عصر آذربایجان

گزارش خبر

زنگ خطر براي زنگمار ماکو به صدا درآمد!

زنگ خطر براي زنگمار ماکو به صدا درآمد!

1399/11/19

گروه گزارش: نبود تصفيه خانه فاضلاب شهري در ماکو مهم‌ترين مشکلات و تهديدات زيست‌محيطي و آلودگي رودخانه زنگمار را به وجود آورده است.

گروه گزارش: نبود تصفيه خانه فاضلاب شهري در ماکو مهم‌ترين مشکلات و تهديدات زيست‌محيطي و آلودگي رودخانه زنگمار را به وجود آورده است.

حرکت لاک پشتي فرايند تکميل پروژه ، شهروندان و محيط‌زيست را در معرض آلودگي و بيماري‌هاي گوناگون قرار داده است. از طرفي چون بستر سنگي ماکو امکان احداث چاه جذبي براي فاضلاب اماکن مسکوني و ساير اماکن تجاري واداري را بسيار سخت کرده است لذا اين شرايط سبب هدايت بخشي از فاضلاب منازل مسکوني واداري و تجاري به رودخانه تاريخي زنگمار که از داخل شهر عبور مي‌کند شده است و اين جاذبه بي‌نظير طبيعي و ازجمله پتانسيل‌هاي گردشگري منطقه را به زباله‌داني از فاضلاب شهري تبديل کرده است و منجر به آلودگي‌هاي زيست‌محيطي مخرب و مخاطرات سلامت و بهداشت شهروندان شده است.
ساخت تصفيه‌خانه فاضلاب شهري ماکو هنوز اندر خم يک کوچه
حسين نژاد از کشاورزان ماکو در گفت‌وگو با ايسنا گفت: محصولات کشاورزي پايين‌دست ماکو و نهايتاً آبزيان ارس که مورد مصرف ما مردم قرار مي‌گيرد از آبي تغذيه مي‌کنند که رودخانه زنگبار به آن‌ها هديه مي‌کند.وي ادامه داد: بيش از 10 مجراي فاضلاب، تمام فاضلاب شهر ماکو را روانه رودخانه زنگبار مي‌کنند و اين آب در مسير خود زمين‌هاي کشاورزي روستاهاي پايين‌دست را سيراب کرده و محصولات آن را در چرخه‌اي مصرف مي‌کنيم.
زنگبار شريان حياتي منطقه است
محمدعلي زاده از شهروندان اهل ماکو نيز در توصيف اين رودخانه گفت: زنگبار شريان حياتي منطقه است، هزاران سال است بي‌ادعا زندگي و طراوت  بخشيده است، اين نعمت خدادادي را براي نسل‌هاي بعد هم پاکيزه نگه‌داريم.
رها شدن فاضلاب شهري به زنگمار معضلي بسيار دردناک است
همتي يکي ديگر از اهالي شهرستان به ايسنا گفت: ماکو تصفيه‌خانه فاضلاب شهري ندارد و رها شدن فاضلاب شهري به زنگمار معضلي بسيار دردناک است و اجراي تصفيه‌خانه فاضلاب شهر ماکو بايد با اولويت‌ترين طرح شهرستان باشد.
مسئله فاضلاب شهري ماکو در آستانه ورود به يک بحران زيست‌محيطي است
علي محمدي ايروانلو فرماندار ماکو در اين زمينه بر اين عقيده است که رفع مشکل فاضلاب شهري در ماکو مسئله مهم اين شهرستان است و در صورت عدم تدبير لازم براي حل اين چالش ماکو با بحران زيست‌محيطي روبرو خواهد شد.وي مي‌گويد: بر اين اساس اولويت برنامه‌هاي توسعه‌اي شهرستان در حال حاضر به نتيجه رساندن پروژه فاضلاب شهري است.
فرماندار ماکو با تشريح اقدامات انجام‌شده و پيگيري‌هاي دو هفته گذشته اظهار اميدواري کرد تا بتواند اين مسئله مهم را با ياري نماينده مردم شهرستان در مجلس شوراي اسلامي و ساير مسئولين دخيل در اين امر هرچه زودتر حل‌وفصل و رضايت‌مندي مردم ماکو را به دست آورد.
مسئولين مشکل فاضلاب شهر ماکو را مرتفع کنند
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد هاشمي امام‌جمعه ماکو نيز در اين زمينه افزود:  امروزه هدايت فاضلاب‌هاي شهري و زباله‌ها در شهرستان ماکو کاناليزه نشده است که توجه ويژه مسئولين ذي‌ربط را مي‌طلبد.وي تاکيدکرد: مسئولين مشکل فاضلاب شهر ماکو را مرتفع کنند.مدير امور آب و فاضلاب ماکو با اشاره به اينکه پروژه‌اي که در سال‌ 94  با 34 ميليارد تومان قرار بود به اتمام برسد امروزه به اعتبار بيش از 198 ميليارد تومان براي تکميل آن نياز است.
به گفته وي 16 ميليارد و 700 ميليون تومان تا به امروز براي اين پروژه جهت اجراي 32 کيلومتر شبکه داخلي فرعي و اصلي و احداث تاسيسات تصفيه خانه هزينه شده است و در کل پيشرفت فيزيکي پروژه سامانه فاضلاب ماکو 33 درصد است.به گفته جعفري نژاد عمليات باقيمانده اجراي طرح عبارت‌اند از: 80 کيلومتر شبکه اصلي و فرعي در کنار 8.5 کيلومتر خط انتقال فاضلاب و پساب و همچنين يک باب ايستگاه پمپاژ داخل شهري همراه با تکميل نواقصات تصفيه‌خانه اعم از الکترومکانيکال و بخش سيويل است.مدير امور آب و فاضلاب ماکو با تأکيد بر اينکه افق طرح فاضلاب ماکو تا سال 1420 بوده و جمعيتي بالغ بر 66 هزار و 820 نفر را خدمات‌دهي خواهد کرد، افزود: ظرفيت پالايش تصفيه فاضلاب 10000 مترمکعب در شبانه‌روز خواهد بود.وي عمده موانع و مشکلات سست شدن پروژه و پيشرفت کم آن را حجم عظيمي از اعتبارات موردنياز عنوان کرد و گفت: اميدواريم به همت همه‌جانبه مسئولين کشوري و منطقه اي و استاني در جهت جذب اعتبارات موردنياز پروژه به روش الحاق ماده ?? قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت شاهد آن باشيم که تصفيه‌خانه فاضلاب ماکو در سريع‌ترين زمان به اجرا دربيايد.به گفته وي اين پروژه تنها راه موفقيت در ارتقاء سلامت جامعه است که تأمين رفاه عمومي و نفع عمومي مردم همواره مدنظر و مؤلفه اصلي مهم در اين پروژه است و نه سود و زيان.به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايسنا؛  زنگمار (زنگبار) يکي از زيباترين رودخانه‌هاي کشور با بستري از سنگ‌هاي بازالتي است که پتانسيل فوق‌العاده‌اي براي مسابقات قايقراني آب‌هاي خروشان را دارد اما اين ظرفيت بي‌نظير با آلودگي شديد آن از بين رفته است و نياز است مسئولين کمر همت در راستاي چاره‌سازي ببندند. حفاظت، حراست و صيانت از محيط‌زيست از اثرات مهم راه‌اندازي تصفيه‌خانه فاضلاب است و اميد داريم با پاي‌کار آمدن همه مسئولين دخيل در اين امر در کنار حفاظت از اين آب‌وخاک موجبات ارتقاي سلامتي انسان را فراهم کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها