عصر آذربایجان

گزارش خبر

اميد آفريني در جامعه مهم ترين مبحث بيانيه گام دوم انقلاب

اميد آفريني در جامعه مهم ترين مبحث بيانيه گام دوم انقلاب

1400/11/10

گروه جامعه: اميد آفريني در جامعه مهمترين مبحث سند بيانيه گام دوم انقلاب است .

گروه جامعه: اميد آفريني در جامعه مهمترين مبحث سند بيانيه گام دوم انقلاب است .

 به گزارش عصر آذربايجان،مهمترين مبحثي که مقام معظم رهبري (بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي) است که به عنوان سند عالي پيش روي انقلاب اسلامي است که جامع ترين سند اميد آفرين و تضمين کننده انقلاب است.
انقلاب پرشکوه ملت ايران که بزرگترين و مردمي‌ترين انقلاب عصر جديد است، تنها انقلابي در طول تاريخ است که، يک چله پرافتخار را بدون خيانت به آرمان‌هايش پشت سر نهاده و در برابر همه توطئه‌ها، فتنه‌ها، دسيسه‌ها و وسوسه‌هايي که غير قابل مقاومت به نظر مي‌رسيدند با هدايت‌ها و راهبري‌هاي راهبردي و حکيمانه امامين انقلاب اسلامي و حضور مستمر و حماسي مردم در صحنه، از کرامت و آرمان‌هايش صيانت کرده است. رهبر حکيم انقلاب اسلامي که در طول بيش از سه دهه گذشته، توطئه‌هاي دشمنان را يکي پس از ديگري برملا کرده و خنثي ساخته‌اند، در بيانيه گام دوم از »اميدآفريني« به عنوان »اصلي‌ترين جهاد« ياد کرده و در بيانات خود فرمودند: »اگر جريان تحريف شکست بخورد، قطعاً جريان تحريم هم شکست خواهد خورد« اين بيانات حکيمانه، نشان مي‌دهد که نيروهاي انقلابي در شرايط کنوني، بايد با جهاد تبيين براي اميد آفريني در کشور بسيج شوند. بيانيه گام دوم، بهترين منبع و سند براي تبيين و تشريح عظمت انقلاب اسلامي و راه طي شده، شرايط کنوني و بايدهاي گام دوم براي پيمودن راه باقي مانده تا رسيدن به آن قله هاي آرماني است.
گام دوم انقلاب بر دوش جوانان است، اميدآفريني و اميدوار کردن اولين گام در بيانيه گام دوم انقلاب است،کسي که آدرس از طرف خدا دارد، حق نااميد شدن ندارد.
 اميد داشتن يک حس نيست بلکه عمل است، براي طي کردن مسير به اميد نيازمنديم و وظيفه ما اين است که اميد به زندگي را افزايش دهيم تا بتوانيم از ظرفيت جوانان استفاده کنيم، در حال حاضر اميد به زندگي در کشور ما 72 سال است.
کشور ما بعد از انقلاب پيشرفت‌هاي خوبي داشته اما اطلاع‌رساني به‌درستي انجام‌نشده است، مردم بايد بدانند چه بسترهايي وجود داشته و چه تغييراتي ايجادشده است، قبل از انقلاب بستري نبود اما اراده داشتيم، امروز که بسترها فراهم‌شده، اراده‌ها مورد هدف قرارگرفته است درحاليکه خبرهاي خوشحال‌کننده زيادي وجود دارد به خاطر سودجويي شرکت‌هاي بزرگ تبليغاتي منفي نگري زياد شده است.
مي‌توانيم بگوييم بعد از انقلاب رويش‌ها بيشتر از ريزش‌ها هستند، باوجود انتقادات زيادي که وجود دارد همواره ديد رهبر مثبت است، اقتصاد در اميدآفريني اثرگذار است در اقتصاد مقاومتي جواني بايد پرورش داده شود که بتواند با نگاه به درون مشکلات را حل کند؛ اگر نگاه تيزبين و رفتاري قاطع در قواي سه‌گانه داشته باشيم مي‌توانيم با فساد مبارزه کنيم.
با توجه به تمدن اسلامي مسئله اميدآفريني اهميت بسياري دارد، ما بايد قابليت توجيه کردن و پذيرش ارزش‌هاي بنيادين و مباني انقلاب را براي جوانان ايجاد کنيم که به سبب آن اميد ايجاد شود، اميد عنصر اصلي و محرکي است براي اينکه روند سير و حرکت به تمدن اسلامي تسريع پيدا کند.
بيانيه که در چهل‌سالگي انقلاب منتشر شد کارنامه عملي مقام معظم رهبري به‌عنوان مؤثرترين فرد در ساختار سازي جمهوري اسلامي و کارنامه عملي جمهوري اسلامي را نشان مي‌دهد، سي سال از انقلاب در اختيار مقام معظم رهبري بوده است و قبل از آن نيز خيلي از اقدامات از طريق ايشان انجام‌شده است.
يکي از مهم‌ترين نکاتي که ما به آن بي‌توجه هستيم اين است که چه بوديم، چه شديم و چه افرادي در اين چه بودن ما تأثير گذاشتند؟
 اما در بيانيه اين دو نگاه وجود دارد، نگاه به گذشته که چه بوديم و يک نگاه به آينده که قرار است چه شويم.
وقتي اميد را مي‌سنجيم بايد به‌صورت نسبي نگاه کنيم که چه بوديم و به چه چيزي تبديل شديم، جمهوري اسلامي در زمان انقلاب کشوري که وارث قرن‌ها عقب‌افتادگي و عدم استقلال بوده را تحويل گرفته است اما امروز ما در برخي از حوزه‌ها به رشد صددرصدي رسيديم براي مثال کشور در حوزه امنيت ملي و نظامي کشور به استقلال کامل رسيده است.
کمتر کشوري وجود دارد که از يک کشور عقب‌افتاده تحت استعمار کشورهاي ديگر، خودش را رهانده و به يک کشور مستقل صاحب امنيت که در حوزه‌هاي مختلف علمي و اقتصادي رشد آن‌چناني کرده تبديل‌ شده است، مهم‌ترين مؤلفه رشد هر کشوري رهبري مقتدر است بنابراين مهم‌ترين نقش تمدني را رهبر انقلاب دارد و اين مسئله‌اي است که کمتر به آن پرداخت‌شده است.
 ما به بازخواني تاريخ نياز داريم، ابتداي بيانيه به گذشته نگاه شده است اگر به گذشته نگاه کنيم اين امر باعث ايجاد انگيزه و اميد مي‌شود، درواقع ما ملت را در مقايسه با قبل از انقلاب به مسيري رسانديم که نياز است به گام دوم آن فکر کنيم، نگاه به گذشته مصداقي براي ايجاد انگيزه است.
 در گام دوم انقلاب، اميدآفريني و تلاش براي بکارگيري استعدادها و شکوفايي شاخص هاي توانستن در جامعه، داراي اهميت بسياري است،و مسأله‌ي »اُميد« به علت حجم گسترده تبليغات سوء و مأيوس‌کننده ي رسانه هاي معارض جمهوري اسلامي و سياه‌نمايي هاي گسترده نسبت به مسائل داخلي بسيار مورد اهميت قرار گرفته، چه آن که اساساً شاخصه اصلي بيانيه گام دوم انقلاب نيز اميدآفريني است.
بايد ببينيم چه عواملي در جامعه اميدآفرين هستند و چه مسيري را بايد طي کرد تا با استفاده از ابزار نوين ارتباطي، براي ترويج و تزريق اميد به جامعه اقدام کنيم.
بيان واقعيت‌ها، تبيين ظرفيت‌ها و دستاوردها و پيشرفت‌هاي کشور براي نسل جوان و مردم ضروري و از عوامل اميد آفريني در جامعه به شمار مي رود. بدين سبب ارتباط معناداري ميان رسانه و اميد و اميد آفريني برقرار مي‌شود
وحدت ميان مردم، مردم و مسئولان، همراهي مردم با مسئولان، مطالبه‌گري درست از مسئولان از سوي مردم، استقامت در برابر تهديدها و تحريم‌ها، انجام صحيح وظايف و مسئوليت‌ها، پاسخگويي صريح و شفاف در برابر ضعف‌ها، موضع‌گيري‌هاي صحيح و به‌موقع در رخدادها و پرهيز از ابراز ضعف يا نااميدي از مولفه‌هاي ايجاد اميد در جامعه و مردم و همچنين مقابله با رويکرد ياس افکني دشمنان است که رسانه‌ها نقش اساسي را در به ثمر نشستن تک تک آنها دارند.
 نعمت استقلال نظام جمهوري اسلامي نعمتي بزرگ و مايه اميدآفريني و افتخار است و  از برکت انقلاب اسلامي به سطحي بالايي از استقلال دست يافته‌ايم .بايد به داشته‌ها و دستاوردهاي انقلاب و توليدات داخلي بيش از پيش پرداخته شود و  با ايجاد اميد و روحيه اميدآفريني مي‌توان مشکلات اقتصادي را با مديريت بهتر و توجه به توانمنديهاي داخلي حل کرد.
اصحاب فرهنگ و هنر که برخاسته از متن جامعه و بسيار تاثيرگذار هستند و با وجود صدمات بسياري که در دوران شيوع ويروس کرونا ديدند ولي باز هم در راستاي ايجاد و تقويت اميد و نشاط در جامعه تلاش مي‌کنند تا مردم به آرامش برسند.
هم مردم، هم رسانه‌ها و مهم تر از آنها مسئولان و کارگزاران نظام در هر سه بُعد يأس‌آفريني، نقش‌آفريني و اميدآفريني اثرگذار هستند و اين عناصر وقتي جامعه را اميدوارانه به سوي چشم‌انداز روشن پيش ببرند و فضاي مايوس کننده جامعه را اصلاح و روح اميد را در زنده نگه دارند، آن جامعه داراي عزت نفس ملي و براي ادامه مسير سرشار از خلاقيت خواهد بود.
انقلاب اسلامي اميد را در جامعه به وجود آورده است و اين اميد آفريني ميتواند جامعه را نيز در برابر تهاجم فرهنگي بيمه کند.
امروز با خيال راحت در برابر تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي ايستادگي مي کنيم چرا که اين انقلاب اسلامي با درايت مقام معظم رهبري مديريت مي شود.
رسانه‌هاي داخلي بايد با تلاش بيشتر به معرفي داشته‌ها و دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي بپردازند تا از اين طريق چشمه اميد را در جامعه به جوشش درآورند و مانع از ديده نشدن نقاط قوت کشور شوند.
در چنين شرايطي شايسته است در برهه کنوني برپايي نهضت روشنگري و جهاد اميدآفريني در سراسر کشور اولويت اول تمامي دلسوزان انقلاب، صاحبان سخن و اصحاب رسانه و هيات‌هاي مذهبي باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها