عصر آذربایجان

گزارش خبر

محدوديتي که دير اعمال شد

محدوديتي که دير اعمال شد

1400/01/29

گروه اجتماعي: حالا پيک چهارم کرونا از راه رسيده و با افزايش دوباره آمار مبتلايان و فوتي‌ها محدوديت‌هايي اعمال شده که بهتر بود از ابتداي تعطيلات نوروز اعمال مي شد.

 آناهيتا رحيمي

گروه اجتماعي: حالا پيک چهارم کرونا از راه رسيده و با افزايش دوباره آمار مبتلايان و فوتي‌ها محدوديت‌هايي اعمال شده که بهتر بود از ابتداي تعطيلات نوروز اعمال مي شد.
تبريز بار ديگر در وضعيت قرمز کرونائي قرار گرفت، اين در حالي بود که از مدت‌ها قبل زنگ خطر آغاز پيک چهارم نواخته شده بود که در نهايت با کمک صف‌هاي طويل مرغ، گشت و گذار ميهمانان نوروزي و عادي انگاري مردم از راه رسيد.
کاش تنها به گفتن اينکه تبريز پذيراي ميهمانان نوروزي نيست اکتفا نمي‌کرديم و همانند نوروز سال گذشته راه‌هاي ورودي به استان بسته مي‌شد؛ اگر محدوديت‌ها در تعطيلات عيد نوروز اعمال مي‌شد اين وضعيت پيش نمي‌آمد اين‌ها نظرات اکثر شهروندان و اصناف کلان شهر تبريز است که نگران روزهاي آتي از شيوع ويروس کرونا و کسب و کار خود هستند.
عدم حضور دسته جمعي مردم در مراسم خاکسپاري
حالا با شروع پيک چهارم کرونا قرار است روزهاي سخت‌تري را تجربه کنيم؛ روزهايي که با آمار سرسام آور مبتلايان و فوتي‌ها رقم خواهد خورد تا جايي که مدير عامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري تبريز از افزايش 3برابري آمار متوفيان کرونا نسبت به دي و بهمن ماه سال گذشته خبر داده و گفت: 4خودرو همراه با هر متوفي اجازه ورود به آرامستان را دارد اما پافشاري مردم براي انجام مراسم‌هاي عزاداري منجر به شيوع بيشتر ويروس کرونا مي‌شود.وي به عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط مردم در آرامستان‌ها گفت: مسير تردد وادي رحمت مطابق با اعلام ستاد ملي کرونا تا اطلاع ثانوي مسدود است.
جلالي با اشاره به اعلام برخي از خانواده‌هاي متوفي براي برگزاري مراسم بر سر مزار گفت: از مردم تقاضا داريم به صورت دسته جمعي در مراسم خاکسپاري شرکت نکرده و اقدام به پخش مواد غذايي بسته بندي شده نکنند.
افزايش 3 برابري آمار مبتلايان
رئيس گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگيردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: افزايش مبتلايان نسبت به اواخر اسفند ماه سال گذشته 3 برابر شده است.سيمين خياط زاده ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته کروناي انگليسي در تمامي شهرستان‌ها مشاهده شده و در حال حاضر به حدي رسيده که با مشاهده نمونه‌هاي مثبت کرونا، حداقل 20 تا 30 درصد آنان مبتلا به کروناي انگليسي است.
وي با اشاره به افزايش قدرت انتقال کروناي انگليسي افزود: يکي از علل تغيير رنگ وضعيت در کل کشور، ناشي از چرخه کروناي انگليسي است.خياط زاده در پاسخ به سوال خبرنگارما مبني بر اينکه آيا اعمال 10 روزه محدوديت‌هاي کرونا در راستاي کاهش آمار مبتلايان و فوتي‌ها اثر گذار خواهد بود يا نياز به محدوديت‌هاي بيشتري است پاسخ داد: واقعيت امر اين است که همواره از محدوديت‌ها بهره برده‌ايم چنانچه در فروردين، ارديبهشت و حتي در اواخر آبان ماه، محدوديت شديد اعمال شده بود و همين منجر شد تا پيک شديد اوايل آذر ماه در سال گذشته کاهش يابد.
انتظاري که از محدوديت‌ها داشتيم برآورد نشده است
وي افزود: اما در حال حاضر محدوديت خاصي در سطح شهر مشاهده نمي‌شود چرا که تمام مغازه‌ها باز است، مردم در سطح شهر رفت و آمد مي‌کنند و هم‌چنان برگزاري ميهماني‌ها ادامه دارد و به همين دليل، انتظاري که از محدوديت‌ها داشتيم برآورده نشده است.
رئيس گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: ماسک يک راه علمي براي پيشگيري از بيماري تنفسي است.خياط زاده توضيح داد: مردم بايد فاصله گذاري اجتماعي را رعايت کرده و از حضور در هر گونه تجمع خودداري کنند و هم‌چنين افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي از منزل خارج نشوند.
محدوديت‌هاي کرونايي بايد در عيد نوروز اعمال مي‌شد
در اين ميان يکي از اصناف تبريزي گفت: ما منتظر اعمال محدوديت‌هاي کرونايي در تعطيلات نوروز بوديم تا مسافران نوروزي کوله بار خود را براي سفر به اين استان جمع نکنند.مسعود ستاري ادامه داد: افزايش دوباره آمار مبتلايان و فوتي‌ها بعد از تعطيلات عيد نوروز دور از انتظار نبود و بار ديگر خانواده‌ها شاهد از دست دادن عزيزان خود خواهند بود.
وي افزود: اصناف و کسبه بازار، حجره‌هاي خود را بسته‌اند اما اجاره مغازه و مخارج خانواده در چنين وضعيت تورم مشکل است اگر اين محدوديت‌ها در عيد نوروز اعمال مي‌شد شايد خسارت کمتري به اصناف وارد مي‌شد.يکي ديگر از شهروندان تبريزي نيز گفت: مردم و حتي مسافران در نوروز امسال، شيوع ويروس کرونا را فراموش کرده و ديد و بازديدهاي نوروزي را از سر گرفتند؛ به نظرم بايد محدوديت‌هاي کرونايي از سال جديد با جديت بيشتري اعمال مي‌شد.
چوب مسافران نوروزي را خورديم
حسين حاتمي افزود: ما در نوروز امسال همانند سال گذشته در منزل مانديم و از روزي که ويروس کرونا آمده با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي سري به پدر و مادر مسن خود مي‌زنم اما متأسفانه اکثر مردم خيال مي‌کنند که کرونا يک خواب است و با خيالي آسوده به گشت و گذار خود ادامه مي‌دهند.وي ادامه داد: خودتان نگاه کنيد برخي از مغازه‌ها با کرکره نيمه باز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند اگر محدوديت‌ها به وقت خود تعيين مي‌شد اصناف نيز با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به کار خود ادامه مي‌دادند اما حالا همه ما چوب مسافران نوروزي و بي توجهي مردم را خورده‌ايم.
کارشناس راديولوژيست بيمارستان سيناي تبريز نيز از افزايش مسافرت‌هاي نوروزي گله کرده گفت: با اينکه قبل از عيد نوروز، آمارها رو به کاهش بود اما متأسفانه در حال حاضر پيک چهارم شديدتر از سال قبل که مراجعين کمتري داشتيم اتفاق افتاده است.
افزايش مراجعين به راديولوژي
غلامرضا آقاجاني ادامه داد: در حال حاضر بخش اورژانس و ساير بخش‌ها پر از بيماران بدحال است که علاوه بر کوويد 19 ويروس کروناي انگليسي نيز مشاهده شده که متأسفانه اکثراً به صورت خانوادگي درگير مي‌شوند.وي افزود: مسافرت‌ها همانند سال‌هاي گذشته بايد ممنوع اعلام مي‌شد و مردم نيز در اين ميان کم کاري‌هايي را انجام داده‌اند؛ البته مردم قبل از عيد نيز عادي انگاري کرده‌اند که اين کاملاً از وضعيت بازار شب عيد مشخص بود.
آقاجاني گفت: واکسيناسيون طبق يافته‌هاي جديدي که در دست است ايمني کامل را در مقابل اين ويروس ندارد و در حال حاضر افزايش بيماران مبتلا به کرونا در بخش راديولوژي از هفته گذشته آغاز شده است و اميد است با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي و مهم‌تر از همه خروج از خانه جز در موارد ضروري، زنجيره اين ويروس را قطع کنيم.
وي در پايان افزود: تفاوت تصويري ريه در کروناي جهش يافته، تصاوير سفيد رنگ به صورت دايره‌اي يا مثلثي در کليشه‌ها قابل رؤيت است که اگر بيمار تا 48 ساعت اوليه تحت درمان قرار نگيرد روند بهبودي به ندرت امکان پذير است.
فوت روزانه 20 نفر بر اثر ابتلاء به ويروس کرونا
و حالا غسالي که از اولين روز شيوع ويروس کرونا اموات کرونايي را راهي خانه ابدي مي‌کند نيز گفت: آمار فوتي‌ها در ماه‌هاي آخر سال گذشته کاهش يافته بود و به طور روزانه کمتر از ? نفر دفن مي‌شدند؛ اما متأسفانه به خاطر بي تدبيري‌هاي صورت گرفته آمار افزايش يافت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمين حسن چوبدار گفت: در حال حاضر روزانه حدود 10 الي 20 به طور روزانه بر اثر ابتلاء به ويروس کرونا جان خود را از دست مي‌دهند.او معتقد است: مردم بايد پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند چرا که صف‌هاي مرغ و روغن، يکي از دلايلي است که منجر به افزايش آمار مبتلايان و فوتي‌ها شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها