عصر آذربایجان

گزارش خبر

تجربه‌‌اي به بهاي خميده شدن پشت سالمندان

420 هزار سالمند آذربايجاني چه نيازهايي دارند//

1396/07/16

گروه اجتماعي: عمرگران به سرعت سپري مي‌شود و بهار و زمستان به مانند برق و باد مي‌گذرند و از کودکي پا به ايام جواني مي‌گذاريم و بر چشم هم زدني از ايام جواني به دوره ميانسالي و پيري مي‌رسيم.

بين مردم رايج است که سي سالگي را که رد کني ديگر گذر زمان از دستت مي‌رود و تا چشمت را باز کني خواهي ديد موهايت يک دست سپيد گشته و عصا به دست نظاره گر بازي نوه‌‌هايت هستي، دوران ميانسالي و پيري اما دوران غريب و خاصي است به مانند ايام کودکي در بسياري از کارها نياز به کمک داري، به بودن ديگران محتاج‌‌تري و شايد هم حساس‌‌تر.
سالمندي سن بازنشستگي و از کار افتادگي نيست و نبايد پنداشت که که با پاگذاشتن افراد به اين برهه نام آنها از کار افتاده است و ديگر توان انجام هيچ کاري از آنها بر نمي‌‌‌آيد و بايستي به امان خدا رهايشان کرد تا عجل دست در دستشان بگذارد.
سالمندي دوران پختگي، ورزيدگي و زمان احساس بي نيازي است و فرصت سير به سوي کمال و رسيدگي به خويشتن. سالمندان، باور ارزش هاي وجودي خانواده و جامعه هستند. در فرهنگ اسلامي و ايراني، »پيري« نه به عنوان يک کلمه ناخوشايند، بلکه به صورت »کمال،حکمت،خردمندي و فرزانگي « تلقي مي_شود. از اين رو مي تواند به عنوان مرحله اي موثر و گرانقدر در زندگي به حساب آيد.
اين واقعيت را نيز بايد پذيرفت، اغلب سخن از سالمندي مترادف با ضعف و سستي تلقي مي_شود،که ناشي از محدوديت انسان در جنبه_هاي فيزيکي مي باشد. با شناخت سيرتکاملي و علل پيري مي توان تاحدي از ناتواني ها پيشگيري نمود و در نهايت »قدرت فکري« سالمند را با »توان جسمي« وي همراه نمود.
سالمندي در نگاه اجتماعي شامل برخي برداشت هاي قالبي منفي مي باشد . در اين نگاه  مردم از پيري مي ترسند و در افکار عمومي پيري با تنهايي، بيماري، ناتواني و از کار افتادگي  همراه است. البته، تجارب افراد کهنسال هميشه اين امر را تاييد نمي کند. براي نمونه: 65 درصد جوانان انتظار دارند در سالمندي تنهايي را تجربه کنند اما، تنها 13 درصد از سالمندان تنهايي را تجربه مي کنند. افراد مسن به طور معمول ديدگاهي مثبت نسبت به سلامتي خود دارند و تنها  يک سوم آنها شرايط سلامت خود را متوسط يا بد گزارش مي کنند. با اين همه  بايد گفت، سالمندي در حقيقت فرايند فرسايشي طبيعي و نا گريزي است که مي توان با مراقبت_هاي مناسب و شناخت آن، بيماري و ضعف را در اين دوره از زندگي به کمترين مقدار رسانده و دوران پيري سالم و هنجاري را طراحي نمود و اين هدفي است که حيط? سلامت عمومي در گروه سالمندان دنبال مي کند: کاهش ضعف و بيماري و افزايش سلامتي و طول عمر.
با توجه به چنين روند رو به رشدي در جمعيت سالمندي کشور ، مي بايست اين دوره از زندگاني از  جهات مختلف مورد بررسي قرار گيرد تا به اين دوران، نه به عنوان دور? عاجزي و ناتواني، بلکه به عنوان دوره آرامش و نيکزيستي نگاه شود.
در بسياري از کشورهاي توسعه يافته اروپايي علي رغم اينکه به مانند ما در دينشان بر تکريم و احترام سالمندان تاکيد نشده است اما سالمندان از جايگاه بالايي برخوردارند و و بعد از ورود به اين دوره فعاليت‌‌هاي جديد و متناسب با سن و وضعيت جسماني را شروع مي‌کنند.
در کشور ما نيز با توجه به تاکيدات ديني و سنت و فرهنگ جامعه بزرگان خانواده از ديرباز از جايگاه ويژه‌‌اي برخوردار بوده‌‌اند و اگر چه شايد فعاليت جسماني چنداني نداشتند اما در بيشتر موارد تصميمات مهم و تاثيرگذار به سبب تجربه و احترام توسط آنها صورت ميگرفت.
مساله‌‌اي که چندي است به فراموشي سپرده شده است و ديگر سالمندان و بزرگان آن جايگاه هميشگي را ندارند و به نوعي جوانان گوي سبقت را از سالمندان ربوده و عنان تصميمات را به دست گرفته‌‌اند.
*آمار جمعيت و سالمندان در استان آذربايجان شرقي
رئيس سازمان برنامه و بودجه آذربايجان_شرقي با بيان اينکه اطلاعاتي که منتشر شده نشان مي‌دهد جمعيت سرشماري شده استان در سال 1395 تعداد سه ميليون و 909 هزار و 652 نفر است، اظهار داشت: نسبت به سال 90 تعداد 185 هزار نفر افزايش پيدا کرده و به عبارت ديگر متوسط نرخ رشد جمعيت استان 0.97 درصد در سال است.
معاون سياسي استاندار نيز با اشاره به جمعت سالمندان در استان،بيان کرد: طبق آخرين سرشماري جمعيت سالمندان در استان 419 هزار و 721 نفر است که از نظر آمار جمعيت سالمندان پنجمين استان در کشور هستيم و 10.73 درصد از جمعيت استان را سالمندان تشکيل مي‌دهند.
*مشکلات دوران سالمندي و دغدغه هاي آن
به سبب کهولت سن مشکلات جسماني نيز افزايش پيدا مي‌کند و نياز به مراقبت در سالمندان بيش از پيش احساس مي‌شود، با توجه به وجود مشکلاتي مانند پوکي استخوان که در کشورمان در بين سالمندان و به ويژه زنان بسيار شايع است پيشگيري يک مساله مهم در سالمندان است.
پوکي استخوان و به تبع آن شکستگي استخوان مساله‌‌اي بسيار شايع در بين سالمندان ايرانيست که با توجه به اينکه ترميم اين استخوان در اين سن بسيار سخت است باعث مي‌شود طولاني شدن روند درمان در ميانسالان آنها را براي هميشه از مشارکت در فعاليت‌هاي اجتماعي نااميد کند.
همچنين بيماري هايي مانند آلزايمر نيز يکي از بيماري‌‌هاي رايج اين سن مي‌باشد که با توجه و مراقبت ويژه از سالمندان باعث مي‌شود از انزواي خانه سالمندان و مراکز نگهداري رها شوند و دوباره به آغوش اجتماع و زندگي جمعي بازگردند.
*استفاده بهينه از دوران طلايي سالمندان
احتياجات عاطفي، معيشتي، تفريحي،امنيت و مشارکت در برنامه هاي اجتماعي از جمله احتياجات اين دوره است که با برنامه ريزي صحيح ميتوان علاوه بر تامين اين احتياجات سالمندان را از انزوا و دوران رکود به اميد به زندگي سوق داد.
اگربخواهيم سالمندان را به دليل کهولت سن و عدم توانايي انجام فعاليت‌‌هاي سنگين از فعاليت‌‌هاي اجتماعي نيز محروم کنيم بايستي بر جمعيت کثيري از کشور چشم ببنديم واين قشر را از آمار جمعيتي نيز خارج کنيم در حالي که در کشورهاي توسعه يافته به سالمندي به جاي تهديد به چشم فرصت مي‌نگرند؛ فرصتي براي استفاده از تجربيات وآموخته هاي آنان که در طول ساليان دراز و به بهاي از دست رفتن عمر کسب کرده‌‌اند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، در کشور مانيز با توجه به سرعت شتابان جمعيت به سوي سالمندي علاوه بر برنامه ريزي جهت جلوگيري از شتاب اين سرعت و افزايش نرخ رشد جمعيت بايد براي دوران مسالمندي و بازنشستگي آنان نيز برنامه ريزي مناسب صورت بگيرد تا از تجربيات آنها استفاده شود و بعد از ورود به سن بازنشستگي از رده خارج شده محسوب نشوند.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تجربه‌‌اي به بهاي خميده شدن پشت سالمندان

420 هزار سالمند آذربايجاني چه نيازهايي دارند//
خروج

گروه اجتماعي: عمرگران به سرعت سپري مي‌شود و بهار و زمستان به مانند برق و باد مي‌گذرند و از کودکي پا به ايام جواني مي‌گذاريم و بر چشم هم زدني از ايام جواني به دوره ميانسالي و پيري مي‌رسيم.

کمک يوگا به کنترل افسردگي در سالمندان

کمک يوگا به کنترل افسردگي در سالمندان
خروج

گروه گزارش: يافته‌هاي علمي پژوهشي، نشان از آن دارند که استفاده از تمرينات تنفسي و آرام‌سازي يوگا مي‌تواند اثرات مثبت و قابل‌توجهي بر کاهش افسردگي در زنان سالمند داشته باشد.

10 دليل براي فعاليت ورزشي در سالمندان

خروج

گروه گزارش: ورزش در سالمندي از اهميت بالاي برخوردار است و ضروري است که افراد مسن سعي کنند فعال بمانند تا از عواقب بي تحرکي دور بمانند.

در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند

خروج

این روزها بسیارند مادرانی که در انتظار به آغوش کشیدن فرزندان‌شان، دست‌های‌شان را گشوده‌اند اما جز چند قطره اشک که بر پهنه صورت‌شان خشک شده است گرمای دیگری را احساس نکردند، مادرانی که با نگاه خسته خود چشم انتظارند، تا بار دیگر جمله زیبای مادر را از زبان جگر گوشه‌های خود بشنوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها