عصر آذربایجان

گزارش خبر

بابا نوئل باباي ما ايراني‎ها هم هست

بابا نوئل باباي ما ايراني‎ها هم هست

1397/10/09

گروه اجتماعي: "اين روزها شهر، رنگ ديگري به خود گرفته و حتي ويترين مغازه‎ها هم پر شده است از باباهاي خارجي و درختان کاج که چشم هر بيننده‎اي را به خود جذب مي‎کند، به نظر مي‎رسد شهر براي گراميداشت يکي از اصلي‎ترين اعياد ايرانيان، آماده شده است، اشتباه نکنيد! اين تکاپو براي گراميداشت يک عيد خارجي است، ايرانيان بسياري با خريد لوازم تزئيني عيد کريسمس، هم‎پاي ارامنه و مسيحيان، کريسمس را جشن گرفته و مي‎گويند » بابا نوئل، باباي ما هم هست«!.

بسياري از افراد گرامي‌داشت جشن‎هاي خارجي را حق طبيعي خود دانسته و انتقادهاي وارده را نادرست مي‎دانند، برخي ديگر نيز چنين رفتارهايي را بحران هويت تلقي مي‎کنند. فروشندگان لوازم تزئيني کريسمس مي‎گويند که »بسياري از مشتريان‌مان، نوجوانان و جوانان هستند و تنها ارامنه نيستند که از ما خريد مي‎کنند، حتي خيلي‎ها بدون خريد، مي‎آيند و با کلاه بابا نوئل سلفي مي‎گيرند و مي‌روند، وقتي بازار خريد داغ است، من فروشنده هم تمايل دارم تا اين لوازم را بفروشم و سود کنم«. 
يک جامعه‌شناس معتقد است: انسان هميشه به‌دنبال نشاط و شادي بوده است و نشاط به احساس رضايت از زندگي اشاره دارد که فرد را به سمت پيشرفت در زندگي پيش مي‎برد که نتيجه آن سلامت دروني و انطباق بالا و سازگاري است، افراد با نشاط، خلاق بوده و روابط ميان فردي و اجتماعي مثبتي را شکل مي‎‎دهند. 
»موسي نيرومند« ادامه مي‌دهد: افرادي که نشاط دارند، کنترل زيادي بر تنش‌ها داشته و اثربخش ظاهر مي‎شوند، در دين اسلام هم به نشاط و شادي بسيار توصيه شده است و بايد بررسي کرد که طبق ايدئولوژي‌هاي اسلامي آيا جامعه ما يک جامعه بانشاط  است؟. 
وي مي‎گويد: امروزه ميدان‌هاي تربيتي که نوجوانان و جوانان در آن قرار دارند، با نشاط نيستند، نشاط ياد گرفتني است و بايد توسط خانواده به بچه‎ها آموزش داده و تمرين شود، فضاهاي ارتباطي حاکم بر خانواده‎ها تبديل به فضاي کسلي شده است که بيش از مسئله‌ي نشاط به مسائل آموزشي مانند کلاس کنکور و تقويتي اهميت داده مي‎شود و نشاط در داخل روح نهاد خانواده نيست، اين خلا در فضاي آموزشي نيز ديده مي‎شود.
*رو آوردن به جشن‌هايي کريسمس، پيامي هشداردهنده براي ماست
اين جامعه‌شناس اظهار مي‎کند: پرداختن به موضوعي مثل نشاط را تا چه اندازه در محيط‌هاي آموزشي و عرصه‌هاي اجتماعي‌مان مي‌بينيم؟، رو آوردن به جشن‌هاي کريسمس، پيامي هشداردهنده براي ماست که نوجوان و جوان ما به‌دنبال نشاط اجتماعي است، مشکل تنها جشن‎هاي خارجي نيستند، اي بسا با جشن گرفتن و رو آوردن به اعياد خارجي، ايدئولوژي اين تفکرات و استعمار هم منتقل شود، جامعه بايد بر اساس نشاط، مهندسي شود. 
*چرا جوانان و نوجوانان ايراني به استقبال جشن کريسمس مي‌روند؟‎
دکتر »منصور بيرامي«، رئيس دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تبريز در پاسخ به اين‌که چرا جوانان و نوجوانان ايراني به استقبال جشن کريسمس مي‎روند؟، اظهار مي‎کند: هر فردي صرف نظر از قوميت، زبان، نژاد و مرحله رشدي‌اش بايد از نظر هويت به ثبات برسد، عوامل مختلفي در رسيدن به ثبات هويتي نقش دارند که علل اجتماعي، اقتصادي، ارزشي، ديني و مذهبي از آن جمله هستند. 
وي معتقد است که از منظر روانشناختي در هر مرحله از رشد و وضعيتي که قرار داريم، بايد هويتي را شکل دهيم که احساس لذت مي‌کنيم، به اين معني که داشتن ادراک تسلط بر زندگيمان، احساس رضايت و لذت را براي ما فراهم کند. 
رئيس دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تبريز ادامه مي‌دهد: وجود مدل يا سرمشق، نخستين مولفه براي تقليد، انتخاب، توجه، يادگيري و اجراي مدل اندوخته شده است، نوجوان ما بايد به معنايي از زندگي برسند که احساس ادراک تسلط بر زندگي را داشته باشند، حال سوال ما اين است که مدل موجود براي همانند سازي (از نظر روانکاواي) و تقليد به شکل رفتار گرايانه‌اي که در اختيار نوجوان قرار دارد، چه کساني و چه چيزهايي هستند؟. 
عضو هيئت علمي دانشگاه تبريز مي‎گويد: مي‌توانيم با گرامي‌داشت درست اعياد ملي و ايراني، هويت ملي و ديني به نوجوانان و فرصت تخليه هيجان به‌ويژه هيجان‌هاي منفي انباشته شده در چنين آئيني، کاري کنيم تا نوجوانان ما انرژي و مدل لازم براي فعاليت به شکل نمادين در روز کريسمس را نداشته باشند. 
بيرامي ادامه مي‎دهد: اگر هيجان‌هاي منفي شخص مثل اضطراب و خشم در شب چله، تخليه شود، فرد ديگر هيجان منفي براي تخليه در شب کريسمس نخواهد داشت و اثر تقدم و تاخير اولي بر دومي مقدم است، حال بايد از خود بپرسيم که آيا شب چله مي‌تواند فرصتي براي توليد هيجان مثبت باشد؟. 
وي اظهار مي‎کند: آيا روانشناسان، جامعه، دانشگاه، محله، مسجد و حتي ايران، نمي‎توانند مدل کارآمدي را براي شکل گيري هويت باثبات شکل دهند و مسير هويت يابي از مسير کريسمس نگذرد؟، قطعا اين اقدام امکان پذير است.  
*چرا اکثر جوانان و نوجوانان ما هميشه به دنبال اين بوده‌اند که شبيه خارجي‌ها باشند؟
اين روانشناس معتقد است که هجمه رسانه‎ها از جمله علل اجتماعي هستند که تصاوير ناکارآمد، تبليغات منفي با محتواي جنسي و استفاده ابزاري از بانوان، به نوجوانان ارائه مي‎کنند، حال پرسش ما اين است که نوجوان ما اگر مجبور به تجربه محرک‎هايي که به او ارائه مي‎شوند، باشد، چند مورد از اين محرک‌ها بومي هستند؟. 
وي ادامه مي‎دهد: نوجوان چند بار يک مراسم عروسي اصيل ايراني و آذري را از تلويزيون تماشا کرده يا در مراسم از اين قبيل شرکت کرده است؟ سنتي و مدرن را قبول ندارم و بهتر است از بومي و غير بومي استفاده کنيم، عوامل محيطي و اقتصادي نيز در اين ميان دخيل هستند، چند تصوير ايراني بر روي لوازم خانگي‌مان مي‎بينيم؟ 
*آيا يک کودک علاقه‌مند مولفه‌هاي غربي متولد مي‌شود؟
وي مي‎گويد: بايد ديد که آيا يک کودک علاقه‌مند مولفه‎هاي غربي متولد مي‎شود؟، آيا ژن علاقه‎مندي زن و مرد و فرهنگ غربي داريم؟، وقتي تعامل فردي و اجتماعي را در يک بافت مطالعه کنيم، به نهاد مشترکي به نام خانواده مي‎رسيم، خانواده که بنيان تربيتي فرزندشان را بنا نهاده‌اند، به سراغ سبب‌شناسي در مدرسه مي‌روند، در حالي که اين کودک پيش از مدرسه رفتن به مدت 6 سال در اختيار تام خانواده بوده است. 
اين روانشناس معتقد است که هيچ چيزمان مدل ايراني نيست، نمي‌توان از کودک و نوجوانمان هم انتظار پيروي از الگوهاي بومي و ايراني را داشت، پدر و مادرهايي با شناسنامه ايراني و ظاهر غير ايراني نمي‌توانند فرزندي علاقه‌مند الگوهاي بومي پرورش دهند، حتي لوازم خانگي مورد استفاده در خانه‎هاي ما هم ايراني نيستند. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، وي اظهار مي‌کند: اگر هيجان‌هاي‌ مثبت مثل دوست داشتن مادر، وطن، خانواده، رشته و تخصص در فردي ايجاد شده و فرد فاقد هيجان منفي باشد، حتي اگر کسي از نوجوان و جوان ما دعوت به جشن کريسمس هم کند، در آن جشن شرکت نخواهند کرد. 
آيا روانشناسان، جامعه، دانشگاه، محله، مسجد و حتي ايران، نمي‎توانند مدل کارآمدي را براي شکل گيري هويت باثبات شکل دهند و مسير هويت‌يابي از مسير کريسمس نگذرد؟، قطعاً اين اقدام امکان‌پذير است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بابا نوئل باباي ما ايراني‎ها هم هست

بابا نوئل باباي ما ايراني‎ها هم هست
خروج

گروه اجتماعي: "اين روزها شهر، رنگ ديگري به خود گرفته و حتي ويترين مغازه‎ها هم پر شده است از باباهاي خارجي و درختان کاج که چشم هر بيننده‎اي را به خود جذب مي‎کند، به نظر مي‎رسد شهر براي گراميداشت يکي از اصلي‎ترين اعياد ايرانيان، آماده شده است، اشتباه نکنيد! اين تکاپو براي گراميداشت يک عيد خارجي است، ايرانيان بسياري با خريد لوازم تزئيني عيد کريسمس، هم‎پاي ارامنه و مسيحيان، کريسمس را جشن گرفته و مي‎گويند » بابا نوئل، باباي ما هم هست«!.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها