عصر آذربایجان

گزارش خبر

توجه به گردشگري معدن گامي رو به جلو در توسعه زنجان

1398/12/04

گروه اجتماعي: گردشگري معدن يکي از مزيت‌هاي حوزه گردشگري هر شهر محسوب مي‌شود که توجه به آن‌، مي‌تواند گامي رو به جلو در توسعه همه جانبه باشد. يکي از مهم‌ترين بخش‌هايي که مي‌تواند در اقتصاد هر کشور در قرن بيست و يکم نقش بسيار موثري را ايفا کند، گردشگري است. صنعت گردشگري بزرگ‌ترين صنعت خدماتي جهان از نظر درآمدزايي شناخته شده است. رشد اين صنعت، همواره آثار زيست‌محيطي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي زيادي را به‌دنبال داشته است.

توسعه‌ صنعت گردشگري براي کشورهاي در حال توسعه که با معضلاتي چون نرخ بيکاري بالا، محدوديت منابع ارزي و اقتصاد تک‌محصولي مواجه‌اند، از اهميت فراواني برخوردار است که کشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست.
علي‌رغم آنکه کشورمان از تنوع آب و هوايي بسيار خوب و جاذبه‌هاي گردشگري فراواني برخوردار است، آن‌چنان که بايد نتوانسته از اين ظرفيت به خوبي بهره ببرد و اين در حالي است که توريسم يکي از پردرآمدترين ابزارها براي اقتصاد هر کشوري تلقي مي‌شود و اهتمام بيشتر به اين حوزه در کشورمان مي‌تواند نسخه شفابخشي براي اقتصاد تک‌محصولي و تحريم‌زده ما باشد.
استان زنجان نيز به سبب وجود ظرفيت‌هاي گردشگري فراوان از جمله گنبد سلطانيه، معبد داش‌کسن، کوچه‌باغ‌هاي طبيعي خرم‌دره، رختشويخانه و بازار سنتي همواره ميزبان توريست‌هاي فراواني بوده است. از کنار همه اين جاذبه‌ها که بگذريم زنجان در حوزه معدن نيز با قرار دادن بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه در دل خود مي‌تواند به يکي از استان‌هاي موفق در زمينه گردشگري طبيعت يا همان ژئوتوريسم تبديل شود.
گردشگري معادن در واقع يکي از زيرشاخه‌هاي ژئوتوريسم است که در چند سال گذشته در جهان مورد توجه قرار گرفته و منبع درآمدي براي کشورها شده است، در اين نوع گردشگري در واقع يک معدن ديگر تنها از اين لحاظ ارزش ندارد که مي‌توان از دل آن سنگ‌ها و کاني‌هاي قيمتي را استخراج کرد، بلکه حتي بعد از آن‌که متروک هم شد، مي‌تواند يکي از منابع درآمدزايي و اشتغال‌زايي باشد.
اين روزها گردشگري معدن به يکي از پردرآمدترين انواع گردشگري تبديل شده است؛ بسياري از کشورهاي جهان از اين فرصت براي احياي معادن متروکه خود استفاده مي‌کنند در حقيقت گردشگري معدن مي‌تواند سهم مهمي در کاستن از ميزان فقر نواحي روستايي داشته باشد و با گشودن قلمروهاي جديد، پتانسيل‌هاي موجود را براي جذب گردشگر فعال سازد که استان زنجان نيز با وجود معادن فراوان گام‌هايي در اين زمينه برداشته است.
در همين رابطه، مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان، مي‌گويد: معدن انگوران جزو معدود معادن فعال کشور است که صنعت گردشگري را در برنامه‌هاي خود قرار داده است.
امير ارجمند با اشاره به اين‌که معرفي معدن انگوران زنجان در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري انجام شد، مي‌افزايد: گردشگري معدني در معدن انگوران زنجان، بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه، از طرف وزير ميراث‌فرهنگي نيز مورد استقبال قرار گرفت.
وي با بيان اين‌که اين معدن در 130 کيلومتري شهر زنجان قرار دارد. فعاليت اين معدن به سال 1301 برمي‌گردد، ادامه مي‌دهد: بر اساس برنامه‌ريزي که در معدن انگوران صورت گرفته بازديد از پيت معدني، تونل زيرزميني، معدن تراورتن و ورودي ييلاق همه از جاذبه‌هاي گردشگري بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان عنوان مي‌کند: گردشگران در آينده نزديک مي‌توانند از طريق دفاتر خدمات گردشگري نسبت به ثبت‌نام در تور گردشگري معدن انگوران اقدام کنند.
 معدن سرب و روي انگوران و کارخانه توليد سرب و روي انگوران، بزرگ‌ترين توليدکننده سرب و روي ايران و بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه است، مالک معدن سرب و روي انگوران شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران و کارخانه توليد سرب و روي دندي شرکت کالسيمين است.
معدن سرب و روي انگوران واقع در شهرستان ماه‌نشان و در 135 کيلومتري غرب شهر زنجان واقع شده‌ و نزديک‌ترين روستا به معدن روستاي قلعه‌جوق با جمعيت 200 نفر و نزديک‌ترين شهر به آن دندي با جمعيت پنج‌هزار نفر است و راه اصلي دسترسي (زنجان، دندي، معدن) داراي مسافتي در حدود 120 کيلومتر است.
از موضوعات جالب اين معدن اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و نيز بين فصول سرد و گرم در محل معدن زياد است. تعداد شاغلان مجتمع معدني انگوران به‌طور متوسط 500 نفر است. ميزان ذخاير معدن انگوران در بخش روباز هشت ميليون تن و در بخش زيرزميني چهار ميليون تن روي با عيار بالا است. با احتساب استخراج سالانه يک ميليون تن ماده معدني عمر باقي‌مانده معدن انگوران 12 سال ديگر تمام مي‌شود.
معدن انگوران از نظر عيار بالاي فلز محتوي، از معادن نادر در جهان است. کاربردهاي فلز سرب استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه‌سازي، ديوارهاي ضد آب و آستري‌سازي، زيورآلات، لنگرسازي و مهرسازي و نيز در قرن بيستم، با ظهور خودرو، مواد شيميايي و صنايع ماشيني، کاربرد سرب به عنوان افزودني نرم‌کننده سوخت، آلياژهاي بلبرينگ و لوله‌کشي، باتري‌هاي ذخيره‌کننده و ابزارهاي شيميايي گسترش فراوان يافت.
به گزارش عصرآذربايجان به ايسنا، کاربردهاي مدرن اين عنصر شامل اسلحه‌سازي، توليد شيشه، عايق صدا و محافظ تشعشات در نيروگاه‌هاي اتمي است. فلز روي پس از مس و آلومينيوم از مهم‌ترين و پرمصرف‌ترين فلزات غيرآهني است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنايع متعدد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. کاربرد روي، بيشتر گالوانيزه و آلياژهاي مختلف است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها