عصر آذربایجان

گزارش خبر

صنف "علافان" اردبيل در پيچ وخم‌هاي اداري و گندمي که فاسد مي‌شود

صنف "علافان" اردبيل در پيچ وخم‌هاي اداري و گندمي که فاسد مي‌شود

1402/05/15

گروه اقتصادي: بيشترين ياد کرد قرآن مجيد گندم است و اين محصول زراعي همزاد آدمي بوده و از نعمات اساسي و حيات دهنده ابناء بشر مي باشد. در دنياي فعلي گندم ثروت جهان شمولي محسوب مي شود و کشورهاي داراي قدرت توليد انبوه گندم جايگاه ويژه در جهان دارند و مي توانند در عرصه بين المللي مهم قلمداد شوند.

گروه اقتصادي: بيشترين ياد کرد قرآن مجيد گندم است و اين محصول زراعي همزاد آدمي بوده و از نعمات اساسي و حيات دهنده ابناء بشر مي باشد. در دنياي فعلي گندم ثروت جهان شمولي محسوب مي شود و کشورهاي داراي قدرت توليد انبوه گندم جايگاه ويژه در جهان دارند و مي توانند در عرصه بين المللي مهم قلمداد شوند.
اين محصول استراتژيک مي‌تواند موازنه قدرت را در سطح جهاني به نفع توليدکننده و صادرکننده آن رقم بزند و در سطح ملي نيز براي استان ها حائز اهميت مي باشد.
گندم کشت شده در فصل برداشت بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي با خريد تضميني و با قيمتهاي اعلام شده در هر سال توسط دولت از کشاورزان خريداري مي شود.اما گاهاً برخي از کشاورزان بواسطه مشکلات مالي و تنگناهاي اقتصادي در زندگي به ناچار قسمتي از محصول کشت شده خود را پيش فروش مي کنند و در اين زمينه فعالين صنف "علافان" اقدام به خريد محصول گندم مي کنند تا سودي را حاصل نمايند.
در سال هاي اخير با استفاده از تکنولوژي و ترسيم سامانه هاي مرتبط با حوزه هاي کاري وزارتخانه برخي مسائل بروز پيدا کرده و مشکلاتي را نيز بوجود آورده است.
يکي از اين مشکلات عدم تعريف و لحاظ صنف "علافان" در سامانه پهنه بندي وزارت جهاد کشاورزي کشور است.
"علافان" با خريد تناژهاي گندم در استان اردبيل نمي توانند محصول خود را به فروش برسانند، همچنين با مراجعه به ادارات مربوطه جهت فروش گندم دپو کرده خود با جواب منفي مواجه مي شوند.در روزهاي فصل برداشت و فروش گندم اين مورد تبديل به معضلي بزرگ شده و بدنبال برخي ناهماهنگي ها شاهد خرابي گندم هاي خريداري شده آنان هستيم.
خريد گندم "علافان" مستلزم ارائه نامه از جهاد کشاورزي استان است
علي نوبخت، مديرکل غله استان اردبيل که بعنوان دستگاه مربوطه و مستقيم خريد تضميني گندم عمل مي کند  گفت: مشکلي در خريد گندم نداريم، اما خريد گندم صنف "علافان" مستلزم ارائه نامه از جهاد کشاورزي استان است.
وي افزود: بايد صنف "علافان" در سامانه پهنه‌بندي جهاد کشاورزي ثبت شوند و جزو صنوف خدمات دهنده جهاد کشاورزي شناخته شوند تا اقدام به خريد گندم آنها نماييم.
اميدواريم وزارت جهاد کشاورزي نسبت به اصلاح سامانه پهنه بندي اقدام کند
احمد شهريار، معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي استان ، خريد تضميني گندم را بر مبناي خدمات کشاورزي ثبت شده در سامانه پهنه بندي وزارت جهاد کشاورزي برشمرد و گفت: خارج از اين سامانه نمي توانيم خريد گندم انجام دهيم.شهريار با اشاره به پيش خريد محصول گندم کشاورزان توسط "علافان" و انبار آن بيان کرد: صنف "علافان" در سامانه پهنه بندي تعريف نشده_اند.وي ادامه داد: در اين سامانه علاوه بر کشاورزان، خدمات دهنده هايي همچون کمباين داران و مالکان تراکتور که در ازاي خدمات خود از کشاورزان گندم دريافت کرده اند، تعريف شده اند و محصول گندم آنها با استناد به سامانه خريداري مي شود.
شهريار اظهار کرد: خريد گندم از صنف "علافان" مشخص نشده و اجازه نداريم محصول گندم خريداري شده آنها را خريد نماييم.
وي اين مشکل را کشوري دانست و اعلام کرد: منتظر هستيم سامانه پهنه بندي از طريق وزارت جهاد کشاورزي اصلاح شود تا امکان خريد گندم "علافان" فراهم شود.
صنف"علافان" خواهان تعيين تکليف گندم‌هاي خريداري شده خود مي باشند
عسگر ارغواني، رئيس اتاق اصناف اردبيل  اظهار کرد: "علافان" اردبيل نامه اي به اتاق اصناف ارائه کرده اند و درخواست دارند، گندم خريداري شده‌ آنها توسط نهادهاي مربوطه خريداري شود.ارغواني بيان کرد: "علافان" ابراز مي کنند که سيلوها از تحويل گندم آنها خودداري مي کنند و همچنين اجازه فروش و ارسال گندم ها به خارج از استان را ندارند.
رئيس اتاق اصناف اردبيل تصريح کرد: صنف "علافان" از جهاد کشاورزي استان درخواست دارند با قيمت دولتي اين گندم ها را خريداري کنند.
جهاد کشاورزي استان مسئول مستقيم خريد گندم مي باشد
منصور پناهي، معاون امور بازرگاني صمت استان نيز طي تماس تلفني حاضر به مصاحبه نشد و از طريق مسئول روابط عمومي سازمان صمت استان اردبيل گفت: جهاد کشاورزي استان مسئول مستقيم خريد گندم مي باشد و در اين مورد مکاتبات خود را انجام داده ايم.
"علافان" دلال نمي باشند
خبرنگار ما در گفت‌وگو با برخي از "علافان" با گلايه شديد آنها مواجه شد و يکي از آنها به نمايندگي از هم صنفي هاي خود بيان کرد: صنف "علافان" داراي پروانه کسب هستند و سالانه عوارض و ماليات مي دهند و با اتحاديه خود بعنوان يک صنف شناسنامه دار فعاليت مي کنند.
وي گفت: ما دلال نيستيم و الصاق اين عنوان از سوي برخي از مسئولين به صنف ما درست نمي باشد.
نماينده صنف "علافان" بيان کرد: در بين ادارات جهادکشاورزي شهرستان اردبيل، اداره کل جهاد کشاورزي استان و شرکت غله سرگردان شده ايم و جواب قانع کننده اي از سوي آنها دريافت نمي کنيم.وي اعلام کرد: در ساير استان‌ها با کد ملي "علاف" خريد گندم مي کنند و اما در استان ما اين کار انجام نمي شود.نماينده صنف "علافان"، گندم را برکت الهي توصيف کرد و افزود: اين محصول در انبار و مغازه هاي "علافان" خراب و فاسد مي شود و کشاورزان براي آنها زحمت کشيده اند و سرمايه ما به هدر مي رود.گندم ارزاني طبيعت براي انسان هاست و نان تهيه شده از آن قوت غالب براي فقراء. فارغ از برخي خلاءهاي قانوني و برخي ناهماهنگي ها بايد در نظر داشت که اين محصول در استان کشت و توليد شده است.نابودي بخشي از گندم کشت شده در استان بخصوص در شمال استان بدليل سيل و خشکسالي را در سال جاري شاهد بوده ايم.گندم "علافان" با هر تناژ و وزني غنيمت بزرگي شمرده مي شود و نبايد در سايه شانه خالي کردن نهادهاي مربوطه شاهد اتلاف و فاسد شدن آن شويم.
به گزارش عصر اذربايجان به نقل از ايسنا،اميد مي رود سازوکار قانوني براي خريد گندم "علافان" تدارک ديده شود و اين مسئله در اسرع وقت حل و فصل شود و بيش از اين شاهد هدر رفت نعمت الهي در استانمان نباشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها