عصر آذربایجان

گزارش خبر

خريد خانه را از يک متر شروع کنيد

خريد خانه را از يک متر شروع کنيد

1401/11/02

گروه تحليل: موضوع بورس مسکن در سال‌هاي اخير توسط شهرداري، وزارت راه و شهرسازي و سازمان بورس مطرح شده اما تا امروز به سرانجام نرسيده است؛ طبق اين طرح افراد مي‌توانند به متراژي که توانايي پرداخت قيمت آن را دارند "يونيت" (واحدي از متراژ منزل) خريداري کنند و بعد از چند سال امکان مالکيت واحد را فراهم آورند. حالا به تازگي شهردار تهران خبر داده که نرم‌افزار بورس مسکن آماده شده و بايد به بازار سرمايه بپيوندد؛ ‌ موضوعي که دوباره خريد متري خانه را به کانون توجه بازگرداند.

گروه  تحليل: موضوع بورس مسکن در سال‌هاي اخير توسط شهرداري، وزارت راه و شهرسازي و سازمان بورس مطرح شده اما تا امروز به سرانجام نرسيده است؛ طبق اين طرح افراد مي‌توانند به متراژي که توانايي پرداخت قيمت آن را دارند "يونيت" (واحدي از متراژ منزل) خريداري کنند و بعد از چند سال امکان مالکيت واحد را فراهم آورند. حالا به تازگي شهردار تهران خبر داده که نرم‌افزار بورس مسکن آماده شده و بايد به بازار سرمايه بپيوندد؛ ‌ موضوعي که دوباره خريد متري خانه را به کانون توجه بازگرداند.
 با توجه به رشدهاي ادواري بازار مسکن، معمولا تعدادي از متقاضيان از خريد خانه جا مي‌مانند. در دهه‌هاي اخير معمولا چهار تا پنج سال يک بار اين اتفاق مي‌افتد که قيمت مسکن تحت تاثير تورم و رشد بازارهاي موازي به يکباره دچار جهش مي‌شود و ارزش روز دارايي مردم در مقايسه با رشد قيمت خانه دچار افت مي‌شود.
ايده‌ي بورس املاک و مستغلات در سال‌هاي اخير مدنظر سازمان بورس، شوراي عالي بورس، وزارت راه و شهرسازي، مديريت شهري و تشکل‌هاي بخش خصوصي بود و حتي ساز و کار اجرايي آن در مقاطعي تهيه شد اما شکل اجرايي جدي به خود نگرفت. از سال 1399اين موضوع مطرح شد که بورس مسکن مي‌تواند ارزش سرمايه مردم را در برابر تورم عمومي حفظ کند. با توجه به اين‌که معمولا بازار مسکن با تورم عمومي رشد مي‌کند، حکم سپر تورمي را دارد. اما ممکن است برخي افراد سرمايه‌ي کافي براي خريد خانه نداشته باشند که در بورس مسکن مي‌توانند به متراژ مشخصي سهام خريداري کنند. سرمايه‌گذاري در بورس مسکن مي‌تواند با کمترين سرمايه از طريق خريد يونيت انجام شود.
سال 1399موضوع بورس مسکن تحت عنوان صندوق‌هاي زمين و ساختمان مطرح شد که به دليل يک مشکل آيين‌نامه‌اي، سال‌ها متوقف بود. اصلاح آيين‌نامه در کميسيون تخصصي دولت وقت انجام شد اما به سرانجام نرسيد.
دو سال قبل اوراق سلف بازار مسکن طي همکاري وزارت راه و  شهرسازي و بورس کالا طراحي و اعلام شد که به زودي در يک پروژه عملياتي مي‌شود. بر اساس اين ايده ارزش تمام شده ساخت يک واحد يا يک پروژه تبديل به ورقه‌هاي کوچک بهادار مي‌شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه مي‌شود. بورس مسکن يکي از روش‌هاي کاهش وابستگي بازار مسکن به سيستم بانکي عنوان مي‌شود.به تازگي عليرضا زاکاني ـ شهردار تهران مجددا موضوع بورس مسکن را مطرح کرده است. به گفته شهردار تهران در شرايط تورمي، سرمايه مردم مثل يخ آب مي‌شود اما خريد متري مسکن  از طريق بازار سرمايه اين امکان را فراهم مي‌کند تا ارزش پول حفظ شود. ممکن است يک فرد 10متر، 20متر يا 50متر از يک واحد را بخرد و طي چند سال بتواند مالکيت کامل يک واحد را از آن خود کند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،فروش متري مسکن از طريق بورس در چند سال اخير مطرح شده اما مجال اجرا پيدا نکرده است. اخيرا شهردار تهران از اقداماتي براي عملياتي شدن اين موضوع خبر داده است. عليرضا زاکاني با اشاره به ظرفيت مسکن در حفظ ارزش سرمايه‌هاي مردم گفته است: نرم‌افزار بورس مسکن را آماده کرده‌ايم و بايد مسير پيوستگي آن با بازار سرمايه فراهم شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها