عصر آذربایجان

گزارش خبر

حمل و نقل عمومي تبريز، پاي لنگ مقابله با کرونا

حمل و نقل عمومي تبريز، پاي لنگ مقابله با کرونا

1399/10/07

گروه گزارش: ستاد مقابله با کرونا براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي دستور کار ويژه اي تعيين کرده است و بر رعايت فاصله گذاري تاکيد دارد، اما ناوگان حمل و نقل شهري تبريز که در روزهاي قبل از کرونا هم جوابگوي تقاضاي موجود نبود، اين روزها بيشتر لنگ مي‌زند. شرکت واحد اتوبوسراني تبريز و حومه با داشتن بيش از 700 دستگاه اتوبوس تا پيش از شيوع ويروس کرونا روزانه 800 هزار نفر از شهروندان را جا به جا مي کرد و اکنون هم هر چند استفاده از وسايل نقليه عمومي کاهش يافته و مردم بيشتر ترجيح مي دهند از خودروي شخصي استفاده کنند، اما به هر حال بخش مهمي از شهروندان که بيشتر از اقشار ضعيف جامعه هستند، براي سفرهاي درون شهري از اتوبوس و تاکسي و البته قطار شهري استفاده مي کنند.

گروه گزارش:  ستاد مقابله با کرونا براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي دستور کار ويژه اي تعيين کرده است و بر رعايت فاصله گذاري تاکيد دارد، اما ناوگان حمل و نقل شهري تبريز که در روزهاي قبل از کرونا هم جوابگوي تقاضاي موجود نبود، اين روزها بيشتر لنگ مي‌زند.  شرکت واحد اتوبوسراني تبريز و حومه با داشتن بيش از 700 دستگاه اتوبوس تا پيش از شيوع ويروس کرونا روزانه 800 هزار نفر از شهروندان را جا به جا مي کرد و اکنون هم هر  چند استفاده از وسايل نقليه عمومي کاهش يافته و مردم بيشتر ترجيح مي دهند از خودروي شخصي استفاده کنند، اما به هر حال بخش مهمي از شهروندان که بيشتر از اقشار ضعيف جامعه هستند، براي سفرهاي درون شهري از اتوبوس و تاکسي و البته قطار شهري استفاده مي کنند.
بر همن اساس هم با وجود اينکه در روزهاي پيک شيوع ويروس کوييد 19 شاهد توقف فعاليت اتوبوس هاي درون شهري براي چند روز بوديم، اما مسوولان شهري، چاره اي جز راه اندازي مجدد ناوگان نديدند و سعي کردند با کنترل الزام هاي بهداشتي سهم خود را در جابجايي مسافران شهري حفظ کنند.
رعايت پروتکل هاي بهداشتي در اتوبوس هاي تبريز
مديرعامل شرکت اتوبوسراني تبريز و حومه با بيان اينکه بخش مهمي از ناوگان اتوبوسراني تبريز فرسوده است، گفت: در حال حاضر، با تلاش شبانه روزي کارکنان فني و پشتيباني به شهروندان خدمات ارائه مي دهيم .
ايمان غني زاده با بيان اين‌که تنها راه مهار کرونا رعايت دقيق دستورالعمل‌هاي بهداشتي و عدم تردد غير ضروري است، اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسراني نيز در خصوص رعايت موارد بهداشتي، اقداماتي از جمله ضد عفوني کردن روزانه اتوبوس‌ها و ايستگاه‌ها و کنترل و راهنمايي مسافران در تمامي خطوط به‌ويژه در مسير تندرو توسط ناظران ويژه، استفاده اجباري از ماسک و رعايت فاصله اجتماعي و همچنين تهيه و فروش ماسک با قيمت مصوب دولتي در باجه‌هاي شارژ کارت بليت را انجام مي‌دهد.
غني زاده با تاکيد بر اين‌که سوار شدن به اتوبوس بدون داشتن ماسک ممنوع است، خاطرنشان کرد: با وجود اين تمهيدات متاسفانه برخي از شهروندان با عدم انتظار براي رسيدن اتوبوس خالي در برخي مسيرها، موارد بهداشتي از جمله فاصله اجتماعي را نيز در داخل اتوبوس‌ها رعايت نمي‌کنند که گاهي باعث به‌وجود آمدن تنش بين راننده و مسافران خاطي مي‌شود.
وي افزود: ما در شرکت واحد اتوبوسراني همه موارد بهداشتي را رعايت مي‌کنيم و انتظار داريم شهروندان هم جهت جلوگيري از شيوع و انتقال بيماري، موارد توصيه شده توسط کارشناسان بهداشتي را رعايت کرده و حتما فاصله‌ اجتماعي را مراعات و از ماسک استفاده کنند.
شايد گاهي با برنامه ريزي لازم و خروج از منزل در زمان مناسب شهروندان بتوانند با رعايت پروتکل هاي کرونا از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده کنند اما به نظر مي رسد در اوج سفرهاي درون شهري و به ويژه زماني که شهروندان براي رفتن به محل کار از اتوبوس استفاده مي کنند انتظار کشيدن مسافران براي اتوبوس هاي خالي دور از انتظار است .
با روزبه صادقي که صبح امروز در ايستگاه چهار راه شريعتي تبريز قصد سوار شدن به اتوبوس مسير تندرو غرب به شرق را دارد، هم کلام مي شوم؛ صادقي که ماسک زده است و دستکش به دست دارد، مي گويد: سر کار مي روم اگر دير برسم کارفرما توبيخم مي کند. مي گويم چرا کمي زودتر از خانه خارج نشدي؟ جواب مي دهد: فرقي نمي کند ساعت 6صبح هم که بيايي وضع همين است.
اتوبوس مي رسد، تمام صندلي ها پر است و مسافران زيادي هم سرپا ايستاده اند، روزبه خداحافظي مي کند و سوار مي شود. از پيرمردي که در صندلي ايستگاه نشسته است، مي پرسم سرکار مي رويد؟ مي گويد : مغازه دارم، لوازم بهداشتي ساختمان. مي گويم هميشه از اتوبوس براي رفت و آمد استفاده مي کنيد؟ جواب مي دهد: بله. راحت تر است به شرطي که جا براي نشستن باشد.
مي پرسم از کرونا نمي ترسيد؟ مي گويد: چرا براي همين هم صبر مي کنم اتوبوس خلوتي بيايد.
اما صبر و انتظار چاره کار اساسي براي معضل کمبود ناوگان اتوبوسراني تبريز نيست و مسوولان مديريت شهري تبريز بايد اهتمام بيشتري براي حل اين مشکل داشه باشند، هر چند براي خريد اتوبوس هاي شهري زينه چند ميلياردي نياز است اما با استفاده از روشهاي مختلف تامين منابع از جمله استفاده از اوراق مشارکت و فروش املاک مازاد مي توان بخشي از نياز افزايشي روزهاي کرونايي را پاسخ داد. رييس کميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي تبريز با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومي تبريز گفت: براي نوسازي ناوگان نياز به حمايت هاي بيشتر دولت است.
سونيا انديش با اشاره به اينکه رانندگان خودروهاي عمومي درون شهري مظلوم ترين قشر جامعه هستند، گفت: رانندگان در دوران کرونا به سختي فعاليت مي کنند و خطر ابتلا به بيماري در آنها زياد است.
کاهش 50 درصدي مسافرگيري ناوگان اتوبوسراني تبريز
رئيس ستاد پيشگيري از کروناي شهرداري تبريز نيز گفت: مسافرگيري در اتوبوس‌هاي ناوگان حمل و نقل عمومي اين شهر در روزهاي کرونايي در مقايسه با شرايط قبل از آن 50درصد کاهش يافته است.
محمدحسين حسن زاده افزود: مشکل حادي در ارائه خدمات و رعايت پروتکل‌ها در سيستم حمل و نقل اتوبوس راني نداريم، ولي در مواردي مشکلاتي وجود دارد.
وي اظهار کرد: در برخي ايستگاه‌ها با مشکل ازدحام جمعيت مواجه هستيم و همچنين در ساعات اول وقت و آخر وقت ازدحام جمعيت بالاست.
به گزارش  عصر  آذربايجان به نقل ازايرنا، وي اضافه کرد: به دليل محدود بودن تعداد اتوبوس‌ها در هر دو بخش خصوصي و دولتي، امکان افزايش نداريم.
حسن زاده ادامه داد: پيشنهاد مي‌کنيم مصوبات به صورت شفاف در جامعه اطلاع رساني و محدوديت‌ها و قوانين اعلام شود تا در صورت تذکر از سوي کارکنان شهرداري، شهروندان به آن عمل کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها