عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال 1400به ظرفیت سال 99برمی‌گردد

ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال 1400به ظرفیت سال 99برمی‌گردد

1400/06/25

عصر آذربایجان- رئیس کمیسیون اصل 90مجلس با تاکید بر این که ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال 1400به همان ظرفیت سال 1399بر‌می‌گردد، گفت: در ایران تعداد پزشکان عمومی و متخصص نسبت به جمعیت تحت پوشش بسیار پایین است که اصلا شایسته کشور اسلامی ما نیست.

عصر آذربايجان- رئيس کميسيون اصل 90مجلس با تاکيد بر اين که ظرفيت آزمون دستياري پزشکي در سال 1400به همان ظرفيت سال 1399بر‌مي‌گردد، گفت: در ايران تعداد پزشکان عمومي و متخصص نسبت به جمعيت تحت پوشش بسيار پايين است که اصلا شايسته کشور اسلامي ما نيست.

حجت‌الاسلام حسن شجاعي اظهار داشت: ورود کميسيون اصل 90 به کمبود پزشک از کاهش ظرفيت آزمون تخصصي دستياري پزشکي شروع شد چرا که افرادي شکايتي به کميسيون اصل 90 ارائه دادند که ظرفيت آزمون دستياري پزشکي نسبت به سال 99 کاهش قابل توجه دارد به همين دليل در کميسيون پرونده در اين باره تشکيل داد.

وي با بيان اينکه اطلاعاتي از دستگاه‌هاي مختلف دريافت کرديم که ما در شرايط عادي با کمبود پزشک در بخش عمومي و تخصصي مواجه هستيم، افزود: با شيوع کرونا نياز کشور به کادر پزشکي بالاتر رفت حتي بخشي از مشکلاتي که در ارتباط با کرونا نيز به وجود آمد به همين کمبود کادر پزشکي مرتبط شد.

رئيس کميسيون اصل 90 با بيان اينکه طبق آماري که توسط کارشناسان ارائه شد در کشور 11.7 پزشک به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت وجود دارد گفت: در کشور‌هاي پيشرو در حوزه بهداشت 30 تا 50 پزشک به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت وجود دارد و اين نشان مي‌دهد کشور ما يک چهارم از کشور‌هاي پيشرو در حوزه پزشکي عقب است و در واقع کمبود شديدي وجود دارد.

وي با اشاره به اينکه کشور ايران در بين کشور‌هاي منطقه نيز جايگاه مناسبي به لحاظ وجود پزشک ندارد گفت: با وجود 25 کشور موجود در منطقه، متاسفانه ايران در رتبه 20 قرار دارد و حتي پايين‌تر از عربستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ترکيه قرار گرفته است و اين شرايط اصلا شايسته کشور اسلامي ما نيست.

حجت‌الاسلام شجاعي عنوان کرد: پزشک متخصص در کشور ايران 5.9 نفر به ازاي هر 10 هزار نفر است اين در حالي است که اين رقم در کشور‌هاي پيشرو در حوزه سلامت به 20 تا 30 پزشک متخصص به ازاي هر 10 هزار نفر مي‌رسد.

وي با ابراز تاسف از اينکه شرايط برخورداري از پزشک در مناطق محروم بسيار بدتر است، ادامه داد: در تخصص زنان، قلب و عروق، کليه و جراحي عمومي کمبود‌ها واقعا شديد است و متاسفانه مشکلات پيرامون آن فراوان، پس بنابراين کاهش ظرفيت اين رشته‌ها اصلا قابل توجيه نيست.

رئيس کميسيون اصل 90 مجلس همچنين با بيان اينکه سرانه دندانپزشک براي هر 10 هزار نفر 3.29 در کشور ما است، گفت: در کشور‌هاي پيشرو اين رقم معادل 8 دندانپزشک به ازاي هر 10 هزار نفر است. متاسفانه در اين امر نيز کشور ما کمتر از يک دوم کشور‌هاي پيشرو در حوزه سلامت از دندانپزشک بهره‌مند است.

وي عنوان کرد: علاوه بر کمبود دندانپزشک متاسفانه هزينه درمان نيز بسيار بالا است به همين دليل با شرايط اقتصادي و سطح درآمدي پايين، مردم ترجيح مي‌دهند دندان درد و پوسيدگي آن را تحمل کنند تا درمان آن را.

حجت الاسلام شجاعي با اشاره به اينکه شرايط برخورداري از پزشک در مناطق محروم بسيار بدتر است چرا که حدود 45 درصد پزشکان متخصص در مرکز و در شهر تهران مستقر هستند، تشريح کرد: با اينکه تهران 11 درصد جمعيت کشور را دارد اما قريب به نيمي از پزشکان در اين شهر قرار دارند و نيمي ديگر در سطح کشور پراکنده بوده و 89 درصد جمعيت را تحت پوشش قرار مي‌دهند. بنابراين اين شرايط سبب شده تا مردم با صرف هزينه‌هاي هنگفت براي دسترسي به پزشک متخصص از مرز‌هاي کشور همچون سيستان و بلوچستان به تهران مراجعه کنند.

وي گفت: با کاهش تعداد پزشکان از يک سو محدوديت در دسترسي وجود دارد و از طرفي ديگر خيران را مجاب کرده‌ايم تا هزينه رفت و آمد افرادي که براي درمان به شهر تهران مي‌آيند را تقبل کند در حالي که با رويکردي منطقي و عاقلانه اين موضوعات قابل برطرف شدن است.

رئيس کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه کشور ايران در طول 20 سال پيش رو با بحران سالمندي رو به رو است و افراد بالاي 60 سال به 3 برابر افزايش خواهد يافت، عنوان کرد: با توجه به اينکه 80 درصد خدمات پزشکي در بالاي 60 سال مورد نياز است بنابراين در سال‌هاي آينده نياز به پزشکان متخصص شديدتر خواهد شد و بايد از هم اکنون براي رفع معضلات پيش رو برنامه‌ريزي شود. 

وي افزود: در ماه‌هاي گذشته ديوان عدالت اداري به موضوع کاهش ظرفيت آزمون دستياري ورود يافته و حکم افزايش ظرفيت آزمون را داده بود اما متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت سابق به اين موضوع تمکين نکرده بودند.

حجت‌الاسلام شجاعي با بيان اينکه در ارتباط با کاهش ظرفيت آزمون دستياري پزشکي اطلاعاتي جمع‌آوري شد و مسئولان بهداشت به کميسيون اصل 90 احضار شدند، ابراز داشت: مسائل پيرامون موضوع مطرح شد اما هر چه با آقايان بحث و بررسي کرديم متوجه شديم که با دلايل واهي سعي مي‌کنند تا کاهش ظرفيت آزمون دستياري پزشکي را درست و قانع کننده جلوه دهند اما هيچ دليل قانع کننده‌اي براي کاهش ظرفيت اين آزمون وجود نداشت. 

وي تشريح کرد: نهايتا با صورت جلسه‌اي که با اعضاي وزارت بهداشت سابق امضا شد بر اين اصل تفاهم شد که ظرفيت آزمون دستياري پزشکي در سال 1400 به همان ظرفيت سال 99 برسد منتها براي اينکه احياناً از تخلفات در افزايش ظرفيت يک رشته خاص نسبت به رشته‌هاي ديگر ممانعت شود مقرر شد تا ظرفيت هر رشته مطابق با سال گذشته افزايش يابد و در مجموع يکسان سازي آمار انجام شود. 

رئيس کميسيون اصل 90 مجلس در پايان گفت: ما پيگير اين موضوع هستيم و اخيراً نامه‌اي به وزير بهداشت جديد، نوشته‌ام تا شش درصد تعهدات حوزه بهداشت انجام شود و کمبود 30 درصدي که براي مناطق محروم وجود دارد نيز برطرف شود و اين مطالبه همچنان از مسئولان وزارت بهداشت وجود خواهد داشت.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها