عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش تاثيرگذار مسابقات قرآني در توسعه فرهنگ قرآني

نقش تاثيرگذار مسابقات قرآني در توسعه فرهنگ قرآني

1396/06/12

گروه فرهنگي: توسعه فرهنگ قرآني امري ضروري است که بايد زيربناي همه شئون زندگي فردي و اجتماعي افراد را شامل شود و در اين راستا مسابقات سراسري قرآني در توسعه فرهنگ قرآني نقش تاثيرگذاري ايفا مي کند.

به گزارش عصرآذربايجان، بزرگترين ضرورت يک اسلام حقيقي، ضرورت مفاهيم قرآني در تمامي حيات انساني مي باشد و فرهنگ قرآني امري مهم است که بايد در کنار ساير شئون زندگي فردي و اجتماعي بشر مورد توجه باشد. مهم ترين هدف برگزاري مسابقات قرآني اشاعه فرهنگ قرآني، آموزش و انتقال تعاليم قرآن بوده و برگزاري اين مسابقات ساحتي فراتر از يك رقابت آموزشي و ديني دارد و هدف اصلي تعميم فرهنگ قرآني در بين شرکت کنندگان است در نتيجه برگزاري مسابقات قرآن راهکاري مناسب براي ترويج فرهنگ قرآني محسوب مي شود.
ارتقاي روحيه معنوي و گرايش به سمت مباحث قرآني از قبيل حفظ و قرائت قرآن بايد مورد توجه باشد که يكي از تاثير گذارترين راه‌ها جهت تحقق اين امر برگزاري مسابقات قرآني است، از ديگر موارد برگزاري باشكوه و درجه يك مسابقات از حيث نظم، كيفيت، اطلاع‌رساني و فضاسازي قرآني خواهد بود.
*مسئولان آذربايجان‌غربي مبناي فرهنگ قرآني را به آهنگ آن برتري دهند
قاري ممتاز کشوري آذربايجان‌غربي گفت: مسئولان استاني بايد با همت بلند خود، يک سياست به عنوان اصل فرهنگي مخصوص استان طراحي کرده و مبناي فرهنگ قرآني را به آهنگ قرآني برتري دهند. مصطفي صولتي با اشاره به ميزباني اروميه در چهلمين دوره مسابقات سراسري قرآن کريم اظهار داشت: بي‌شک برگزاري اين مسابقات و رويداد مهم، براي قاريان و حافظان قرآني اتفاق بزرگي است. وي تصريح کرد: در اين رابطه قشري که علاقه‌مند و پيگير مسائل قرآني هستند، از اين رويداد استقبال کرده اما کساني که ذاتا علاقه و گرايشي به قرآن ندارند  صرف اين اتفاق کشوري در اروميه برايشان جلوه چنداني نداشته، مگر اينکه يک کار زيربنايي و تبليغات خاصي براي جذب آنها پيش‌بيني شده باشد. قاري ممتاز کشوري آذربايجان‌غربي با تاکيد بر اينکه براي برگزاري کيفي سطح مسابقات قرآن در اروميه، اداره کل اوقاف و امور خيريه تلاش بسياري را در حال انجام است، ادامه داد: اين در حالي است که به لحاظ تاثير اصلي قرآن بر روي مخاطب، متاسفانه تاثير معنوي پايداري نداشته که اين مسئله قابل تامل براي مسئولان رده اول برگزاري اين مسابقات است. وي با ابراز تاسف از اينکه اصل"رقابت"در مسابقات قرآني مانع از جاري شدن تاثير مثبت مورد نظر قرآن شده است، ابراز داشت: در اين زمينه،اگر اصل رقابتي به عنوان يک مشوق حاشيه‌اي طراحي شده باشد  به امر مسابقات و تاثيرگزاري آن کمک کرده اما متاسفانه هم اينک خود مسئله رقابت، از فرعي و حاشيه‌اي بودن حرکت کرده و تبديل به يک اصل و هدف شده است. صولتي ادامه داد: بنابراين متاسفانه هم اينک ديدگاه عموم مردم که قرآني بودن يا نبودن يک فرد را در جامعه القاء مي‌کند،کسب رتبه‌هاي کشوري و بين‌المللي متسابقين است بنابراين نوع کار در عمل اين است که اين ديدگاه را القاء مي کند که ميزان و ملاک رتبه‌ها است. وي با اشاره به آثار و برکات ميزباني مسابقات قرآني براي شهر اروميه، تصريح کرد: اگر امکانات مادي و فني مربوط به ارتقاء کيفيت توسط اداره کل اوقاف و امور خيريه و مجموعه مديريت شهري جذب شود، مناسب است اما اگر تنها صرف هزينه‌هاي جاري اسکان و تغذيه و سوغات متسابقين مطرح باشد، شايد به صورت غيرمستقيم از لحاظ جذب گردشگر در آينده تاثيرگذار باشد اما از لحاظ اثربخشي معنوي، تاثير خاصي ندارد. اين داور و مدرس برجسته آذربايجان‌غربي با تاکيد بر اينکه بايد حرکت و تغيير مکان و تغيير راهبردي از آهنگ قرآن به فرهنگ قرآن انجام شود، افزود: اين مهم نيز امکان‌پذير نيست مگر اينکه خود استان اراده کرده و فعاليت استقلالي انجام دهد. وي خاطرنشان کرد: از سوي ديگر، مسئولان استاني بايد با همت بلند خود، يک سياست به عنوان اصل فرهنگي مخصوص استان طراحي کرده و مبناي فرهنگ قرآني را برتريت به آهنگ قرآني دهند و در اين رابطه نيز از افراد باتجربه و انديشمند در شوراي فرهنگي استان استفاده کنند.
*ميزباني مسابقات قرآني کريم موجب ايجاد انگيزه در قاريان آذربايجان غربي شده است
پيشکسوت قرآني آذربايجان غربي گفت: خوشبختانه ميزباني چهلمين دوره مسابقات قرآني کريم در اروميه، سبب ايجاد انگيزه در قاريان و حافظان آذربايجان غربي شده است. رسول سليماني با اشاره به ميزباني اروميه در چهلمين دوره مسابقات قرآن کريم اظهار کرد: بي شک برگزاري اين مسابقات در اين شهر سبب انگيزه در قاريان و حافظان قرآن شده و با توجه به اينکه سطح قرائت قرآن کريم در آذربايجان غربي مطلوب بوده و قابل رقابت با ساير استان ها است  به همين خاطر آنان به يک خودباوري رسيده اند که مي توانند با قاريان شهرهاي بزرگي همچون تهران، مشهد و اصفهان رقابت کنند. وي ادامه داد: خوشبختانه متسابقين آذربايجان غربي براي حضور قدرتمند در مسابقات سراسري قرآن کريم، با انگيزه فراوان مشغول تمرين بوده و در جلسات مربوطه حضور پررنگي دارند و با روحيه مضاعف، خود را آماده شرکت در اين رقابت ها مي کنند. اين پيشکسوت قرآني آذربايجان غربي گفت: با توجه به اينکه اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي، مجري برگزاري اين مسابقات است، مي تواند دوره هاي آماده سازي براي قارياني برتر استاني که به مسابقات کشوري راه يافته اند برگزار کرده و در اين رابطه از اساتيد فني بهره گيري کند تا اگر متسابقين استان صاحب مقام نشوند، حداقل به مرحله پاياني اين رقابت ها راه يابند. وي با اشاره به آثار و برکات ميزباني آذربايجان غربي و شهر اروميه تصريح کرد: در اين رابطه هم اکنون بسياري از دستگاه هاي فرهنگي درگير برگزاري اين مسابقات هستند و علاوه بر آن، انگيزه لازم در قاريان قرآن نيز براي شرکت در مسابقات فراهم شده است. اين پيشکسوت قرآني آذربايجان غربي اظهار داشت: بي شک اگر چهلمين دوره مسابقات سراسري قرآن کريم با کيفيت مطلوبي توسط اداره کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي برگزار شود، قابليت ميزباني مسابقات بين المللي را نيز خواهد داشت. سليماني با ابراز خرسندي از تلاش همکاران اداره اوقاف و امور خيريه استان در برگزاري مطلوب اين مسابقات تصريح کرد: از سوي ديگر، انتظار اين است که اين رقابت ها محصور در فضاي بسته نشده بلکه به خارج از سالن هاي برگزاري نيز تسري يابد و همچنين ضمن تبليغات و فضاسازي در شهر، از قاريان و حافظان ممتاز شرکت کننده درخواست کرد که شب ها در مساجد به قرائت پرداخته تا نمازگزاران از برکت قرآن استفاده کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نقش تاثيرگذار مسابقات قرآني در توسعه فرهنگ قرآني

نقش تاثيرگذار مسابقات قرآني در توسعه فرهنگ قرآني
خروج

گروه فرهنگي: توسعه فرهنگ قرآني امري ضروري است که بايد زيربناي همه شئون زندگي فردي و اجتماعي افراد را شامل شود و در اين راستا مسابقات سراسري قرآني در توسعه فرهنگ قرآني نقش تاثيرگذاري ايفا مي کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها