عصر آذربایجان

گزارش خبر

محوطه قره‌قوزلو مياندوآب، شهري متعلق به هزاره سوم قبل از ميلاد

سیری در استان ها//

1401/11/02

گروه سيري در استان ها: آذربايجان غربي از جمله استان‌هاي با قدمت و تاريخي بوده که در کاوش‌هاي انجام شده در هر گوشه از اين استان شواهد معتبر زيادي از زندگي انسان‌هاي گذشته در دوره‌هاي مختلف به‌دست آمده است که از جمله اين سندها مي‌توان به کاوش‌هاي انجام شده در محوطه قره‌قوزلو مياندوآب اشاره کرد که نشانه‌هايي از وجود شهري متعلق به هزاره سوم قبل از ميلاد در اين محوطه به‌دست آمده است.

گروه  سيري در استان ها: آذربايجان غربي از جمله استان‌هاي با قدمت و تاريخي بوده که در کاوش‌هاي انجام شده در هر گوشه از اين استان شواهد معتبر زيادي از زندگي انسان‌هاي گذشته در دوره‌هاي مختلف به‌دست آمده است که از جمله اين سندها مي‌توان به کاوش‌هاي انجام شده در محوطه قره‌قوزلو مياندوآب اشاره کرد که نشانه‌هايي از وجود شهري متعلق به هزاره سوم قبل از ميلاد در اين محوطه به‌دست آمده است.
به گزارش عصر آذربايجان، محوطه¬ 30 هکتاري قره¬‌قوزلو در نزديکي روستايي به همين نام از توابع مياندوآب و جنوب شرق درياچه¬ اروميه قرار داشته که براساس کاوش‌هاي لايه¬‌نگاري، به لحاظ وسعت و غناي آثار سفالي يكي از محوطه¬‌هاي مهم و شاخص استان به‌خصوص در عصر مفرغ، آغاز دوره ورود به شهرنشيني محسوب مي‌شود.وسعت 30 هکتاري عرصه تپه، وجود ابزارآلات استخواني، جوش¬‌هاي كوره و سفا¬ل¬‌هاي سوخته و دودزده نشان مي‌دهد، اين محوطه يكي از مراكز مهم صنعتي و توليدي در دوره¬ مفرغ بوده و شاخصه‌هاي شهرنشيني در هزاره سوم قبل از ميلاد را تداعي مي‌کند که چند دوره¬ متوالي بي‌وقفه مسكون بوده است.وجود نقش‌¬هاي مختلف هندسي، حيواني و گياهي بر روي ظروف نشان از قدرت و خلاقيت بالاي سازندگان در اين مکان فرهنگي در جنوب شرقي درياچه اروميه مي¬‌دهد. وجود منابع آبي و معادن زيرزميني در دشت مياندوآب در بهره¬‌برداري و توليد مصنوعات مختلف در محوطه قره‌قوزلو مؤثر بوده است.در منطقه مياندوآب كانسارهاي فلزي و غيرفلزي در ميان سازندهاي مختلف به‌صورت كانسارهاي معدني ديده مي¬‌شود كه بخشي از آن‌ها در حال بهره‌¬برداري و قسمتي نيز به¬‌صورت توان معدني قرار دارند.شواهد توليد در قره¬‌قوزلو به دو صورت منقول و غيرمنقول بوده که شواهد غيرمنقول شامل کوره¬‌ها، اجاق¬‌ها و شواهد منقول شامل سفال¬‌هاي سوخته و سنگ‌هاي ساب هستند.نزديکي اين محوطه به منابع آبي، تکنيک¬‌هاي توليد، فرم، ابعاد و تزئينات موجود بر روي سفال¬‌ها نشان از توليد تخصصي و انبوه در اين مکان دارد.ساخت ابزارهاي سنگي تراشيده، اشياي استخواني و صدفي، توليد ظروف سفالي و فعاليت¬‌هاي مربوط به طبخ و ذخيره‌سازي نشان مي¬‌دهد بخش بزرگي از اين محوطه اختصاص به فعاليت‌¬هاي توليدي داشته است.پيدا شدن سنگ¬‌هاي ساب، شواهدي دال بر فعاليت¬‌هاي غني کشاورزي بوده و به دليل مجاورت با منابع غني آبي اين امکان همواره وجود داشته است.در زمينه توليد سفال هم بايد گفت که اين امر به شکل استاندارد انجام مي¬‌گرفته است، وجود نقوش متعدد از جمله اشکال پاپيوني، مثلثي، هندسي و ساير تزئينات موجود بر روي آنها و ترکيبات و مواد استفاده در آنها همه از توليد تخصصي حکايت دارند.اين شواهد گوياي اين است که در قره‌¬قوزلو توليد چند منظوره توسط افراد ساکن در آن و به¬‌طور تخصصي انجام مي¬‌شده است، نمونه توليدات اين محوطه با آثار توليدي ساير محوطه¬‌هاي هم‌جوار قابل مقايسه هستند.سفال¬‌هاي منقوش قره¬‌قوزلو از لحاظ رنگ، فرم و نقوش شباهت¬‌هاي زياد با سفال¬‌هاي تپه¬ سه‌گردان مهاباد دارند، همچنين اشياي استخواني، سنگي و صدفي آن در محوطه حاجي‌فيروز در دشت سلدوز و تپه¬ يانيق واقع در ضلع شرقي درياچه اروميه مشابهت زيادي دارند.پيکرک‌¬هاي گلي مکشوفه از اين محوطه با پيکرک¬‌هاي حاجي‌فيروز مشابهت فراواني دارند، ابزارهاي سنگي، استخواني و سفالي قره¬‌قوزلو با آثار محوطه¬‌هاي اهرنجان و قره‌تپه در سلماس مشابه هستند.حاصل سخن اينکه محوطه قره¬‌قوزلو همانند ساير محوطه¬‌هاي عصر مفرغي نشانه‌هاي قوي از توليد در اين دوره را دارد و باستان‌شناسان را به اين نتيجه مي‌رساند که در دوره مفرغ توليد به شکل کاملاً تخصصي و گسترده بوده و سبب تقسيم کار و افزايش محصولات شده به تبع آن توسعه و پيشرفت جوامع را امکان‌پذير کرده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها