عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا تعادل به بازار مرغ در آذربايجان غربي برمي‌گردد

آيا تعادل به بازار مرغ در آذربايجان غربي برمي‌گردد

1400/01/22

گروه اقتصادي: بازار مرغ در آذربايجان‌غربي نظير ديگر مناطق کشور طي هفته‌هاي اخير با تلاطم روبرو بوده که البته بايد اين پديده علت يابي شود؛ در کنار نقصان عرضه و نظارت، سودجويي برخي افراد براي کسب منفعت بيشتر يا فروکش نکردن تب خريد توسط بسياري از خانواده ها مي‌تواند از علل عمده اين بازار پرتلاطم باشد.

گروه اقتصادي: بازار مرغ در آذربايجان‌غربي نظير ديگر مناطق کشور طي هفته‌هاي اخير با تلاطم روبرو بوده که البته بايد اين پديده علت يابي شود؛ در کنار نقصان عرضه و نظارت، سودجويي برخي افراد براي کسب منفعت بيشتر يا فروکش نکردن تب خريد توسط بسياري از خانواده ها مي‌تواند از علل عمده اين بازار پرتلاطم باشد.
 موضوع کمبود مرغ و تشکيل صف‌هاي طويل در حالي در مرکز استان آذربايجان غربي مشهود است که مرغ به قيمت هر کيلو تا 50هزار تومان البته به صورت قطعه بندي شده يا فروش آزاد در بسياري از مراکز عرضه در اروميه در ايام تعطيلات عيد موجود بود.
هم اکنون نيز اين روند که پيش بيني مي شد با پايان ايام عيد و کاهش تقاضا برچيده شود، همچنان ادامه دارد و با وجود افزايش 45 هزار ريالي قيمت مصوب تب خريد مرغ در آذربايجان غربي فروکش نکرده است و صفهاي طويل هم در برابر مراکز عرضه خودنمايي مي کند.البته نبايد فراموش کرد که اين سياه بازي و تمايل به سود جويي ها فقط متعلق به دلالان خرده پا و سودجويان نيست و مجموعه عواملي که در اين گزارش به آنها اشاره مي شود نيز در اين امر دخيل هستند تا خود خوانندگان قضاوتي شايسته داشته باشند.
برخي از کارشناسان و صاحب نظران استان درباره علت اين کمبود و افزايش تب خريد بين شهروندان مرغداران را مقصر مي دانند که کمتر توليد مي کنند؛ ولي در اين ميان انگشت اتهام مرغداران هم به سوي سيستم توزيع و نظارت در آذربايجان غربي نشانه رفته است که در آن خلاهايي وجود دارد.
از سوي ديگر دريافت نهاده با قيمت دولتي و توليد و جوجه ريزي محدود توسط مرغداران استان موضوعي است که در ميان سخنان مسوولان مي‌شود آن را دريافت ولي مرغداران مي‌گويند به اندازه توليد کرده اند.
در اين بين فرضيه سومي نيز وجود دارد که از سوي کارشناسان ديگر ارائه مي‌شود و آن اينکه توليد به اندازه کافي انجام مي شود و مرغداران نيز همکاري لازم را دارند ولي دلالان در اسرع وقت با سودجويي از 2 نرخي بودن قيمت مرغ در شمال غرب کشور آن را از چرخه خارج و وارد بازار مصرف آذربايجان شرقي به نرخ بالاتر مي کنند و اين موضوع موجب شده تا برخي مرغداران همنوا با دلالان با اميد دستيابي به سود بيشتر توليد خود را روانه بازارهاي مصرف ساير استانهاي همجوار کنند.
شهروندان و مصرف کنندگان اما در اين بازي دلالان با بازار مرغ همواره متضرر هستند چه از بابت زماني که در ايام عيد و کرونا در صف هاي تلف مي کنند و چه از بابت اينکه شايد دست خالي از اين صف ها به خانه بازگردند؛ آنان براين باورند که بر اين اوضاع کنترل کافي وجود ندارد.شهروندان معتقدند که علت اصلي کمبود مرغ در بازار آذربايجان غربي شرکت هاي توليد مرغ هستند که در صدد سودجويي بيشتر و فشار مضاعف بر دولت براي افزايش نرخ مصوب هستند که اين روزها موفق به دستيابي به اين هدف شده اند.
البته عده اي هم در اروميه از اين آب گل آلود ماهي گرفته اند و مي گيرند و تخريب مسوولان از توليد تا عرضه را در دستور کار خود و رسانه هاي وابسته قرار داده اند و به جاي واقع نمايي شرايط موجود در صدد سياه نمايي و تضعيف دستگاههاي متولي و دولت با استفاده از شرايط فعلي هستند.
در اين ميان از ترفندهاي کسب در آمد شهروندان معدودي هم نبايد غافل ماند چرا که طبق مشاهدات خبرنگار ايرنا از مناطق مختلف شهر اروميه از جمله شهرک فرهنگيان، محله کشتارگاه و خيابان شهيد آهندوست به عنوان مصداقي براين ادعا به صورت جمعي در صف ها مي ايستند و هر کدام بعد از خريد 2 عدد مرغ گرم شادمان و با نشاط از پيروزي خود در خريد راهي منزل مي شوند.
برخي ها هم که چهار و پنج نفره در صف ايستاده اند، دستاورد خود را بعد از يکساعت صف با سود به افرادي که موفق به خريد نمي شوند عرضه مي کنند و يا قبل از خريد نوبتشان را فروخته و اينگونه بازار خريد و فروش گوشت سفيد را سياه مي کنند.
دلالي در بازار مانع دست يابي مصرف کنندگان واقعي به مرغ است
استاندار آذربايجان غربي با تاکيد بر رفع معضل توزيع مرغ در سريع ترين زمان ممکن در استان گفت: کشتار روزانه مرغ بيش از نياز استان بوده ولي بازهم در صف ايستادن و دلالي براي برخي سودآور است و مانع مي شوند تا مصرف کننده واقعي به نياز خود دست يابد.محمدمهدي شهرياري افزود: نبود سيستم جامع توزيع و سوء استفاده برخي افراد از تفاوت قيمت مرغ در استان با استان هاي همجوار و خروج غيرقانوني مرغ باعث شده تا مصرف کننده هاي واقعي دچار مشکل شوند.
وي بر تشديد نظارت ها، برخورد با متخلفان و سودجويان، ممانعت از خروج مرغ تاکيد کرد و ادامه داد: تفاوت قيمت مرغ با استان هاي همجوار باعث شده تا عده اي با اجير کردن افرادي نسبت به خريد و قاچاق آن به استان هاي ديگر براي فروش گران تر اقدام کنند.استاندار آذربايجان غربي اضافه کرد: البته اين موضوع عامل اصلي نابساماني در بازار مرغ نيست چرا که نبود سيستم جامع توزيع و نظارت هاي جدي نيز براي ايجاد وضعيت موجود موثر هستند.
آيا تعادل به بازار مرغ در آذربايجان غربي برمي‌گردد
طبق اظهارات مسوولان متولي در آذربايجان غربي که يکي از مهمترين قطبهاي توليد و زنجيره مرغ است انتظار مي رود با توجه به افزايش قيمت و توليد مرغ در استان، روند عرضه مرغ گرم در بازار استان به تعادل برسد.سياستهاي تشويقي براي مرغداران باارائه دان و نهاده بيشتر گامي در اين راستا بوده است ولي در بطن موضوع مطلب ديگري نهفته که تخلف برخي افراد واسطه براي دست يابي به سود بيشتر با انتقال توليد استاني به ساير استانهاي همجوار است که با نظارت دستگاهها در حوزه توزيع روند مطلوبي را دارد. نادر صادقي معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي با اشاره به افزايش قيمت و توليد مرغ در استان، با تاکيد بر روند نظارت بيشتر بر عرضه مرغ در واحد هاي فروش مرغ در استان افزود: تاکنون 200 پرونده تعزيراتي به ارزش 69 ميليارد ريال براي متخلفان در حوزه عرضه مرغ تشکيل شده است.وي با بيان اينکه قطعه بندي در واحدهاي عرضه مرغ در استان ممنوع است، اضافه کرد: فروش مرغ هاي قطعه بندي شده فقط توسط واحد هاي بسته بندي صورت مي گيرد و درج قيمت بر روي بسته هاي قطعه بندي ضروري است.طبق اظهارات صادقي براي جلوگيري از قطعه بندي بيش از اندازه، قطعه بندي در کشتارگاه هاي مرغ در اروميه ممنوع و کشتارگاه هاي شهرستاني نيز فقط مجاز به قطعه بندي مرغ هاي اصلاحي و تا ? درصد ظرفيت خود خواهند بود.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي ادامه داد: هيچ مشکلي از بابت ذخاير مرغ منجمد در استان وجود ندارد و در حال حاضر 230 تن مرغ منجمد در سردخانه هاي پشتيباني امور دام استان موجود است و درصورت نياز و براي تامين نياز بازار مرغ منجمد در بازار عرضه خواهد شد.صادقي همچنين خواستار نظارت بيشتر در روند عرضه مرغ و رصد بازار توسط دستگاه هاي نظارتي شد.وي با اشاره به چهار ميليون و 200 هزار قطعه جوجه ريزي در واحد هاي مرغداري استان در دوره جديد، گفت: کماکان حمل فراوردهاي گوشتي و بويژه مرغ بدون مشخص شدن مبدا و مقصد و مجوزهاي بهداشتي در استان ممنوع است.
تقاضاي بازار براي مرغ در آذربايجان غربي بي سابقه است
طبق اظهارات دست اندرکاران بخش نظارت بر توزيع اين اقدام با جديت پيگيري مي شود ولي تقاضاي موجود در بازار آذربايجان غربي بي سابقه است.مدير کل صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: روزانه 300 تن مرغ در استان مصرف مي شود در حاليکه حداکثر ميزان مصرف در بازار استان 210 تن بوده است و عطش خاصي در بازار براي خريد و ذخيره سازي موجود است.علي بابايي يکي از علل مهم اين عطش خريد را مربوط کاهش کشتار در دي و بهمن ماه پارسال بيان کرد و ادامه داد: در بهمن و اسفند ماه بيش از 54 درصد نسبت به آذرماه و دي کشتار کم شد و اين موضوع باعث شد به بازار شوک وارد شود و مردم براي خريد بيشتر تحريک شدند.وي با اشاره به علت ديگر افزايش مصرف مرغ در آذربايجان غربي گفت: توان خريد مردم در بازار گوشت قرمز به ميزان 70 درصد کاهش يافته است در ازاي آن فشار به بازار مرغ وارد مي_شود.
نظارت کافي بربازار توزيع مرغ وجود دارد
وي با بيان اينکه نظارت کافي در اين زمينه بربازار توزيع وجود دارد گفت: در فروشگاههاي استان مي توان مشاهده کرد که خودرو هاي حمل مرغ پلمپ شده در کشتارگاهها وارد مراکز عرضه مي شود و پلمپ در اين مراکز شکسته مي شود و هيچ فروشنده اي قادر نيست تا در توزيع اخلال ايجادکند.بابايي بر اين موضوع که بر هيچ بازار عرضه اي تا اين حد نظارت انجام نشده است گفت: ناظران سازمان صنعت معدن و تجارت و دامپزشکي و نيروي انتظامي در کشتارگاهها از اسفند ماه مقيم هستند ولي افراد دخيل در اين موضوع به دنبال سود خود هستند و بايد در بحث جوجه ريزي و تحويل دان مرغ نظارت بهتري مي شد.
مدير کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با تاکيد بررعايت حقوق مصرف کنندگان ادامه داد: مرغداران نهاده را با دلار ???? توماني دريافت مي کنند و کمبودي در اين زمينه وجود ندارد.وي با بيان اينکه قيمت مصوب قبلي در ازاي هر کيلوگرم مرغ کاملا منطقي بوده است گفت: قيمت مرغ در بازار جهاني يک دلار است و عواقب مسير غلطي که مرغداران در پيش گرفتند متوجه خودشان خواهد بود.
نوسان قيمت نهاده ها تعادل بازار مرغ در آذربايجان غربي را برهم زد
کاظم سيف حقيقت مديرعامل اتحاديه مرغداران آذربايجان غربي و توليد کننده مرغ گوشتي استان معتقد است که يکي از علل مهم اين موضوع بازار نامتعدل قيمت نهاده ها و نوسان در اين بازار بودچرا که در اواخر سال 1399 تنظيم بازار کشور با افزايش قيمت نهاده اقدام به افزايش قيمت مرغ نکرد.به نظر وي علت بعدي تخطي برخي استانها از قيمت مصوب در اواخر سال 1399 بوده است چرا که پايين بودن نرخ مصوب در استان موجب حمل و انتقال مرغ توليدي استان به استانهاي ديگر شد که قيمت عرضه مرغ با مماشات بيشتري اعمال مي شد و حتي به بيشتر از مبلغ مصوب هم مي رسيد.
وي عطش مردم براي خريد را نيز از جمله عوامل مهم در اين زمينه بيان کرد و گفت: مرغداران کوتاهي در توليد نکرده اند و چون اجازه خروج از استان نيز داده نمي شود توليد مستقيم به کشتارگاه و مراکز عرضه مي رود.براساس گفته هاي اين مرغدار عرضه کننده ها هستند که در عرضه به نحو مطلوب همکاري نمي کنند و بخشي از مرغ را خارج از نرخ مصوب براي سود جويي بيشتر عرضه مي کند.وي درباره ارسال مرغ به آذربايجان شرقي گفت: تبادل مرغ در ازاي تخم مرغ سالهاست بين اين 2 استان وجود دارد و اين يک روال عادي است تا کمبودي احساس نشود.
به نظر مي رسد دلالي گسترده در بازار مرغ شمالغرب کشور و کسب سودهاي کلان در گيرو دار افزايش تقاضا از مهمترين موارديست که نيازمند مديريت جدي است و تک نرخي شدن قيمت مرغ در استانهاي همجوار آذربايجان غربي ميتواند در کنار افزايش نظارت نقش مهمي را ايفا کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، همچنين اعتماد سازي در جامعه بين متقاضيان و مصرف کنندگان در زمينه عدم کمبود و عرضه کافي در روزهاي آينده که منتهي به ماه مبارک رمضان خواهد بود مي تواند از التهاب در بازار آزاد مرغ و تب خريد مردم بکاهد و آرامش را دوباره به اين بازار بازگرداند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها