عصر آذربایجان

گزارش خبر

شوراهاي شهر در زنجان تفسير نادرست از نظام شورايي

شوراهاي شهر در زنجان تفسير نادرست از نظام شورايي

1400/02/12

گروه سياسي: طي 20 سالي که از استقرار نهاد شوراها در ايران گذشته، سال‌هاي پرفراز و نشيب و همچنين برداشت هاي متفاوت از کارکرد پارلمان‌هاي محلي بوده است.

گروه سياسي:   طي 20 سالي که از استقرار نهاد شوراها در ايران گذشته، سال‌هاي پرفراز و نشيب و همچنين برداشت هاي متفاوت از کارکرد پارلمان‌هاي محلي بوده است.
شوراهاي شهر در پنج دوره فعاليت خود در ادوار مختلف، چالش‌هاي متعدد را به خود ديده، چالش‌هايي که عمدتاً به دليل سوءبرداشت و سوءاستفاده برخي از اعضاي شوراي شهر بوده است.
انتخابات شوراها، عرصه‌اي براي شکست کارآمدي در مقابل گزينه‌هاي پولي و فتوشاپي
يا پول‌شان بيشتر بود، يا قوم و خويش زيادي داشتند و يا نرم‌افزار فتوشاپ‌شان بهتر بود، آمدند و بر کساني که تخصص داشته ولي رانت نداشتند، پيروز شدند. از فتوشاپي هاي شخصيتي گرفته تا فتوشاپي هاي چهره‌ها، عده‌اي گفتند خادم ملت هستند ولي به اعتماد مردم خيانت کردند، کساني که به کمک پول‌هاي کثيف پيروز انتخابات شدند و بعد از رفتن به شورا، پول بيت‌المال را مصادره کردند.
و امروز چهره‌هايي براي حضور در عرصه انتخابات دور ششم شوراي شهر به ميدان آمده‌اند که مي‌گويند، مي‌خواهند طرحي نو براي توسعه شهر زنجان دراندازند. مي‌گويند برنامه دارند و نمي‌خواهند اشتباهات شوراهاي گذشته را تکرار کنند. فعلاً ضعف‌هاي شوراهاي گذشته را برجسته مي‌کنند و به نظرشان 20 سال نظام شورايي در زنجان زياد مؤثر نبوده است. برخي از اعضاي سابق شوراي شهر زنجان هم با وجود ثبت نام در انتخابات، انصراف دادند، انصرافي که چرايي‌هاي زيادي به دنبال داشته است.
شوراي شهر زنجان که در تاريخ 20 ساله خود، حضور طيف‌هاي سياسي اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را تجربه کرده است، زياد در زمينه تخصص‌گرايي و استفاده از ظرفيت محدود اعضاي متخصص خود نتوانسته موفق عمل کند. شوراي اسلامي شهر زنجان را شايد بتوان نمونه ناموفق از نظام شورايي دانست که با نظام شورايي استاندارد که برگرفته از تفکر شورايي باشد، تضاد دارد.
در برخي ادوار شوراي اسلامي شهر زنجان، درگيري بر سر نوع صندلي و جاي نشستن در جلسه وجود داشته تا درگيري بر ماندن يا رفتن شهردار. شهردار تا مادامي حاشيه امنيت دارد که گوش به فرمان بلامنازع اعضاي شورا شهر باشد و در برابر خواسته‌هاي آن‌ها تمکين کند. شورائياني که وام‌دار جريان يا طيف خاصي بودند، در شهري همانند شهر سياست‌زده زنجان که از سياست فقط درگيري‌هاي بي‌نتيجه سياسي تفسير مي‌شود و سياست‌زدگي عامل پس‌روي شده است خواسته‌هايي از سوي برخي از اعضا مطرح مي‌شد و مي‌شود که ترمز توسعه شهر را مي‌کشد، خواسته‌هايي که مانع از ثبات مديريت در شهرداري زنجان بوده است.
بي‌شک در صورت حرکت صحيح شوراها در مسير خود، اين شوراها مي‌توانند به بازوي توانمند در توسعه شهرها تبديل شوند و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بومي و محلي براي توسعه شهر در بخش‌هاي مختلف مؤثر باشند.
اختلاس، حيف و ميل بيت‌المال و رانت تنها بخشي از حواشي و چالش‌هاي شوراي پنجم زنجان است شورايي که ترکيبي بيشتر سياسي داشت تا متخصص، ترکيبي از نيروهاي اصولگرا و اصلاح طلب با سابقه مديريت‌ها در دولت‌هاي مختلف، و البته مدعياني هم بودند که داعيه خدمت داشتند و تفسيرشان از خدمت، ايجاد بستر براي رانت و ارتشاء بود.
شوراهاي شهر در استان زنجان 113 عضو دارد
مديرکل امور شوراها و شهرداري‌هاي استانداري زنجان با بيان اينکه شوراهاي شهر در استان زنجان 113 عضو دارد، مي‌گويد: برخي تخلفات در شوراهاي شهر صورت گرفته است و اين اتفاق به نوعي سوءاستفاده از قوانين و ضوابطي است که در اختيار اشخاص گذاشته مي‌شود.
علي محمودي مي‌افزايد: بي‌ترديد ضعيف‌النفس بودن برخي باعث رخ دادن برخي اتفاقات مي‌شود و نمي‌توان گفت فقط قوانيني که در اين زمينه براي شوراها تعيين شده است، داراي ضعف است.وي گفت: براي اينکه شاهد انتخاب شايسته‌ترين افراد در عرصه شوراهاي اسلامي شهر باشيم، قوانين مربوط به اين امر نياز به برخي اصلاحات دارد، کساني که دست به تخلف مي‌زنند، بي‌ترديد اين تخلفات را با آگاهي کامل صورت مي‌دهند.
لزوم پرهيز مردم از تعصبات سياسي، قومي و قبيله‌اي در زمينه انتخابات شوراهاي شهر و روستا
مديرکل امور شوراها و شهرداري‌هاي استانداري زنجان لزوم پرهيز مردم از تعصبات سياسي، قومي و قبيله‌اي را در زمينه انتخابات شوراهاي شهر و روستا را مورد تاکيد قرار داد و افزود: پرهيز از تعصبات در انتخاب اعضاي شوراهاي شهر و روستا و توجه به تخصص و کارآمدي، باعث خواهد شد تا خروجي اين انتخاب آگاهانه، حضور اعضاي قوي و با دانش در پارلمان شوراها باشد.وي يادآور شد: همچنين در بررسي صلاحيت‌ها نيز بايد افرادي که صلاحيت کافي از هر حيث براي حضور در اين عرصه را داشته باشند، به عنوان کانديدا حضور يابند، لذا اگر اين پيش‌نيازها اتفاق بيافتد، بي‌ترديد افراد شايسته‌تري در اين عرصه حضور پيدا خواهند کرد.
افراد سابقه‌دار نبايد در انتخابات شوراها مورد تأييد قرار گيرند
رئيس کل دادگستري استان زنجان مي‌گويد: افراد سابقه‌دار نبايد در انتخابات شوراها مورد تأييد قرار گيرند.حجت‌الاسلام اسماعيل صادقي نيارکي در دومين جلسه ستاد پيشگيري و رسيدگي به جرايم و تخلفات انتخاباتي استان زنجان ضمن تقدير از اقدامات صورت گرفته درباره برگزاري انتخابات، گفت: هيئت‌هاي اجرايي به ويژه فرمانداران که رئيس هيئت اجرايي هستند بايد در اين دوره از انتخابات رعايت قانون و مقررات را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند.
رئيس کل دادگستري استان زنجان افزود: رعايت نکردن قانون توسط اعضاي هيئت اجرايي زيبنده نيست بنابراين انتظار اين است که تلاش شود، قوانين و مقررات در هيئتهاي اجرايي توسط برگزارکنندگان انتخابات به صورت کامل و دقيق رعايت شود.
صادقي نيارکي افزايد: بايد دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مربوطه گزارش دقيق و به هنگام از بروز تخلفات را به دبيرخانه ستاد ارسال کنند تا واکنش، پيگيري و اقدامات پيشگيرانه لازم انجام شود.
704 نفر در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر زنجان ثبت نام کردند
رئيس ستاد انتخابات استان زنجان با بيان اينکه 704 نفر در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر زنجان ثبت نام کردند، مي‌گويد: 47 درصد از داوطلبان به صورت الکترونيکي ثبت نام کردند.
خدابخش مرادي نافچي مي‌افزايد: 88.7 درصد ليسانس به بالا هستند و 11.2 فوق ديپلم هستند و همچنين 15 درصد از ثبت نام کنندگان داراي سابقه عضويت در شوراهاي شهر هستند، 14 درصد داراي سابقه ايثارگري و مشاغل آزاد، کارمندان، فرهنگيان، اساتيد دانشگاه، روحانيون و وکلا هستند و انتخابات بر مبناي قانون و با اقتدار تمام برگزار مي‌شود.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار زنجان با بيان اينکه رويکرد ستاد انتخابات استان رعايت دقيق قانون در همه مراحل است، ادامه مي‌دهد: مؤلفه‌هاي سلامت، امنيت، مشارکت و رقابت در انتخابات مبناي عمل ستاد انتخابات استان است.
مرادي نافچي با بيان اينکه تحقق مشارکت حداکثري در انتخابات مقوم نظام جمهوري اسلامي است، مي‌گويد: در اين شرايط اصحاب رسانه بايد ايجاد اميد و نشاط در جامعه را در دستور خود داشته باشند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، حال امروز با گذشت 20 سال از فعاليت شوراها در استان زنجان، شوراي شهر زنجان که همواره حضور جمع ضدين را در ترکيب خود تجربه کرده نتوانسته در توسعه نظام شورايي به اهداف خود برسد و معدود نيروهاي توانمند و کارآمد نتوانسته اند به گفتمان واحد براي توسعه شهر زنجان در سايه تعامل با ساير اعضا برسند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها