عصر آذربایجان

گزارش خبر

درياچه اروميه يا صحراي نمک اروميه

درياچه اروميه يا صحراي نمک اروميه

1402/06/19

گروه اجتماعي:درياچه‌اي که روزگاري بيش از 20 ميليارد متر مکعب آب داشته حال تنها چند برکه کوچک دارد که آن‌ هم به زودي خشک مي‌شود و آنچه مي‌ماند يک صحراي نمک ويران‌گر است.

گروه اجتماعي:درياچه‌اي که روزگاري بيش از 20 ميليارد متر مکعب آب داشته حال تنها چند برکه کوچک دارد که آن‌ هم به زودي خشک مي‌شود و آنچه مي‌ماند يک صحراي نمک ويران‌گر است.
 درياچه اروميه بالاخره خشک شد. اما اين خشک شدن حاصل دو دهه بي‌توجهي محض به تمام اعتراض‌ها، اخطارها و خواسته‌هاي کارشناسي بهترين و دلسوزترين کنشگران و فعالان محيط زيست در ايران بود. در تمام اين سال‌ها يعني از 1375 تا کنون که بحث‌هاي زيادي درباره خشک شدن درياچه اروميه مطرح بوده، هرگز سازمان محيط زيست و ديگر سازمان‌هاي و وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت نيرو و کشاورزي، وضعيتي که امروز به وجود آمده را باور نمي‌کردند و هر سال محکم‌تر و پرقدرت‌تر بر طبل توسعه مي‌کوبيدند.
نخستين اعتراض‌هاي جدي به موضوع خشکي درياچه در اواخر دهه 70 بود. زماني که بيم‌ آن مي‌رفت که پايين آمدن سطح آب درياچه و افزايش شوري بيشتر آب باعث نابودي آرتميا، اين تنها جاندار سخت پوست درياچه شود. براي همين نسبت به صيد آن اعتراض شده بود. پيش از اين‌‌هم کساني چون مرحوم کردواني، يکي از چهره‌هاي شاخص محيط زيست ايران، درباره خشکي درياچه اروميه اخطار داده بود.
سازمان محيط زيست آن زمان توجهي و حتي باوري به خشکي درياچه اروميه نداشت اما اوايل دهه 80 بود که راهي جز باور کردن آن نداشت. همان زماني که معاون محيط طبيعي وقت سازمان از خشکي درياچه طي 5 سال آينده خبر داد.
آنچه که در ابتدا دليل خشکي درياچه اروميه عنوان شده بود، احداث سد‌هاي بيشماري بود که پشت سر هم ساخته مي‌شد. در همان ابتداي اعتراض‌ها، بيش از 40 سد روي حوضه آبريز درياچه اروميه ساخته شده بود. اما نخستين مداخلات انساني روي درياچه اروميه، مسير ميانگذري بود که ارتباط قسمت شمالي درياچه با جنوب آن را تا حدي مختل کرد. اين ميان‌گذر باعث شده بود تا دوران آب و حرکت آن در درياچه با مشکل مواجه شود که همين امر منجر به تبخير بيشتر آب شد. در اين ميان وضعيت جنوبي درياچه بسيار وخيم بود. جايي که دو جزيره بزرگ درياچه و حيات وحش هم آنجا بود.
اما در اين سال‌ها هنوز وضعيت حيات وحش خوب بود. فلامينگو‌ها بر فراز درياچه پرواز مي‌کردند و هنوز هم يکي از مهمترين مقاصد آن‌ها براي جوجه‌گذاري بود. گوزن زد و قوچ ارمني هم همچنان در جزيره‌ها زندگي مي‌کردند. بحران تازه داشت آغاز مي‌شد.
احداث ميانگذر که تا اندازه‌اي مسير دوران آب را به مشکل انداخته بود با پل يک و نيم تا دو کيلومتري در نيمه دهه ?? تکيمل شد. پلي که پايه‌هاي بزرگي داشت و همان پايه‌ها هم تنها خروجي آب براي گردش را مختل کرد. هرچند در همان زمان از پيمانکار خواسته شده بود تا در دو طرف خاکريزها کالورت ايجاد کند تا جريان آب دوباره برقرار شود اما پيمانکار فقط به ساختن پل بسنده کرد.
اما آنچه جان درياچه را به طول کامل گرفت، کشاورزي بي‌ضابطه‌اي بود که هر روز توسعه مي‌يافت. در واقع زمين‌هاي زيادي که به سرعت سرسام‌آوري زير کشت مي‌رفتند و آب مي‌خواستند. آبي که تنها راه تامين آن سد سازي‌هاي بيشتر و ساختن بند‌هاي کشاورزي روي رودخانه‌هايي بود که مي‌بايست به درياچه اروميه مي‌ريختند اما خرج کشاورزي مي‌شدند. حتي اين هم کافي نبود و کشاورزان چه مجاز و چه غيرمجاز دست به احداث چاه‌هاي عميق زدند و حتي سفره‌هاي آبي حوضه آبريز درياچه را هم خالي کردند.
حتي در اواخر دهه 80 قانوني در مجلس تصويب شد تا کساني که چاه‌هاي غيرمجاز دارند، بتوانند براي چاه‌شان مجوز بگيرند. يعني مهر قانوني زدن بر اقدامي غيرقانوني. به اين قوانين، اجازه‌هاي غيرقانوني تبديل دشت‌هاي جديد به مزارع کشاورزي و حتي تبديل اراضي شيب‌دار که بخش مهمي از منابع طبيعي ايران است به زمين‌هاي کشاورزي را هم اضافه کنيد.
البته فقط اين نيست. تغيير الگوي کشت هم بلاي ديگري بود که به جان درياچه افتاد. در سال‌هاي قبل از انقلاب در اطراف درياچه اروميه عمدتا باغات انگور وجود داشت. محصولي کم‌آب بر و ديمي اما به مرور زمان و با سرعتي زياد باغات سيب جاي انگور را گرفتند. محصولي که آب زيادي مي‌خواهد و اصلا با شرايط ديمي سازگار نيست. هرچند کمي‌ بعدتر پاي چغدر قند و گندم و جو هم به اطراف درياچه باز شد.
وقتي تغييرات اقليمي در ايران جدي و شواهد آن ناگهان به طور خشمگيني نمايان شد، کار از کار گذشته بود. حالا ديگر خبري از برف و باران‌هاي هميشگي نبود و آبي که مصرف شده بود هم جايگزيني نداشت. همه اين‌‌ها دست به دست هم داد تا عمر درياچه به پايان برسد.
نابودي درياچه اروميه منجر به نابودي حيات وحش آن هم شد و حالا ديگر هيچ‌کدام از آن حيوانات در جزيره‌هاي درياچه نيستند. يا مرده‌اند و يا مهاجرت کردند که طي مهاجرت هم جان سالم به در نبردند. حتي به دليل شوري آب آرتميا هم از دست رفت و پليکان‌ها و فلامينگو‌ها هم ديگر به درياچه اروميه بازنگشتند. اين اولين تاثيرات زيست محيطي درياچه بود و حالا که اين‌طور خشک شده به زودي تاثيرات مخرب آن روي زندگي انسان‌ها آغاز مي‌شود.
طي 8 سال گذشته با راه‌اندازي ستاد احياء درياچه اروميه تلاش شد تا اين درياچه دوباره جان تازه‌اي بگيرد. ستادي که ريشه‌هاي فکري آن بر مبناي توسعه سخت‌افزاري بود نه فهم اکولوژيک. حتي گفته مي‌شود که يک اکولوژيست هم در اين ستاد نبوده‌است. اين ستاد به گفته خود بيش از 15 هزار ميليارد تومان هزينه کرد اما در نهايت کار به اين‌جايي که حالا رسيده، رسيده‌است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از عصر ايران،به اعتقاد برخي هنوز هم سازمان محيط زيست و وزارتخانه‌هاي مرتبط به ماجراي درياچه اروميه مثل وزارت کشاورزي و نيرو، خشک شدن اين بستر عظيم آبي را باور نکردند. درياچه‌اي که روزگاري بيش از 20 ميليارد متر مکعب آب داشته حال تنها چند برکه کوچک دارد که آن‌ هم به زودي خشک مي‌شود و آنچه مي‌ماند يک صحراي نمک ويران‌گر است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها