عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرشي براي عبور هنرمندانه از تحريم‌ها

1398/04/24

سرويس اقتصادي: فرش هاي قرابتي در تالار فرش عمارت ساعت تبريز تنها نمونه اي از تاثير فرهنگ خانواده دوستي بر آثار هنري ايرانيان به شمار مي آيد.

 تار و پود خانواده در تالار فرش عمارت ساعت تبريز محکم‌تر از خانه‌هاست. اين را بازديدکنندگاني مي‌گويند که براي اولين‌بار با فرش‌هاي قرابتي آشنا مي‌شوند.
البته بيش‌تر افراد از لحظه ورود مجذوب بزرگي و نقش و نگار فرش‌ها مي‌شوند اما آن‌هايي که توضيحات شناسنامه فرش‌ها را مي‌خوانند، متوجه مي‌شوند که با چندتخته فرش معمولي مواجه نيستند.
دخترهاي دوقلو، پسرهاي دوقلو، مادر و…؛ اين‌ها عناويني است که مي‌توان در شناسنامه فرش‌هاي تالار فرش عمارت ساعت ديد. اين فرش‌ها با همين جايگاه‌هاي مشخص به عنوان اعضاي يک خانواده متولد شده و نزديک به 80 سال است که از همديگر جدا نشده‌اند.
فرشته دستپاک، رئيس مرکز ملي فرش ايران معتقد است که اين فرش‌ها جزو معدود نمونه‌هاي فرش‌هاي قرابتي جهان به شمار مي‌آيند.
او در حاشيه بازديدش از عمارت ساعت تبريز گفت که از مسئولان شهري تبريز خواسته تا پروپزال ثبت جهاني فرش‌هاي قرابتي را آماده کنند.
*فرش فقط يک کالا نيست
خانواده در ايران همواره نهادي مهم، داراي جايگاهي قابل احترام و بعضي اوقات مقدس بوده است. جامعه‌شناسان مي‌گويند که در فرهنگ ايراني خانواده پايه بنيادين اجتماع وسلول سازنده زندگي انسان، خشت بناي جامعه و کانون اصلي حفظ سنت‌ها وهنجارها وارزش‌هاي اجتماعي است.
نتيجه اين اهميت و اين جايگاه قابل احترام حالا در تالار فرش عمارت ساعت تبريز به نمايش گذاشته شده است. آثار هنري همچون فرش در هر جامعه‌اي آينه تمام‌نماي فرهنگ اصيل و ارزش‌هاي آن جامعه به شمار مي‌آيد.
علي‌اصغر بهزادي، يک جامعه‌شناس در اين‌باره مي‌گويد: فرش در شهر و کشور ما صرفاً يک کالاي اقتصادي نيست و همواره هنرمندان اين حوزه خواسته يا ناخواسته معاني قابل‌توجهي را به وسيله اين اثر هنري به جامعه منتقل کرده‌اند.او توضيح مي‌دهد: به عنوان مثال شما در هيچ کجاي جهان نمي‌توانيد چند فرش بزرگ پيدا کنيد که شناسنامه و رابطه خويشاوندي داشته باشند و در جامعه به عنوان يک خانواده پذيرفته شوند.
بهزادي مي‌گويد: خانواده در کشورهاي غربي هرگز جايگاهي که در کشورهايي همچون ايران دارد نداشته است و ما مصداق اين اهميت را در آثار هنري مي‌بينيم.
*فرش به رنگ قوم، منطه، آداب، رسوم و سنت
او معتقد است فرش يکي از کالاهاي هنري به شمار مي‌آيد که در زمان‌هاي مختلف فرهنگ حاکم بر جامعه بر نوع دوخت، رنگ، نقش و طرح آن تاثير گذاشته است و به‌خاطر قابل عرضه بودن به ساير نقاط جهان، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
برخي افراد معتقدند که طرح‌ها و به تبع آن نقوش فرش کاملاً قابل تشخيص و تثبيت بوده و به همين دليل مي‌توان آن‌را به وسيله کامپيوتر و بعضاً عامل انساني ترسيم و تثبيت کرد.
صرف‌نظر از هنر طراحي فرش که ب‌هر حال حاصل ذوق و تجربه انساني بوده و در مورد فرش‌هاي شهري و کارگاهي ارزش آن کاملاً مشهود است، بايد گفت که طرح‌ها و نقوش فرش اگر چه قابل تشخيص هستند، ولي تثبيت‌پذيري ارزشي براي آن تلقي نمي‌شود. دليل کاملاً آشکار اين استدلال وجود طرح‌هايي نظير لچک ترنج – انواع اسليمي، ماهي و غيره است که از طريق انتقال طبيعي فرهنگي در نقاط مختلف ايران با ويژگي‌هاي مختلف بافته مي‌شوند و نقش ماهي که متجاوز از صد نوع آن‌را حتي در روستاها مي‌توان مشاهده کرد.
روشن‌ترين نتيجه اين است که نقوش و طرح‌هاي ايراني با تأثيرپذيري از ذهنيت‌هاي فرهنگي نظير نژاد، قوم، منطقه، آداب و رسوم، آيين و… همان عامل هويت‌بخش فرش‌هاي ايران است و دقيقاً بر حسب همين تحول فرهنگي و تاريخي است که در فرش ايران نقوش لري – کردي – بلوچي – ترکمني- ارمني و در مقياس شهري کرماني و اصفهاني و تبريزي قابل تشخيص هستند.
اين گوناگوني ارزشمند است که طرح سنتي و شناخته شده مثلاً نوع اسليمي و گل شاه عباسي طراحي و حتي بافته شده در خراسان کاملاً از نوع اصفهاني آن قابل تشخيص مي‌باشد. اين همان خصلت يگانه و از قابليت‌هاي با ارزش فرش ايران است که به وسيله کامپيوتر و يا عوامل انساني خارج از مرزهاي ايران قابل تقليد نيست.
آواز يا ترانه‌خواندن هنگام بافت قالي داراي وزن و آهنگي است که با گره‌زدن بر تارها هماهنگي دارد؛ به گونه‌اي که هجاهاي آواز با سرعت گره‌ها تنظيم مي‌شوند.
البته فرهنگ علاوه بر نتيجه نهايي بر روي فرش‌ها، در تمام مراحل توليد توسط قاليبافان به چشم مي‌خورد. به عنوان مثال قاليبافان هنگام به هم زدن گره‌ها آواز مي‌خوانند. آوازهايي که محتواهايي کاملاً اصيل و سنتي دارند.
علي دلداري، يک قاليباف در اين‌باره بيش‌تر توضيح مي‌دهد: آواز يا ترانه‌خواندن هنگام بافت قالي داراي وزن و آهنگي است که با گره‌زدن بر تارها هماهنگي دارد؛ به گونه‌اي که هجاهاي آواز با سرعت گرها تنظيم مي‌شوند.
او مي‌گويد: قاليباف از ميان تمامي مراحل بافت بيش‌تر هنگام گره‌زدن مي‌خواند و هنگام پودکشيدن ريتم و صدا آرام‌تر شده و زمان شانه‌کوبيدن ساکت مي‌شوند، زيرا خواندن با صداي کوبيدن شانه تناسبي ندارد.
اما چرا در ايران همچون بسياري از کشورهاي جهان فرش صرفاً به عنوان يک کف مطلوب، مطبوع، گرم، نرم و راحت به کار گرفته نشد؟ چه عواملي در تاثير فرهنگ و سنت‌هاي مختلف کشور در فرش ايراني موثر بوده است؟
*صادرات فرهنگ لاي فرش
محمد بهشتي، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌گويد: در فرهنگ ايراني، خصوصيتي وجود دارد که به هرچه دست مي‌زند و کار دارد، اکتفا به مرتبه زميني موضوع نمي‌کند، بلکه بايد از زمين تا آسمان آن موضوع را فتح کند و اين تنها به فرش اختصاص ندارد و کاسه، بشقاب، غذا، معماري و … را هم دربر مي‌گيرد.
او درباره اينکه چرا استان‌ها و شهرهاي مختلف ايران فرش خاص خودشان را از نظر رنگ و جنس و طرح دارا هستند، مي‌گويد: زماني که با فرهنگ ايراني آشنا شويد مي‌بينيد که يکي از ويژگي‌هاي ديگر فرهنگ ايراني، قائميت به ذات است و هر کسي مي‌خواهد موجوديت کامل داشته باشد و فرش يکي از چيزهايي است که او را از ساکنين مکان‌هاي ديگر متمايز و واجد ارزش مي‌کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، در شرايط فعلي اقتصادي که براي کشورمان پيش آمده، به نظر مي‌رسد در بين کالاهاي صادراتي غيرنفتي، فرش ارزشمندترين محصولي باشد که علاوه بر ارزش مالي آن، بتوانيم فرهنگ مان را هم لاي آن به نقاط مختلف جهان صادر کنيم. البته بايد پيش از همه چيز بتوانيم داشته‌هايمان را به نام خودمان ثبت و معرفي کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها