عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا افزايش قيمت به نفع توليدکنندگان آذربايجان شرقي است

آيا افزايش قيمت به نفع توليدکنندگان آذربايجان شرقي است

1400/04/27

گروه اقتصادي: اينکه افزايش قيمت شير چه تاثيري در بازار مصرف و حمايت از توليد دارد؟ و آيا اين اقدام از يک سو به نفع توليد کننده خواهد بود يا به ضرر آن و از سوي ديگر آيا افزايش قيمت موجب کاهش مصرف مردم خواهد شد؟ مورد بررسي قرار گرفت.

گروه اقتصادي: اينکه افزايش قيمت شير چه تاثيري در بازار مصرف و حمايت از توليد دارد؟ و آيا اين اقدام از يک سو به نفع توليد کننده خواهد بود يا به ضرر آن و از سوي ديگر آيا افزايش قيمت موجب کاهش مصرف مردم خواهد شد؟ مورد بررسي قرار گرفت. در روزهاي اخير، مصوبه ستاد تنظيم بازار استان اعلام شد که بر اساس آن قيمت شير به 6400 تومان افزايش يافت اما اينکه افزايش قيمت شير چه تاثيري در بازار مصرف و حمايت از توليد دارد؟ و آيا اين اقدام از يک سو به نفع توليد کننده خواهد بود يا به ضرر آن و از سوي ديگر آيا افزايش قيمت موجب کاهش مصرف مردم خواهد شد؟ مورد بررسي قرار مي گيرد.
برخي معتقدند که قيمت شير و گوشت هر چقدر باشد، تعدادي از مردم که بيشتر از 5 درصد نيست، به هر قيمتي خريداري خواهد کرد ولي بقيه مردم از قبيل قشر کارگر و کارمند و... همگي متأثر از اين افزايش قيمت، مصرف شير در سبد غذايي خانوارشان کاهش خواهد يافت که اين به ضرر توليد کننده بوده و ممکن است که شير توليد شده روي دست دامداران باقي بماند.
کارشناسان هم معتقدند که بايد قيمت تمام شده توليد، کاهش يابد و با رسيدن به موقع نهاده‌هاي دامي، قيمت تمام شده توليد را به حداقل برسانيم تا توليد و مصرف به تعادل رسيده و کنترل بازار با اين روش صورت گيرد نه اينکه نهاده‌ها در گمرک دپو شوند و دامداران با قيمت‌هاي بالاتر نهاده تأمين کنند که اين موضوع باعث افزايش قيمت شير شود.
اصلاح قيمت شير مي‌تواند در روند توليد شير تأثير »مثبتي« داشته باشد
عزيز نوروزي، مدير امور دام سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در اين باره با تشريح ظرفيت‌هاي توليدي استان، به تسنيم گفت: بيش از 7 ميليون و 283 هزار رأس دام سبک و سنگين در استان داريم که حدود 603 هزار تن شير بايد در استان توليد شود و 55 هزار تن گوشت قرمز توليد خواهد شد که علاوه بر تأمين نياز استان به ساير استان‌ها ارسال مي‌شود.
وي با بيان اينکه 2942 رأس تعداد دام اصيل در استان داريم، ابراز داشت: 18641 رأس دام آميخته دو رگ و 8382 رأس گاو و گوساله بومي داريم و از سوي ديگر، بيش از 1000 واحد دامداري صنعتي با بيش از 16 هزار اشتغال مستقيم در استان فعال هستند و 40 درصد کل دامداري‌هاي استان را تشکيل مي‌دهند.
مدير امور دام سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي، در مورد قيمت گوشت قرمز و شير در استان توضيح داد و گفت: بر اساس آخرين اعلام اتحاديه دامداران، با احتساب 10 درصد سود دامداري، 6191 تومان قيمت تمام شده شير براي دامدار است؛ در بازار هم قيمت‌هاي متفاوتي وجود دارد که درصد چربي ميزان پروتئين و... تعيين کننده است، اکنون قبل از اجراي مصوبه تنظيم بازار 4800 تومان در بازار توزيع مي‌شد که حداکثر قيمت شير با بالاترين درصد چربي 5200 تومان است.
وي با اشاره به اينکه در توليد شير، به دليل مصرف پايين شير در استان، شير توليدي به محصولات لبني تبديل شده و يا در استان‌هاي ديگر به فروش مي‌رسد، ابراز داشت: اصلاح قيمت شير مي‌تواند در روند توليد شير تأثير مثبتي داشته باشد.
اصلاح قيمت شير با واکنش »منفي« بازار مواجه مي‌شود
در راهروهاي سازمان جهاد کشاورزي تعدادي از مراجعان و دامداراني هستند که براي پيگيري امورات خود به اين سازمان مراجعه کرده‌اند که با حسين بهجت‌دوست از هريس که دامداري 500 راسي دارد، همصحبت مي‌شويم.
وي با بيان اينکه افزايش قيمت شير گاو در يکي دو روز گذشته ابلاغ شده ولي هنوز اجرا نشده است، گفت: قيمت شير گوسفندي را هم عرضه و تقاضاي بازار تعيين مي‌کند که تا 19 هزار افزايش يافته بود ولي اکنون حدود 11 تا 12 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
اين دامدار در پاسخ به اينکه افزايش قيمت شير چه تاثيري در روند فعاليت توليد کننده دارد؟ ابراز داشت: بازار کشش لازم براي اين قيمت را ندارد و ممکن است واکنش مثبتي به آن نداشته و به کاهش مصرف منجر شود.
بهجت‌دوست در مورد اينکه برخي دامداران معتقدند که قيمت فعلي به صرفه نيست و افزايش قيمت بخشي از هزينه‌هاي توليد را جبران خواهد کرد، نظر شما چيست؟ افزود: اين اقدام مي‌تواند کمک مقطعي يک ماهه، دو ماهه داشته باشد ولي در پي اين افزايش، قيمت نهاده، قيمت مواد ديگر افزايش مي‌يابد و اين افزايش قيمت بي اثر مي‌شود.
وي با بيان پيشنهادي براي حمايت از توليد، ادامه داد: اگر بازار علوفه و... مديريت شود و هزينه توليد را کاهش دهيم تا قيمت تمام شده شير و گوشت را کاهش دهيم، اين اقدام مي‌تواند به ثبات بازار کمک کند.
اين دامدار تصريح کرد: وقتي با افزايش قيمت، مصرف گوشت و شير کاهش يابد، توليد کننده به شدت متضرر مي‌شود لذا بايد قيمت تمام شده و مواد اوليه مورد نياز دامدار به حداقل رسيده و يارانه کافي تخصيص يابد.
تأثير افزايش هزينه حمل بر افزايش قيمت تمام شده گوشت و شير
اما نوروزي، مدير امور دام سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در مورد اين نکته دامدار معتقد است: با افزايش قيمت شير، ميزان مصرف به صورت موقتي کاهش مي‌يابد ولي به تدريج به مصرف طبيعي خود باز مي‌گردد.
وي با اشاره به اينکه 67 درصد هزينه توليد شير مربوط به خوراک دام و 33 درصد هزينه هم مربوط به ساير نيازها و سربار است، گفت: دولت در بخشي از تأمين نهاده‌هاي دامي يارانه پرداخت مي‌کند ولي علاوه بر تأمين بخش ديگري از نياز نهاده‌ها از بازار آزاد، هزينه حمل و نقل هم سربار بيشتري ايجاد کرده و هزينه توليد را افزايش داده است.
برخي استان‌ها خروج علوفه به آذربايجان شرقي را ممنوع کرده‌اند!
به دليل کمبود علوفه در استان، علوفه موجود کفاف نياز استان را نمي‌دهد، استان‌هاي همجوار هم اجازه خروج علوفه از استان خود را نمي‌دهند و آذربايجان شرقي در اين موضوع گرفتار مسئله جديدي شده است.
از سوي ديگر، اختصاص يارانه حداقلي به دامداران سنتي که بيش از 75 درصد نياز استان را تأمين و توليد مي‌کنند نيز به معضل ديگري تبديل شده و نيازمند چاره انديشي جدي براي حمايت از اين بخش توليدي مولد و پايه است.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، دامداران معتقدند که دامداري‌هاي کوچک هم بايد به ميزان مناسب مورد حمايت قرار گيرند تا بتوانند معيشت و توليدهاي خرد را سرپا نگه دارند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها