
وي با اشاره به اهميت احداث اين آزادراه اظهار داشت: آزادراه تبريز - مرند - بازرگان يکي از مسيرهاي احياکننده جاده ابريشم است که بخشي از آزادراه تهران – بازرگان به شمار مي‌رود و مسير ميان تهران و مرز بازرگان را کوتاه‌تر کرده است.
عليرضا بيگي با تأکيد بر اينکه احداث اين طرح ملي مي‌تواند باعث توسعه شمال غرب کشور شود، ادامه داد: منتظر شروع احداث اين پروژه هستيم. بايد دولت با کمک سرمايه‌گذار خارجي مقدمات اجراي اين پروژه را فراهم کند و به وعده‌هاي خود در خصوص اين طرح عمل کند.
*آغاز احداث 60 کيلومتر از آزادراه تبريز – بازرگان
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز احداث 60 کيلومتر از آزادراه تبريز - بازرگان با صرف اعتبار شش هزار ميليارد ريالي خبر داد و گفت: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان يکي از طرح‌هاي اصلي حوزه راه کشور است که وزارت راه و شهرسازي تلاش زيادي براي آغاز اين پروژه انجام مي‌دهد.
محمدصادق پور مهدي بابيان اينکه اين پروژه بااتصال به مرز کشور ترکيه و پس‌ازآن کشورهاي اروپايي، شبکه ترانزيتي شرق به غرب را تکميل خواهد کرد، ابراز داشت: براي اين پروژه سرمايه‌گذار خارجي جذب‌شده و وزارت راه و شهرسازي نيز 60 کيلومتر از راه را با صرف اعتبار 600 ميليارد توماني زير پيمان برده است.
وي سپس ادامه داد: محور تبريز – بازرگان ازنظر ترافيک بين‌المللي در مسير آسيا – اروپا قرارگرفته که ازنظر رشد ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي کالا اهميت فوق‌العاده بالايي دارد.
پور مهدي در خصوص اهداف اين طرح نيز گفت: احداث بخشي از آزادراه سراسري کريدور بين‌المللي شرق - غرب و شبکه بزرگراهي آسيايي يکي از اصلي‌ترين اهداف اين پروژه است.
وي بابيان اينکه اين آزادراه مسير بين تهران و مرز بازرگان را کوتاه مي‌کند، ادامه داد: تکميل شبکه ترانزيتي کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکيه و کشورهاي اروپايي ديگر هدف مهم اين پروژه است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي در خصوص کاهش زمان سفر بعد از احداث اين پروژه نيز افزود: کاهش مصرف سوخت و افزايش ايمني از ديگر اهداف اين پروژه است.
*پروژه احداث آزادراه تبريز- بازرگان تعطيل نشده است
مجري پروژه احداث آزادراه تبريز- بازرگان نيز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص شايعاتي که در خصوص تعطيلي اين طرح وجود دارد گفت: پروژه احداث آزادراه تبريز- بازرگان تعطيل نشده است و منتظر نهايي شدن قرارداد با سرمايه‌گذار خارجي هستيم.
اروجعلي عليزاده بابيان اينکه اين پروژه يکي از اصلي‌ترين طرح‌هاي وزارت راه است و هرگز تعطيل شدني نيست، افزود: بااينکه مشارکت سرمايه‌گذار خارجي در احداث اين آزادراه نهايي نشده ولي همکاران ما به‌موازات طي مراحل نهايي شدن قرارداد در حال انجام امور پيش اجرايي هستند.
وي با اشاره به اينکه تملک زمين موردنياز براي احداث اين آزادراه در مسير تبريز- مرند اجرا مي‌شود، ادامه داد: 2 هزار ميليارد ريال از منابع اين طرح از فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه تأمين مي‌شود و براي سال جاري نيز از محل بودجه سالانه 2 هزار و 310 ميليارد ريال براي اين پروژه اختصاص‌يافته است.
عليزاده همچنين ادامه داد: ساخت اين آزادراه بر اساس اولويت‌هاي مسير انجام مي‌گيرد که اولويت اول احداث آزادراه شش خطه تبريز – صوفيان به طول 37 کيلومتر است.
وي ادامه داد: اولويت دوم احداث آزادراه شش خطه صوفيان – مرند به طول 26 کيلومتر و اولويت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول 190 کيلومتر است.
عليزاده در پايان گفت: اولويت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول 190 کيلومتر است که تلاش مي‌کنيم روند اداري احداث اين پروژه انجام شود و هرچه سريع‌تر شاهد تسريع عمليات اجرايي اين آزادراه باشيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، محور تبريز – بازرگان ازنظر ترافيک بين‌المللي و موقعيتي که در شبکه شرقي – غربي (جاده ابريشم) و مسير آسيا – اروپا و شبکه بزرگراهي آسيا دارد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است که اميدواريم احداث اين پروژه با جديت تمام آغاز شود و شاهد تحقق اصلي‌ترين وعده دولت يازدهم به مردم آذربايجان شرقي باشيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آزادراه تبريز بازرگان در بلاتکليفي

آزادراه تبريز بازرگان در بلاتکليفي
خروج

احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبريز- بازرگان يکي از وعده‌هاي رئيس جمهور در سفر به آذربايجان شرقي بود که به قول يکي از نمايندگان تبريز در مجلس »هنوز يک سانتي‌متر هم پيشرفت نکرده است.«

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها