عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا بود و نبود احمدي نژاد تفاوتي به حال روحاني نمي_کند

چرا بود و نبود احمدي نژاد تفاوتي به حال روحاني نمي_کند

1395/07/18

انتخابات 96 با همه اتفاقات افتاده در دولت و حواشي به وجود آمده به يک معادله چند مجهولي تبديل شده است. معادله اي که اکنون با کناره گيري احمدي نژاد از حضور در رقابتها مجهولاتش بيشتر هم شده است.

سرويس سياسي:  انتخابات 96 با همه اتفاقات افتاده در دولت و حواشي به وجود آمده به يک معادله چند مجهولي تبديل شده است. معادله اي که اکنون با کناره گيري احمدي نژاد از حضور در رقابتها مجهولاتش بيشتر هم شده است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل نظام جمهوري اسلامي و آغاز اولين حکومت با راي مردم، همواره دولتهاي بر سر کار آمده در جمهوري اسلامي، 8 ساله بوده اند. معمولا تجربه نشان داده که مردم ايران در گذشته به رئيس جمهور منتخب در دور دوم هم اعتماد مي کنند و مجددا آراي صندوق ها به سمت وي مي_رود.همين موضوع موجب شده است تا حاميان دولت همچنان اميدوار به انتخابات 96 باشند. از طرفي با توجه به اعلام احمدي نژاد از عدم حضورش در کارزار انتخابات 96، اصلاح طلبان و کارگزاراني ها که از سال 92 با پيروزي خفيف روحاني بر اريکه قدرت نشسته اند، بيش از پيش به ادامه اين شرايط در انتخابات 96 اميدوار شده اند.
هر چند دولت تدبير و اميد در اين سه سال چه در عرصه اقتصادي و چه در عرصه سياست خارجه که مورد تاکيد خود روحاني در آغاز دولتش بود، توفيق چنداني کسب نکرده اند و تقريبا تمامي شعارهاي مطرح شده جواب معکوس داده، با همه اين مباحث همچنان تدبير و اميدي ها با همه ترس و دلنگراني که دارند به انتخابات 96 اميدوار هستند.در اين ميان شايد توجه به چند نکته ظريف ولي اساسي مي تواند بسياري از مجهولات ذهني را حل کند. معادله چند مجهولي که اکنون با کناره گيري احمدي نژاد مجهولاتش بيشتر هم شده است.ابتدا بايد موضوع 8 ساله شدن رياست جمهوري را مورد بررسي قرار داد. سنتي که به اشتباه به عنوان يک قانون نا_نوشته از سوي تدبير و اميدي ها اين روزها به خورد مردم داده مي شود.اگر هاشمي در سال 72 هر چند با تمامي ضعفهاي عملکردي به خصوص در حوزه اقتصاد مجددا توانست راي بياورد و يا خاتمي در سال 80 با تمامي هنجار شکني و خيانت هاي وزرايش که اکنون خارج نشين شده اند، مجددا توانست اعتماد مردم را جلب کند  شرايطي کاملا متفاوت نسبت به امروز داشته اند.
ابزارهاي ارتباطاتي و خبري به اين اندازه پيش رفته نبود و تمامي اخبار دولت همان بود که از سوي دولتمردان از تريبون رسانه ملي مطرح مي شد. شبکه هاي اجتماعي وجود نداشت و معمولا عموم مردم شناخت عميق از شرايط موجود نداشتند، اما اکنون شرايط کاملا متفاوت شده است. شايد موضوعي همچون FATF اگر در گذشته رقم مي خورد، پنهان مي ماند و يا دستاوردهاي برجام و دوران پسا برجامي اين چنين براي مردم شفاف نمي شد.موضوع دومي که مي توان گفت اصلاح طلبان را دچار اشتباه محاسباتي کرده، عدم حضور احمدي نژاد در انتخابات 96 است. حاميان روحاني، رئيس دولت نهم و دهم را جدي ترين و تنها ترين رقيب انتخاباتي خود مي پنداشته اند. شايد سفرهاي استاني احمدي نژاد طي ماههاي گذشته و استقبال قابل توجه از وي، يکي از مهمترين دلايل رسيدن به اين نتيجه بوده است.اما بايد به اين نکته توجه داشت، گذشته از عملکرد و کارنامه قابل قبول دولت نهم و دهم به خصوص قبل از آغاز حواشي پاياني دولت دهم، اگر امروز سفرهاي استاني احمدي نژاد اين چنين رونق گرفت، بي شک بيش از همه چيز مديون عملکرد سه ساله روحاني است.عملکرد روحاني چنان با شعار هاي ابتداي سال 92 خود فاصله گرفت که با هيچ سخنراني و تغيير فضايي، تلطيفش ممکن نيست . همين موضوع کافي بود تا رئيس جمهور گذشته که روحاني با نردبان انتقاد از او بالا رفته بود، مجددا بر سر زبان ها بي افتد. روحاني در سال 92 در انتقاد از دولت دهم، گوي سبقت را از همگان ربود و در جايگاه سوال کننده نشست و راي جمع کرد، اما اين بار در سال 96 خود بايد در جايگاه پاسخگويي قرار بگيرد.با اين شرايط، بود و نبود احمدي نژاد تفاوت چنداني به حال روحاني نخواهد داشت، هر شخصي به خصوص چهره جوان و جديد با گفتمان عدالت و انتقاد از دولت فعلي به رقابت با روحاني برخيزد، مي تواند به راحتي پيروز اين رقابت باشد، تنها اندکي آشنايي به قواعد بازي لازم است.
انتخابات اسفند 94 که هنوز توافقات با غرب از سوي روحاني و دولت به عنوان يک بازي پيروز معرفي شده بود و FATF  و فيشهاي نجومي هم در کار نبود، اين چنين به پايان رسيد که روحاني در استان تهران در خبرگان نفر سوم شد و از شخصي که آخرين حضورش در رسانه ملي مربوط به بيش از 7 ماه گذشته مي شد، کمتر راي آورد. انتخابات مجلس هم که با تمامي "تَکرار ها" و پيامکهاي انبوه دولتي "اميد" دهنده در شب انتخابات نتوانستند حتي نصف کرسي هاي مجلس را هم کسب کنند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از راه دانا،  اگرچه روحاني با مشورت اطرافيانش با طرح موضوعات فرعي و البته با تلاش براي بيرون راندن رقباي جديش از زمين بازي سعي در تغيير شرايط دارد، اما بايد گفت روحاني حتي بدون حضور رقباي جدي و قديمي خود هم کار دشواري در سال 96 خواهد داشت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چرا بود و نبود احمدي نژاد تفاوتي به حال روحاني نمي_کند

چرا بود و نبود احمدي نژاد تفاوتي به حال روحاني نمي_کند
خروج

انتخابات 96 با همه اتفاقات افتاده در دولت و حواشي به وجود آمده به يک معادله چند مجهولي تبديل شده است. معادله اي که اکنون با کناره گيري احمدي نژاد از حضور در رقابتها مجهولاتش بيشتر هم شده است.

استاني شدن انتخابات آسيب يا ضرورت

خروج

سرويس سياسي: ‌اين روزها بحث انتخابات از جمله لايحه جامع انتخابات و نيز طرح استاني شدن انتخابات نقل محافل سياسي بوده و کارشناسان از جنبه هاي متفاوت به تحليل اين موضوع ها پرداخته و در رد و يا پذيرش آنها نقطه نظرات خود را ارائه مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها