عصر آذربایجان

گزارش خبر

آمادگي براي سونامي سالمندي ضرورت اساسي امروز و آينده جامعه

آمادگي براي سونامي سالمندي ضرورت اساسي امروز و آينده جامعه

1395/07/18

جمعيت سالمندان با توجه به افزايش شاخص اميد به زندگي، بهبود وضعيت رفاهي و معيشتي در ايران و جهان رو به افزايش بوده و به عنوان يک فاکتور اصلي در کشورها مورد توجه جدي دولتمردان است.

گروه اجتماعي: جمعيت سالمندان با توجه به افزايش شاخص اميد به زندگي، بهبود وضعيت رفاهي و معيشتي در ايران و جهان رو به افزايش بوده و به عنوان يک فاکتور اصلي در کشورها مورد توجه جدي دولتمردان است.
افزايش جمعيت سالمندان از عوامل تاثيرگذار بر نظام اجتماعي و اقتصادي کشورهاست که البته وجود جمعيت سالمند فراوان مشکلات خود را به دنبال دارد که بخشي از آن به شکل بيماريهايي از قبيل ناتواني جسمي، ابتلا به بيماري هاي مزمن و غيرقابل درمان، بيماري هاي عصبي و در بسياري موارد فلج کننده نظير آلزايمر و پارکينسون خودنمايي مي کند و بخشي نيز مربوط به خدمات رفاهي به جمعيت سالمند و نيازمند برنامه ريزي و مديريت درست است.
در تمامي جوامع با توجه به وجود جمعيت سالمند، دولت ها برنامه ها و راهبردهاي ويژه اي براي سلامت و رفع مشکلات سالمندان در نظر مي گيرند که البته اين برنامه ها کم و کاست هاي خود را به دنبال دارد.
طبق آمارهاي منتشر شده بيش از 600 ميليون نفر از جمعيت جهان را افراد بالاي 60 سال تشکيل مي دهند و بر اساس پيش بيني ها اين رقم تا سال 2020 به يک ميليارد نفر و تا سال 2050 به بالاي يک ميليارد و 970 ميليون نفر خواهد رسيد و پيش بيني مي شود که در اين سال براي اولين بار در طول تاريخ بشر تعداد افراد بالاي 60 سال با تعداد کودکان برابري خواهد داشت.
در کشور ايران نيز طبق آمارهاي منتشر شده از سوي مسئولان 9 درصد جمعيت کشور را سالمندان تشکيل مي دهند و پيش بيني مي شود جمعيت بالاي 60 سال ايران در سال 2021 به بيش از 10 درصد جمعيت کل کشور و در سال 2050 به بيش از 20 درصد برسد.
نگاهي به روند افزايش جمعيت سالمندي در ايران که طبق گفته برخي محققان به سونامي سالمندي تعبير مي شود، نشان مي دهد که دولتمردان بايد توجه جدي به اين موضوع داشته باشند.
البته ناگفته نماند که دولتمردان دولت تدبير و اميد با برگزاري جلسات مختلف تدابير ويژه اي براي بهبود وضعيت سالمندان اتخاذ کرده اند که در جاي خود قابل قدرداني است و تشکيل شوراي ملي سالمندي و پيگيري مسائل و مشکلات حمايتي و بهداشتي در دولت از جمله آن است.
در آذربايجان غربي نيز روال افزايش جمعيت سالمندي مثل وضعيت متوسط کشوري است و تا 30 سال آينده نزديک به يک ميليون نفر از جمعيت استان را سالمندان تشکيل خواهند داد که بايد براي آنها برنامه ريزي هاي لازم انجام شود. در حال حاضر نيز بيش از 230 هزار نفر از جمعيت استان را سالمندان تشکيل مي دهند و تمهيدات آني براي بهبود وضعيت آنها و رسيدگي بهتر به اين قشر يک ضرورت اساسي براي مسئولان و خانواده ها به شمار مي_رود. مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي که دبيري شوراي سالمندي استان را نيز عهده دار است، در خصوص مديريت وضعيت سالمندان به خبرنگار ايرنا گفت: در کشور ما به رغم فعاليت هاي پراکنده اي که توسط سيستم بهداشتي درماني انجام شده است، معمولا بار اصلي مراقبت از سالمندان بر دوش خانواده هاست.
سعيد فريور افزود: سياست اصلي سازمان بهزيستي توسعه مراکز روزانه به منظور تقويت رابطه عاطفي خانواده با سالمندان است که با تقويت رابطه عاطفي خانواده با سالمندان  بسياري از مشکلات اين دوره حل مي شود.
وي اظهار کرد: راهکارهاي فرا روي چالشهاي حوزه سالمندي بايد ناشي از نيازهاي آنها و خواسته هاي خودشان باشد و تعيين اين نيازها وابسته به مطالعات و نياز سنجي ملي و منطقه اي در کشور است.
وي اضافه کرد: ترويج و آموزش فرهنگ صحيح در نگرش جامعه، مشارکت فعال سالمندان در برنامه ريزي و اجراي تمام مسايل مربوط به اين قشر، احترام به سالمندان و تکريم و حفظ منزلت و شان سالمندان در خانواده و جامعه، افزايش ارتباط بين سالمندان و نسل جوان جامعه، دسترسي برابر آنها به تمام حقوق و شرايط اجتماعي و نيز دسترسي برابر همه سالمندان به منابع آموزشي، فرهنگي، معنوي و تفريحي از جمله راهکارهاي اساسي براي حل مشکلات اجتماعي سالمندان به شمار مي رود.
مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي ادامه داد: بر اساس آمارهاي موجود 237 هزار و 580 نفر سالمند بالاي 60 سال در استان زندگي مي کنند.
فريور افزود: در حال حاضر 10 مرکز شبانه روزي، 2 مرکز روزانه و يک مرکز ويزيت در منزل سالمندان در استان فعال است که ظرفيت اين مراکز 590 نفر بوده و بهزيستي براي 426 نفر از سالمندان تحت پوشش هر سال يارانه اي به ميزان 17 ميليارد و 154 ميليون ريال به اين مراکز پرداخت مي کند.وي اضافه کرد: براي حمايت از سالمندان اسناد مختلفي وجود دارد که بايد اين اسناد ادغام شود.وي ادامه داد: بهزيستي براي سالمندان سندي تهيه کرده است که در آن جنبه هاي حمايتي و اجتماعي سالمندان را در نظر گرفته است و وزارت بهداشت نيز سند ديگري تهيه کرده که در آن به جنبه هاي پزشکي سالمندان پرداخته است که در صورت ادغام اين دو سند، اقدامات اثربخشي انجام خواهد شد.
جلال حسين زاده مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي نيز در خصوص وضعيت سالمندان در استان گفت: در حال حاضر نزديک به 140 هزار نفر در آذربايجان غربي تحت حمايت کميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند که از اين تعداد بيش از 46 هزار نفر سالمند هستند.
وي اضافه کرد: از 46 هزار سالمند تحت حمايت نيز حدود 31 هزار نفر بانوان سالمندي هستند که توان اداره زندگي خود را ندارند.
وي اظهار کرد: بيش از 450 سالمند زمين گير در آذربايجان غربي توسط کميته امداد امام خميني(ره) حمايت مي شوند که براي رسيدگي به امور اين سالمندان توسط خانواده ها ماهانه يک ميليون ريال پرداخت مي کنيم.
مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي ادامه داد: رسيدگي به وضعيت سالمندان از جمله وظايف فرزندان است که اين امر توسط برخي از افراد ناديده گرفته مي شود و زمينه نيازمندي سالمندان را فراهم مي کند.
حسين زاده گفت: کميته امداد امام خميني(ره) سعي کرده است با ارائه کمک هاي مالي ماهانه  برگزاري مراسم مختلف، اعزام برخي از سالمندان به زيارت امام رضا(ع) و دلجويي از آنها با حضور مسئولان شهرستاني و استاني و برخي از خيرين، بخشي از نيازهاي سالمندان را رفع کند.وي افزود: اميدواريم با همراهي خانواده_ها بخش زيادي از نيازهاي سالمندان برطرف شده و مشکلات آنها به ويژه در حوزه نيازهاي معيشتي حل شود.
ايرج عبدالله پور معاون توانبخشي اداره کل بهزيستي آذربايجان غربي هم در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بهزيستي در راستاي وظايف خود، تهيه لوازم کمک توانبخشي مورد نياز سالمندان را در دستور کار جدي خود دارد.
وي اضافه کرد: سمعک، عينک، ويلچر، واکر و ديگر ابزار مورد نياز سالمندان بدون مشکل در اختيار آنها قرار مي گيرد.وي اظهار کرد: علاوه بر اين وسايل، هزينه هاي درماني سالمندان در مراکز خصوصي نيز به طور کامل تحت پوشش است و مشکلي از اين بابت در استان وجود ندارد.
معاون توانبخشي بهزيستي آذربايجان غربي تاکيد کرد: در کنار اقدامات سخت افزاري، ما همواره بايد به فکر آگاهسازي و اطلاع رساني در جامعه در خصوص سالمندي و پيامدهاي آن باشيم تا زمينه کاهش مشکلات سالمندان در سال هاي آينده را فراهم کنيم.
عبدالله پور گفت: در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و ادارات کل بهزيستي، وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشکي نيز از نهادهاي مسئول در زمينه سالمندان هستند که مي_توان با همراهي آنها در راستاي کاهش مشکلات سالمندان و ايجاد زندگي سالم براي آنها در حال حاضر و سال هاي آينده به ويژه دو دهه آينده گام هاي اساسي برداشت.
وي افزود: بدون شک آموزش امروز جامعه به ويژه افراد ميانسال مي تواند در کاهش معضلات سالمندي در دو يا سه دهه آينده تاثيرگذار باشد ولي در اين خصوص بايد نهادهاي مسئول  برنامه ريزي کنند.
امسال نيز همچون سال هاي پِيش، روز دهم مهرماه به عنوان روز جهاني سالمندي و هفته منتهي به آن به عنوان هفته بزرگداشت شان سالمندان در نظر گرفته شده که اين امر مي تواند تلنگري براي نگاه بهتر به اين قشر باشد.
شعار امسال روز جهاني سالمند 'نه، عليه تبعيض سني' است که اميدواريم با برنامه ريزي هاي جدي در اين زمينه از بار مالي فراوان براي دولت در سال هاي آينده بکاهد چرا که سالمندي به عنوان يک فرايند زيستي و نه يک بيماري  پديده اي حياتي است که به تدريج همگان را در بر مي گيرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، اگر چه وجود پديده سالمندي اجتناب ناپذير و غير قابل توقف است، ليکن مي توان با برنامه ريزي درست و به کارگيري روشها و مراقبتهاي اصولي از بسياري از اختلالات و معلوليتهاي اين دوران پيشگيري کرد و يا اينکه آن را به تعويق انداخت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها