عصر آذربایجان

گزارش خبر

نگراني از افزايش خشونت و طلاق

1398/09/10

گروه اجتماعي: نيم نگاهي به آمار طلاق و ازدواج در استان اردبيل از وضعيت نگران کننده در اين حوزه خبر مي‌دهد.پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و مديريت طلاق همواره به يکي از موضوعات اصلي تمامي جوامع تبديل شده و اين موضوع در استان اردبيل نيز به عنوان يک چالش اساسي مطرح است.

طلاق که در دل خود انواع آسيب‌هاي اجتماعي را نيز در پي دارد، محدود به زوجين نيست بلکه دامنه وسيعتري از اطرافيان را نيز متأثر مي‌کند؛ جداي از وارد آمدن آسيب‌هاي متعدد در زندگي فردي و اجتماعي زوجين در صورت داشتن فرزند شدت آثار سوء طلاق بيشتر نيز شده و گاها با عواقبي جبران ناپذير همراه مي‌شود.نيم نگاهي به آمار طلاق و ازدواج در استان از پرده انداختن وضعيت هشدار در اين حوزه خبر مي‌دهد. وضعيتي که مسئولان استاني را نيز برآن داشته تا به موضوع مهار آسيب‌هاي اجتماعي تمرکز بيشتري داشته باشند.با توجه به اهميت موضوع، محوريت اصلي تشکيل شوراي اداري استان اردبيل در سالن جلسات شهيد رجايي استانداري در کنار تبيين برخورداري از روحيه بسيجي مسئولان و کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي براي غلبه بر مشکلات، موضوع کاهش طلاق و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بود.
*آماري تکان دهنده از وضعيت طلاق در اردبيل
معاون پژوهشي دانشگاه محقق اردبيلي عصر سه شنبه در جلسه شوراي اداري اردبيل عنوان کرد: خشونت، اعتياد و طلاق از جمله آسيب‌هاي شايع اجتماعي در استان اردبيل هستند.به گفته محمد نريماني در شرايطي که در دهه‌هاي گذشته از هر 20 ازدواج يک مورد به طلاق مي‌انجاميد، در برهه کنوني اين آمار از هر 3.6 ازدواج به يک طلاق رسيده است.وي عزم همگاني براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در استان را مورد تأکيد قرار داد و يادآور شد: دستگاه‌هاي اجرايي در ابعاد مختلف آموزشي و نهادينه سازي افزايش مهارت‌هاي ارتباطي زوجين مي‌توانند مفيد واقع شوند.معاون پژوهشي دانشگاه محقق اردبيلي يادآور شد: با کارشناسي‌هاي انجام يافته طرح‌هايي از جمله مشاوره قبل از طلاق توافقي، طرح آموزش مهر براي متقاضيان طلاق، طرح ملاقات با فرزندان طلاق، طرح هجرت با هدف اصلاح و بازاجتماعي کردن زندانيان و طرح نماد با موضوع مراقبت اجتماعي دانش آموزان به منظور کاهش طلاق در استان اجرايي مي‌شود.نريماني تأکيد کرد: انتظار ويژه‌اي از سوي ادارات مختلف براي مشارکت در طرح‌هاي مرتبط وجود دارد.به گفته وي برنامه‌ها و طرح‌هاي پيشگيرانه تنها نبايد محدود به ادارات شود، بلکه اين طرح‌ها با جمع بندي و هماهنگي‌هاي به عمل آمده در کارخانه جات و واحدهاي توليدي و صنعتي بزرگ استان نيز اجرايي مي‌شود.معاون پژوهشي دانشگاه محقق اردبيلي ادامه داد: بهره مندي از توان روحانيون به واسطه نفوذ اجتماعي مناسب اين گروه براي بازگو کردن آسيب‌هاي طلاق و پيامدهاي سوء آن به فرزندان در ابعاد مختلف تحصيلي و اجتماعي نيز مي‌تواند راهگشا باشد.نريماني به برنامه‌هاي در دست اجراي فرهنگي و آموزشي در قالب مديريت و کاهش آسيب‌ طلاق در استان نيز اشاره کرد و يادآور شد: درنظر داريم تا آموزش مشاوران دفاتر و مراکز مشاوره استان، آموزش مهارت‌هاي زندگي به کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي، اجراي طرح مشاوره قبل از ازدواج و تبيين فوايد و خدمات مشاوره براي اقشار مختلف جامعه با کمک روحانيون را در اولويت قرار دهيم.
*لزوم برخورداري از روحيه بسيجي براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي
 فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبيل نيز در شوراي اداري استان اردبيل با تبيين اهميت جاري سازي تفکر بسيجي در جامعه، عنوان کرد: برخورداري از روحيه بسيجي در بين کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي و آحاد مردم زمينه ساز پيشرفت و تعالي کشور در تمامي ابعاد و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.بابازاده يادآور شد: ترويج گفتمان بسيج و بهره مندي از قابليت‌هاي اين قشر از ديگر راهکارهاي مورد نياز براي رفع مشکلات است.وي اهميت موضوع تعليم و تربيت صحيح و آموزش‌هاي لازم را نيز مورد تأکيد قرار داد و ادامه داد: نيروهاي مردمي بسيج در طرح‌هاي مختلف علمي، پژوهشي، خدمات رساني، مديريت مسائل اجتماعي نيز ورود جدي دارند و از اين حضور فعالانه براي مديريت آسيب‌ها و پيشگيري از آن مي‌توان به شکل مطلوبي بهره برد.
*لزوم جدي گرفتن مشاوره‌هاي پيش از ازدواج در اردبيل
يکي ديگر از طرح‌هاي مهم و کاربردي که در موضوع پيشگيري از طلاق و افزايش ازدواج‌هاي موفق در استان اردبيل مطرح است، جدي گرفتن مشاوره‌هاي کاربردي پيش از ازدواج است. در اين خصوص معاون استانداري اردبيل مي‌گويد: پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي با مشاوره‌هاي روان شناسي قبل از ازدواج امکان پذير مي‌شود.
به گفته ندايي، اجراي طرح جامع سلامت از سوي استانداري اردبيل با جديت شروع شده و براي خانواده‌هاي جامعه هدف انجام مي‌پذيرد.وي تأکيد کرد: از اواخر سال گذشته با بررسي مسايل اجتماعي و شناسايي آسيب‌هاي اجتماعي در مناطق مختلف و حواشي شهر به دستور استانداري اردبيل کارهاي زيربنايي شروع شده است.استاندار اردبيل نيز در اين خصوص بهره گيري از ظرفيت رسانه‌ها براي متوجه ساختن اقشار مختلف جامعه با پيامدهاي طلاق و آسيب‌هاي ناشي از آن را لازم مي‌شمارد.بهنام‌جو ادامه داد: بررسي دقيق و کارشناسي شده علل افزايش طلاق و ارائه برنامه‌هاي کاربردي و عملياتي به منظور فرهنگسازي و افزايش مهارت‌هاي زندگي در بين زوجين بايد افزايش يابد.ريشه کن سازي و يا کاهش آسيب‌هاي اجتماعي از جمله طلاق و کم کردن آثار سوء آن نيازمند انجام اقدامات زيربنايي و دوري از برنامه‌هاي روزمره و کليشه‌اي است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، در ساليان اخير افزايش حساسيت مديران اجرايي استان اردبيل براي ورود جدي به موضوع کاهش طلاق بسيار ارزشمند به نظر مي‌رسد تا اميدواري‌ها براي پيشگيري از طلاق و يا به حداقل رساندن آثار سوء جدايي زوجين از همديگر بيشتر شود. فقط آنچه که در اين ميان مورد تأکيد است، توجه بيشتر به اجراي برنامه‌هاي عملياتي و کاربردي خروجي محور بوده تا در نهايت مسير تحقيقات منجر به بهبود وضعيت ازدواج و طلاق در استان گردد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها