عصر آذربایجان

گزارش خبر

عقب نشيني لوازم التحرير و بازار گرداني موبايل و تبلت در تبريز

عقب نشيني لوازم التحرير و بازار گرداني موبايل و تبلت در تبريز

1399/06/16

گروه گزارش: شيوع ويروس کرونا بازار هميشگي خريد و فروش لوازم التحرير را با رکود مواجه کرده و بازار داغي را با تمام شرايط بد اقتصادي براي خريدگوشي‌هاي هوشمند به راه انداخته است.

آناهيتا رحيمي

گروه گزارش: شيوع ويروس کرونا بازار هميشگي خريد و فروش لوازم التحرير را با رکود مواجه کرده و بازار داغي را با تمام شرايط بد اقتصادي براي خريدگوشي‌هاي هوشمند به راه انداخته است.
پرنده‌اي در بازار لوازم التحرير پر نمي‌زند اما ادامه دار بودن آموزش‌هاي مجازي به لطف شيوع ويروس کرونا، بازار خريد گوشي و تب لت را چنان داغ کرده است که خانواده‌ها مجبور به خريد گوشي‌هاي جديدي هستند تا پاي تحصيل و آموزش فرزندان لنگ نماند.قيمت‌ها بالا مي‌رود و اوضاع بر وفق مراد نيست؛ سايه سنگين تورم بر بازار لوازم التحرير و گوشي همراه نيز سايه گسترانيده و کار تا جايي پيش رفته است که آموزش از طريق فضاهاي مجازي به استقبال دانش آموزان مي‌رود.
عدم رغبت دانش‌آموزان و اوليا براي خريد لوازم التحرير
به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار تبريز، فروش لوازم التحرير با کاهش 70 تا 80 درصدي روبرو شده است چرا که به دليل غيرحضوري بودن آموزش دانش آموزان و عدم بازگشايي مدارس، رغبتي از سوي اوليا براي خريد لوازم التحرير نشان داده نمي‌شود.به دليل غيرحضوري بودن دانش آموزان و عدم بازگشايي مدارس، رغبتي از سوي دانش آموزان و اوليا براي خريد لوازم التحرير نشان داده نمي‌شود.
صمد امين پور ادامه داد: وضعيت بازار لوازم التحرير پس از شيوع ويروسکرونا خوب نبوده و خريد و فروشي نيز انجام نمي‌گيرد؛ از سال گذشته و همزمان با شيوع ويروس کرونا، تدابير لازم براي فروش اينترنتي لوازمالتحرير اتخاذ شده است اما متأسفانه خريداري وجود نداشته و رغبتي نشان داده نشده است.
افزايش قيمت لوازم التحرير
وي به افزايش قيمت لوازم التحرير اشاره کرده و گفت: قيمت برخي از اقلام همچون دفتر، تغييري نيافته اما قيمت ساير اقلام حدود 20 تا 30 درصد افزايش يافته است.رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم التحرير، معتقد است که اقدام آموزش و پرورش مبني بر تحويل کتاب‌هاي درسي تأثير بسياري بر بازار گذاشته است بدين گونه که رغبتي براي خريد لوازم التحرير وجود ندارد.
کاهش 80 درصدي فروش لوازم التحرير
امين پور با توجه بر کاهش 80 درصدي فروش لوازم التحرير نسبت به سال گذشته توضيح داد: در حال حاضر فروشندگان لوازم التحرير با رکود مواجه شده‌اند و اقدام به تغيير شغل و يا بستن مغازه‌هاي خود مي‌کنند.وي بر عدم واردات و کاهش آن اشاره کرده و افزود: فروش لوازم التحرير، قابل مقايسه با سال‌هاي گذشته نبوده و برخي از خريداران از دستفروشان کنار خيابان‌ها و چادرها تهيه مي‌کنند و مي‌توان گفت که فروشندگان لوازم التحريرنيز تماشاگر هستند.
اين صنف با رکود مواجه شده است
وي در پايان افزود: با توجه به نمونه‌هاي خارجي، اکثر لوازم التحرير در بازار، ايراني بوده است اما بايد گفت توليد زماني اتفاق مي‌افتد که فروشي در بازار وجود داشته باشد.رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم التحرير، معتقد است که اقدام آموزش و پرورش مبني بر تحويل کتاب‌هاي درسي تأثير بسياري بر بازار گذاشته است بدين گونه که رغبتي براي خريد لوازم التحرير وجود ندارد.
افزايش قيمت و شيوع ويروس کرونا
کاظمي ادامه داد: اکنون فروش لوازم التحرير در بازار بسيار ضعيف است و از سويي افزايش قيمت‌ها و شيوع ويروسکرونا نيز بر اين رکود بيشتر دامن مي‌زند.وي افزود: امسال حدود دو يا سه نفر مشتري براي خريد لوازم التحرير داشتيم و آموزش‌هاي مجازي و استفاده دانش آموزان از اپليکيشن شاد نيز، رغبتي براي خريد لوازم التحرير ايجاد نمي‌کند.
به جز کتاب، چيزي نخريده‌ايم
تقوي يکي از اوليا دانش آموزان پايه هشتم است که گفت: سال گذشته با آغاز سال تحصيلي جديد، لوازم التحرير مناسب، کيف و کفش را خريداري کرده بوديم اما امسال به جز کتاب، اقلام ديگري را خريداري نکرده‌ايم چرا که با وضعيت نامشخص بازگشايي مدارس و غير حضوري بودن، نيازي به تهيه برخي از اقلام نيست و از لوازم التحرير سال گذشته استفاده مي‌کنيم.
هزينه گزاف اينترنت و اتمام سريع آن
وي ادامه داد: با توجه به آموزش از طريق فضاي مجازي، به جاي خريد لوازم التحرير، تبلت و گوشي مورد نياز خريداري شده تا آموزش ادامه يابد.وي گفت: در اين ميان گراني بسته‌هاي اينترنتي و اتمام سريع آن از جمله مشکلاتي است که اکثر دانش آموزان با آن مواجه هستند.
افزايش قيمت بيش از 10 درصدي گوشيهمراه
رئيس اتحاديه صوتي و تصويري تبريز گفت: حدود يک هزار نفر در صنف فروشندگان گوشي همراه فعاليت دارند که شيوع ويروس کرونا تأثير بسياري بر اين صنف گذاشته است به گونه‌اي که مغازه‌داران در پرداخت اجاره بهاي مغازه‌ها با مشکل روبرو شده‌اند.قيمت گوشي همراه، 10 تا 20 درصد افزايش يافته است و با اين افزايش قيمت، مردم چندان قدرت خريد ندارند؛ اگر چه بازار گوشي همراه افزايش داشته اما تمام افراد، قدرت خريد گوشي همراه را ندارندشيريندل حکيمي ادامه داد: قيمت گوشي همراه، 10 تا 20 درصد افزايش يافته است و با اين افزايش قيمت، مردم چندان قدرت خريد ندارند؛ اگر چه بازار گوشي همراه افزايش داشته اما تمام افراد، قدرت خريد گوشي همراه را ندارند.
اقشار کم‌درآمد مجبور به خريد گوشي هستند
يکي از فروشندگان گوشي همراه در تبريز گفت: در حال حاضر اکثر افرادي که گوشي دارند به تعويض و يا خريد گوشي جديد، حتي فکر هم نمي‌کنند چرا که قيمت‌ها افزايش يافته است و فروش گوشي فقط بخاطر استفاده دانش آموزان از اپليکيشن شاد است.
قربانيان ادامه داد: بيشترين تأثير خريد گوشي جديد بر دوش خانواده‌هاي کم درآمد است چرا که اقشار مرفه، حتماً در منزل خود گوشي همراه براي استفاده فرزندشان از اپليکيشن شاد دارند و در اين ميان، اقشار کم‌درآمد جامعه مجبور به خريد گوشي جديد هستند و حتي بر اين شاهد بوديم که برخي از خانواده‌ها با فروش اجناس منزل، اقدام به خريد گوشي همراه براي فرزند خود کرده‌اند.
افزايش خريد گوشي‌هاي ارزان قيمت
وي گفت: در حال حاضر خريد گوشي‌هاي ارزان قيمت افزايش يافته است که اين موضوع نيز باعث افزايش قيمت شده است.وي بيان کرد: اپليکيشن شاد نيز به گونه‌اي طراحي شده است که در گوشي‌هاي اندرويد پايين، کارايي ندارد و خانواده‌ها را به خريد گوشي‌هاي جديد مجبور کرده است که بايد گفت فروش گوشي بيشتر از تبلت است.
مجبور به خريد گوشي جديد شده‌ايم
نرگس فاطمي يکي ديگر از اوليا دانش آموزان پايه دهم به  گفت: شيوع ويروس کرونا، آموزش‌هاي مجازي و عدم حضور دانش آموزان در مدارس، تنها عاملي است که خانواده‌ها را کمتر به سمت خريد لوازم التحريرسوق مي‌دهد؛ امسال به جز خريد کتاب و لباس يوني فرم که خريد آن از سوي مدرسه اجباري شد چيزي نخريده‌ايم.
وي ادامه داد: دخترم در دوران شيوع ويروس کرونا از گوشي من براي آموزش‌هاي مجازي استفاده مي‌کرد اما به دليل اشتغال در بيرون از منزل  گوشي ديگري براي دخترم خريده‌ام تا به تحصيل خود ادامه دهد.
هزينه اينترنت و مشکلات اپليکيشن شاد
وي اضافه کرد: شيوع ويروس کرونا هزينه‌اي گزاف را بر خانواده‌ها متحمل کرده چرا که هر خانواده براي دسترسي بهتر به آموزش‌هاي مجازي، بايد گوشي و يا تبلت جداگانه خريداري کنند اما در اين ميان هزينه‌هايي هم‌چون اينترنت و مشکلات برنامه شاد نيز در ميان است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،هيچ چيزي از شيوع ويروس کرونا در امان نمانده است؛ مغازه‌هايي که در ايام نزديک به آغاز سال تحصيلي جديد، پر از دانش آموزاني بود که به شوق سرمشق کردن الفبا، ميان انتخاب‌ها سردرگم مي‌شدند، حال ديگر خبري از انتخاب و همهمه خريد لوازم التحرير نيست و خانواده‌ها از روي ناچاري به خريد گوشي‌هاي هوشمند روي آورده‌اند تا فرزندانشان از تحصيل عقب نماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها