عصر آذربایجان

گزارش خبر

کرونا چرخ توليد در آذربايجان‌غربي را از کار انداخت

کرونا چرخ توليد در آذربايجان‌غربي را از کار انداخت

1400/04/20

گروه اقتصادي: چرخ توليد در برخي واحدهاي توليدي آذربايجان‌غربي پيش از کرونا نيمه راکد بود که همه‌گيري ويروس کرونا، کارخانه‌ها و واحدهاي صنعتي و توليدي بسياري تعطيل و افراد مشغول در آن‌ها از کار بيکار شدند.

 گروه اقتصادي: چرخ توليد در برخي واحدهاي توليدي آذربايجان‌غربي پيش از کرونا نيمه راکد بود که همه‌گيري ويروس کرونا، کارخانه‌ها و واحدهاي صنعتي و توليدي بسياري تعطيل و افراد مشغول در آن‌ها از کار بيکار شدند.   فعال کردن واحدهاي صنعتي راکد در جهت رشد اقتصادي و افزايش اشتغال جوانان از عواملي اساسي براي رشد وضعيت اقتصادي و پيشرفت شهري است که اهتمام جدي مسئولان را مي‌طلبد.
آذربايجان‌غربي جزو استان‌هاي است که با وجود ظرفيت‌هاي گسترده در راستاي معادن، صنايع، کشاورزي صدرنشين فلاکت بوده و هر روز نبض اشتغال کندتر مي‌زند و در حال حاضر نيز برخي واحدهاي توليدي به دليل نبود مواد اوليه و برخي نيز به دليل شيوع ويروس کرونا و بسته بودن مرزها به تعطيلي کشيده شده و در آستانه ورشکستگي کامل هستند که تنها با تلاش اين مسئولان مي‌توان از ظرفيت‌هاي مغفول مانده اين استان استفاده کرده و از تهديدها به عنوان فرصت استفاده کرد.بنابراين راه اندازي مجدد واحدهاي صنعتي و توليدي راکد و رفع موانع پيش‌روي آن‌ها خيز بسيار موثري در تحقق جهش توليد، رونق صادرات و افزايش اشتغال پايدار خواهد بود که بايد در اولويت مسئولان استاني مربوطه قرار گيرد چرا که با افزايش بيکاري در استان به تناسب آن بزهکاري و انواع آسيب‌هاي اجتماعي نيز افزايش مي‌يابد.با وجود برگزاري جلسات متعدد و ارائه طرح‌ها، اعداد و ارقام مختلف در خصوص احياي واحدهاي راکد از سوي مسئولان در استان متاسفانه خروجي اين  اين جلسات افزايش تعداد بيکاري در استان است.
وجود برخي تحريم‌ها در استان باعث راکد ماندن واحدهاي توليدي شده است
يکي از کارفرمايان واحدهاي توليدي در استان در اين خصوص بيان کرد: واحدهاي صنعتي قبل از شيوع کرونا فعاليت چنداني نداشتند و چرخ توليد اين واحدها نيمه راکد بود که همه‌گيري ويروس کرونا، کارخانه‌ها و واحدهاي صنعتي و توليدي بسياري تعطيل شده و افراد مشغول به کار در آن‌ها از کار بيکار شدند.وي افزود: تاثيراتي که کرونا بر سبک زندگي افراد برجاي گذاشته تاثيراتي است که مي‌تواند پايدار باشد و آينده پيش‌رو را بسيار متفاوت‌تر از گذشته سازد بنابراين اگر مسئولان اوضاع و شرايط پيش نآمده را به خوبي مديريت کنند مي‌توان واحدهاي توليدي را به چرخه توليد بازگرداند.اين کارفرما بيان کرد: از سوي ديگر وجود برخي تحريم‌ها، نرخ مواد اوليه، سود بالاي بانک‌ها، نبود بازار و صادرات از عواملي هستند که توانستند در طول چند سال اخير چرخ صنعت و توليد را از حرکت باز دارند.
220 واحد توليدي آذربايجان‌غربي احيا شد
استاندار آذربايجان‌غربي با بيان اينکه در طول دو سال اخير 220 واحد به چرخه توليد برگشته‌اند، اظهار داشت: متاسفانه ظرفيت‌هاي بي‌نظير استان به دلايل مختلف به درستي به کار گرفته نشده است که اگر ظرفيت‌هاي استان در بخش‌هايي چون معدن، کشاورزي، گردشگري و صنعت به خوبي استفاده شود علاوه بر ريشه‌کني بيکاري، بستر اشتغال براي متقاضيان ساير استان‌ها نيز فراهم مي‌شود.محمدمهدي شهرياري افزود: وجود معادن طلا، مس، خاک‌هاي نادر، تيتانيوم و ساير معادن آينده خوبي را در پيش‌روي استان قرار داده است و از اين ظرفيت‌ها در راستاي اشتغال‌زايي استفاده کرد.وي با اشاره به اين‌که تعداد 550 واحد راکد در سطح استان قرار دارد، عنوان کرد: آذربايجان‌غربي از لحاظ داشتن واحد‌هاي صنعتي در رتبه سيزده کشوري قرار دارد.شهرياري همچنين در خصوص حوزه تجاري آذربايجان‌غربي گفت: بخش تجاري استان زيرساخت‌هاي مناسبي را در اختيار دارد ولي در حوزه مديريت يک‌پارچه و تجهيزات در پايانه‌هاي مرزي با مشکلاتي روبرو هستيم.
 90 واحد توليد راکد و نيمه راکد در استان به چرخه توليد بازگشته‌اند
مدير عامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان‌غربي با بيان طي يک سال گذشته 90 واحد توليد راکد و نيمه راکد در استان به چرخه توليد بازگشته‌اند، گفت: براي بازگشت واحدهاي صنعتي به چرخه توليد مشکل اين واحدها بررسي و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌هاي رفع موانع توليد يا کارگروه اقتصاد مقاومتي فرستاده مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، حسن حاتمي با بيان اينکه، از ‌يک‌هزار و 378 واحد به بهره‌برداري رسيده در شهرک‌ها و نواحي صنعتي اين استان يک‌هزار و سه واحد فعال است، افزود: 23 هزار و 528 نفر در واحدهاي فعال موجود در اين شهرک‌ها و نواحي مشغول به‌کار هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها