عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاهش آلودگي هوا نيازمند مشارکت عموم مردم

کاهش آلودگي هوا نيازمند مشارکت عموم مردم

1394/11/04

گروه گزارش:در حال حاضر مشکل آلودگي هوا در کشور به يک معضل جدي مبدل شده و در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه نيز عمدتا در فصل زمستان با مشکل آلودگي هوا مواجه بوده و در اين راستا کاهش آلودگي هوا جز با مشارکت عموم مردم امکان‌پذير نيست.

گروه گزارش:در حال حاضر مشکل آلودگي هوا در کشور به يک معضل جدي مبدل شده و در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه نيز عمدتا در فصل زمستان با مشکل آلودگي هوا مواجه بوده و در اين راستا کاهش آلودگي هوا جز با مشارکت عموم مردم امکان‌پذير نيست.
به گزارش عصر آذربايجان، در حال حاضر پديده آلودگي هوا به يک معضل جدي در کشور مبدل شده و در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه نيز در برخي روزها عمدتا در فصل زمستان به دليل وارونگي هوا مشکل آلودگي هوا جدي مي‌شود و در اين راستا کاهش آلودگي هوا با مشارکت عموم مردم، نهادهاي دولتي و سازمان‌هاي ذيربط امکان‌پذير خواهد شد.
مشارکت عموم مردم نقش بسزايي در کاهش آلودگي هوا ايفا مي‌کند به طوري که اقداماتي از قبيل ترويج استفاده از حمل و نقل عمومي به جاي استفاده از وسائل نقليه شخصي، الزام سازندگان خودروها به رعايت آخرين استانداردهاي زيست محيطي، جايگزيني خودروهاي داراي استانداردهاي بالاتر به جاي خودروهاي فرسوده، تشويق دارندگان وسائل نقليه به نصب دستگاه‌هاي کاهش‌دهنده آلودگي ناشي از اگزوز خودروها و... بايد مورد توجه قرار گيرد.آلودگي هوا اثرات نامطلوب زيست محيطي، بهداشتي و ... فراواني به جا مي‌گذارد به طوري که گرم شدن کره زمين، تغييرات آب و هوايي و بيماري‌هاي مختلف و ... از جمله اثرات و عوارض آلودگي هوا به شمار مي‌رود و براي کاهش عوارض ناشي از آلودگي هوا بايد همه در کاهش آلودگي هوا مشارکت کنيم.
*تهيه و اجراي طرح جامع کاهش آلودگي هواي شهر اروميه
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: در سفر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به استان، تهيه و اجراي طرح جامع کاهش آلودگي هواي شهر اروميه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نيز اقدامات در حال اجرايي‌شدن است.
به گزارش عصر آذربايجان، پرويز آراسته در جمع خبرنگاران در اروميه با اشاره به 29 دي ماه روز هواي پاک، اظهار داشت: مشکل آلودگي هوا وجود دارد و اگر تمهيدات لازم انديشيده نشود مشکلات روز به روز تشديد خواهد شد.وي با بيان اينکه هر فرد بايد نقشي در کاهش آلودگي هوا داشته‌باشد چراکه در غير اين صورت شهر اروميه نيز جزو هشت شهر دچار آلودگي هوا در کشور خواهد بود، ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌هايي براي کاهش آلودگي هوا پيش‌بيني شده و در حال عملياتي‌شدن است اما اين اقدامات با مشارکت عموم مردم نتيجه‌بخش خواهد بود.آراسته ابراز داشت: بحث گرم شدن کره زمين از اثرات ناشي از آلودگي هوا محسوب مي‌شود و اين افزايش دما موجب ايجاد مشکلات تغيير اقليم شده و اين مشکلات در کشورهاي در حال توسعه بيشتر بوده و عمدتا به صورت خشکسالي خود را نشان مي‌دهد.وي با بيان اينکه سهم هر فرد بايد از کاهش آلودگي هوا مشخص شود، تصريح کرد: مشکل آلودگي هوا اگر به درستي مورد توجه قرار نگيرد و اقدامات لازم انجام نشود به معضل جدي مبدل خواهد شد.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي ادامه داد: در حال حاضر نزديک به 3 ميليون نفر در دنيا از جهت آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند اين عمدتا نيز مربوط به کشورهاي در حال توسعه است.وي استفاده از سوخت‌هاي پاک، تست خودروها در مراکز معاينه فني، استفاده از حمل و نقل عمومي به جاي خودروهاي شخصي تک‌سرنشين، افزايش کيفيت بنزين، الزام سازندگان خودروها به رعايت آخرين استانداردهاي زيست محيطي و... را از جمله اقدامات ممکن در راستاي کاهش آلودگي هوا مطرح کرد.آراسته صرفه‌جويي در حوزه انرژي، آب، سوخت و... را از جمله اولويت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: افزايش فضاي سبز بايد مورد توجه قرار گيرد و در استان نيز بايد در راستاي افزايش فضاي سبز اقدامات لازم انجام شود.
*وجود هفت ايستگاه سنجش آلودگي هوا در شهرستان‌هاي آذربايجان غربي
وي به ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي مستقر در استان اشاره کرد و ادامه داد: سه ايستگاه سنجش آلودگي هوا در شهر اروميه و چهار ايستگاه سنجش آلودگي هوا نيز در شهرستان‌هاي خوي، سردشت، سلماس و بوکان نصب شده‌است.وي به وضعيت هواي شهر اروميه در طول سال 94 اشاره کرد و اعلام کرد: امسال در کل 30 روز در شهر اروميه خوب، 177 روز سالم، 86 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس، هشت روز ناسالم، يک روز خيلي ناسالم و يک روز خطرناک محسوب مي‌شد.آراسته يادآور شد: فروردين ماه امسال هشت روز خوب، 18 روز سالم، پنج روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و مابقي در حد سالم، ارديبهشت ماه 18 روز سالم، 10 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و يک روز خيلي ناسالم، خرداد ماه 18 روز سالم و 10 روز ناسالم بود.
وي ادامه داد: تير ماه امسال يک روز خطرناک، شهريور ماه سه روز خوب، 23 روز سالم و پنج روز ناسالم، مهر ماه يک روز خوب، 21 روز سالم و هشت روز ناسالم و آبان ماه شش روز خوب، 19 روز سالم و پنج روز ناسالم بود.مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي متذکر شد: سهم آلاينده‌ها 50 درصد از ريزگردها، 43 درصد از ريزگردها با قطر 10 ميکرون، شش درصد از منواکسيدکربن و يک درصد از دي اکسيد گوگرد بوده‌است.آراسته به اقدامات انجام‌شده در هفته هواي پاک اشاره کرد و افزود: نصب تابلوهاي شعارهاي هفته هواي پاک، ترويج استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي به جاي خودروهاي شخصي، حضور کودکان دبستاني در ميادين شهر، برگزاري همايش هواي پاک، ارائه تخفيفات از طرف مراکز معاينه فني، بازديدهايي از مراکز معاينه فني و... از جمله برنامه‌ها همزمان با هفته هواي پاک است.مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با اشاره به ميزان آلودگي هوا در ساير شهرهاي استان، خاطرنشان کرد: شهرهاي بوکان و خوي نيز به مرور به مرز آلودگي هوا و استانداردهاي تعريف‌شده نزديک مي‌شود.
*خريد يک ايستگاه سنجش و پايش آلودگي هوا با همکاري شهرداري اروميه
آراسته اعلام کرد: با هماهنگي‌هاي انجام شده توسط اداره کل حفاظت محيط زيست استان و مشارکت شهرداري اروميه 500 ميليون تومان براي خريداري يک ايستگاه مجهز سنجش آلودگي هوا در نظر گرفته شده‌است.وي در بخش ديگري از سخنانش به طرح جامع کاهش آلودگي هوا در شهر اروميه اشاره کرد و افزود: در سفر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به استان تهيه و اجراي طرح جامع کاهش آلودگي هواي شهر اروميه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نيز اقدامات در حال اجرايي شدن است.
آراسته تصريح کرد: شهر اروميه جزو شهرهاي مصوب آلودگي هوا نبوده و در برخي روزها به خصوص در فصل زمستان به دليل وارونگي هوا موجب افزايش آلاينده‌ها و بالاتر رفتن از حد استانداردهاي تعريف‌شده مي‌شود.وي به عمده عامل آلودگي هوا در شهر اروميه اشاره کرد و افزود: مهم‌ترين آلاينده‌ها در شهر اروميه 70 تا 80 درصد مربوط به گاز خروجي از اگزوز خودروهاي بنزيني و فرسوده است و در فصل زمستان خودروهاي فرسوده و کاربراتوري از عوامل تشديدکننده آلودگي هوا محسوب مي‌شود.آراسته متذکر شد: با توجه به اينکه کارخانجات استان در مکان‌هاي خارج از محدوده شهر اروميه استقرار يافته تاثيري در آلودگي هوا ندارد و در صورت بروز آلودگي اخطارهاي لازم از طرف اداره حفاظت محيط زيست استان داده‌مي‌شود.مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي ادامه داد: عمدتا واحدهاي کارگاهي داخل محدوده شهر آلودگي هوا و صوتي به همراه دارند البته تعداد آن‌ها زياد نبوده و در صورت نياز اقدامات لازم صورت مي‌گيرد.آراسته در پايان ابراز داشت: ميزان آلودگي هوا به مرز تهديد نزديک مي‌شود و بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد و برنامه‌هاي فرهنگي و ساير پروژه‌ها و طرح‌هاي لازم مدنظر باشد چراکه در حال حاضر در برخي مناطق مرکزي شهر اروميه ميزان منواکسيدکربن از حد استاندارد خارج مي‌شود پس بايد برنامه‌هايي براي حل مشکل انديشيده شود تا در آينده با مشکلات حاد مواجه نشويم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کاهش آلودگي هوا نيازمند مشارکت عموم مردم

کاهش آلودگي هوا نيازمند مشارکت عموم مردم
خروج

گروه گزارش:در حال حاضر مشکل آلودگي هوا در کشور به يک معضل جدي مبدل شده و در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه نيز عمدتا در فصل زمستان با مشکل آلودگي هوا مواجه بوده و در اين راستا کاهش آلودگي هوا جز با مشارکت عموم مردم امکان‌پذير نيست.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها