عصر آذربایجان

گزارش خبر

حرکت لاک‌پشتي در انسداد چاه‌هاي غيرمجاز آب در استان زنجان

حرکت لاک‌پشتي در انسداد چاه‌هاي غيرمجاز آب در استان زنجان

1400/09/14

گروه گزارش: با اينکه وضعيت ذخاير آبي در استان زنجان بحراني است ولي شرکت آب منطقه‌اي و ديگر دستگاه‌هاي مسئول اقدام کارسازي در زمينه مسدودي چاه‌هاي غيرمجاز نمي‌کنند. بيشترين استفاده از آب در استان زنجان به بخش کشاورزي اختصاص دارد و عدم رعايت الگوي کشت مهمترين عامل هدر‌رفت در اين بخش است.

گروه گزارش: با اينکه وضعيت ذخاير آبي در استان زنجان بحراني است ولي شرکت آب منطقه‌اي و ديگر دستگاه‌هاي مسئول اقدام کارسازي در زمينه مسدودي چاه‌هاي غيرمجاز نمي‌کنند. بيشترين استفاده از آب در استان زنجان به بخش کشاورزي اختصاص دارد و عدم رعايت الگوي کشت مهمترين عامل هدر‌رفت در اين بخش است. 

به عبارتي ديگر دستگاه آب منطقه‌اي و جهاد کشاورزي در زنجان در سال‌هاي گذشته بيشترين اختلافات را باهم داشتند به طوري که چندين بار مسئولان وقت اين دو دستگاه در شوراي اداري استان اختلافات خود را علني کردند.البته ناگفته نماند که تمام مشکلات کاهش آب‌هاي زيرزميني به دليل عدم رعايت الگوي کشت نيست و بخشي از آن مربوط به حفر چاه‌هاي غيرمجاز نيز است. متاسفانه در چند سال گذشته مسئولان مربوطه اقدام کارسازي در زمينه مقابله با چاه‌هاي غيرمجاز نکرده‌اند و شايد اين کم‌کاري‌ها خود را در آينده بسيار نزديک نشان دهد.بر اساس قانون، چاه‌هايي که قبل از سال 85 حفر شده و فاقد پروانه بهره‌برداري بود بايد جهت برداشت آب، مجوز دريافت مي‌کردند. بر همين اساس با اين شرايط بيش از يک هزار حلقه چاه در طول اين سال‌ها در استان تعيين و تکليف شده است. البته حرکت لاک پشتي آب منطقه‌اي براي انسداد چاه‌ها پس از سال 85 نکته قابل توجهي است که انتظار مي‌رود مسئولان استاني تدبيري براي اين موضوع بيانديشند.
سال گذشته سهميه آب منطقه‌اي براي انسداد چاه‌هاي غيرمجاز فقط حدود 350 حلقه چاه بود که آن هم به طور کامل انجام نگرفت؛ اگر روال به اين ترتيب بخواهد پيش برود شايد در چند سال آينده آبي وجود نداشته باشد که آب منطقه‌اي به اين صورت با صبر و حوصله اقدام به انسداد چاه‌هاي غيرمجاز مي‌کند.
در مورد بحران آبي در استان بارها و بارها مسئولان استاني اعم از استاندار و نمايندگان مجلس استان هشدارهاي لازم را داده‌اند و حتي در سفر اخير رياست جمهوري معضل آب به رئيس جمهور گفته شد. ولي گويا برخي ديگر مسئولان استاني همانند آب منطقه‌اي عزم جدي براي رفع چاه‌هاي غير مجاز ندارد و همواره اعلام مي‌کند که نبود اعتبار و عدم همکاري برخي دستگاه‌ها اجازه نمي‌دهد در انسداد چاه‌هاي غيرمجاز خوب عمل کنيم.
البته آب منطقه‌اي زنجان مدعي است از ابتداي طرح احياي و تعادل‌بخشي در سال‌هاي اخير تا آبان‌ماه سال‌جاري 4 هزار و 90 حلقه چاه غيرمجاز پر شده است. اما سوال اين است که چه تعداد چاه‌هاي غيرمجاز باقي مانده است؟ آيا آمار درستي از چاه‌هاي غيرمجاز در زنجان وجود دارد؟
پيش از اين اسماعيل افشاري مديرعامل آب منطقه‌اي استان زنجان به خبرنگار تسنيم گفته بود: براي اسنداد چاه‌ها در وهله نخست سراغ کساني مي‌رويم که نگاه سودجويانه‌اي (نه معيشتي) به برداشت غيرمجاز آب دارند.
وي اذعان کرده بود که نبود اعتبارات درست و کافي اجازه انسداد چاه‌ها را در موعد مقرر نمي‌دهد. همچنين براي جلوگيري از برخي از مشکلات اجتماعي آب منطقه‌اي کمي محتاط‌تر عمل کند.مصطفي طاهري نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار کرد: متاسفانه يک عقب ماندگي زيادي در استان زنجان در سال‌هاي گذشته به وجود آمده و مسئولان وقت در اين زمينه مقصر هستند. به نظر ما بايد مسئولان وقت در اين زمينه پاسخگوي عملکردشان باشند.
وي با ابراز تاسف از وضعيت ذخاير آب استان زنجان گفت: 95 درصد آب صنعت استان زنجان از دشت‌هاي ممنوعه تامين مي‌شود. همينطور 80 درصد آب شرب استان هم از دشت‌هاي ممنوعه تامين مي‌شود؛ چه کسي مسئول اين کار است؟
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين ميزان در استان‌هاي ديگر حدود 30 تا 40 درصد است ولي به خاطر عدم مديريت و ضعف مديريتي برداشت‌هاي بي‌رويه آب در استان از دشت‌هاي ممنوعه نسبت به ميانگين کشوري بسيار بالاست.
از سوي ديگر محسن افشارچي استاندار زنجان گفت: استان زنجان در برخي از حوزه‌ها مشکلاتي دارد که مي‌شود به تنش آبي نيز اشاره کرد که بايد براي رفع اين مسئله اقداماتي نيز کرد. البته تنش آبي فقط مربوط به استان زنجان نيست و ظاهراً اکثر استان‌هاي کشور با اين معضل مواجه هستند که اميدواريم با تدبير رياست محترم جمهور و اعضاي کابينه اين مشکل در سال‌هاي آتي مرتفع شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،وي گفت: موضوع آب موضوع بسيار مهمي در استان است و بايد با کمي همت و تلاش اين مشکل را برطرف کرد؛ از سوي ديگر برداشت‌هاي غيرمجاز از چاه‌هاي زيرميني معضل بزرگي براي سطح کاهش آب‌ها شده که بايد با يک برنامه‌ريزي درست مانع از اين کار شد. برخي افراد سودجو به دنبال اين هستند که با صدمه زدن به منابع کشور، به منافع شخصي خودشان برسند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها