عصر آذربایجان

گزارش خبر

سردرگمي در مسير چاره انديشي براي جلوگيري از قاچاق دام

سردرگمي در مسير چاره انديشي براي جلوگيري از قاچاق دام

1397/11/14

گروه اجتماعي: "اقدامات و سياستگذاري هاي نامناسب از سوي برخي دستگاه ها و وزارتخانه هاي دولتي باعث شده تا قاچاق به خصوص در حوزه احشام گسترش يابد و به اين ترتيب اهميت مقابله با قاچاق دام از مرزهاي کشور حساسيت پيدا کند.

پديده شوم قاچاق از نوع کالا، ارز، احشام و مواد مخدر موارد جزو مشکلات هميشگي مسئولين در مناصب مختلف بوده است. متاسفانه برخلاف تمام دغدغه‌هاي موجود در اين زمينه، در بازه‌هاي زماني مختلف، به دليل اتخاذ تدابير نامناسب از سوي برخي وزارتخانه‌ها شاهد پررنگ‌تر شدن اين پديده نامناسب در مرزها مي‌شويم.
هرچند برخوردهاي قانوني و نيز حضور مقتدرانه نيروهاي مرزباني و امنيتي در مرزهاي کشور عامل موثري در زمينه مقابله با اين پديده شوم و نيز کم‌رنگ شدن جايگاه قاچاق در ميان تخلفات رخ داده بوده، اما بررسي مرزها در دوره‌هاي مختلف زماني گوياي اين موضوع است که متاسفانه همچنان در زمينه برنامه‌ريزي براي فائق آمدن به اين معضل داراي مشکلات بسياري هستيم.
* ورود مسئولين به حوزه قاچاق دام و ايجاد زمينه حساسيت مردم و رسانه‌ها
در چند ماه اخير زمزمه‌هايي از سوي برخي مسئولين مياني در استانداري و ديگر نهادهاي مرتبط آذربايجان‌غربي به گوش مي‌رسيد که در برنامه‌ها و جلسات مختلف خبر از افزايش قاچاق دام از مرزهاي اين استان و نيز ديگر مرزهاي منطقه مي‌دادند و نسبت به آگاهسازي و روشنگري در اين مورد هشدار مي‌دادند اما شايد به دليل جايگاه مياني اين مسئولان و شايد هم به خاطر نبود پوشش مناسب رسانه‌اي، چنين اخباري حساسيت ويژه نداشتند و به نوعي مي‌توان گفت که اخبار روزمره محسوب مي‌شدند.
پس از گذشت چند ماه و با آغاز دي‌ماه شاهد اظهار نظر و سخنراني مسئولين و مديران ارشد استاني و کشوري در اين زمينه شديم که اين موضوع باعث حساس‌تر شدن بحث قاچاق دام در رسانه‌ها و تلاش براي حساس‌سازي اقشار مختلف مردم در اين خصوص شد.
* افزايش 15 درصدي کشف احشام قاچاق در آذربايجان‌غربي
پس از ارائه نظرات مختلف از سوي مسئولين مياني در دستگاه‌هاي مختلف دولتي آذربايجان‌غربي در زمينه وضعيت قاچاق به ويژه قاچاق دام در اين استان، سردار قاسم رضايي فرمانده مرزباني ناجا در جلسه تکريم فرمانده سابق مرزباني آذربايجان‌غربي و در حضور نماينده ولي فقيه در استان، اظهار داشت: افزايش 15 درصدي کشف قاچاق احشام در مرزهاي آذربايجان‌غربي جزو موفقيت‌هاي مرزباني در سال جاري است.  وي، در مورد ورود دستگاه‌هاي مختلف به بحث مقابله با قاچاق نيز عنوان کرد: براي حل مشکل قاچاق بايد تمام دستگاه‌ها و نهادها به صورت متحد وارد عمل شده و خود را مسئول بدانند.
* برخورد با قاچاق دام نيازمند همت مردم و مسئولين است
حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي قريشي نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي هم در خطبه‌هاي نماز جمعه اروميه به عنوان مهم ترين تريبون سياسي استان، با اشاره به لزوم استفاده از کالاي توليد داخلي و فراهم کردن شرايط مناسب براي حضور توليدکنندگان داخلي در عرصه‌هاي مختلف، گفت: بايد از توليد داخلي و اشتغال کارگر ايراني حمايت شود تا بيکاري و اقتصاد ساماندهي شده تا با اين روش به سوي برخورد و مقابله با قاچاق برويم‌. وي، موضوع اشتغال در استان را مورد توجه قرار داده و حمايت از توليدات داخلي را لازم و ضروري برشمرد.
وي، در بخش ديگري سخنان خود، بيان داشت: موضوع قاچاق دام در آذربايجان‌غربي جزو اصلي ترين مباحثي است که رخ مي‌دهد و برخورد با اين پديده شوم نيازمند توجه مردم و شدت برخورد مسئولين است. با مطرح شدن اين سخنان از سوي نماينده ولي فقيه در استان، سراغ نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي رفتيم که به عنوان يکي از نمايندگان شهرستان‌هاي مرزي آذربايجان‌غربي شناخته مي‌شود.
* بي ثباتي در نرخ ارز و نبود سياستگذاري مناسب در حوزه گوشت و دام 2 عامل مهم افزايش قاچاق
جلال محمودزاده با اشاره به اينکه قاچاق دام به عنوان يکي از اصلي‌ترين منابع تامين مالي قاچاقچيان محسوب مي‌شود، بيان داشت: با توجه به تغييرات و نوسانات رخ داده در نرخ ارز در کشور، متاسفانه شاهد افزايش قاچاق دام هستيم که اين امر نيازمند توجه بيش از پيش مسئولين است.
وي، با تاکيد بر نقش وزارت جهاد کشاورزي در بحث قاچاق دام و نيز جلوگيري از اين موضوع، ادامه داد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزي سياستگذاري خاصي در زمينه‌ گوشت و دام زنده ندارد و به همين دليل شاهد برخي حواشي در اين حوزه هستيم.
نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي، عنوان کرد:  اينکه وزارت جهاد کشاورزي براي تشويق واردکنندگان گوشت اعلام کند که در ازاي واردات به همان وزن دام زنده خواهد داد، اين خود موردي است که باعث تشويق براي قاچاق دام مي‌شود چراکه مبلغ دام قاچاق با مبلغ دام داخلي متفاوت است.
وي، همچنين عملکرد دولت در زمينه بهبود وضعيت بازار گوشت را نامناسب دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزي مي‌تواند به جاي هزينه سنگين براي واردات گوشت، همين هزينه را براي افزايش توانمندي دامداران داخلي خرج کرده و به اين ترتيب شرايط براي قاچاق دام نيز سخت‌تر شود.
* کشف بيش از 20 هزار راس دام قاچاق در مرزهاي آذربايجان‌غربي
در همين زمينه، احمد دهقان معاون توسعه بازرگاني جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي، در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار استان، در سخناني با اشاره به اينکه در سال‌جاري 20 هزار و 300 راس دام در مرزهاي اين استان کشف شده، بيان داشت: اين امر نشان دهنده اهميت مقابله با قاچاق دام است که همت نيروهاي مرزباني و نيز دستگاه‌هاي مرتبط را مي‌طلبد.
* کاهش قاچاق دام از مرزهاي استان
علي مصطفوي معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان‌غربي نيز در اين خصوص معتقد است که در ماه هاي اخير قاچاق دام از استان مسئله و دغدغه اصلي مسئولين استاني بوده و با پيشگيري هاي انجام شده در ماه جاري ميزان قاچاق دام کاهش يافته است.
اين مسئول واردات هرگونه دام از مرزهاي کشور را منوط به داشتن گواهي دامپزشکي دانست و تاکيد کرد: اين اقدام بر اساس مصوبه کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام مي‌شود و در تمام مرزها نيز طبق قانون عمل مي‌شود.
با توجه به سخنان مسئولين کشوري و استاني در زمينه لزوم مبارزه با قاچاق دام و نيز اهميت جلوگيري از خروج منابع داخلي، به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي مسئولين در سطح وزارت جهاد کشاورزي و امور گمرکات کشور مي‌تواند از بروز چنين اتفاقاتي جلوگيري کرده و زمينه براي تامين گوشت مورد نياز کشور از داخل فراهم شود. متاسفانه کم‌توجهي مسئولين دولتي در سطح کشور و نيز عدم رسيدگي به وضعيت از سوي مديران متولي، علاوه بر اينکه شاهد افزايش آمار قاچاق بوده‌ايم که اين امر باعث مي‌شود تا تلاش نيروهاي مرزباني در اين زمينه و همت براي کاهش يا قطع چنين اقداماتي با مشکل مواجه شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، همچنين بايد توجه داشت که بي تدبيري و سردرگمي مسئولين در اين خصوص قطعا ضربات جبران ناپذيري را بر پيکره اقتصاد ملي وارد خواهد کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سردرگمي در مسير چاره انديشي براي جلوگيري از قاچاق دام

سردرگمي در مسير چاره انديشي براي جلوگيري از قاچاق دام
خروج

گروه اجتماعي: "اقدامات و سياستگذاري هاي نامناسب از سوي برخي دستگاه ها و وزارتخانه هاي دولتي باعث شده تا قاچاق به خصوص در حوزه احشام گسترش يابد و به اين ترتيب اهميت مقابله با قاچاق دام از مرزهاي کشور حساسيت پيدا کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها