عصر آذربایجان

گزارش خبر

تشريح و تبيين آثار و برکات وقف زمينه ساز ترويج و احياي اين سنت حسنه

تشريح و تبيين آثار و برکات وقف زمينه ساز ترويج و احياي اين سنت حسنه

1397/08/20

گروه گزارش: تشريح و تبيين آثار و برکات وقف زمينه ساز ترويج و احياي اين سنت حسنه در جامعه خواهد شد و در اين راستا يکي از ضرورت‌هاي روز جامعه تناسب ثبت موقوفات با نيات جديد مشکلات امروز جامعه و مردم مي_باشد که به مراتب ثمرات وقف در جامعه را بيشتر مي کند و بايد اين مهم مد نظر قرار گيرد و براي آن برنامه‌ريزي شود.

به گزارش عصرآذربايجان، وقف يکي از عوامل اصلي توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جامعه و براي توليد علم و فناوري با توجه به نيازهاي روز جامعه يکي از الزامات اساسي به شمار مي رود و ظرفيتي قابل توجه براي رفع مشکلات جامعه است. مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي، حجت الاسلام و المسلمين ناصر جوانبخت در جمع خبرنگاران با محوريت تشريح برنامه‌هاي دهه وقف در استان با بيان اينکه 15 تا 24 آبان ماه به عنوان دهه وقف نام گذاري شده، اظهار داشت: تشريح آثار و برکات وقف براي جامعه از اصلي‌ترين هدف دهه وقف محسوب مي شود و بيان شفاف عملکرد ادارات اوقاف براي مردم و آشناسازي با سنت حسنه وقف مدنظر قرار دارد. وي به آخرين آمار موقوفات و رقبات استان اشاره و خاطرنشان کرد: سال 97 تعداد 6 هزار و 477 موقوفه در استان ثبت شده که از اين تعداد يک هزار و 816 موقوفه منفعتي داراي درآمد و تعداد 4 هزار و 661 موقوفه نيز انتفاعي که شامل حسينيه‌ها و مساجد بوده است. مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي تعداد رقبات استان را 36 هزار و 935 رقبه عنوان کرد و يادآور شد: از اين تعداد 31 هزار و 326 رقبه متصرفه بوده و 5 هزار و 497 رقبه غيرمتصرفه است و 103 موقوفه به موقوفات استان بر پايه رقبات اضافه شده و برخي نيز حذف گرديد.
*جذب 50 درصدي بودجه عمراني اوقاف آذربايجان غربي
جوانبخت خاطرنشان کرد: در حوزه جذب بودجه عمراني و ساخت و‌ساز طي سال‌جاري اداره کل اوقاف استان، 5 ميليارد و 750 ميليون تومان مصوب استان بوده که از کل بودجه عمراني 2 ميليارد و 500 ميليون تومان شامل 50 درصد تخصيص و جذب گرديد. وي با بيان اينکه 3 ميليارد و 920 ميليون تومان از بودجه عمراني به عمران و آباداني مساجد اختصاص دارد که تا کنون يک ميليارد و 800 ميليون تومان تخصيص يافته و توزيع شده است، ادامه داد: يک ميليارد و 470 ميليون تومان نيز مختص امامزادگان و بقاع متبرکه استان بوده که از اين ميزان 336 ميليون تومان تخصيص يافته است. جوانبخت تصريح کرد: غير از درآمد اصلي موقوفات، يکي از وظايف مهم اداره اوقاف، اجراي امينانه نيات واقفان بوده که 4 ميليارد و 800 ميليون تومان در 8 ماهه اول سال‌جاري، براي نيات واقفان صرف شده که 185 ميليون تومان به حوزه‌هاي علميه، در حوزه مساجد يک ميليارد و 220 ميليون تومان و در امور خيريه يک ميليارد و 848 ميليون تومان صرف نيت‌هاي خيريه شده و در حوزه نيات مذهبي يک ميليارد و 125 ميليون تومان و در حوزه نيات اجتماعي نيز 431 ميليون تومان هزينه شده که اين ارقام غير از درآمد استان است. وي به تشريح فعاليت هاي فرهنگي اداره کل اوقاف و امور خيريه استان پرداخت و گفت: همايش طلايه‌داران تبليغ، طي سال‌جاري برگزار شد و از ظرفيت 600 روحاني بومي استفاده گرديد و در 8 ماه سال‌جاري، 148مبلغ اعزامي از کشور را داشتيم که براي تبليغ وقف و معارف در استان حضور داشتند و دوره آموزشي تخصصي هيات امنا از سوي مدرسين اعزامي اوقاف برگزار شد. مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي بابيان اينکه طي سال‌جاري 76 وقف جديد به موقوفات استان اضافه شده است، افزود: از اين تعداد 13 مورد موقوفه منفعتي و 63 مورد نيز موقوفه انتفاعي بوده که فرهنگ سازي بيشتري در زمينه وقف‌هاي منفعتي بايد صورت گرفته و اولويت‌بندي در وقف‌ها انجام گيرد. وي تهيه و توزيع يک هزار و 246 پک تحصيلي براي خانواده‌هاي نيازمند، اعزام 74 نفر از محل اجراي نيات به عتبات عاليات را از اقدامات اداره اوقاف استان طي سال جاري در راستاي اجراي نيات واقفان عنوان و تصريح کرد: مهم‌ترين اتفاق فرهنگي امسال، برپايي موکب واقفان خيرانديش در مرز مهران بود که با حضور 90 نفر از عوامل اجرايي برگزار و 100 هزار پرس غذاي گرم در بين زائران توزيع شد.
* يک هزار و 746 رقبه طي 8 ‌ماهه امسال در آذربايجان غربي سنددار شده است
جوانبخت با تاکيد بر اينکه از جمله اقدامات مهم و ماندگار، فعاليتهاي حقوقي و ثبتي اداره اوقاف است که اخذ سند مالکيت سه اثر مهم دارد که تثبيت موقوفه، کاهش دعاوي در رابطه با موقوفات و شناسايي رقبات جديد را شامل مي‌شود، افزود: در اين راستا يک هزار و 746 رقبه در 8 ‌ماهه امسال سنددار شده و 100 روستاي وقفي استان نيز با اولويت اخذ سند نيز سنددار شدند که 3 ميليارد تومان براي هزينه‌هاي ثبتي موقوفات نياز است. وي جذب اعتبارات دولتي براي اخذ سند در استان را 600 ميليون تومان اعلام کرد و با بيان اينکه يکي از اقدامات اداره کل اوقاف و امور خيريه استان اسکن اسناد وقفي است که در اين راستا 387 هزار و 768 برگ سند اسکن شده، ادامه داد: اجراي احکام به نفع موقوفات، 14 مورد بوده است. مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي با بيان اينکه 217 سند اجاره براي اولين بار اخذ شد و به روزرساني 2 هزار سند اجاره از رقبات نيز صورت گرفت، خاطرنشان کرد: درآمد مالي موقوفات و اخذ سند اجاره از رشد 13 درصدي برخوردار بوده است. جوانبخت ادامه داد: در حوزه معاونت بهره‌وري اقتصادي نيز 518 رقبه تعيين تکليف در حوزه تغيير کاربري و تبديل به‌احسن انجام شده و از افتخارات اوقاف استان، تائيد اطلاعات نهايي بيش از 31هزار رقبه متصرفه بود. وي از برون سپاري مراکز تخصصي حفظ و قرائت قرآن جهت هم افزايي براي رشد فعاليت هاي قرآني خبر داد و اعلام کرد: طرح ملي قرآني بشارت 1452  در راستاي تحقق بخشيدن به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص تربيت 10  ميليون حافظ قرآن اجرايي مي شود که با تبليغات گسترده و تعامل وهمکاري اصحاب رسانه مي‌توان گام بلندي به فراگيرتر شدن اين طرح برداشت. 
* حفظ موقوفات و اجراي امينانه نيات واقفين از اولويت هاي اوقاف و امور خيريه 
رئيس اوقاف و امور خيريه شهرستان شوط از ثبت يک وقف جديد در شوط خبر داد و اظهار داشت: همزمان با اولين روز دهه وقف و با همت واقف خيرانديش وقف جديد در شهرستان شوط به ثبت رسيد. وي با اشاره به اينکه با ثبت اين وقف جديد در مجموع هفتمين وقف سال 97 در شهرستان شوط به ثبت رسيد، ادامه داد: اين وقف جديد 306 مترمربع زمين بوده و نيت واقف ساخت حسينيه و خانه عالم است. رئيس اوقاف و امور خيريه شهرستان شوط ارزش تقريبي اين وقف را يک‌ميليارد و 100 ميليون ريال عنوان و تصريح کرد: اجراي امينانه نيت واقفين خيرانديش را در دستور کار داريم. حسن زاده با بيان اينکه حفظ موقوفات و اجراي امينانه نيات واقفين از اولويت هاي اوقاف و امور خيريه مي باشد ادامه داد: همکاران ما آماده ارائه مشاوره در خصوص نحوه ثبت وقف هاي جديد و نيت هاي بروز وقف مي باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها