عصر آذربایجان

گزارش خبر

معدن؛ پهنه‌اي براي گردش چرخ توسعه استان اردبيل

معدن؛ پهنه‌اي براي گردش چرخ توسعه استان اردبيل

1399/09/09

گروه اقتصادي: ساليان سال است که گنجينه عظيمي از ثروت استان اردبيل زير خاک مدفون بوده و تاکنون از اين ظرفيت خدادادي در ايجاد شغل، کسب ثروت و به حرکت درآوردن چرخ توسعه استان استفاده بهينه نشده، هر چند که در سال‌هاي اخير گام هاي بلندي در اين زمينه برداشته شده است.

گروه اقتصادي: ساليان سال است که گنجينه عظيمي از ثروت استان اردبيل زير خاک مدفون بوده و تاکنون از اين ظرفيت خدادادي در ايجاد شغل، کسب ثروت و به حرکت درآوردن چرخ توسعه استان استفاده بهينه نشده، هر چند که در سال‌هاي اخير گام هاي بلندي در اين زمينه برداشته شده است.
 معادن غني استان اردبيل ساليان سال ثروتي خوابيده در درون زمين بود که يا ناشناخته مانده بود و يا اراده‌اي براي اکتشاف و استخراج آن وجود نداشت، اگر هم فعاليتي در اين زمينه صورت مي‌گرفت مربوط به بخش کوچکي از معادن با ارزش افزوده نه چندان مهم بود.
 اين بي‌توجهي اما در دولت تدبير و اميد پايان يافته و اقدامات اساسي براي اکتشاف و استخراج معادن در استان شروع شد، پاي شرکت‌هاي  بزرگ سرمايه‌گذاري به منطقه باز  و کار در سه پهنه بزرگ معدني در شمال و جنوب آغاز شد هم اکنون اخبار دلگرم کننده‌اي از اکتشاف معادن غني در دل کوه‌هاي بلند استان اردبيل  شنيده مي‌شود.تا همين چندي پيش آمار معادن استان اردبيل  178معدن اعلام مي‌شد که از اين تعداد سه معدن فلزي و بقيه معادن غيرفلزي، سنگ‌ها کاني‌هاي صنعتي و مصالح ساختماني بودند که از آنها نيز به صورت بهينه استفاده نشده است.
 اين در حالي است که به گفته کارشناسان، اين استان داراي ظرفيت‌هاي بسيار غني در اين حوزه اقتصادي بوده و استفاده از آن مي‌تواند به توسعه استان و ايجاد اشتغال پايدار  کمک کند.بر اساس مطالعات انجام شده، استان اردبيل از نظر مواد معدني فلزي، 3 قطب فلزي از 20 قطب فلزي کشور را داراست، هر چند که تاکنون  تنها بخشي از اين ظرفيت‌ها مورد شناسايي و بهره_برداري قرار گرفته است.
استان اردبيل در گروه معادن مصالح ساختماني از وضعيت مناسبي در سطح کشور برخوردار است و در زمينه معادن فلزي نيز با اتمام عمليات اکتشافي، چشم‌انداز خوبي را در حوزه عناصر طلا، نقره، موليبدن و مس مي‌توان براي آن متصور بود.کارشناسان معتقدند که با وجود ظرفيت غني معدني در استان هنوز بسياري از کاني‌هاي ارزشمند مورد بهره برداري قرار نگرفته و از ظرفيت ذخاير  معدني  استفاده مطلوبي نشده است.به اعتقاد آنها، با توجه به شرايط اقتصادي کنوني و عقب ماندگي بخش صنعت در استان اردبيل، معدن يکي از بخش‌هاي مهم در ايجاد اشتغال پايدار در استان بوده و مي‌تواند زمينه ساز ايجاد صنايع پايه و زنجيره‌اي شود.از چند سال قبل و با توجه به ظرفيت‌هاي معدني استان و نقش آن در ايجاد اشتغال پايدار و رونق صنعت، دولت نگاه ويژه‌اي به اين بخش در استان داشته و سرمايه‌گذاري عظيمي در مطالعه و اکتشاف معادن بويژه در زمينه کاني‌هاي ارزشمند از جمله مس ، طلا و ديگر کاني‌هاي استراتژيک کرده است.اين اقدامات در دولت تدبير و اميد کليد خورده و اکنون در دولت دوازدهم بتدريج نتايج اميدوارکننده آن در حال خودنمايي است.
 به گفته مسوولان استان اردبيل، در حال حاضر در سه پهنه معدني استان حفاري‌هاي لازم  و مطالعات انجام شده و حتي عناصر و کاني‌هاي موجود در برخي آزمايشگاههاي معتبر داخلي و خارجي  مورد سنجش و تحليل قرار گرفته‌اند.
سه پهنه معدني استان اردبيل شامل قزل اوزن در خلخال، سبلان در مشگين شهر و باغرو در کوثر در سه مرحله به شرکت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري واگذار شده و  امور اکتشافي و استخراجي از سوي آنها  در حال اجرا است.رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل گفت: با پايان مطالعات پهنه‌هاي معدني اين استان تحول بزرگي در توسعه رونق اقتصادي منطقه در بحث معادن ايجاد خواهد شد.رامين صادقي بيان کرد: مطالعات و اکتشاف پهنه معدني قزل‌اوزن خلخال از 2 سال پيش در پنج محدوده از جمله روستاهاي کمر ، مندجين ،نمهيل ،شمس‌آباد و کزج در حاشيه اين رودخانه آغاز شده و موفقيت‌هايي در دستيابي به رگه‌هاي پلي‌متال و طلا در گمانه‌زني‌ها و حفاري‌هاي اين پهنه بدست آمده است.وي بيان کرد: نتايج اوليه مطالعات زون معدني قزل‌اوزن خلخال حاکي از وجود معادن غني قلز از جمله مس ، روي و رگه‌هايي از طلا در اين زون است و با واگذاري ادامه مطالعه و اکتشاف معادن به قرارگاه خاتم زمينه براي بهره‌برداري از اين معادن و همچنين راه‌اندازي کارخانه‌هاي فرآوري جهت اشتغال مردم منطقه در حال فراهم شدن است.او افزود: علاوه بر اين بخشي از پهنه‌هاي معدني استان به شرکت ملي مس واگذار شده که قسمت‌هايي از زون معدني قزل‌اوزن خلخال نيز شامل اين واگذاري است. فريدون بابايي فرماندار خلخال هم گفت: با شناسايي و اکتشاف معادن طلا در چهار نقطه از زون معدني اين شهرستان بزودي بهره‌برداري از اين معادن آغاز مي‌شود.وي بيان کرد: با توجه به پايان مرحله اول مطالعه و  اکتشاف معادن در زون معدني قزل‌اوزن خلخال از سوي شرکت ايميدرو و مشاور اکتشاف زون‌هاي معدني وزارت صنعت،معدن و تجارت دستيابي به موفقيت‌هاي جديدي در زمينه وجود معدن طلا و فلزات قيمتي در چهار نقطه از اين زون در حوالي روستاهاي بخش خورش‌رستم غربي ، با واگذاري اين معادن به سرمايه‌گذار بخش خصوصي استخراج طلا از اين محل آغاز و زمينه اشتغال بخشي از بيکاران و رونق اقتصادي منطقه فراهم خواهد شد.بابايي گفت: با توجه به اعلام آمادگي چند شرکت و سرمايه‌گذار بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در بخش فرآوري سنگ‌هاي معدني و تزييني خلخال در شهرک صنعتي گزاز و راه‌اندازي مراکز فرآوري سنگ‌هاي معدني از انتقال سنگ‌هاي استخراج شده از معادن منطقه بصورت خام و تخريب راه‌هاي ارتباطي شهرستان جلوگيري خواهد شد.
با اقدامات مقدماتي و اساسي دولت در بخش معدن استان، هم اکنون زمينه مناسبي براي توسعه اين بخش و تاثيرآن در به حرکت درآوردن چرخ‌هاي اقتصادي استان فراهم شده و نياز است تا مديران استاني از اين موقعيت استفاده بهينه کرده و برنامه‌ريزي مطلوبي در اين راستا داشته باشند.اما در اين مسير برخي مشکلات هنوز باقي بوده و نياز است براي رفع آن اقدامات جدي‌تري صورت گيرد، در حال حاضر عمده مشکل در مسير توسعه بخش معدن؛ نبود نقدينگي مشکلات محيط زيستي، نبود حمايت در برطرف کردن موانع موجود، وجود معارضان محلي و خام فروشي مواد استخراجي است.
 رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل هم در اين زمينه گفت: مشکل اصلي بخش معادن  استان خام‌فروشي مواد معدني است که بايد از آن جلوگيري کرد.
رامين صادقي افزود: يکي از سياست‌هاي اين سازمان جلوگيري از خام‌فروشي بويژه در زمينه سنگ معادن  است که راهکار  آن حل مشکلات موجود و فعال کردن واحدهاي فرآوري مي‌باشد.وي افزود: برخي معادن در استان با برداشت غيراصولي و ايجاد آلودگي زمينه اعتراض ساکنان منطقه را فراهم کرده‌اند که اين موارد بايد دوباره کارشناسي شود و در صورتي که برداشت اين معادن کارشناسي باشد،فعاليت آن‌ها ادامه يافته و تمهيدات لازم براي کاهش گرد و غبار انجام شود.او همچنين با اشاره به صدور مجوزهاي معدني خواستار بررسي همه دستگاه‌هاي دخيل از جمله منابع طبيعي کشاورزي و صنعت معدن براي واگذاري زمين براي برداشت شد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، به هر حال مجموعه صنعت و معدن استان اردبيل در صورت جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي و شتاب بخشيدن به اين سرمايه_گذاري‌ها و مهمتر از آن ايجاد پيوند بين بخش‌هاي معدن ، صنعت و تجارت مي‌تواند اقتصاد استان را رونق دهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها