عصر آذربایجان

گزارش خبر

کنسرت‌هاي موسيقي هم دهک‌بندي مي‌شود

کنسرت‌هاي موسيقي هم دهک‌بندي مي‌شود

1400/09/07

گروه فرهنگي: بهاي بليت کنسرت‌ها يکي از مسائلي است که در هفته‌هاي اخير پرسش‌هاي زيادي را به همراه داشته است. گاه قيمت بليت برخي کنسرت‌ها تفاوت قابل توجهي با ديگر کنسرت‌هايي دارد که با کيفيت مشابه برگزار مي‌شود.

گروه فرهنگي:  بهاي بليت کنسرت‌ها يکي از مسائلي است که در هفته‌هاي اخير پرسش‌هاي زيادي را به همراه داشته است. گاه قيمت بليت برخي کنسرت‌ها تفاوت قابل توجهي با ديگر کنسرت‌هايي دارد که با کيفيت مشابه برگزار مي‌شود.

 اين روند، پرسشي را در ذهن مخاطب ايجاد مي‌کند که آيا نظارتي بر تعيين قيمت بليت‌ها وجود دارد؟ آيا رفتن به اين برنامه‌ها هم مختص به طيف خاصي از جامعه مي‌شود؟ رضا مهدوي موسيقي‌دان درباره قيمت بليت کنسرت‌ها و رقم‌‎هاي بالايي که گاه براي آنها تعيين مي‌‎شود گفت: طبق بررسي‌ها، قيمت واقعي رديف‌هاي جلوي هر سالن با جمعيت بالاي هزار نفر، مي‌تواند 250 هزار تومان باشد، رقم‌هاي بالاتر از اين عدد منطقي نيست و به فساد همه‌جانبه در موسيقي کمک مي‌کند.
 اين روند نيز مافياي برگزاري کنسرت‌هاي موسيقي را بيشتر از هنرمندان، به سود مي‌رساند.به گفته او، خوانندگان ستاره، وضعيت جداگانه‌اي دارند و مانند تهيه‌کنندگان، از برگزاري کنسرت منتفع مي‌شوند؛ اين در حالي است که سهم نوازندگان، آهنگسازان و ترانه‌سرايان از کنسرت‌ها بسيار کم است و حقوق آنها ربطي به ميران فروش بليت ندارد، بلکه رقم ثابتي به آنها پرداخت مي‌شود. 
در اصل فروش بليط بين شرکت‌هاي برگزارکننده و خواننده تقسيم مي‌شود. تازه اگر باور داشته باشيم خواننده پلي بک(لب خواني) نمي‌کند!
اين کارشناس موسيقي با يادآوري شرايط اقتصادي مردم، توضيح داد: با اين شرايط اقتصادي، جامعه متوسط به پايين هيچ‌گاه نمي‌تواند کنسرت تماشا کند. اين جامعه رفاه‌زده است که مي‌تواند از اين کنسرت‌ها استفاده کند؛ اگرچه آنان هم با اين رقم‌هاي بالا از کنسرت‌ها استقبال نمي‌کنند زيرا از دو سال پيش، برگزاري حضوري کنسرت‌ها تعطيل بود و اجراهاي آنلاين و فضاي مجازي هم به نوعي با شکست مواجه شد. در نتيجه  به نوعي افراد علاقه‌مند به کنسرت‌ هم فاصله گرفتند. پس بهتر است با بليت‌هاي ارزان‌تر، مردم را به سالن‌ها جذب کنند تا به شرايط عادي بازگرديم.
گاه قيمت متفاوت بليت براي کنسرت‌هايي با کيفيت يکسان مشاهده مي‌شود. اين منتقد هنري با تاکيد بر اينکه تعيين قيمت بليت کنسرت‌ها، سليقه‌اي است، توضيح داد: اين روند، قانون خاصي ندارد و در دولت پيشين هم رها شده بود، زيرا مسئولان اعتقاد داشتند اين اقدامات بايد به بخش خصوصي سپرده شود اما عجيب بود که در ديگر موارد، اعتمادي به بخش خصوصي شاهد نبوديم. در اين دوره گويا مي‌خواهند به اين مساله ورود پيدا کنند. اين ديدگاه دولت که گاهي به بخش خصوصي اجازه در دست گرفتن امور را مي‌دهد و گاهي در موضوع‌هايي مخالفت مي‌کند و گاه به دنبال خصولتي شدن است، موجب تقويت مافياي موسيقي مي‌شود.
پيامدهاي بالابودن بهاي بليت
قيمت بالاي بليت به نفع هنرمندان نيست زيرا در نتيجه آن تعداد مخاطب‌ها کم مي‌شود. مهدوي با تاکيد بر اين نکته توضيح داد: اگر قيمت بليت کنسرت پايين باشد، مخاطب و تعداد اجرا بيشتر مي‌شود و نوازنده و مردم، همه بهره‌مند مي‌شوند اما وقتي قيمت افزايش مي‌يابد، طبقه مرفه فقط براي تجملات به کنسرت‌ها مي‌روند. اين افراد اتفاقا با موسيقيِ خوب کمتر آشنايي دارند. اين در حالي است که هنرمند دوست دارد مخاطبش هنرشناس باشد تا از او حس و انگيزه بگيرد و جمعيت مخاطب هدف بيشتري را شاهد باشد.اين کارشناس برنامه‌هاي موسيقايي راديو تلويزيون، با يادآوري ديدگاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نکاتي که پيش از حضور در اين وزارتخانه اعلام کرده بود، بيان کرد: وي پيش از انتخاب شدن، نکات مهمي را درباره موسيقي اعلام کردند که مورد توجه اهل فن موسيقي قرار گرفت اما هنوز اتفاقي رخ نداده است.به گفته مهدوي، بايد نشست‌هايي با حضور شوراهايي از چهره‌هاي گوناگون  موسيقي، از جامعه دانشگاهي و اهل فني که به‌دلايل گوناگون تا کنون فرصت حضور در شوراها، اتاق فکرها و رايزني‌ها و... به آنها داده نشده، در کنار وزير، معاون هنري و ديگر مديران تشکيل،تا نتيجه آن به آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هايي کاربردي تبديل و مشخص شود که مشکلات بخش خصوصي، دولتي چگونه حل خواهدشد و انجمن‌ها و دوستداران موسيقي چگونه مي‌توانند کمک کنند.متاسفانه باوجود قول‌هاي داده شده، سامانه صدور مجوز آثار و کنسرت‌هاي دفتر موسيقي مشکلاتي ابتدايي دارد که گويي عزمي براي رفع و اصلاح آن نيست.
سه عامل اصلي افزايش قيمت بليت کنسرت‌ها
فاضل جمشيدي خواننده و جامعه‌شناس نيز با بيان اينکه در اين روزها بيشتر با کنسرت‌هاي سنتي سرو کار دارد، بيان کرد: در ميان هنرمندان موسيقي سنتي، بي‌انگيزه‌گي شکل گرفته و فضاي مخاطب‌هاي اين سبک، با روند پيش از همه‌گيري بيماري کوويد-19فاصله بسياري دارد؛ تا جايي که حتي خوانندگان معروف سنتي دل و دماغ برگزاري کنسرت را ندارند.
اين خواننده سنتي با تاکيد بر اينکه از ابتداي شروع گران شدن بليت کنسرت‌ها با آن روند مخالف بوده است، اعلام کرد: اگر قيمت بالاي بليت را بپذيريم به اين معني است که به سالن‌ها پول مي‌دهيم، زيرا عمده پول را برگزار کننده‌ها و بعد از آن خواننده‌ها مي‌گيرند و تنها گروهي که پول زياد نمي‌گيرد، نوازندگان هستند. نوازندگان درآمدي کمتر از همه اجزاي کنسرت را دارند. بيشترين ظلم به نوازندگان مي‌شود، با اينکه براي آنها اشتغال‌زايي مي‌شود اما در آمد بسيار پاييني دارند.اين کارشناس موسيقي با برشمردن سه عاملي که موجب افزايش قيمت بليت کنسرت‌ها مي‌شود، گفت: تهيه‌کننده، صاحب سالن و خواننده سه عاملي هستند که بخش عمده درآمد حاصل از فروش بليت را دريافت مي‌کنند. معتقدم اگر اين سه وجه، مقداري تمناي مال کمتري داشته و قانع‌تر باشند، حتي با ظرفيت نصف سالن، قيمت بليت کنسرت مي‌تواند به زير 200 هزار تومان برسد.او ادامه داد: حتي براي کنسرت‌هاي با کيفيت بالا نيز اين اتفاق ممکن است. هميشه مي‌گوييم عاشق مردميم اما زماني که مي‌خواهيم کنسرت برگزار کنيم، پوست مردم را مي‌کنيم. به قول فردوسي » دو صد گفتار چو نيم کردار نيست«.
هنرمندان موسيقي، حامي ندارند
وي با بيان اين نکته که فعال‌ان حوزه موسيقي اتحاديه و صنف خوبي براي موسيقي‌دان‌ها ندارند و کميته‌اي به اين حوزه وارد نشده است، توضيح داد: بنابراين با توجه به عرضه و تقاضا که هميشه تقاضا براي نوازندگي بيشتر از عرضه است، هنرمندان به دليل مشکلات مالي، هرگونه پرداخت را قبول مي‌کنند و ظلم را مي‌پذيرند. کسي را نداريم که از هنرمندان حمايت کند.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايرناپلاس،اين جامعه‌شناس افزود: در دوره‌اي، نهادهاي مدني مانند خانه سينما، تئاتر و موسيقي تشکيل شدند اما اينها نهاد صنفي نيستند؛ نهاد فرهنگي و هنري هستند و در حوزه مسائل آنها نيست که به مسائل صنف ورود کنند. صنف بايد زير نظر وزارت کار باشد؛ مانند اتحاديه اما ما زير نظر وزارت ارشاد هستيم؛ اگر ما صنفي بشويم بهتر مي‌توانيم از حقوق خود دفاع کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها