عصر آذربایجان

گزارش خبر

تلفيق سواد با مهارت زندگي

تلفيق سواد با مهارت زندگي

1397/07/09

گروه گزارش: »مراکز يادگيري محلي سواد« که از سه سال پيش به همت سازمان نهضت سواد آموزي در کشور فعال و راه اندازي شده، محملي براي ارايه تلفيقي از آموزش سواد همراه با مهارت است. قبل از اسلام، آموزش و پرورش در ايران به شدت طبقاتي بود و فقط عده محدود و خاصي از درباريان و اشراف زادگان از آن بهره مند بودند، اما با ورود اسلام و گسترش فرهنگ اسلامي در ايران، محدوديت هاي طبقاتي و سني براي سوادآموزي از ميان رفت و با توجه به فرمايش پيامبر اکرم (ص) مبني بر »ز گهواره تا گور دانش بجوي« و واجب شدن آموختن علم آموزي براي هر فرد مسلمان، سوادآموزي از اهميتي مضاعف برخوردار شد.

 بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي نيز، امام خميني، بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي، با درک عميق از مشکلاتي ‌که در اثر بي سوادي مردم در جامعه بروز و ظهور مي ‌يابد، طي فرماني بسيج سوادآموزي را صادر کردند. بر اين اساس سازمان نهضت سوادآموزي با هدف با سواد کردن خيل عظيم بيسوادان کشور تشکيل شد. به تدريج با گسترش روزافزون فناوري ها و نياز مبرم به آموختن علوم، آموختن مهارت هاي زندگي و تکنولوژيک در کنار سوادآموزي نه تنها افتخارآميز بود، بلکه امري اجتناب ناپذير مي نمود، زيرا فناوري جزئي از زندگي روزمره بوده و بدون داشتن دانش آن رفع حوايج روزمره سخت ناممکن شده است. داشتن مهارت در بهبود شرايط زندگي دنياي امروز نقش مهمي دارد که مي توان از مراکز يادگيري به عنوان يک فرصت مناسب براي مهارت آموزي افراد در جامعه نام برد. بر اين اساس با توجه به بيانات رهبر معظم انقلاب، طرح راه اندازي »مراکز يادگيري محلي« به منظور توانمند سازي افراد براي رسيدن به يک زندگي عالمانه و هدفمند در دستور کار سازمان نهضت سوادآموزي در چند سال اخير قرار گرفته است.
*تلفيق سواد با مهارت آموزي
معاون سواد آموزي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با بيان اينکه »مراکز يادگيري محلي« منجر به توسعه مهارت ارتباط اجتماعي و بهبود معيشت خانواده ها مي شود، اظهار داشت: راه اندازي مرکز يادگيري محلي، زمينه اي براي فراگيري مهارت هاي زندگي ، مهارت ارتباط با جامعه و يادگيري حقوق شهروندي است. محمدحسين اشرفي با بيان اينکه گروه سني هدف سوادآموزي در اين مراکز 10 تا 49 سال است، افزود: در اين طرح فقط آموزش خواندن و نوشتن هدف نيست، بلکه مقصد اصلي بالا بردن و ارتقاي سطح آگاهي هاي فردي جهت توسعه اجتماعي و اقتصادي است. معاون سوادآموزي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي گفت: مراکز يادگيري محلي علاوه بر آموزش مي توانند بستر فراگيري مهارت هاي اجتماعي و حقوق شهروندي باشند که با مشارکت دادن مردم و ساير دستگاه ها محقق شود. اشرفي با بيان اينکه ميانگين جذب سوادآموز در آذربايجان شرقي بالاتر از ميانگين کشوري است، گفت: »مراکز يادگيري محلي« يک تجربه موفق در سواد آموزي بوده و به توسعه مهارت ارتباط اجتماعي و بهبود معيشت خانواده ها از طريق يادگيري مهارت منجر مي شود. وي با بيان اينکه اگر سواد با اقدام عملي همراه باشد، فراموش نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در »مراکز يادگيري محلي« با آموزش سواد و حرفه آموزي، سواد از حالت معمول خارج شده و با آموزش مهارت هاي مختلف کيفيت زندگي افراد ارتقا مي يابد. اشرفي با بيان اينکه يکي از اولويت هاي سوادآموزي، شناسايي اولياي بي سواد و کم سواد دانش آموزان است، افزود: هر اندازه سطح سواد خانواده افزايش يابد نقش مشارکتي آنها با مدارس بيشتر شده و برنامه هاي پرورشي و آموزشي بهتري ارائه مي شود. وي با تاکيد براينکه براي شتاب بخشي به ريشه کني بيسوادي نيازمند مشارکت تمامي نهادها هستيم، گفت: سال گذشته 200 نفر آموزش هاي مهارتي و به خصوص مهارت هاي هفت گانه رايانه اي را در «مراکز يادگيري محلي» گذرانده اند و امسال هم براي آموزش 400 نفر برنامه ريزي شده است. معاون سواد آموزي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: طرح توسعه يادگيري محلي بعنوان طرح تلفيق سواد با مهارت محسوب مي شود و يکي از رويکردهاي اساسي معاونت سواد آموزي است. 
*آموزش براي همه
رئيس اداره دوره هاي سواد آموزي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي، هدف از تاسيس مراکز يادگيري را در راستاي شعار »آموزش براي همه« با رويکرد تقويت مشارکت و مديريت محلي اعلام کرد و گفت: در اين طرح علاوه بر آموزش سواد پايه، دوره انتقال و تحکيم، مهارت هاي اساسي زندگي ،حقوق شهروندي، مهارت هاي فردي و اجتماعي و برنامه هاي فرهنگي و تربيتي نيز ارايه مي شود. فيروز ابراهيمي، مراکز آموزشي را سه مرکز دولتي، مشارکتي و غيردولتي نام برد و افزود: در اين مراکز زنان بيسواد علاوه بر يادگيري سواد خواندن و نوشتن، آموزش هايي از قبيل خياطي و گلدوزي را نيز مي بينند. وي در توضيح هر کدام از مراکز يادگيري خاطرنشان کرد: مرکز يادگيري محلي دولتي يک واحد آموزشي است که مدير آن از بين کارکنان شاغل فرهنگي با ابلاغ از سوي رئيس آموزش و پرورش منطقه اين مسئوليت را بر عهده دارد و محل تشکيل اين گونه مرا کز يکي از واحدهاي آموزشي، آموزش و پروش است. ابراهيمي اظهار داشت: مرکز يادگيري محلي مشارکتي با درنظر گرفتن اهداف مشترک سوادآموزي و توافق با ساير دستگاه ها مانند جهاد کشاورزي، کميته امداد و بهزيستي به صورت مشترک ايجاد مي شود. وي در توضيح مرکز يادگيري محلي غيردولتي نيز گفت: اين نوع مرکز با مجوز سازمان توسط مؤسسات و تشکل هاي غير دولتي واجد شرايط تأسيس و زير نظر آموزش و پرورش منطقه اداره مي شود. ابراهيمي ادامه داد: مديريت، تأمين نيروي انساني، فضا و تجهيزا ت اين مراکز برابر قراردادي که تنظيم و به امضاء مي رسد، به عهده مؤسسات مذکور مي باشد. رئيس اداره دوره هاي سواد آموزي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي، با بيان اينکه در اين طرح سن مطرح نبوده و حتي فردي که سواد دارد مي تواند مهارت بياموزد، گفت: امسال حداقل 300 نفر در اين مراکز آموزش سواد توام با مهارت مي آموزند.
*از آموزش همزمان سواد و مهارت خرسندم 
بتول اميني که در يکي از »مراکز يادگيري محلي سواد و مهارت« را به طور همزمان آموزش ديده است، گفت: من براي آموزش خياطي و در واقع آموزش مهارت براي گذران زندگي به اين مرکز مراجعه کرده بودم، که متوجه آموزش همزمان سواد نيز در اين محل شدم. وي با بيان اينکه از وجود چنين مرکزي در شهرمان خوشحالم و به نوعي غافلگير هم شدم، اظهار داشت: من از بيسوادي هم به شدت رنج مي بردم و فرزندم که کلاس دوم ابتدايي است همواره مرا بخاطر نداشتن سواد مسخره مي کرد. خانم اميني که دوره مقدماتي را سپري کرده و در حال دوره انتقال است، گفت: يادگيري بسياري از الگوهاي خياطي بدون سواد ميسر نيست بنابراين با ذوق و شوق تمام هر دو (سواد و مهارت) را مي آموزم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، بر اساس سرشماري سال 1395 در آذربايجان شرقي، سطح باسوادي گروه سني 10 تا 49 ساله استان 93.3 درصد و سطح بي سوادي 5.7 درصد است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تلفيق سواد با مهارت زندگي

تلفيق سواد با مهارت زندگي
خروج

گروه گزارش: »مراکز يادگيري محلي سواد« که از سه سال پيش به همت سازمان نهضت سواد آموزي در کشور فعال و راه اندازي شده، محملي براي ارايه تلفيقي از آموزش سواد همراه با مهارت است. قبل از اسلام، آموزش و پرورش در ايران به شدت طبقاتي بود و فقط عده محدود و خاصي از درباريان و اشراف زادگان از آن بهره مند بودند، اما با ورود اسلام و گسترش فرهنگ اسلامي در ايران، محدوديت هاي طبقاتي و سني براي سوادآموزي از ميان رفت و با توجه به فرمايش پيامبر اکرم (ص) مبني بر »ز گهواره تا گور دانش بجوي« و واجب شدن آموختن علم آموزي براي هر فرد مسلمان، سوادآموزي از اهميتي مضاعف برخوردار شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها