عصر آذربایجان

گزارش خبر

غار خرمنه سر

غار خرمنه سر

1395/02/13

گروه سيري در استان ها: غار خرمنه سر در فاصله 110 کيلومتري شهر زنجان و 22 کيلومتري شهر آب‌بر (مرکز شهرستان طارم) و در کوه سر به فلک کشيده و بلند خرمنه سر در سمت شمالي روستاي شاه‌نشين (يا به قول اهالي محل؛ شانيش) واقع گرديده است.

گروه سيري در استان ها: غار خرمنه سر در فاصله 110 کيلومتري شهر زنجان و 22 کيلومتري شهر آب‌بر (مرکز شهرستان طارم) و در کوه سر به فلک کشيده و بلند خرمنه سر در سمت شمالي روستاي شاه‌نشين (يا به قول اهالي محل؛ شانيش) واقع گرديده است. اين غار عظيم و باابهت در ارتفاع 1600 متري از سطح دريا قرار دارد و براي رسيدن به آن بايد از بستر رودخانه‌اي که از کوه‌هاي شمالي شانيش سرچشمه مي‌گيرد و همچنين از ميان درختان سرسبز و زيباي زيتون و انجير گذشت و به سوي ارتفاعات شمالي پيش رفت. در نزديکي قله کوه خرمنه سر دهانه مشبک و پنجره مانند و در عين حال نسبتاً وسيع غار خرمنه سر واقع شده است.
 اين دهانه ارتباطي به غار اصلي ندارد و نبايد با وروديِ غار اصلي اشتباه گرفته شود. بعد از عبور از اين دهانه شبکه مانند، سنگ‌هاي خارا و به دنبال آن سنگ‌هاي سفيد آهکي که به شکل ستون‌هاي بزرگ استالاکتيت و استالاگميت درآمده‌اند ديده مي‌شوند.
بالاي وروديِ غار، حفره بزرگ و تنور مانندي به شکل اطاقي به‌ نظر مي‌رسد که در ميان حفره‌هاي کوچک احاطه شده است و بالا رفتن از ميان سنگ‌ها و رسيدن به اطاق و انتهاي آن نيازمند دقت و مهارت لازم است (درون اين اطاق‌ها آثار زيستي شامل ظروف سفالي شکسته و پيه‌سوزهاي قديمي شکسته ديده مي‌شود). در حفره‌هاي اطراف، خفاش‌ها و شب‌پره‌هاي بسياري است که در درون غار لانه دارند و با صداي پا به هر سو پرواز مي‌کنند. با ادامه راهپيمايي در يک مسير دالان مانند، يک فضاي نسبتاً وسيع پديدار مي‌شود که آن نيز به نوبه خود به برکه آب صاف و زلالي منتهي مي‌گردد که اطراف آن را سنگ‌هاي سفيد و آهکي فراگرفته‌اند. در اينجا قسمت‌هاي مختلف و زواياي غار فرعي به پايان مي‌رسد.
در فاصله 50 متري اين غار دهانه بزرگ حفره‌اي شبيه به دهانه چاه وجود دارد که براي ورود به اين حفره بايد به حالت خزيده و درازکش حرکت کرد. به محض ورود به داخل حفره، دنيايي پر از شگفتي پديدار مي‌گردد.
 پس از حفره، پرتگاه مهيبي ظاهر مي‌شود که فرود از آن مستلزم استفاده از ادوات فني کوهنوردي است. ادامه راه طولاني و تونل مانند است. بار ديگر دهانه چاهي بزرگ ديده مي‌شود که انتهاي آن مشخص نيست و پايين رفتن از آن به مهارت و شجاعت کافي نياز دارد.پيدا شدن ظروف شکسته سفالي حاکي از اين مسئله است که در گذشته‌هاي دور اين غار محل زندگي و يا پناهگاه افرادي بوده است.
يک سالن بزرگ به ابعاد 80×80 متر و با سقفي بسيار بلند که با نور پروژکتور قوي نيز انتهاي آن معلوم نمي‌شود، قرار دارد.
 اطراف سالن از استالاکتيت و استالاگميت پوشيده شده است. سالن با شيب ملايم و مرطوب به سطح پايين و زيرزمين ادامه مي‌يابد و چنين به نظر مي‌رسد که غار به انتها رسيده در حالي که چنين نيست و در مجاورت نقطه انتهايي، شعبه‌اي عميق و طولاني ظاهر مي‌شود. کف و سقف اين دهليز شباهت بسياري به بناي بازارهاي قديمي دارد و در چند نقطه آن در فاصله‌هاي 20 تا 30 متري طاقچه‌هاي کوچکي با دست حفر شده است. در کف دهليز چاه عميق و تاريکي دهان باز کرده است که با ادامه راه مسيري ديده مي‌شود که انتهاي دهليز است و در همان جا انتهاي چاه عميق و تاريک نيز ديده مي‌شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غار خرمنه سر

غار خرمنه سر
خروج

گروه سيري در استان ها: غار خرمنه سر در فاصله 110 کيلومتري شهر زنجان و 22 کيلومتري شهر آب‌بر (مرکز شهرستان طارم) و در کوه سر به فلک کشيده و بلند خرمنه سر در سمت شمالي روستاي شاه‌نشين (يا به قول اهالي محل؛ شانيش) واقع گرديده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها