عصر آذربایجان

گزارش خبر

معاون استاندار زنجان همچنان مشکل نهاده‌هاي دامي و مرغداران را کتمان مي‌کند

معاون استاندار زنجان همچنان مشکل نهاده‌هاي دامي و مرغداران را کتمان مي‌کند

1399/10/07

گروه گزارش: بررسي مجدد زواياي تاثير تامين و توزيع نهاده‌ها بر قيمت مرغ و کنترل قيمت در بازار زنجان نشان مي‌دهد که اصلا معاون اقتصادي استانداري زنجان اعتقادي به وجود مشکل اين قشر در زنجان ندارد.

 گروه گزارش:  بررسي مجدد زواياي تاثير تامين و توزيع نهاده‌ها بر قيمت مرغ و کنترل قيمت در بازار زنجان نشان مي‌دهد که اصلا معاون اقتصادي استانداري زنجان اعتقادي به وجود مشکل اين قشر در زنجان ندارد.

نوسانات قيمت مرغ که ريشه در کمبود نهاده و ناتواني در نحوه کنترل توزيع نهاده‌ها دارد چند وقتيست که موجب ناآرامي در بازار شده است. با وجود اينکه مرغ يکي از کالاهاي اساسي بوده و وجود آن  در سفره هر خانواده‌اي اهميت بسيار بالايي دارد اما جهش قيمتي و کمبودهايي که در بازار رخ داده است عده بسياري را با مشکل مواجه کرده است، اگرچه مدتي است که با کاهش قيمت محسوسي که رخ داده در ظاهر از تلاطم بازار کم شده و مشکل مرغ هرچند به شکل مقطعي اما در حال حاضر در استان زنجان رفع شده است.بر اساس اظهارات مرغداران مسئله اصلي که سبب کمبود مرغ در بازار شده است نبود "نهاده دولتي" است، بر اين اساس اگر نهاده دولتي در بازار نباشد مرغدار در صورتي که بخواهد جوجه‌ريزي انجام دهد بايد دام خود را با نهاده آزاد تغذيه کند که در اين صورت قيمت تمام شده مرغ براي مرغدار بسيار بالاتر از نرخ مصوب دولتي خواهد شد و بر اساس منطق اگر دولت در بحث تامين نهاده همکاري نداشته باشد، عملا نميتواند در قيمت‌گذاري ورود کند.مسئله نبود نظارت و توجه به بحث توزيع نهاده از سويي و بحث قيمت‌گذاري و تفاوت قيمت با استان‌هاي اطراف از سويي ديگر بر مرغداري‌هاي استان زنجان فشار وارد کرده و تقريبا حدود 50 درصد مرغداري‌ها در اين چند ماهه اخير تعطيل شده‌اند. با توجه به ضربه مهلکي که اين سوء مديريت‌ها به مرغداران وارد کرده است طبيعتا چرخه اقتصادي استان ضربه ديده است که در راستاي همين مسئله، گراني و نبود مرغ در بازار تبديل به يک عادت و داستان رايج شده است.
مسئله قابل تامل ديگري که در اين خصوص وجود دارد، فزوني نهاده‌هاي آزاد در بازار است. اگرچه نهاده تنها از يک طريق وارد کشور مي‌شود آن هم با ارز دولتي اما شاهد چند نرخي شدن و دسته‌بندي آزاد و دولتي در بازار هستيم در حاليکه در بحث توزيع نهاده دولتي مشکلات فراوان است و سهم استان زنجان در مقابل نياز استان بسيار ناچيز است اما بازار آزاد هيچ مشکلي در راستاي تامين نهاده ندارد و هرکس پول بيشتري داشته باشد تنها کافيست تا اراده کند و هر چقدر که نهاده دامي لازم داشته باشد تهيه کند.
سئوالي که مطرح مي‌شود اين است که مسئولان استان زنجان در اين خصوص چه اقداماتي انجام داده‌اند؟ آيا مسئولان گوش شنوايي براي مشکلات مرغداران دارند؟ آيا نظارت در توزيع نهاده‌هاي استان انجام مي‌شود؟ آينده صنعت مرغداري در استان زنجان چه خواهد شد؟جواد تاراسي، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان اظهار داشت: در بحث محصولات کشاورزي در بازار سير سينوسي وجود دارد و مسئله کمبود و يا فزوني محصولات در سال‌هاي متفاوت رايج است، اما متاسفانه در بحث توليد گوشت قرمز و سفيد در ايران بيش از 90 درصد متکي به تامين نهاده از خارج از کشور هستيم و قطعا با توجه به بحث‌هاي تحريمي کمبود وجود دارد.
وي با بيان اينکه بازار آزاد حاصل از نشتي نهاده‌ها از انبارهاي اصلي و مبدا است، افزود: بر اساس پايشي که انجام شده است در زنجان کم‌ترين نشتي را نسبت به استان‌هاي ديگر داشته‌ايم، مشکل اصلي هم ناشي از تفاوت قيمت ارز 4 هزار و 200 توماني با بازار آزاد است.رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به ثبات نسبي بازار در چند روز اخير تصريح کرد: در نتيجه تامين نهاده‌هاي مورد نياز دولتي استان به نسبت از تلاطم بازار آزاد استان هم کم شده است و قيمت‌ها کاهش پيدا کرده‌اند در نتيجه رغبت مرغداران هم به بازار آزاد کم شده است.وي با بيان اينکه نبود مديريت در چند ماه اخير به اين مسئله دامن زده است، گفت: در بحث ملي هم مشکلاتي در اين خصوص مطرح است در نتيجه اين مسئله هرچه ما از بحث يارانه فارغ شويم حباب قيمت‌ها کاهش پيدا مي‌کند.تاراسي با اشاره به دليل حل مشکلات در چند روز اخير بيان کرد: طبق توافقي که با مرغداري‌ها شد ما نهاده مورد نياز مرغ تنظيم بازار استان را تامين کرديم و مرغداران مکلف شدند که 40 تن نياز استان را با قيمت تنظيم بازار در زنجان عرضه کنند و مازاد توليد خود را مي‌توانند از استان خارج کرده و در هر منطقه‌اي که مي‌خواهند به فروش برسانند.از سوي ديگر محمدرضا آبي‌پور، معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري زنجان در جمع خبرنگاران در اظهار نظري عجيب اظهار کرد: به خاطر بحث بيماري در سال جاري 30 درصد کل معاملات جهاني کاهش پيدا کرده است در نتيجه همين مسئله نيز موضوع واردات نهاده‌هاي دامي نيز با کاهش همراه بوده است، متاسفانه فضاي مجازي و صحبت‌هاي مکرر اخير سبب اين مسئله شده‌اند که مطالب غلط رايج شوند و درباره واژه "کمبود" همچنان در استان به معني درستي نرسيده‌ايم.
وي با چشم پوشي از کمبودها در زمينه مرغ که در چند ماهه اخير رخ داده است، گفت: خوشبختانه در چند ماه اخير در استان کمبودي در زمينه مرغ به چشم نخورد و مرغ مورد نياز استان تامين شد، در اين مدت مرغ گرم و منجمد با هم در حد نياز استان به بازار تزريق شدند در نتيجه کمبودي وجود نداشته است.معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري زنجان تصريح کرد: در استان زنجان ما تابع دستورالعمل‌هاي دولت هستيم و هر قيمتي که در تنظيم بازار کشوري براي مرغ اعلام مي‌شود ما بايد رعايت کنيم. تنها تغييري که ما در استان مي‌توانيم ايجاد کنيم اين است که با توجه به ظرفيت و شرايط به اندازه يک هزار تومان قيمت را افزايش دهيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، با تمام آنچه گفته شد به نظر مي‌رسد موضوع کمبود و نبود مرغ در روزهاي اخير از چشم معاون اقتصادي استانداري به دور مانده است و کاملا به شکل واضح اين موضوع را رد مي‌کند. نکته جالب موضوع اينجاست که معاون اقتصادي استانداري با اينکه بايد به شکل ميداني وارد عمل شود و دغدغه‌هاي مرغداران را بشنود به صراحت اعلام مي‌کند که دولت تصميم گيرنده اين موضوع است و تابع دستورات دولت هستيم. اين موضوع نشان از آن دارد که اين مسئول در برابر وظايف خود شانه خالي مي‌کند. البته خوشبختانه کمبود مرغ در روزهاي اخير از چشم رئيس سازمان جهاد کشاورزي و رئيس سازمان صمت استان دور نماند و اين مشکل در حال حاضر در استان حل شد وگرنه اگر قرار بود اميدي به حرکت مثبت از سوي معاون امور اقتصادي استانداري داشته باشيم همچنان بايد در زنجان با کمبود مرغ مواجه بوديم. البته اين مسئول پيشتر هم در گفت‌وگو با اين رسانه منکر کمبود روغن در بازار زنجان شده بود و همين مصاحبه وي با اعتراضات زيادي از سوي شهروندان زنجاني مواجه شده بود.البته اين نکته بايد ذکر شود که هرچند مرغداران و فعالان اين حوزه اصلا از شرايط راضي نيستند اما در نگاهي اجمالي، اشباع بازار و آرامش نسبي که به وجود آمده است اميدواريم مشکل کمبود مرغ در بازار استان زنجان مجددا تکرار نشود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها