عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشف 22 کیلوگرم مواد مخدر در شعاع 500 متری مراکز آموزشی آذربایجان شرقی

1398/10/19

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌ شرقی با بیان این‌که نزدیک به ۲۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع روان گردان در شعاع ۵۰۰ متری مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌های استان کشف شده است، گفت: با آغاز سال تحصیلی و شروع فصل امتحانات برخی از افراد سوءاستفاده گر به اطراف مدارس مراجعه کرده و مواد مخدر را در قالب قرص‌ها با عناوین مختلف از جمله قرص‌های تقویت حافظه، قرص شب امتحان عرضه کرده و دانش آموزان را به خرید آن اغفال می‌کنند.

سرهنگ قاسم دهقاني با بيان اين‌که بيش از ??? نفر از افراد توزيع کننده‌ي مواد مخدر روان گردان در اطراف مراکز آموزشي به ويژه مدارس استان شناسايي و دستگير شدند، گفت: 4175 فقره پرونده قضايي براي اين افراد تشکيل شده است و به همين ميزان نيز عمليات پليسي در راستاي شناسايي و دستگيري اين افراد انجام شده است.

وي با اشاره به مواد مخدر نو ظهور کميکال، اظهار کرد: اخيرا مصرف مواد مخدر کميکال در استان ما شايع شده که مصرف آن نيز در آزمايشات پزشکي قابل تشخيص نيست و اين امر خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وي ادامه داد: با مصرف مواد مخدر کميکال،  فرد در حالت کما قرار مي‌گيرد و برحسب ميزان مصرف و قدرت جسماني، به مدت يک ساعت متوجه اتفاقات اطراف خود نمي‌شود، متاسفانه برخي از ساقيان اين مواد مخدر، از نوجوانان سوء استفاده‌هاي جنسي هم مي‌کنند.

سرهنگ دهقاني افزود: ساختار گل و کميکال، گياه شاه دانه است ولي نوع و شکل آن در مواد مخدر تغيير مي‌کند، در طول تاريخ سه نوع مواد مخدر از جمله محرک، توان افزا و سستي زا وجود دارد، معتقدم براي پيشگيري، با اين موضوع بايد به طور علمي برخورد کرده و جهت مبارزه بايد تقاضا را کاهش دهيم.

وي با تاکيد بر اين‌که مبارزه با مواد مخدر بايد اجتماعي شود تا تمامي عوامل و دست اندرکاران به نقش خود در راستاي تربيت صحيح و بر اساس فرهنگ اسلامي از بدو تولد يک فرد عمل کنند، گفت: سازمان‌هايي مانند آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و ساير دستگاه هاي حمايتي و نظارتي بايد براي مبارزه با مواد مخدر در کنار پليس و قوه قضاييه باشند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان‌ شرقي  ايجاد مرکز ماده 16 تبريز را يکي از اقدامات بسيار موفق و موثر در راستاي مبارزه با مواد مخدر استان مطرح کرد و گفت: اقدامات انجام شده در مرکز ماده ?? بر پايه علمي بوده و يکي از مراکز بي نظير در کشور است .

وي در رابطه با اقدامات پليس مبارزه با مواد مخدر استان طي 9 ماه گذشته، اظهار کرد:  مقابله و جلوگيري از ورود مواد مخدر به داخل استان جزو وظايف ذاتي پليس در استان است، با تلاش همکاران نيروي انتظامي بالغ بر دو تن و ??? کيلو انواع مواد مخدر از قاچاقچيان و خرده فروشان کشف و ضبط شده است که در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، افزايش ?? درصدي داشته است.

وي با اشاره به افزايش کشفيات در حوزه‌ي مواد مخدر صنعتي نسبت به سنوات گذشته گفت: کشفيات مواد مخدر شيشه ?? درصد و هروئين ?? درصد افزايش يافته و در حوزه مواد مخدر نو ظهور مانند گل و کميکال شاهد افزايش ?? درصدي کشفيات پليس در استان هستيم.

دستگيري 146 نفر توزيع کننده و قاچاقچي در قالب 16 باند

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان‌ شرقي  ادامه داد: امسال حدود ??? نفر توزيع کننده و قاچاقچي اصلي در قالب 16 باند تهيه و توزيع مواد مخدر دستگير شده است.

وي مقابله و دستگيري با خرده فروشان را نيز يکي ديگر از اقدامات پليس عنوان کرد و گفت: تاکنون توانستيم 4140 نفر خرده فروش را در سطح استان دستگير و به مقامات قضايي تحويل دهيم.

وي جمع آوري معتادين متجاهر از سطح استان را نيز از ديگر ماموريت‌هاي پليس دانست و گفت: ميزان مصرف و آلودگي شهر و استان صرفا از روي افرادي قضاوت مي‌شود که در سطح شهر به طور علني مواد مصرف کرده و يا رفتارهاي پرخطر انجام مي‌دهند، پليس مبارزه با مواد مخدر استان در راستاي ايجاد امنيت رواني براي شهروندان مکلف شده است، هيچ معتاد متجاهر نبايد در سطح شهر و استان مشاهده شود و امسال چهارمين سالي است که با افتخار مي‌گوييم آذربايجان شرقي، استاني عاري از معتاد متجاهر است.

سرهنگ دهقاني با اشاره به اقدامات پليس در راستاي جمع آوري و پاکسازي نقاط آلوده‌ي استان ، گفت: طي 9 ماه گذشته، 1740 مرحله عمليات پاک سازي در سطح استان انجام شده است که عمده اين عمليات در سه حوزه از جمله پارک‌ها و بوستان‌ها، معابر و سطح شهر تحقق شده است.

اکثر مواد مخدر توليدي  از گروه محرک‌ها بوده است

وي با اشاره به مشکلات احصا شده در حوزه‌ي مبارزه با مواد مخدر در کشور، اظهار کرد: امروزه جامعه‌ي هدف مواد مخدر نوظهور جوانان و نوجوانان است و اکثر مواد مخدر توليد شده در راستاي سليقه و علاقه‌ي جوانان است، امروزه هيچ جواني بعد از مصرف ماده علاقه‌اي ندارد گوشه گير شود بلکه به دنبال تحرک، نشاط و شادابي است، متاسفانه اکثر مواد مخدر توليدي  نيز از گروه محرک‌ها بوده و فرد بعد از مصرف مواد مخدر، توان کاذب حس کرده و دچار تحرکي مي‌شود که مشکلاتي براي مصرف کننده و اطرافيان ايجاد مي‌کند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان‌ شرقي  راحتي مصرف مواد مخدر را نيز يکي ديگر از مشکلات حوزه‌ي مبارزه با مواد مخدر در کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه مصرف مواد مخدر به ويژه نوظهورها نياز به لوازم و اسباب خاصي ندارد و بيش از ?? درصد مواد مخدر جديد در قالب سيگار قابل مصرف  است .

وي ادامه داد: ارزان بودن نيز از جمله مواردي است که جزو مشکلات مبارزه با مواد مخدر است، امروزه مواد مخدر جديد بسيار ارزان است و افراد مي‌توانند به راحتي خريداري کنند.

وي با اشاره به عدم آگاهي خانواده‌ها نسبت به مواد مخدر نوظهور، افزود: شايد برخي از خانواده‌ها حساسيت بيشتري نسبت به مواد مخدر ترياک داشته باشند اما نسبت به مواد مخدر گل يا کميکال که از نوع گياهي هستند و تبليغات عام پسند براي آن‌ها انجام مي‌شود، حساسيت کمي دارند.

وي ادامه داد: برخي نيز باورهاي غلطي در مصرف مواد مخدر دارند متاسفانه تبليغات انجام شده براي مواد مخدر، آن را به عنوان مواد ترک اعتياد مطرح مي‌کند، در اکثر شبکه‌هاي ماهواره اي برخي داروهاي گياهي در قالب داروهاي ترک اعتياد يک هفته‌اي يا 10 روزه تبليغ مي‌شود در حالي که ساختار اين مواد نيز داراي مواد مخدر است .

سرهنگ دهقاني ادامه داد: همچنين برخي باورهاي غلط در مصرف داروهاي تبليغاتي در قالب قرص‌هاي تقويت قوه‌ي جنسي، تقويت حافظه، تناسب اندام، قرص‌هاي لاغري و درمان بيماري‌هاي جسمي از جمله مواردي است که تبليغات زيادي براي آن انجام مي‌شود.

وي با اشاره به آمار رسمي نهاد رياست جمهوري در سال 95، گفت: ميزان و نرخ شيوع مواد مخدر در استان ما 1.2 درصد است در حالي که ميانگين کشوري 5.1 درصد است، براساس ميزان آلودگي آذربايجان شرقي در رتبه‌ي 28 کشوري قرار گرفته است.

نزديک به 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر، متاهل هستند

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان‌ شرقي  با بيان اين‌که بيکاري عامل اعتياد نيست، در حال حاضر نزديک به 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر که دستگير شدند، متاهل بوده و داراي کار هستند، ادامه داد: 25 درصد آلودگي به مواد مخدر مربوط به جامعه‌ي کارگري است که آمار استان ما نسبت به ميانگين کشوري در اين خصوص زياد است.

وي ادامه داد: ميزان اعتياد در حوزه دانشجويي و دانش‌آموزي در استان نيم درصد گزارش شده است.

مخدر ام پي اس که در قالب اسپري مصرف مي‌شود

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان‌ شرقي  با اشاره به مواد مخدر ام پي اس که در قالب اسپري مصرف مي‌شود، گفت: اين نوع از مواد مخدر، نوظهور بوده که اگر روي هر چيزي زده و مايع جذب کند به يک مواد مخدر بسيار خطرناک تبديل مي‌شود.

منبع : ایسنا

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها