عصر آذربایجان

گزارش خبر

قدم به قدم با مسجد قدمگاه آذرشهر

قدم به قدم با مسجد قدمگاه آذرشهر

1399/11/27

گروه سيري در استان ها: شهرستان آذرشهر جايگاه ويژه و برجسته‌اي در بطن تاريخ و تمدن ايران‌زمين دارد و از جاذبه‌هاي گردشگري و اماکن تاريخي منحصر به فردي برخوردار بوده که مقصد خيل عظيمي از گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال است.

گروه سيري در استان ها: شهرستان آذرشهر جايگاه ويژه و برجسته‌اي در بطن تاريخ و تمدن ايران‌زمين دارد و از جاذبه‌هاي گردشگري و اماکن تاريخي منحصر به فردي برخوردار بوده که مقصد خيل عظيمي از گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال است.به گزارش عصر آذربايجان، اين مسجد تاريخي در نزديکي روستاي باداميار و در فاصله 12 کيلومتري جنوب شرقي آذرشهر قرار واقع شده و به‌صورت غاري مخروطي شکل با قطر 15 متر در دل صخره سنگي کوه کنده شده در دوره‌هاي قبل از اسلام به‌عنوان معبد مهري استفاده مي‌شد.غار قدمگاه که توسط ايرانيان باستان براي مراسم آيين مهر مورد استفاده قرار ميگرفت، در بالادست گورستان قدمگاه در نزديکي روستاي باداميار از توابع آذرشهر در استان آذربايجان شرقي قرار دارد. اين مکان به‌ صورت غاري مخروطي شکل با قطر 15 متري در دل صخره سنگي کوه کنده شده و قبل از آيين زرتشت به ‌عنوان معبد مهر از آن استفاده شده است.
قدمت اين غار دست کند را دوازده هزار سال تخمين زده اند. اين مکان که قبلاً معبد آيين مهر بود، در دوران مختلف تاريخ، استفاده هاي متعدد ديگر نيز داشته است، از جمله گاهي سنگر و محلي امن براي نيروهاي رزمي بود و گاه مکان عبادت دراويش. همچنين در قرون 6 الي 8 هجري قمري به ‌عنوان تکيه عرفا و دراويش مورد استفاده قرار گرفته و سپس به ‌عنوان مسجد از آن بهره برداري شده است. امروزه نيز اهالي روستا و گردشگران اغلب مراسم مذهبي ماه ‌هاي محرم و رمضان خود را در اين مکان برگزار ميکنند.
غار قدمگاه به لحاظ شيوه معماري، از جمله بناهاي مهم و باستاني به شمار ميرود. اين مکان در سال 1347 با شماره 779 در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت رسيد.در 200 متري اين مکان باستاني، گورستان تاريخي قدمگاه نيز واقع شده است، قدمت اين گورستان تاريخي مربوط به سده? 9 و 10 هجري قمري است که به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.در اين قبرستان شيوخ دوران صفوي دفن شده که بر روي برخي سنگ‌ قبرهاي آن، تاريخ 809 و 901 هجري قمري ديده مي ‌شود.در اين قبرستان تاريخي تخته‌سنگ‌هاي بزرگي منقوش به اشکال و نوشته‌هاي مختلفي وجود داشت که به‌مرور زمان و در اثر بي‌توجهي مسئولان امر، توسط فرصت‌طلبان تخريب‌شده است.بناي اين مسجد، ازدو قسمت دالان ورودي و فضاي گنبدي تشکيل شده. طاق ورودي مسجد، ازقطعه سنگ يکپارچه اي با قوس جناغي حجاري شده و درحال حاضر به طرز نامناسبي بر روي قطعات سنگي قرار گرفته . ازاين درگاه، به دالاني به طول 9 و عرض و ارتفاع متوسط 60/1و50/2 متر و پس ازآن به دهليز وسيعتري به طول 50/4 و عرض 20/3 و ارتفاع متغيير 70/2 تا 4 متر وارد مي شويم . ازاين دهليز نيز وارد فضاي گنبدي شکل وسيعي به قطر55/15متر مي شويم که به صورت دايره کامل و جدار و پوشش گنبدي در دل تپه اي صخره اي کنده شده است . جدار و پوشش گنبدي مسجد، با قوس نيم بيضي، به ارتفاع 80/11 متر، در رأس داراي روزنه اي مدور جهت نورگيري و تهويه است . جدار مسجد، ساده و فاقد تزيينات خاصي است . تنها در سمت جنوبي، محراب و دراطراف، طاقچه هاي کوچکتري جهت قراردادن شمع و چراغ تعبيه شده است . محراب مسجد با تزيينات مقرنس به شيوه صفوي احتمالا سال ها بعد ازساخت بنا بدان افزوده شده است؛ چرا که درهيچ يک ازمحورهاي اصلي بنا قرارندارد . کف مسجد با سنگ هاي بزرگ مفروش شده است. بنا داراي دري چوبي و ساده و فاقد هرگونه کتيبه و نوشته است. اين بنا به شماره 779 به ثبت تاريخي رسيده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها