عصر آذربایجان

گزارش خبر

رانندگي هجومي بازي با مرگ يا تخليه هيجانات دروني

رانندگي هجومي بازي با مرگ يا تخليه هيجانات دروني

1400/08/23

گروه اجتماعي: رانندگي هجومي و خشن، مدت‌هاي مديدي است که سايه ترس و نگراني بر خيابانها و معابر شهر زنجان انداخته است که بايد با اينگونه رانندگان که حقوق شهروندي را رعايت نمي‌کنند و آرامش رهگذران را برهم مي‌زنند، برخورد قانوني شود.

گروه اجتماعي: رانندگي هجومي و خشن، مدت‌هاي مديدي است که سايه ترس و نگراني بر خيابانها و معابر شهر زنجان انداخته است که بايد با اينگونه رانندگان که حقوق شهروندي را رعايت نمي‌کنند و آرامش رهگذران را برهم مي‌زنند، برخورد قانوني شود.

 شماري از شهروندان زنجان اظهار داشتند: متاسفانه برخي رانندگان به هنگام رانندگي به محيط پيرامون خود بسيار بي تفاوت هستند و آنچنان با عجله و شتاب طي مسير مي‌کنند که با اين کار غيرمعقول نه فقط حقوق افراد غير را ناديده مي گيرند بلکه رعب و وحشت جدي در دل ديگران ايجاد مي کنند.
اين افراد، تصريح کرد: حقوق شهروندي تمامي افراد بايد در همه حال محترم شمرده شود و کسي حق ندارد آن را ناديده بگيرد و از ماموران راهنمايي و رانندگي نيز انتظار مي رود در اين خصوص نيز کوتاه نيامده و رانندگان هجومي را با توسل به قانون، وادار به رعايت قوانين و مقررات رانندگي کنند که به نظر اصلاح اين فرهنگ غلط که هنوز نهادينه نشده است، کار سختي نيست.  يک شهروند زنجاني گفت: اين روزها رانندگي تهاجمي و خشن در خيابان ها و معابر زنجان بيشتر و بدتر شده است و برخي رانندگان با رفتارهاي بسيار پرخطر رانندگي به سادگي هرچه تمام جان و روان ديگران را به بازي مي گيرند.
حميدرضا محمودي، افزود: نمي دانم چه احساسي برخي رانندگان را به سمت رانندگي هجومي مي کشاند اما اين کار هرچه که هست بسيار ناشايست و آزاردهنده است و اميد مي رود ماموران راهنمايي و رانندگي جلوي اين ارابه هاي مرگ را گرفته و رانندگان خاطي را بدون هيچ اغماضي اعمال قانون و در صورت لزوم خودرو را توقيف و گواهينامه هاي آنان نيز ضبط کنند تا درس عبرتي براي ساير متخلفين باشد.
شهروند ديگري نيز گفت: رانندگي هجومي، عملي بس خطرناک و تهديد کننده است و در يکي از روزها از راننده اي که سن بالايي نيز داشت دليل اينچنين رانندگي را سووال کردم که در جواب گفت اگر رانندگي تهاجمي نکني در اين صورت مسير براي عبور باز نخواهد شد.
داوود رضايي افزود: برخي از رانندگان نيز از رانندگي هجومي خود بي اطلاع هستند و در پاسخ مي گويند قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي را تا حد امکان رعايت کرده و حق و حقوق ديگران را نيز محترم مي شمرند و اين ديگران هستند که دست به چنين عملي مي زنند و بايد اعمال قانون شوند.
 يک فرد سالمند نيز گفت: نمي دانم رانندگان را چه شده است که با چنين وضعيتي رانندگي مي کنند و معلوم است که اگر جرات داشته باشي و به آنها اعتراضي نيز بکني به حتم با برخورد قهري و خشن آنچناني آنان مواجه خواهي شد پس چه بهتر که معترض نشوي.
يک عابر پياده نيز که قصد عبور از عرض خيابان را داشت، گفت: اين روزها عبور از عرض خيابان هاي سطح شهر با وجود اين رانندگان عصبي و رانندگي هاي هجومي و خشن، بسيار سخت است و کوچکترين غفلت و بي توجهي مي تواند حادثه ناخوشايندي را در پي داشته باشد و اگر اعتراضي هم بکني ممکن است کار به زد و خورد هم کشيده شود و نياز است که راهنمايي و رانندگي مطابق با قانون با اين دسته از رانندگان خاطي و تهاجمي برخورد کند.    رييس اداره آموزش و فرهنگ ترافيک راهور زنجان فرماندهي انتظامي استان زنجان در اين خصوص گفت: رانندگي به صورت تهاجمي و حرکت با سرعت غيرمجاز در سطح خيابان‌هاي درون شهري اين استان حادثه آفرين شده و ميزان تلفات جاني، جرحي و خسارتي را افزايش داده است.
سرهنگ محمدحسن خلجي، افزود: متاسفانه برخي رانندگان به ويژه جوانترها بدون توجه به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي، بي محابا با سرعت غيرمجاز و به صورت تهاجمي و خشن گونه  رانندگي مي کنند که اين نيز خالي از تهديد و خطر براي خود و ديگران نيست.
وي، اظهار داشت: با رانندگي تهاجمي و خشن به طور قطع و يقين جان راننده خاطي و ديگران در معرض تهديد و خطر قرار مي گيرد و از طرفي نيز امنيت رواني ديگر رانندگان و عابرين به هم مي ريزد.
خلجي با تاکيد براينکه پليس راهور زنجان تلاش وافر دارد تا اين فرهنگ غلط رانندگي در سطح جامعه نهادينه نشود به همين دليل نيز در صورت مشاهده با چنين رانندگاني برخورد قانوني مي‌کند از چنين رانندگاني خواست مطابق با قانون و مقررات رانندگي کرده و از هرگونه رفتارهاي پر خطر و تهديد کننده پرهيز کنند.
وي با بيان اينکه خيابان ها و معابر شهري، مختص رانندگان نيست و عابرين نيز بي هيچ دغدغه و نگراني حق استفاده از آن را دارند، افزود: در کنار خطرات ناشي از رانندگي هجومي و خشن، مي توان به عدم رعايت حق تقدم عبور، نزدن راهنما و تغيير مسير ناگهاني، مکالمه با تلفن همراه، حرکات نمايشي و زيگزاگ، آغوش گرفتن کودک در حين رانندگي، عدم توجه به نقطه مقابل، عبور از چراغ قرمز و عجله و شتاب از سوي برخي رانندگان نيز اشاره کرد که مي تواند عواقب تلخ و ناگواري را در پي داشته باشد.
جامعه شناس و مدرس دانشگاه زنجان نيز گفت: انجام رفتارهاي پرخطر که در حوزه آسيب هاي اجتماعي است مي تواند علل و عوامل گوناگوني داشته باشد که در وحله نخست بايد بررسي شود که چند درصد از افراد جامعه، رفتارهاي پرخطر در حين رانندگي همراه با خشونت علني دارند.
دکتر يوسف بيانلو با بيان اينکه علل "اجتماعي"، " فردي و روانشناختي" و "فرهنگي" ازجمله عوامل مختلف دخيل در انجام رفتارهاي پر خطر از سوي افراد هستند،  افزود: بيشتر علل فردي و روانشناختي (اختلالات رفتاري و رواني فرد) در کلانشهرها، باعث مي شود فرد يا افرادي دست به اعمال و رفتارهاي پرخطر بزنند.
وي، اظهار داشت: برخي افراد نيز چون تعادل و کنترل رفتاري و يا تشخيص رفتار صحيح را ندارند با دست زدن به رفتارهاي پرخطر، جان خود و ديگران را با تهديد و خطر مواجه مي سازند که در اين صورت اين فرد يا در حالت عادي نيست يا اينکه دچار يکسري فشارهاي رواني است.
بيانلو ادامه داد: افراد را بايد به شکل صحيح آموزش داد تا بدانند که خيابان هاي شهر براي رانندگي سالم است و نبايد با پيست اتومبيلراني اشتباه گرفته شود که خانواده و سيستم آموزشي در اين خصوص نقش آفرين هستند و اگر شيوه نادرست باشد در اين صورت افراد نمي توانند رفتار صحيح را تشخيص بدهند.
اين جامعه شناس، تخليه هيجانات و احساسات دروني از سوي افراد نبايد خود را به شکل رفتارهاي غلط نشان دهد، گفت: برخي افراد به اينکه تخليه هيجانات به چه قيمتي است فکر نمي کنند و به نوعي با اين رفتارهاي پرخطر و نادرست در صدد جلب توجه ديگران بر مي آيند و متاسفانه خلاهاي رفتاري و هيجانات دروني خود را به جاي تخليه در فضاي مناسب در چنين جاهايي خالي مي کنند.
وي تصريح کرد: ماداميکه فرهنگ صحيح استفاده از وسايط نقليه در سطح جامعه نهادينه نشود و خانواده ها و رانندگان به خطرات رانندگي هجومي همچنان بي تفاوت و بي توجه باشند به حتم ميزان آسيب ها نيز روند صعودي به خود خواهد گرفت.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايرنا،اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه تخليه هيجانات بايد به صورت سالم باشد و نبايد به بهاي از دست دادن جان افراد تمام شود، افزود: از منظر روان شناختي، متاسفانه برخي نوجوانان و جوانان در دوران شکل گيري شخصيت و تخليه هيجانات خود، هنجارشکني و زيرپا گذاشتن قوانين و مقررات را يک نوع کلاس و پرستيژ اجتماعي مي دانند و سعي مي کنند با برخي رفتارهاي ناهنجار، جايگاه خود را در بين هم سن و سالان، ارتقا دهند و مورد تمسخر و تحقير قرار نگيرند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها