عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود ناوگان اتوبوسراني در زنجان

کمبود ناوگان اتوبوسراني در زنجان

1399/12/15

گروه گزارش: اين روزها علاوه بر فرسودگي اتوبوس‌هاي شهري، کمبود حمل و نقل عمومي مطلوب در شهرزنجان به شدت خودنمايي مي‌کند و نکته جالب موضوع اينجاست که بيش از 30 دستگاه اتوبوس در پارکينگ شهرداري همچنان خاک مي‌خورد.

 گروه گزارش: اين روزها علاوه بر فرسودگي اتوبوس‌هاي شهري، کمبود حمل و نقل عمومي مطلوب در شهرزنجان به شدت خودنمايي مي‌کند و نکته جالب موضوع اينجاست که بيش از 30 دستگاه اتوبوس در پارکينگ شهرداري همچنان خاک مي‌خورد.
 روزانه حجم قابل توجهي از رفت و آمدها در سطح شهر انجام مي‌شود و بيشتر افراد حداقل از يک وسيله حمل و نقل عمومي براي رسيدن به مقصد استفاده مي‌کنند. حجم بالاي ترافيک يکي از دغدغه‌هاي مهم بسياري از شهرها است بنابراين استفاده از حمل و نقل عمومي هم ايمني بيشتري را نسبت به خودروهاي شخصي دارد هم سبب کاهش ترافيک مي‌شود به شرط اين که دسترسي به اين وسايل آسان باشد.
 استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي حجم قابل توجهي از ترافيک را در شهرها کم مي‌کند و اين کار هم به اقتصاد خود استفاده کننده از اين وسايل کمک مي‌کند و هم به اقتصاد جامعه و هم موجب کاهش آلودگي هوا و محيط زيست مي‌شود.
حمل و نقل عمومي عنصر حياتي شهرها هستند اگر بخواهيم مردم را به استفاده از اين وسايل سوق بدهيم و مردم  تشويق به استفاده از اين وسايل شوند بايد امکانات اين وسايل به روز و دسترسي مردم نيز به اين وسايل عمومي آسان باشد؛ مخصوصاً استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي براي قشر کم درآمد و ضعيف بسيار مناسب است و اتوبوس يکي از اين وسايل حمل و نقل عمومي است که هم ايمني بيشتري دارد و هم ارزان قيمت است.
اما در شهر زنجان بيشتر استفاده کنندگان از اين وسيله از خدمات آن ناراضي هستند مخصوصاً بعد از اعمال تغييرات دو سال پيش و عوض شدن مسير اتوبوس‌ها که سبب کاهش تعداد آنها شده است و بيشتر گلايه مردم از کمبود اتوبوس مخصوصا در شهرک‌هاي اقماري و حاشيه شهر است و انتظارهاي طولاني که براي آمدن اتوبوس مي‌کشند. تعداد اتوبوس‌ها در اين شهرک‌ها کاهش يافته و نسبت جمعيت استفاده کننده با اتوبوس‌هاي فعال تناسبي ندارد و تعداد اتوبوس‌ها به يک تا 2 دستگاه رسيده و همين امر سبب شده است تا تعدادي از مردم با خودروهاي شخصي خود تردد کنند که همين موضوع سبب افزايش حجم ترافيک در هسته مرکزي شهر مي‌شود.
آنهايي هم که ماشين شخصي ندارند با هر وسيله‌اي شده خود را به مقصد مي‌رسانند و تعدادي هم که توانايي مالي ضعيف دارند همچنان منتظر آمدن اتوبوس مي‌مانند و اين درحالي است که بيش از 30 دستگاه اتوبوس چندين ماه است که در پارکينگ شهرداري راکد مانده و خاک مي‌خورد.
حال سوال اين است که چرا اين 30 دستگاه اتوبوس در پارکينگ شهرداري بدون استفاده مانده و به ناوگان حمل و نقل شهر اضافه نمي‌شود؟
فرهاد رفيعي رئيس سازمان مديريت حمل و نقل شهرداري زنجان اظهار داشت: تعداد اتوبوس هاي فعال شهر بايد حداقل 115 دستگاه باشد ولي‌در حال حاضر 80 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعاليت مي‌کند.
وي در مورد 30 دستگاه اتوبوس که در پارکينگ شهرداري توقف کرده است گفت: شهرداري چون مجوز جذب نيرو و استخدام راننده را ندارد ناگزير بايد اين اتوبوس‌ها را به پيمانکار واگذار مي‌کرد و قرار بود اين اتوبوس‌ها طي مزايده‌اي به پيمانکار واگذار شود اما هيچ استقبالي از سوي پيمانکاران در اين زمينه انجام نشد.رئيس سازمان مديريت حمل و نقل شهرداري زنجان گفت: چون شهرداري نتوانست قراردادي با پيمانکار براي واگذاري اتوبوس‌ها داشته باشد در حال گرفتن مجوز براي بستن قرارداد با اشخاص حقيقي است تا اتوبوس‌ها را به رانندگان تحويل بدهد و سعي ما اين است که تا قبل از سال 1400 اين اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه شود.وي به خريد اتوبوس‌هاي جديد اشاره کرد و گفت: قرار بود بودجه خريد اتوبوس‌ها به صورت اوراق مشارکت از طرف مرکز به شهرداري زنجان  اختصاص داده شود ولي در حال حاضر چيزي به استان زنجان تعلق نگرفته و منتظر اقدام مرکز براي به خريد اتوبوس‌هاي جديد است.رفيعي افزود: اگر قرار به خريد اتوبوس جديد باشد تعداد آن به نوسانات و قيمت اتوبوس در بازار بستگي دارد زيرا قيمت آن از يک ميليارد و 800 ميليون تومان به 4 ميليارد و 500 ميليون تومان رسيده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، گفتني است در اواخر مهرماه سال‌ جاري طبق گفته شهردار قرار بود اتوبوس‌هاي جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه شود اما با توجه به نوسانات قيمت ارز و همچنين اثرات شيوع ويروس کرونا بر هزينه درآمد شهرداري‌ها اين کار انجام نشد و با توجه به شرايط حال حاضر هيچ اميدي نيز به خريد و نوسازي اتوبوس‌هاي جديد نيست اما با وجود مشکلات و چالش‌هاي فراوان پيش رو مسئولان شهري اگر آن‌ها در انديشه رسيدن به حمل و نقل مناسب و هواي پاک و محيط زيست تميز هستند چاره‌اي جز اين ندارند که اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري‌شان با نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي باشد زيرا يکي از نشانه‌هاي پيشرفت شهرها وجود حمل و نقل مناسب شهري است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها