عصر آذربایجان

گزارش خبر

5 نشانه هشدار دهنده ورزش بيش از حد

1398/03/13

گروه گزارش: خستگي پس از انجام تمرينات ورزشي مي تواند به واسطه تامين سوخت ناکافي براي بدن شکل بگيرد، اما گاهي اوقات خستگي شديد پس از ورزش در واقع نشانه اي از استراحت ناکافي بدن بين جلسات تمرين و ناتواني آن در ترميم و تقويت شرايط خود است.

برنامه ريزي و دنبال کردن يک رژيم ورزشي منظم مساله اي است که افراد بسياري در تلاش براي انجام آن هستند، اما اگرچه ورزش فوايد سلامت بسياري را ارائه مي کند، زيادي روي در آن نيز مي تواند نتايجي نامطلوب به همراه داشته باشد.
در شرايطي که ميزان ورزشي که بايد انجام دهيد به عوامل مختلفي از جمله سن، سلامت کلي و اهداف شما بستگي دارد، برخي نشانه هاي کلي مي توانند از سخت گرفتن بيش از حد به خود و زياده روي در ورزش حکايت داشته باشند.
ورزش بيش از حد مي تواند به خستگي و عدم تحقق اهداف مد نظر شما منجر شود. در اين شرايط بهترين کاري که مي توانيد براي سلامت خود انجام دهيد، کاهش فشار تمرينات يا ايجاد تغيير در برنامه ورزشي است.
نشانه هاي هشدار دهنده ورزش بيش از حد
به جاي افزايش سطوح انرژي پس از ورزش با احساس خستگي شديد مواجه هستيد
خستگي پس از انجام تمرينات ورزشي مي تواند به واسطه تامين سوخت ناکافي براي بدن شکل بگيرد، اما گاهي اوقات خستگي شديد پس از ورزش در واقع نشانه اي از استراحت ناکافي بدن بين جلسات تمرين و ناتواني آن در ترميم و تقويت شرايط خود است.
برنامه خواب نامنظم و ضعيفي داريد
آيا در به خواب رفتن و خواب باقي ماندن مشکل داريد يا بدون در نظر گرفتن اين که چند ساعت در شب مي خوابيد همچنان با احساس خستگي مواجه هستيد؟ اين مشکلات مي توانند نشانه اي از سطوح بيش از حد کورتيزول در بدن باشد. کورتيزول يک هورمون استرس است که انجام ورزش بيش از حد يکي از دلايل ترشح آن در بدن است. کورتيزول اضافه مي تواند بر کيفيت و کميت خواب تاثيرگذار باشد.
غمگين هستيد
در بهترين حالت، انجام ورزش موجب ترشح اندورفين در بدن مي شود که به بهبود خلق و خو و احساس تندرستي و خوشبختي منجر مي شود. با اين وجود، ورزش بيش از حد مي تواند نتيجه اي متضاد داشته باشد و با احساس غم و ناراحتي بيشتر مواجه شويد. بين جلسات ورزش خود زمان کافي براي استراحت اختصاص دهيد.
تحريک پذيرتر از حد عادي شده ايد
اگر بيشتر از حد عادي آشفته و پريشان هستيد و تحريک پذيري شما نسبت به گذشته افزايش يافته است، شايد انجام ورزش بيش از حد زمينه ساز اين شرايط شده باشد. زمان بيشتري را براي استراحت و ريکاوري اختصاص دهيد تا جسم و روان شما سپاسگزار اين شرايط باشند.
بيشتر از حد معمول بيمار مي شويد
سرماخوردگي يا مواجهه مکرر با علائم آنفلوآنزا مي تواند در نتيجه صرف زمان بيش از حد در باشگاه رخ دهد. اگر به رغم برخورداري از يک سيستم ايمني به طور کلي خوب به طور مکرر بيمار مي شويد، اين مي تواند نشانه اي از تضعيف سيستم ايمني شما به واسطه ورزش بيش از حد باشد که هرچه بيشتر مستعد ابتلا به بيماري شده ايد.
چگونه از فعاليت بيش از حد در باشگاه پرهيز کنيم
اگر حتي برخي از علائم بالا را تجربه مي کنيد، خبر خوب اين است که گزينه هاي مختلفي براي کمک به پيشگيري از ورزش بيش از حد وجود دارند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
استراحت به ميزان کافي
حتي فعال‌ترين افراد نيز به استراحت بين جلسات ورزشي يا فعاليت طولاني نياز دارند تا ريکاوري بدن به خوبي صورت بگيرد. يک يا دو روز استراحت بين جلسات تمرينات ورزشي شديد براي بهبود شرايط بدن ضروري است.
غذا خوردن و نوشيدن مايعات به ميزان کافي
اگر آب و سوخت مورد نياز بدن را به ميزان کافي تامين کنيد، جلسات ورزشي شما کارآمدتر خواهند بود و بدن پس از انجام تمرينات ورزشي روند بهبودي را راحت‌تر طي مي کند.
تنظيم شدت تمرينات
به جاي حضور روزانه در جلسات ورزشي طولاني مدت و فرساينده، شدت تمرينات خود را تنظيم کرده و پس از يک جلسه تمرينات ورزشي شديد، روز بعد را به فعاليت هايي با شدت کمتر مانند انجام حرکات کششي، مديتيشن يا يوگا اختصاص دهيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

5 نشانه هشدار دهنده ورزش بيش از حد

خروج

گروه گزارش: خستگي پس از انجام تمرينات ورزشي مي تواند به واسطه تامين سوخت ناکافي براي بدن شکل بگيرد، اما گاهي اوقات خستگي شديد پس از ورزش در واقع نشانه اي از استراحت ناکافي بدن بين جلسات تمرين و ناتواني آن در ترميم و تقويت شرايط خود است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها