عصر آذربایجان

گزارش خبر

حمايت موقت از کشاورزان دردي را دوا نمي‌کند

1398/07/02

سرويس اقتصادي: بر اثر بارش تگرگ در روزهاي گذشته خسارت 200 ميليارد توماني به بخش‌هايي از کشاورزي اروميه وارد شده و به اين ترتيب مشکل جديدي به مشکلات کشاورزان افزوده شد.

آذربايجان‌غربي قطب کشاورزي کشور محسوب مي‌شود که با توجه به شرايط آب و هوايي استان سالانه ميزان قابل توجهي از محصولات کشاورزي کشور را تامين و ارز‌آوري قابل توجهي از طريق صادرات دارد.
اما در روزهاي اخير باتوجه به تغييرات آب و هوايي استان و نزديک شدن به فصل پاييز، کشاورزاني که در حال آماده شدن براي برداشت محصولات خود بودند با بارش تگرگ و از بين رفتن محصولاتشان غافلگير شده و ضربه چندين ميلياردي به بخشي از کشاورزي اروميه وارد شد.
نبود پيش‌بيني مناسب و نيز تجهيزات لازم براي مقابله با اتفاقات پيش‌بيني‌نشده، بيمه نبودن باغات کشاورزي و ديگر عوامل سبب شد تا کام کشاورزان تلخ شده و تمامي زحماتشان به باد فنا برود.
* دستور استاندار براي جبران خسارت تگرگ توسط دستگاه‌هاي مربوطه
به دنبال بارش تگرگ سهمگين و خسارات شديد آن، استاندار آذربايجان‌غربي در نشست فوق‌العاده مديريت بحران آذربايجان‌غربي، با تاکيد بر اينکه باغداران همه هزينه‌هاي لازم جهت برداشت محصول را انجام داده و متاسفانه بر اثر بارش تگرگ متحمل خسارت شدند، تصريح کرد: مقرر شد تا کارخانجات کنسانتره انگور باغداران مناطق خسارت‌ديده را با قيمت 1600 تومان و سيب را نيز با نرخ پايه 700 تومان خريداري کنند.
وي، با اشاره به اينکه برخي باغداران توانايي پرداخت هزينه حمل محصول از باغ تا کارخانجات کنسانتره را ندارند، دستور داد تا سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان‌غربي با هماهنگي تعاون روستايي، هزينه‌هاي حمل را پرداخت کند.
محمدمهدي شهرياري، گفت: جبران خسارت باغداران و کشاورزان نيازمند کاري جهادي است و اين انتظار مي‌رود تا مسئولان مربوطه در مدت زمان اندک نسبت به حل مشکل باغداران و کشاورزان اقدام کنند.
وي، با تاکيد بر ضرورت ترويج بيمه محصولات کشاورزي، خاطرنشان کرد: از صندوق بيمه محصولات کشاورزي، اين انتظار مي‌رود براي ترغيب کشاورزان و نيز توسعه امر بيمه فارغ از نگاه انتفاعي نسبت به جبران خسارت‌ها در زمان اندک و به طور کامل اقدام کند.
* 5 هزار هکتار از اراضي اروميه دچار خسارت شده‌اند
اما در خصوص جزئيات دقيق‌تر ماجرا، رئيس اداره مديريت بحران و کاهش مخاطرات طبيعي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، مي‌گويد: بارش شديد تگرگ و جاري شدن سيل در شهريور امسال حدود 200 ميليارد تومان به باغات و زمين‌هاي زراعي اروميه خسارت وارد کرده است.
پرويز امجدي، با اشاره به اينکه در اين بارش‌ها برخي محصولات آسيب ديده‌اند، مي‌افزايد: بر اثر بارش شديد باران و تگرگ به محصولات کشاورزي اعم از درختان انگور، سيب درختي و هسته‌دار، گوجه‌فرنگي، آفتابگردان، ذرت علوفه‌اي، صيفي‌جات و چغندر قند در اراضي زير کشت واقع درروستاهاي بخش انزل، سرو، نازلو خسارت شديدي واردشده است.
وي، بيان مي‌کند: بر اساس برآوردهاي اوليه کارشناسان، حدود 5 هزار و 682 هکتار اراضي و باغات اروميه بر اثر بارش تگرگ و جاري شدن سيل دچار خسارت شده که از اين ميزان 2 هزار و 804 هکتار مربوط به اراضي زراعي و بقيه مربوط به اراضي باغي است.
رئيس اداره مديريت بحران و کاهش مخاطرات طبيعي جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي، تصريح مي‌کند: به تعداد 21 رأس دام نيز به ارزش 420 ميليون ريال خسارت واردشده و ميزان خسارت وارده به محصولات باغي نزديک 60 هزار تن برآورد شده است.
به دنبال صدور دستور خريداري محصولات کشاورزان و نيز همکاري دستگاه‌ها براي حل مشکلات اين بخش، سراغ تني چند از کشاورزان مناطق دچار خسارت رفتيم تا در جريان انتظارات آن‌ها از مسئولان قرار بگيريم.
* عدم اطلاع‌رساني از سوي هواشناسي باعث ضربات سنگين شد
محمد يکي از کشاورزاني که در تگرگ اخير محصولات وي دچار آسيب 100 درصدي شده است.
وي مي‌گويد: هواشناسي آذربايجان‌غربي در روز حادثه هيچ خبري از بارش تگرگ نداده و در تمامي اطلاعيه‌هاي خود به رگبار و رعد و برق اشاره داشت. در همين راستا کشاورزاني که صيفي‌جات کاشته و قادر به حفظ حدودي محصولات خود بودند هيچ اقدامي انجام ندادند.
وي، مي‌افزايد: امسال زميني به مساحت 2 هکتار اجاره کرده و در آن محصولاتي اعم از گوجه‌فرنگي، لوبيا، فلفل، کدو و بادمجان کشت کرده بودم و در مرحله ابتدايي فروش قرار داشتيم. تاکنون مبلغ قابل توجهي براي کشت اين محصولات خرج کرده‌ايم اما حتي يک دهم از اين مخارج هم برداشت نشده بود که تگرگ خسارت 100 درصدي به محصولاتمان وارد کرد.
* عکس‌هاي تبليغاتي مسئولان، تنها سهم کشاورزان!
يکي ديگر از کشاورزان خسارت ديده، ادامه مي‌دهد: تا‌کنون هيچ حمايت خاصي از ما کشاورزان نشده و يا اگر مسئولان به مناطق تگرگ زده ديگر رفته باشند، در عکس‌هاي يادگاري خلاصه شده و هيچ پيگيري متوجه حال ما نيست.
وي، بيان مي‌کند: خرج و مخارج زندگي، هزينه اجاره زمين، هزينه کاشت محصول و ده‌ها مشکل ديگر وابسته به اين‌محصولات بود که در اثر اين تگرگ تمام اميدمان از بين رفت.
وي، در خصوص حضور مسئولان و ارائه پيشنهاد براي خريد محصولات کشاورزي، مي‌گويد: اين اقدام در صورت عدم صدور دستور نيز انجام مي‌شد چراکه اکنون سيب‌هاي خسارت ديده را به عنوان سيب زيردرختي و صنعتي خريداري کرده و نسبت به پرداخت مبلغي اندک در قبال اين محصولات اقدام مي‌کنند. ما نيازمند حمايت واقعي بوديم نه فقط تشکيل جلسه و هماهنگي براي خريد محصولات با مبلغي اندک!
احمد، ادامه مي‌دهد: امسال باغي به قيمت 100 ميليون تومان اجاره کرده بودم و علاوه بر آن محصولي به ميزان 60 ميليون نيز در باغات سيب خودم موجود بود. بر اثر تگرگ تمام محصولات باغم از بين رفت، هيچ آهي در بساط ندارم. در پي اعلام استاندار تمام سيب‌هايمان را تکانده و به مبلغ فقط 700 تومان به کارخانجات تحويل داديم، سيبي که شايد در بازار به قيمت 5 هزار تومان به فروش مي‌رسيد.
* حواشي که باعث فراموشي مشکل کشاورزان شد
رضا، يکي ديگر از کشاورزان خسارت‌ديده، مي‌گويد: در چند روز اخير اخبار و مشکلاتي همه‌گير شد که باعث شد تا ما کشاورزان فراموش شده و تمام دغدغه مسئولين و رسانه‌ها آن مساله باشد. گويا مسائل شهري و سياسي از مشکلات ما کشاورزان مظلوم مهم‌تر بود!
وي، مي‌افزايد: درست است که سرمايه‌گذاري در شهر مهم است، اما آيا مسئولان نمي‌توانستند براي بخش کشاورزي دنبال سرمايه‌گذار باشند تا در صورت بروز چنين خسارت‌هايي اندکي از مشکلات کشاورزان رفع شود؟ يا حتي نمي‌توانستند سرمايه‌گذاران را به سوي ايجاد کارخانجات صنايع تبديلي سوق دهند؟!
اين کشاورز، در ادامه سخنانش ابراز مي‌کند: جعبه، کاغذ، پوشال، سردخانه و کارگري از جمله اقداماتي بود که انجام داده بوديم و البته هزينه قابل توجهي نيز برايم در برداشت که متاسفانه الان به هيچ کاري نمي‌آيند.
وي، تاکيد مي‌کند: سال گذشته با خريد به قيمت پايين و امسال هم تگرگ. ما نيازمنديم حمايت مسئولان هستيم، در غير اين صورت بايد براي ادامه زندگي و گذارندن خرج و مخارجمان اقدام به فروش زمين‌هايمان کنيم و سال بعد هم آواره‌تر از امسال باشيم.
* کشاورزان نيازمند حمايت‌هاي واقعي
اين گفته‌ها تنها گوشه کوچکي از مشکلات کشاورزان داغ ديده است که امروزه نيازمندان دستان حمايت‌گر مسئولان به روش‌هاي مختلفي هستند.
مسئولان مربوطه مي‌توانند با وام‌هاي حمايتي بدون سود اقدام به حمايت از اين کشاورزان کنند تا سال‌هاي بعد و پس از برداشت محصولاتشان قادر به پرداخت اين مبلغ شوند در غير اين‌صورت بايد در انتظار تبعات غير‌قابل جبران اين رخداد باشيم.
متاسفانه برخلاف اينکه آذربايجان‌غربي به عنوان استاني کشاورزي شناخته مي‌شود، نبود کارخانجات فرآوري محصولات و نيز صنايع تبديلي باعث شده تا کشاورزان و فعالان اين بخش با ناملايمتي‌هاي هرساله سر کنند و در صورت بروز بلاياي آسماني يا هر مشکل ديگر با مشکلات عديده‌اي مواجه شوند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، با اندکي تدبير و هم‌انديشي عالمانه و صادقانه، مسئولان مي‌توانند بخشي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را به سمت ايجاد چنين واحدهايي سوق داده و به اين ترتيب بسياري از مشکلات موجود در مسير کشاورزي استان را بهبود بخشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها