عصر آذربایجان

گزارش خبر

تهيه اطلس غارهاي تبريز

زيبايي‌هاي زيرزمين خيلي زيباتر از روي زمين//

1395/08/09

غارنوردي، کشف يک دنياي جديد است، هستند افرادي که مي‌کوشند با ورود به تونل‌هاي تاريک زيرزميني، رمز و راز غارهايي که کمتر بشري به آنجا پا گذاشته را کاوش کنند.

گروه گزارش: غارنوردي، کشف يک دنياي جديد است، هستند افرادي که مي‌کوشند با ورود به تونل‌هاي تاريک زيرزميني، رمز و راز غارهايي که کمتر بشري به آنجا پا گذاشته را کاوش کنند.
افراد پرهيجان و ماجراجويي که به دنبال ناشناخته هستند. براي يک خبرنگار سخت است در مورد افرادي سخن بگويد که در کشورهاي ديگر بسيار شناخته شده‌تر هستند تا کشور خودمان، سخت است نوشتن گزارش از افرادي که در حوزه‌هاي مختلف علمي، ورزشي، اقتصادي و ... در نظام بين‌الملل حرفي براي گفتن دارند اما در کشور خودمان مسؤولان و ما رسانه‌ها سراغ چنين افرادي نرفته‌ايم، اين‌ها را نوشتم تا بگويم استاد ابراهيم بيراميان، يکي از همين چهره‌هاي بين‌المللي است که به دليل اکتشافات صورت گرفته در کشورهاي مختلف بيشتر شناخته شده است تا در کشور خودمان، او استاد مسلم غارنوردي و کاشف غارهاي جديد است. با او به گفت‌و‌گو نشسته‌ايم تا از علاقه‌مندي‌هاي خود به غارنوردي بگويد که غارنوردي را  تمام عشق، علاقه و هستي خود مي‌داند، از اکتشافات خود در ديگر کشورها مي‌گويد و خاطرات جذاب و فراموش نشدني‌اش، استاد بيراميان از غفلت‌هاي صورت گرفته در حوزه گردشگري غارنودري نيز دلگير است و آرزوي خود را انتشار عکس ‌اي تزئينات و زيبايي‌هاي داخل غارها اعلام مي‌کند که البته به دليل نداشتن اسپانسر فقط در حد يک آرزوست. اما او تحقق اين  آرزو را جزو اهداف مهم زندگي خود قرار داده است.
*استاد بيراميان چگونه شد که شما به غارنوردي علاقه‌مند شديد ؟
من قبل از غارنوردي به صورت حرفه‌اي به فعالي‌هاي کوهنوردي و صخره‌نوردي مشغول بودم، غارنوردي کشف دنياي جديد کيلومترها زير اعماق زمين است. من غارنوردي را به صورت حرفه‌اي از سال 87 آغاز کردم. در سال 87، 14 مربي خارجي براي آموزش غارنوردي به ايران آمده بودند و طي تماسي که از تهران صورت گرفت، از تبريز من و دو نفر ديگر از غارنوردان در دوره آموزشي غارنوردي به صورت حرفه‌اي شرکت کرديم. در اين کلاس‌ها تکنيک‌هاي اوليه را آموزش ديديم، غار يخ مراد و غار قلعه کرد قزوين را در اين دوره‌هاي آموزش غارنوردي کاوش کرديم. بعد از يک سال و طي 14 روز دوره‌هاي تخصصي غارنوردي را در کشور لبنان گذرانديم. در دوره‌هاي تخصصي کشور لبنان 8 نفر از ايران رفته بوديم که اين دوره‌ها به صورت فشرده و طي 14 روز به طول انجاميد.
*آيا شما بعد از آموزش‌هاي تخصصي اقدام به برگزاري کلاس‌هاي غارنوردي در داخل کشور نموديد؟
 بله، ما براي آشنايي علاقه‌مندان به غارنوردي کلاس‌هاي آموزشي و تمرينات غارنوردي را در بيرون از غارها و داخل غارها انجام داديم. در کنار آن همايش سراسري غارنودري را در غار هامپوئيل مراغه برگزار کرده و دو بار نيز همايش امداد و نجات داخل غار را به صورت سراسري در غار هامپوئيل اجرا کرديم و خوشبختانه مسير امداد و نجات داخل غار را به صورت کامل از انتها تا دهانه غار به صورت استاندارد و کاملا ايمن در آورديم.
*کدام کشورها از نظر غارنوردي غني هستند؟
 اول از همه بايد گفت کشور لبنان مهد غارهاي دنياست، پس از آن کشورهاي کرواسي، اسلواني  بلغارستان، ترکيه و چند کشور ديگر که من به تمام اين کشورها براي اکتشاف غارهاي جديد و ارائه نظريات تخصصي در زمينه زمين شناسي و غارنوردي سفر کرده‌ام.
*از نظر زماني اکتشاف يک غار چقدر طول مي‌کشد؟
بايد گفت برخي از غارها ساده و برخي بسيار فني هستند و راه‌هاي عبوري آن بسيار تنگ و غيرايمن و غيراصولي است، بنابراين با در نظر گرفتن همه جوانب محيطي مي‌توان گفت از نظر زماني اکتشاف برخي غارها يک تا دو ساعت و برخي غارها يک ماه طول مي‌کشد.
*از نظر فني غارها به چند دسته تقسيم مي‌شوند؟
از نظر فني غارها به دو دسته طبيعي و غارهاي دست کن تقسيم‌بندي مي‌شوند. از جمله غارهاي طبيعي مي‌توان به غارهاي بادي، نمکي، آهکي، سنگي، آبي، رودخانه‌اي و از جمله غارهاي دست کن مي‌توان به غار دست کن شهرستان خلجان اشاره کرد. غار نمکي قشم بزرگ ترين غار نمکي دنياست، دو غار نمکي نيز در منطقه شوردره تبريز وجود دارد همچنين بايد گفت غارهاي آهکي در اثر رسوبات آب در داخل زمين به وجود مي‌آيد.
*اکتشاف غارها به چه منظور صورت مي‌گيرد؟
معمولا اکتشاف غارها به منظور ارائه نظريات تخصصي در مورد آن غارها صورت مي‌گيرد. وقتي ما براي اکتشاف غار بونسکي رفته بوديم مسئولان کشور بلغارستان از ما انتظار داشتند نظرات تخصصي زمين‌شناسي خود را در زمينه غار مربوطه ارائه دهيم و از داخل غار نقشه‌برداري و مستندسازي صورت بگيرد.
*شما علاوه بر غارنوردي در حوزه کوهنودري و صخره‌نودري نيز فعال هستيد چه احساسي به شما دست مي‌دهد زماني که در اوج کوه قرار داريد با زماني که در عمق چند صد کيلومتري زير زمين هستيد؟
در اوج کوه و ارتفاعات که قرار مي‌گيرم وقتي که ابرها را زير پاي خود حس مي‌کنم در وجود خود عظمت خداوند را مي بينم و دوستان ديگر نيز در احساس من شريکند.در عماق زمين احساس خوشحالي خاصي دارم که نمي‌توانم در قالب کلمات و جملات بر زبان بياورم. سفر به اعماق چند صد کيلومتري زمين احساس خاصي دارد در بسياري از جاها من اولين کسي هستم که زيبائي‌هاي زير زمين را مي‌بينم، زيبايي‌هايي که تا کنون کسي آن را نديده است. به جرات مي‌توانم بگويم زيبائي‌هاي زيرزمين خيلي خيلي زيباتر از زيبايي‌هاي روي زمين است.
*به نظر شما چرا صنعت غارنوردي در ايران به عنوان يک صنعت گردشگري مغفول مانده است؟
مي‌توان گفت عدم آگاهي و  اطلاع رساني، تبلبغات نادرست از غارها باعث شده است اطلاعات مناسبي وجود نداشته باشد و هيچ سرمايه‌گذاري در اين خصوص انجام نمي شود چرا که سرمايه‌گذاران از بازگشت سرمايه‌هاي خود اطمينان ندارند. از سوي ديگر مسئولان متولي نيز به غارنوردي به عنوان يک صنعت گردشگري و توريسم نگاه نمي‌کنند و اين باعث مي‌شود که عملا هيچگونه اقدامي در خصوص معرفي و شناساندن غارهاي کشورمان از طرف متوليان دولتي و بخش خصوصي صورت نگيرد.
*با چه راهکارهايي مي‌توان از غارنودري به عنوان يک منبع درآمد در حوزه گردشگري استفاده کرد؟
من به عنوان يک غارنورد به جاهايي مي‌روم که هيچ کارگردان و تهيه‌کننده‌اي به راحتي نمي‌تواند به آنجا برود مگر اين که متخصص اين کار بوده و تجهيزات مخصوص داشته باشد، وقتي من به داخل غار رفته و مستندسازي کرده و فيلم مي‌گيرم بنابراين بايد رسانه‌ها و مخصوصا صدا و سيما از اين ظرفيت‌ها استفاده کند و با پخش عکس‌ها و مستندهاي تهيه شده بتواند غارها را معرفي کند. غارهاي بسيار عميق و زيبايي در ايران وجود دارند و البته کسي جزو خود غارنوردان از اين موضوع اطلاع ندارند بنابراين بايد با برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف در مجامع داخلي و بين‌المللي اين زيبايي‌ها را نشان دهيم و رسانه‌ها بايد منتشر کننده اين اخبار باشند، در کنار برگزاري نمايشگاه‌ها اجراي همايش‌هاي مختلف نيز بسيار مي‌تواند راهگشا باشد.
*چه آرزوهايي در حوزه غارنوردي داريد؟
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، عشق، علاقه و همه هستي من غارنوردي است در اين حوزه علاقه‌مند انتشار عکس هاي موضوعي هستم، من هزاران هزار عکس از تزئينات و زيبايي‌هاي داخل غار تهيه کرده‌ام که  به دليل نداشتن اسپانسر و البته توان مالي خودم نمي توانم اين آثار را به صورت مجلد چاپ کنم. آرزوي ديگر من تهيه اطلس غارهاي تبريز است، در تبريز بيش از 23 مورد غارهاي بسيار زيباي مختلف وجود دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تهيه اطلس غارهاي تبريز

زيبايي‌هاي زيرزمين خيلي زيباتر از روي زمين//
خروج

غارنوردي، کشف يک دنياي جديد است، هستند افرادي که مي‌کوشند با ورود به تونل‌هاي تاريک زيرزميني، رمز و راز غارهايي که کمتر بشري به آنجا پا گذاشته را کاوش کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها