عصر آذربایجان

گزارش خبر

تقابل دولت و مجلس؛ تبعات رد کليات بودجه 1400 چيست

تقابل دولت و مجلس؛ تبعات رد کليات بودجه 1400 چيست

1399/11/19

گروه تحليل: علي قنبري گفت: در حال حاضر با توجه به فضايي که کشور در آن قرار دارد، رد شدن بودجه به هيج عنوان نمي‌تواند، توجيه‌اي داشته باشد

 گروه تحليل: علي قنبري گفت: در حال حاضر با توجه به فضايي که کشور در آن قرار دارد، رد شدن بودجه به هيج عنوان نمي‌تواند، توجيه‌اي داشته باشد
 اگر قرار باشد که دولت به دليل کمبود وقت بودجه چند دوازدهمي به مجلس ارائه کند، اين موضوع آثار و تبعات بسيار بدي را به همراه دارد، زيراکه سابقه چنين موضوعي را در گذشته شاهد بوديم، در اين رابطه بايد دولت و مجلس دست به تعامل بزنند و نقاط قوتي که هريک مطرح کرده اند را در بودجه گنجانده و نقاط ضعف را کنار بگذارند و بودجه را نهايي کنند، زيرا که ديگر وقتي نيست که دولت بخواهد از اول لايحه جديدي را به مجلس ارائه دهد.
 روز سه‌شنبه نمايندگان مجلس پس از بحث بررسي موافقان و مخالفان و دفاع دولت از لايحه با کليات بودجه 1400، کليات بودجه را رد کرد. بر اين اساس کليات لايحه بودجه به راي مجلس گذاشته شد که در نهايت با 99 راي موافق، 148 راي مخالف و 12 راي ممتنع از مجموع 261 نماينده حاضر به تصويب مجلس نرسيد.
مرتضي افقه کارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينکه مجلس خود نيز راه حلي براي اصلاح بودجه ندارد، گفت: واقعيت اين است که بيش از 70 تا 80 درصد درآمد‌هاي بودجه وابسته به درآمد‌هاي نفتي است و زماني که تحريم‌ها وجود دارد، اصلاح بودجه نيز نمي‌تواند دردي را دوا کند، حال مجلس کليات بودجه را رد کند، در واقعيت اتفاقي نخواهد افتاد، دولت در سال‌هاي گذشته با استقراض از بانک مرکزي کسري بودجه خود را جبران کرده، اما خوب اين موضوع تبعات تورمي بسيار سنگيني را بر پيکره نحيف اقتصاد ايران به بار آورده است.
وي افزود: تمام فکر و ذکر آقايان اين بود که چهار سال ترامپ تمام شود و بعد از آن دموکرات‌ها روي کار بيايند تا تحريم‌ها برداشته شود و از اين طريق کشور بتواند نفت بفروشد و درآمد کسب کند، اين درحالي است که اگر تحريم‌ها برداشته نشود، در سال آينده با مشکلات بسيار حادي روبرو خواهيم شد، از سوي ديگر به همين دليل است که دولت در بودجه سال آينده پيش بيني فروش روزانه نفت را دو ميليون 300 هزار بشکه کرده است.
افقه با تاکيد بر اينکه در حال حاضر تحقق بند‌هاي درآمدي بودجه 1400 با ترديد جدي مواجه است، اظهار داشت: در اين رابطه با مصوبه اخير مجلس در مورد پروتکل الحاقي و همچنين بازرسي‌هاي داوطلبانه به نظر مي‌رسد بازگشت آمريکا به برجام را با مشکل جدي روبرو سازد، از سوي ديگر اگر حالت خوشبينانه را درنظر بگيريم و بايدن در همان روز 20 ژانويه که اولين روز کاري او در قامت رئيس جمهور جديد آمريکا است، به برجام بازگردد و تمام تحريم‌ها را نيز بردارد، باز هم مسائل زيادي وجود دارد که تحقق بودجه 1400 را به محاق خواهد برد، در اين زمينه ما نياز به بازگشت به بازار نفت داريم و اين مسئله در کوتاه مدت رخ نخواهد داد.
رد شدن کليات بودجه وضعيت را بغرنج‌تر مي‌کند
علي قنبري کارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينکه رد شدن کليات بودجه در صحن علني مجلس يک کار غلط بود، اظهار داشت: اينکه نمايندگان در کميسيون تلفيق لايجه پيشنهادي دولت را با تغييرات عمده‌اي روبرو ساختند، اما در مقابل به لايحه‌اي که در کميسيون تلفيق به تصويب رسيده بود، راي ندادند، جاي تعجب بسياري دارد، به نوعي مي‌توان گفت، کار مجلس متناقض است و با ديد که آن‌ها چه دليل و توجيهي براي انجام اين کار داشتند.
وي افزود: در حال حاضر با توجه به فضايي که کشور در آن قرار دارد، رد شدن بودجه به هيج عنوان نمي‌تواند، توجيه‌اي داشته باشد، اگر قرار باشد که دولت به دليل کمبود وقت بودجه چند دوازدهمي به مجلس ارائه کند، اين موضوع آثار و تبعات بسيار بدي را به همراه دارد، زيراکه سابقه چنين موضوعي را در گذشته شاهد بوديم، در اين رابطه بايد دولت و مجلس دست به تعامل بزنند و نقاط قوتي که هريک مطرح کرده اند را در بودجه گنجانده و نقاط ضعف را کنار بگذارند و بودجه را نهايي کنند، زيرا که ديگر وقتي نيست که دولت بخواهد از اول لايحه جديدي را به مجلس ارائه دهد.
قنبري اظهارداشت: اما يک احتمال نيز وجود دارد که با توجه به شرايط خاصي که حکمفرما است، به مانند سال گذشته بودجه در مجلس تصويب نشود و سران سه قوا به مانند بودجه 1399، بودجه 1400 را نيز تصويب کنند، اما حال بايد ديد در روز‌هاي باقيمانده تا پايان سال چه اتفاقاتي در اين زمينه رخ خواهد داد، اما بهترين کاري که مي‌توان انجام داد اين است که دولت و مجلس بنشينند دو يک ميز و اختلافاتي را که بر سر بودجه دارند، حل و فصل کنند، زيراکه کشدار شدن تصويب بودجه به هيچ عنوان به نفع کشور نيست و هر چه زودتر بايد تکليف اين موضوع مشخص شود.
دو مشکل عمده بودجه 1400
اين استاد دانشگاه با اشاره به دو مشکل عمده‌اي که در بودجه 1400 وجود دارد، اضافه کرد: موضوع اول رقم پيشنهادي دولت در مورد ميزان صادرات نفت است که بالغ بر دو ميليون و 300 هزار بشکه روزانه پيش‌بيني شده، اين درحالي است با توجه به رقم صادرات فعلي نفت و همچنين تحريم‌هايي که وجود دارد، چنين اعداد و ارقامي بسيار خوشبينانه است و قابليت تحقق ندارد، در اين رابطه دولت به هواي بازگشت آمريکا به برجام و رفع تحريم‌ها چنين پيش‌بيني‌اي را انجام داده است.
وي اضافه کرد: حال اينکه مذاکرات به کجا ختم شود و نتيجه چه باشد، از الان در مورد آن نمي‌توان پيش‌بيني‌اي انجام داد، اما اين اميدواري وجود دارد که با آمدن بايدن نيز فضا براي بازگشت آمريکا به برجام و لغو تحريم‌ها فراهم شود، زيراکه مردم امروز در شرايط بسيار بدي از نظر اقتصادي و معيشتي قرار دارند و هر روز نيز از قدرت خريد آن‌ها کاسته شده و سفر‌ه هاي آن‌ها کوچکتر مي‌شود، بنابراين بايد کاري کرد که حداقل قدري از اين فشاري که بر روي مردم وجود دارد، کاسته شود.
قنبري همچنين در مورد وضعيت حذف ارز 4200 توماني در بودجه 1400 نيز يادآورشد: از همان ابتداي امر در فروردين و ارديبهشت 97 که ترامپ از برجام خارج شد، دولت اعلام کرد، به منظور کنترل تبعات افزايش قيمت ارز، قصد دارد به کالا‌هاي اساسي ارز 4200 توماني اختصاص داد
 تصميمي که در همان زمان نيز بسياري از کارشناسان بر غلط بودن آن صحه گذاشتند، اما متاسفانه گوش شنوايي وجود نداشت و آن طرح اجرا شد، ثمره اجراي اين سياست طي اين سال‌ها نيز مشخص است، در حالي که کالا‌هايي که دلار 4200 توماني به آن‌ها اختصاص داده شده، قيمتشان در بازار چندين برابر شده، اما اين ارز‌ها صرف امور ديگري شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فرارو، وي ادامه داد: ارز چند نرخي نتيجه‌اي جزء توزيع رانت و ايجاد فساد، عايدي ديگري ندارد و اين موضوعات بار‌ها به عينه ثابت شده، بنابراين براي رفاه حال مردم، دولت و مجلس بايد کاري کنند، که آرامش و ثبات اقتصادي حکمفرما باشد و قدرت خريد از دست رفته مردم بازگردد و افزايش يابد، در اين رابطه حذف ارز 4200 توماني و پرداخت يارانه نقدي به مردم نيز نمي‌تواند دردي را دوا کند و تنها مُسکني بيش نخواهد بود، براي درمان اين موضوع بايد کار اساسي و ساختاري انجام شود، در غير اين صورت وضعيت معيشتي مردم بهبود نخواهد يافت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها