عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاهش چشمگير جرايم مرزي در مرزهاي آذربايجان غربي

1398/05/13

سرويس سياسي: فرمانده مرزباني ناجا، ببا اشاره به اقدامات موثر فرماندهي مرزباني آذربايجان‌غربي در سال‌جاري، گفت: خوشبختانه جرايم مرزي در مرزهاي استان کاهش بسيار دارند که در اين خصوص قدردان مزنشينان و مرزداران استان هستيم.

سردار قاسم رضايي در نشست خبري با اصحاب رسانه که پس از انجام بازديدهاي ميداني از پاسگاه‌هاي صفر مرزي در محل فرماندهي مرزباني آذربايجان‌غربي برگزار شد، با اشاره به جايگاه رسانه‌ها در اطلاع‌رساني از اقدامات مرزي، اظهار داشت: رسانه ها رابطين مطئن ميان مردم و مسئولان هستند. مرز هم موضوعي ملي است و تمام مردم در قبال اين مساله مهم هم حق دارند و هم وظيفه، به تعبير بهتر حق مردم را مي‌توان اطلاع از آنچه در مرزها مي‌گذرد و وظيفه عموم نيز پرداختن به آنچه بايد در اين حوزه رعايت شود، دانست.وي، افزود: خوشبختانه بايد اين‌گونه گفته شود که ايران اسلامي امروز بيش از 80 ميليون مرزبان دارد چراکه هم ايرانيان داخل و هم هموطنان خارج از مرز به عنوان مرزنشين هستند. البته در اين ميان استان‌هاي مرزي نقش بسزايي دارند و هموطنان در اين استان‌ها بدون توجه به قوميت، دين و نژاد و جنسيت به خاطر عرق ملي در حال مرزباني از کيان کشور هستند.فرمانده مرزباني ناجا، عنوان کرد: مرزباني مفهوم مقدسي است آن‌هم نه صرفا در گفتمان و مباحثه بلکه ذاتي و فطري است که تمام مردم خود را موظف به اين امر مي‌دانند. وابستگي ذاتي ايرانيان به مرزباني نماد عيني وحدت ملي است. متاسفانه در گذشته‌هاي نه چندان دور شاهد بوديم که برخي همسايگان گرفتار فتنه و استکبار شده‌اند که بزودي پشيمان و نادم باز خواهند گشت.
وي، ادامه داد: موضوع تبيين مرز و مرزباني در برخي محافل از جمله رسانه‌ها مغفول مانده است. بايد به اين نکته توجه ويژه شود و در رسانه‌هاي عمومي و نيز در منابر و سخنراني‌ها به آن پر داخته شود.سردار رضايي، در تبيين نگاه مرزي جمهوري اسلامي ايران در قبال کشورهاي همسايه، بيان داشت: نگاه ما به مرزها نگاهي همراه با مودت است و با کشورهاي همسايه نظير ترکيه، عراق و آذربايجان روابط عميق داريم. برگزاري مراسم تحويل سال نو در نقطه صفر مرزي و در کنار همسايگان نمادي از وحدت در منطقه است که در مقابله با استکبار و خصم است.
وي، گفت: اشتراکات موجود ميان ايران اسلامي با تمام کشورهاي همسايه بيانگر اقتدار و عزت در امورات مرزي است. از مهم‌ترين نمودهاي اين مورد مي‌توان به برگزاري 5 نشست مشترک با ترکيه اشاره کرد که البته اين موضوع تنها گوشه‌اي از اقدامات مرزباني ماست.فرمانده مرزباني ناجا، افزود: در برهه‌اي از تاريخ شاهد نفوذ بعث در عراق بوپيم اما امروز شاهد مردمي بودن دولت اين کشور و در نتيجه عميق بودن روابط ميان دو کشور هستيم.وي، تاکيد کرد: موضوع پياده‌روي اربعين را نبايد دست کم بگيريم. يکي از بالاترين سطح روابط ديپلماسي را در اين حوزه شاهد هستيم که در خصوص امنيت مرزي و تردد طرفين بدون هيچ مشکلي رخ مي‌دهد.سردار رضايي، همچنين در خصوص امنيت مرزي در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: در مرزهاي شرقي در 4 ماه گذشته از ورود بيش از 30 تن مواد مخدر به کشور جلوگيري شده که اين امر مهمي در ايجاد امنيت مرزي و نيز جلوگيري از ورود اقلام قاچاق به‌ويژه در حوزه مواد مخدر محسوب مي‌شود.وي، تصريح کرد: برخلاف تمام رخدادهاي درون مرزي در کشورهاي همسايه و حضور گروهک‌ها يا عوامل موثر قاچاق در اين کشورها، شاهد امنيت پايدار مرزي هستيم که در نتيجه تعاملات مرزي ايجاد شده است.فرمانده مرزباني ناجا، با اشاره به بيان رهبر انقلاب در خصوص مرزبانان، اذعان داشت: ايشان در فرمايشات خويش فرموده‌اند که رشادت‌هاي مرزداران را کسي نمي‌داند و مظلوميت شهداي اين عزيزان هم بر همين اساس است. اين واقعيتي است که رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز به آن تاکيد داشته‌اند چراکه بايد جايگاه واقعي مرزباني و مرزبانان براي عموم مردم و توسط رسانه‌ها تبيين و روشن شود.وي، خدمت در مرزباني در نقاط مختلف مرزي را بسيار سخت و طاقت‌فرسا ناميد و گفت: بخش اعظمي از پاسگاه‌هاي مرزي ما در همين آذربايجان‌غربي حدود 8 ماه زير برف هستند و فرزندان همين سرزمين آماده دفاع از مرزها در اين نقاط هستند.سرد ار رضايي، در خصوص روحيه مرزبانان و آمادگي اين نيروها، خاطرنشان کرد: دنيايي از روحيه و عشق به کشور را در مرزها و در ميان مرزبانان مي‌بينيم که اين عشق و ارادت به ميهن تنها با دوران دفاع مقدس قابل قياس است. تنها درخواست مرزداران دعا براي سلامي امام خامنه‌اي و مطالبه آن‌ها هم رساندن سلامشان به رهبري انقلاب است.وي، اضافه کرد: فرمانده پاسگاه هم امام جماعت است، هم موذن، هم حافظ قرآن و هم راس دفاع از مرز و کيان ايران اسلامي. امروز به همين دليل امن‌ترين کشور در جهان هستيم. مرزها به عنوان قلب انقلاب اسلامي هستند که برخلاف گذشته که توسط شرق و غرب هدايت مي‌شدند، امروز شاهد حضور مقتدرانه نيروهاي انقلابي در اين مناطق هستيم.وي، در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص استقرار امنيت پايدار مرزي، ابراز داشت: در دهه گذشته توجه نسبي به بحث مرزباني شده البته همچنان شاهد خلاهايي هستيم. به عنوان مثال طي سال گذشته با همکاري مرکز پژوهش‌هاي مجلس طرحي آماده شده و در اختيار مراجع مختلف قرار داده‌ايم که يکي از حرکت‌هاي اين طرح ورود رييس جمهور به بحث امنيت مرزي و دستور به وزرا و سازمان برنامه و بودجه براي تقويت مرزباني است.
فرمانده مرزباني ناجا، ادامه داد: در اين حوزه و پيگيري مطالبات مدنظر مرزباني، دستور بايد به نتيجه برسد و در اين خصوص نيازمند ورود جدي رسانه‌ها هستيم.وي، در زمينه برخي تعابير به‌کار برده شده مبني بر کولبر ناميدن قاچاقچيان در نقاط مرزي، عنوان کرد: کسي که نصف شب با اقلام غيرقانوني و ضدفرهنگي تردد دارد کولبر نيست بلکه مخل امنيت و مخل قانون است.
وي، گفت: سوال ما از برخي افراد که در اين زمينه ادعاي دفاع از کولبران را دارند اين است، چرا دستگاه‌هاي نظارتي در برابر الفاظ نامربوط غيرقانوني برخي افراد نسبت به مرزبانان سکوت کرده‌اند؟ چرا در برابر تيراندازي قاچاقچيان به مرزبانان سکوت مي‌کنند اما در صورت مقابله با وارد کنندگان سلاح و اقلام غيرمجاز فرهنگي متهم مي‌شويم؟ بايد افرادي که چنين نظراتي دارند توضيح دهند و رسانه‌ها بايد از آن‌ها توضيح بخواهند.سردار رضايي، تاکيد کرد: برخي با عنوان کولبري در حال خلاف و به تعبير ياغي و دزد هستند. بايد مفهوم کولبر را ترسيم و تبيين کنيم.
وي، با اشاره به اقدامات موثر فرماندهي مرزباني آذربايجان‌غربي در سال‌جاري، تصريح کرد: خوشبختانه جرايم مرزي در مرزهاي استان کاهش بسيار دارند که در اين خصوص قدردان مزنشينان و مرزداران استان هستيم. آذربايجان‌غربي از اول انقلاب مقاومت دارد و مديريت منطقه با خود مردم بود. سني، شيعه، کرد، ترک و همه مردم در استان پاسداري از امنيت مرزها را وظيفه خود مي‌دانند و به همين دليل امروز شاهد موفقيت  در حوزه‌هاي مختلف امنيتي و مرزي هستيم.وي، از قطع کامل ورود اقلام ضدفرهنگي به کشور از مرزهاي شمالغرب نيز خبر داد و ابراز داشت: امروز شاهديم که ورود اقلام ضدفرهنگي از ترکيه به کشور قطع شده و اين نقطه عطفي در همکاري مرزي محسوب مي‌شود اما متاسفانه در بحث ورود سلاح شکاري مشکل داريم. البته با تلاش مرزبانان در اين استان کشفيات گسترده‌اي در اين زمينه انجام شده که بايد راه‌هاي مناسبي از سوي طرف مقابل براي جلوگيري از اين اقدام انجام شود.فرمانده مرزباني ناجا، افزايش 3 و نيم برابري کشفيات سلاح شکاري را يادآور شد و گفت: در اين خصوص  به همتايان ترک خود گوشزد شديم که بايد جلوگيري کنند و وعده‌اي مناسبي نيز داده شده که اميدواريم جامه عمل بپوشانند.وي، با تاکيد دوباره بر لزوم همت مسئولان براي بهبود وضعيت مرزي، خاطرنشان کرد: با کمک دولت در بحث ابنيه‌ها و جاده‌هاي مرزي مي‌توانيم شاهد ارتقاي امنيت هم باشيم. استقرار پهپاد در مرزها براي کنترل اين مناطق بسيار مهم است که در حال انجام است. همچنين با تجهيز خودرويي توانسته‌ايم استقرار مناسب نيروها در نقاط مختلف مرزي را شاهد باشيم.سردار رضايي، در خصوص جلوگيري از قاچاق سوخت و احشام در نقاط مختلف مرزي به‌ويژه در آذربايجان‌غربي، گفت: در بحث قاچاق کالاهاي مورد نياز نظير سوخت و احشام برخورد شدت گرفته، در نتيجه همين برخوردها شاهد بهبود وضعيت از لحاظ قيمت اين اقلام در داخل هستيم.وي، در زمينه وضعيت امنيتي مرزها در سال انتخابات، بيان داشت: دغدغه امنيتي براي دوران انتخابات نداريم. در حوزه مرزي اشرافيت کامل و انسجام کامل ميان دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي داريم. البته اين با نگاه واحد مديريت مرزي است.فرمانده مرزباني ناجا، همچنين در زمينه ديپلماسي مرزي هم خاطرنشان کرد: انجام ديپلماسي مرزي در دستور کارمان است. روابط ديپلماسي کامل است و وظيفه ذاتي دفاع از حقوق ملت و دولت را داريم.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا،وي، همچنين در خصوص ايجاد پايانه‌ها و گذرگاه‌هاي مرزي، گفت: هرگونه ايجاد بازاراچه، دروازه و پايانه در مرز مشترک بايد با هماهنگي و توافق طرفين باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کاهش چشمگير جرايم مرزي در مرزهاي آذربايجان غربي

خروج

سرويس سياسي: فرمانده مرزباني ناجا، ببا اشاره به اقدامات موثر فرماندهي مرزباني آذربايجان‌غربي در سال‌جاري، گفت: خوشبختانه جرايم مرزي در مرزهاي استان کاهش بسيار دارند که در اين خصوص قدردان مزنشينان و مرزداران استان هستيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها