عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجحاف بزرگي که در حق فرهنگ و تاريخ تبريز شد

مقبره‌الشعراي تبريز تنها قبرستان ادبي جهان //

1400/06/28

گروه تاريخي: براي تکريم زبان و ادبيات ترکي بايد نيز در تقويم ايران روزي انتخاب شود، در اين خصوص اقدامات و بررسي هايي انجام خواهيم داد تا روزي را به نحو احسن انتخاب کنيم.

 گروه تاريخي: براي تکريم زبان و ادبيات ترکي بايد نيز در تقويم ايران روزي انتخاب شود، در اين خصوص اقدامات و بررسي هايي انجام خواهيم داد تا روزي را به نحو احسن انتخاب کنيم.

  27 شهريورماه سالروز رحلت شهريار ملک سخن، يعني سيدمحمدحسين بهجت تبريزي است، شاعري که با نوآوري‌هايش توانست انقلابي در ادبيات معاصر ايجاد کرده و ضمن آن تنها ميراث دار شاعراني بزرگ مانند حافظ و سعدي در عصر حاضر باشد.
اشعار و شخصيت عميق شهريار همواره از کتب و مقالات گرفته تا نشست هاي ادبي در داخل و يا خارج از مرزهاي کشور مورد بررسي و کنکاش از جوانب و ابعاد گوناگون قرار گرفته شده است که بررسي هر کدام از اين ابعاد فرصتي مغتنم مي طلبد، اما سرودن شعر دو زبانه ترکي آذربايجاني و فارسي يکي از ويژگي‌هاي استاد شهريار است که باعث شد تا سالروز رحلت اين شاعر بزرگ با پيشنهاد شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به عنوان روز ملي شعر و ادب پارسي نامگذاري شود.
او که يک شاعر ترک زبان است، اشعار فارسي را چنان با فصاحت و شيوايي سروده است که به نظر بيشتر صاحب نظران تراز ادبي اشعارش را بايد با قياس بزرگاني مانند لسان الغيب و مولانا سنجيد چراکه اشعار شهريار تنها منحصر به هنر رديف و قافيه نيست و مضامين اشعارش مملو از مفاهيم قرآني، عرفاني و عاطفي است.
تنها شهريار است که مي‌تواند در قواره روز شعر و ادب فارسي ظاهر شود
سيدقاسم ناظمي مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن برشمردن اهميت پاسداشت اين روز بزرگ، از اجراي 50 عنوان برنامه فرهنگي و هنري در استان خبر داد و اظهار داشت: کارگاه هاي توليد آثار هنري و ادبي، رونمايي، معرفي و نقد کتاب هاي جديد التاليف در حوزه ادبيات فارسي و ترکي، جلسات شهريار پژوهي، کارگاه توليد آثار هنري و تجسمي، برگزاري وبينارهاي علمي در دانشگاه هاي استان در اين رابطه و گفتگوهاي زنده با برخي شهريار پژوهان در روسيه، آذربايجان و ترکيه برخي از عناوين اين برنامه‌هاست.
وي از برگزاري مراسم ترويجي فرهنگي در سنگ فرش مقبره الشعراء با رعايت پروتکل هاي بهداشتي در عصر 26 شهريورماه خبر داد و افزود: 27 شهريورماه نيز مقبره الشعراء پذيراي تمامي گروه هاي مردمي و مسئولين جهت گلباران و اداي احترام به شخصيت بزرگ شهريار خواهد بود.
ناظمي در پاسخ به بعضي شبهات در رابطه با چرايي نامگذاري روز ملي شعر و ادب فارسي به نام شهريار، پاسخ داد: شهريار ضمن آن که منافاتي با شعر و ادب فارسي ندارد، بلکه مي‌توان ادعا کرد که تنها شهريار است که در قواره اين روز ظاهر شود.
روز پاسداشت زبان و ادبيات ترکي بايد انتخاب شود
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي افزود: براي تکريم زبان و ادبيات ترکي نيز بايد در تقويم ايران، يک روز انتخاب شود، در اين خصوص اقدامات و بررسي هايي انجام خواهيم داد تا روزي را به نحو احسن انتخاب کنيم.
وي با بيان اين که مقبره الشعراء تنها قبرستان ادبي جهان است، ادامه داد: اين جا بيش از 400 عارف و شاعر نامدار مدفون شده اند که بايد با بودجه هاي ملي و نه استاني و قطره چکاني آن را به نحو احسن به اتمام برسانيم، به ياري خدا بعد از استقرار دولت و شهردار جديد اقدامات اساسي در اين رابطه انجام خواهد يافت، البته پيش تر 10 ميليارد تومان اختصاص يافته بود.
ناظمي ادامه داد: يکي از معايب بازسازي اين مجموعه ورود همزمان چندين دستگاه و سازمان بود که باعث شد که معماري چندگانه در فضاي مقبره الشعراء حاکم شود، البته اين نقد به معناي زير سوال بردن اقدامات شهرداري نيست، بلکه بايد از ابتدا تصميمات اساسي در اين رابطه اتخاذ مي شد.
اجحاف بزرگي که در حق فرهنگ و تاريخ تبريز شد
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، زخم و جراحت چندين ساله بر مقبره الشعراء که مرکز فرهنگي، مذهبي و تاريخي استان و شايد کشور است، چراکه سه قطب و ضلع مهم تاثيرگذار در ساخت هويت هر شهروند در يک مکان گرد هم آمده اند تا بگويند تبريز تنها شهري است که اين سه مولفه با هم عجين شده است و چه پيوند خجسته و نايابي...
مقبره الشعراء، امام زاده سيدحمزه بن موسي بن جعفر(ع) و موزه قاجار سه قطب مهم و مظلوم اين شهر هستند که به دست عده اي در اين سال ها تخريب و به جاي باسازي به حال خود رها شده است، سال ها پيش قرار بر اين بود ميدان و محوطه اي با اتصال اين سه مکان به هم براي شهروندان ساخته شود که با ساخت و سازهاي غير مجاز در قلب اين سه مکان منتفي شد.
سال هاي سال است هر مسافري از اقصي نقاط ايران و ديگر کشورها جهت ديدن مقبره بيش از 400 عارف و شاعر و علي الخصوص شهريار ملک سخن مي آيد، اين گوهر ناب آذربايجان را محصور در گودال هاي فنس کشي شده مي بيند، بي‌تدبيري و عدم اتحاد ارشاد، شهرداري، اوقاف، ميراث فرهنگي به بهانه عدم اختصاص بودجه و ديگر بهانه‌هاي واهي اجحاف بزرگي در حق دين، فرهنگ و تاريخ اين شهر بوده است.
چگونه ممکن خواهد بود پروژه‌اي عنوان "بزرگترين پروژه عمراني فرهنگي کشور" را با خود يدک بکشد و بعد از ساليان سال با بودجه‌هاي قطره چکاني از تهران و بعد از قلع و قمع درختان کهن و گودبرداري‌ها، تنها نتيجه افتتاح سالني براي به نمايش درآوردن آثار هنرمند معززمان استاد احد حسيني باشد و شايد جاي شهريار شيرين سخن خالي باشد که بسرايد: "گوهرشناس نيست در اين شهر شهريار، من در صف حرف چه بگويم که چيستم".البته اگر بنا به برخي شايعات يا واقعيات، گودبرداري ها جهت به دست آوردن آثار تاريخي از اين مکان تاريخي بوده باشد بايد قبل از شروع به مردم اطلاع رساني مي‌شد و نه اين که در سکوت خبري و به بهانه بازسازي مقبره الشعراء انجام مي يافت، اميد است تدابير جدي و تخصصي جهت تکميل و بهره برداري هر چه سريعتر از اين پروژه اتخاذ شود تا بيش از اين باعث آزرده خاطر شدن شهروندان فرهنگ دوست نشود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها