عصر آذربایجان

گزارش خبر

گروه گزارش: ترافيک سنگين در هسته مرکزي شهر زنجان، ضعف حمل و نقل عمومي و نبود معابر مناسب، خيابان هاي اين شهر را مملو از خودروهاي شخصي کرده که گلايه شهروندان زنجاني را در پي داشته است.

گزارش//

1402/07/10

گروه اقتصادي : کيفيت محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي همواره جزو سه يا چهار استان برتر کشور بوده طوري که به لحاظ داشتن کيفيت بالا، صادرات ميوه، خشکبار، سبزي، گل و محصولات گلخانه اي اين استان به کشورهاي اروپايي و آسيايي انجام مي شود و در اين بين سيب مرند، مراغه، اهر و زنوز بسيار شناخته شده است.


همواره مزه، بو، رنگ و کيفيت سيب آذربايجان شرقي موجب شده که مشتريان ثابت داخلي و خارجي مشتاق داشته باشد(سال گذشته به 52 کشور بيش از 320 ميليون دلار صادرات بخش کشاورزي از استان انجام شد) طوري که استقبال مشتريان از اين سيب از برخي سيب هاي لبناني و خارجي نيز فراتر است اما متاسفانه هنوز تجاري سازي و معرفي اين محصول به خصوص سيب مراغه و زنوز که خوشمزه ترين و باکيفيت ترين آنها در کشور محسوب مي شود به خوبي انجام نشده است.
صنايع تبديلي وابسته به اين محصولات در استان کم است و شرکت هاي بازرگاني و تجاري شهرستاني و استاني براي معرفي و فروش سيب استان نيز حداقل است طوري که سالانه بسياري از سيب هاي آذربايجان شرقي توسط دلالان و واسطه ها با کمترين قيمت ها خريداري يا حتي پاي درختان باقي مي ماند.
البته امسال مشکل ديگري بر مشکلات باغداران استان مضاعف شده و آن سرمازدگي درختان سيب و خشکسالي است طوري که شهرستان مراغه با داشتن مرغوب ترين سيب هاي سرخ و زرد و نيز شهرستان اهر که سيب هاي خاص خود را دارد دچار خسارت شده و با کاهش توليدات در اين 2 شهرستان به عنوان قطب هاي اصلي توليد سيب در آذربايجان شرقي، امسال بر خلاف سال هاي گذشته بيشترين توليد سيب از شهرستان ميانه گزارش شده ولي خوشبختانه صادرات همچنان ادامه داشته است.
سيب آذربايجان شرقي به بيش از 10 کشور جهان صادر مي شود
رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي در اين خصوص گفت: صادرات سيب درختي در سال زراعي 1402 _ 1401 به بيش از 10 کشور از آذربايجان شرقي انجام شده است.
اکبر فتحي اظهار کرد: امسال حدود 200 هزار تن سيب سرخ و زرد به کشورهاي حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، هندوستان و پاکستان از آذربايجان شرقي صادر شده که ارزش صادرات آن در دسترس گمرکات است.
وي همچنين گفت: سطح زيرکشت باغات سيب آذربايجان شرقي 43هزار و 905 هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگي 345هزار تن توليد سيب پيش بيني مي شود. سطح زيرکشت باغات سيب آذربايجان شرقي 43هزار و 905 هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگي 345هزار تن توليد سيب پيش بيني مي شود.
فتحي ادامه داد: پارسال 600 هزار تن سيب در آذربايجان شرقي توليد شده بود که امسال به علت سرمازدگي در اوايل ارديبهشت و خشکسالي در استان توليد اين محصول به خصوص در شهرستان اهر کاهش دارد.
وي اضافه کرد: امسال تاکنون برداشت سيب با 142 هزار و 941 تن در ميانه، ??هزار تن در مراغه، 54هزار و 964 تن در هشترود، و 45هزار و 265 تن در مرند بيشترين توليد سيب را در آذربايجان شرقي داشتند در حالي که همه ساله مراغه در جايگاه اول قرار مي گرفت و اهر نيز جزو سه شهرستان جايگاه داشت و توليد در مرند نيز بيش از اينها بود.
آذربايجان شرقي در توليد سيب رتبه دوم کشور را دارد
مديرباغباني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي نيز اظهار کرد: آذربايجان شرقي به لحاظ کمي در توليد سيب بعد از آذربايجان غربي در جايگاه دوم کشور قرار دارد.
محمدباقر بي پروا بيان کرد: قيمت محصول عرضه شده باغدران 200 تا 250 هزار ريال است و سطح زيرکشت باغات سيب آذربايجان شرقي 43هزار و 905 هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگي توليد محصول 345هزار تن پيش بيني مي شود.
وي با اشاره به اشتغال قابل توجه در پرورش سيب، ادامه داد: 65 هزار نفر اشتغال دايم در توليد سيب در آذربايجان شرقي دارند البته اشتغال فصلي يا موقت بالاي يک ميليون و 500 هزار نفر روز در باغ هاي سيب آذربايجان شرقي نيز وجود دارد.
مديرباغباني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي افزود: هزينه مديريت باغ اعم از هرس، آبياري، کود دهي، تغذيه و محلول پاشي و برداشت ( هزينه تمام شده هر کيلو گرم 130 هزار ريال) است.
وي همچنين ادامه داد: 12 شرکت تعاوني باغداران شهرستان و يک واحد اتحاديه باغداران آذربايجان شرقي در حوزه خريد، فروش و تجارت سيب فعاليت مي کنند. وي با اشاره به برخي از مشکلات باغداران سيب استان، گفت: نبود تسهيلات کم بهره به عنوان سرمايه گردش براي مديريت و نگهداري باغات، بالا بودن قيمت نهاده هاي کشاورزي اعم از کود، سم، رغبت نداشتن باغداران براي بيمه باغات به دليل پايين بودن غرامت پرداختي از جمله مشکلات پرورش سيب در آذربايجان شرقي است.
وي ادامه داد: برگزاري گارگاه هاي تخصصي در زمينه مديريت باغات، نظارت بر توليد نهال هاي مثمره رويشي و کشت بافتي برچسب دار و گواهي شده و توزيع به موقع در بين باغدران، برگزاري کارگاه هاي آموزشي در زمينه مديريت توليد محصولات باغي از جمله اقدامات انجام شده براي رفع مشکلات باغداران استان است.
وي اضافه کرد: ايجاد باغات الگويي با ژنوتيب اصلاح شده و پر بار براي احداث باغات مدرن و متراکم، پرداخت تسهيلات از محل کمک هاي فني و اعتباري براي احداث و مديريت باغات، تسريع و تسهيل در موضوع صادرات محصولات باغي با گمرکات آذربايجان شرقي از جمله تدابير جهاد کشاورزي براي رفع مشکلات و کمک به باغداران استان است.
سيب مراغه در سال زراعي جاري حدود 80 هزار تن برآورد مي شود
معاون رئيس سازمان و مدير جهاد کشاورزي شهرستان ويژه مراغه نيز گفت: سطح کل باغات شهرستان 22هزار هکتار است که از اين سطح حدود 15هزار هکتار باغات سيب است.
سعيد خيرانديش با اشاره به برآورد توليد سيب در سال جاري، اظهار کرد: توليد سيب در سطح شهرستان مراغه در سال زراعي جاري حدود 80 هزار تن برآورد مي شود.
وي افزود: در حالي که توليد سيب در سطح باغات اين شهرستان در سال گذشته که درصد خسارت نسبت به سال جاري کم بوده است حدود 170 هزار تن بوده است ولي امسال به دليل خسارت سرمازدگي ( حوادث غير مترقبه) سرماي ديررس بهاره ميزان توليد محصول سيب بسيار کاهش يافته است.
وي ادامه داد: سهم اين بخش از اقتصاد در اشتغال زايي دائم و موقت بخش باغداري سيب 25 درصد از سهم اقتصاد در اشتغال زايي دائم و موقت شهرستان را شامل مي شود.
وي در خصوص ديگر خدمات ارايه شده توسط دولت به باغداران، گفت: سرکشي کارشناسان پهنه به باغات روستاها، ارائه توصيه هاي فني و نظارت بر انجام به موقع عمليات باغي، برگزاري کلاس ها و دوره هاي آموزشي تخصصي در اين زمينه به باغداران انجام شده است.
بازاريابي سيب دچار مشکل است
باغدار ميانه اي نيز اظهار کرد: بررسي کامل هزينه هاي توليد شامل آب، هزينه هاي کارگري نظير هرس کردن و پا کني، سموم، کودهاي حيواني، کودهاي شيميايي، هزينه توليد براي هر هکتار حدود يک ميليارد ريال برآورد مي شود، با اين حساب هزينه توليد يک کيلوگرم سيب روي درخت بدون احتساب هزينه برداشت 182 هزار ريال خواهد بود. به گزارش عصر اذربايجان به نقل از ايرنا، قادر محمدي گفت: قيمت عرضه شده محصول به خريداران 35 هزار ريال براي هر کيلوگرم سيب در باغ و روي درخت است.
وي همچنين افزود: در سطح شهرستان تعاوني باغداران فعال بوده اما بازاريابي محصول سيب دچار مشکل است.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها