عصر آذربایجان

گزارش خبر

واکسيناسيون، تنها راه بازگشت زندگي به چرخه عادي

واکسيناسيون، تنها راه بازگشت زندگي به چرخه عادي

1400/07/11

گروه گزارش: اين روزها شايعات مربوط به تاثيرات و عوارض منفي واکسن‌هاي ضد کرونا به بروز پديده‌اي موسوم به »واکسن هراسي« دامن زده، اما کارشناسان مي گويند که واکسيناسيون تنها راه بازگشت زندگي به چرخه عادي است.

گروه گزارش:  اين روزها شايعات مربوط به تاثيرات و عوارض منفي واکسن‌هاي ضد کرونا به بروز پديده‌اي موسوم به »واکسن هراسي« دامن زده، اما کارشناسان مي گويند که واکسيناسيون تنها راه بازگشت زندگي به چرخه عادي است.

»واکسن هراسي« به عنوان نتيجه سونامي انتشار اخبار منفي و جعلي (فيک) درباره تبعات تزريق واکسن کرونا در آذربايجان شرقي نيز مانند ديگر مناطق کشورمان اين روزها بازار داغي دارد؛ در شرايطي که تا همين يک ماه قبل، مردم از نبود واکسن کرونا انتقاد مي کردند و مراکز تزريق واکسن در تبريز، شاهد صف هاي طولاني متقاضيان واکسن بود، اکنون مقام هاي نظام سلامت استان از شهروندان براي واکسيناسيون خواهش مي کنند. بروز اين وضعيت سبب شده اين سوال پيش آيد که چه چيزي سبب اين رفتارهاي متفاوت و متضاد مي باشد؛ واقعيت اين است که انتشار خبرهاي »شبه علمي« درباره نتايج زيانبار کرونا از زبان منابع خبري ناشناس در رسانه هاي نامعتبر، دست به دست شدن گسترده آن در ميان کاربران فضاي مجازي و در نهايت انتقال آن به جامعه و درون خانواده ها، عامل بروز چنين وضعيتي است؛ وضعيتي که اگر با يک عزم همگاني مديريت و مهار نشود، مي تواند تلاش حدود دو ساله کادر بهداشت و درمان براي کاستن از آمار مبتلايان و فوتي هاي ناشي از کرونا را در صفر ضرب کند. اين در حالي است که سازمان بهداشت جهاني به عنوان نهاد بين المللي مورد پذيرش همه کشورها در حوزه سلامت و بهداشت و نيز نظام هاي سلامت ملي در همه ممالک بر لزوم تسريع در واکسيناسيون براي مهار ويروس کرونا تاکيد دارند؛ کارشناسان مي گويند که تزريق 2 دُز واکسن کرونا مي تواند احتمالي مرگ ناشي از ابتلا به بيماري کوويد 19 را به زير يک درصد کاهش دهد. از سوي ديگر رواج »واکسن هراسي« و گريز شهروندان از آن سبب شده که نرخ پذيرفته شده 70 درصد واکسيناسيون جامعه هدف به عنوان راهکار برون رفت از مشکلات کرونايي و مهار اين بيمار براي جلوگيري از بروز موج هاي جديد، اکنون به 80 درصد افزايش يابد. هر چند اکنون مردم به وفور واکسن در مراکز تزريق آن در تبريز و ديگر شهرهاي آذربايجان شرقي اذعان مي کنند، اما واکسن گريزي به دغدغه اصلي مسوولان نظام سلامت آذربايجان شرقي تبديل شده و آنان نگرانند که در صورت ادامه اين وضعيت، تلاش شان براي واکسيناسيون بيش از 67 درصدي مردم تا اين لحظه ابتر بماند.
بازگشت زندگي به روال عادي با واکسيناسيون 80 درصدي جمعيت ممکن است
رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز با اشاره به اينکه آمار ابتلا به کرونا در استان سير نزولي گرفته است، گفت: روز گذشته يک هزار و 615 نفر کرونايي در بيمارستان هاي استان بستري بودند. ، 20 نفر فوتي و 130 نفر نيز زير دستگاه وينتيلاتور قرار دارند.دکتر محمد حسين صومي  با بيان اينکه وضعيت بيماري کرونا در استان از نظر بروز بيماري، تعداد بستري ها و فوتي ها متناسب با هم به کندي در حال کاهش است افزود: آمار فوتي هاي روزانه کرونا در آذربايجان_شرقي به 20 نفر کاهش يافته و 130 نفر نيز از دستگاه تنفس مصنوعي استفاده مي کنند.
وي با اشاره به اينکه آماري که در خصوص واکسيناسيون ارايه مي شود، براساس جمعيت هدف متفاوت است، ادامه داد: اکنون به دليل اينکه ويروس توانمندتر شده، اين فرضيه نيز که اگر 70 درصد جمعيت واکسينه شوند به ايمني جمعي مي_رسيم ،زير سوال رفته و حداقل بايد 80 درصد جمعيت واکسينه شوند.صومي با بيان اينکه سن واکسيناسيون در آذربايجان شرقي به بالاي 12 سال رسيده  است، اضافه کرد: آذربايجان شرقي از نظر ميزان واکسيناسيون در کشور در صدر قرار دارد بطوري که 86 درصد افراد بالاي 60 سال، 80 درصد 50 تا 60 سال، 72 درصد 40 تا 50 سال و 40 درصد 15 تا 18 ساله ها در استان واکسينه شده_اند.وي ادامه داد: در شهرستان هاي بستان آباد با 89 درصد ، هوراند با 87 درصد و ورزقان با 86 درصد جمعيت بالاي 15 سال بيشترين ميزان واکسناسيون و مراغه با 62 درصد، مرند با 64 درصد و بناب با 60 درصد کمترين ميزان واکسيناسيون انجام شده است.
تزريق واکسن کرونا احتمال مرگ و مير را به کمتر از يک درصد کاهش مي دهد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز با بيان اينکه واکسيناسيون براي جلوگيري از مرگ و مير فوق العاده مهم است، گفت: بر اساس تحقيقات جهاني 37.5 درصد کساني که واکسينه نشده اند و به بيماري کرونا مبتلا مي شوند، فوت مي کنند.دکتر عباسعلي درستي افزود: افرادي که يک دز واکسن زده اند، ولي به فاصله زماني کمتر از سه هفته از تزريق به بيماري مبتلا شوند 23.5 درصد امکان مرگ شان وجود دارد و اگر بيش از سه هفته از تزريق دز اول واکسن بگذرد و فرد مبتلا شود، اين رقم به حدود 10 درصد کاهش مي_يابد.وي ادامه داد: ولي اگر هر 2 دز واکسن به کسي تزريق شود و فرد در کمتر از سه هفته مبتلا شود، احتمال مرگ و مير 1.6 درصد درصد و با گذشت بيش از سه هفته به حدود هشت دهم درصد کاهش پيدا مي کند.
درستي اظهار کرد: در دنيا تنها راه کنترل بيماري کوويد 19، تزريق واکسن است و بايد درصد کافي از جمعيت واکسينه شود تا ايمني به وجود آيد که اين درصد اکنون با توجه به جهش ويروس 80 درصد جمعيت را شامل مي شود.وي گفت: براي پيشگيري از مرگ و مير و برگشت به زندگي عادي ضروري است بيش از 80 درصد جمعيت واکسينه شوند.
مردم به شايعات درباره واکسيناسيون توجه نکنند
مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز با اشاره به موضوع اعتماد مردم به وزارت بهداشت کشور،گفت: در ابتدا مردم بايد به نتايج علمي و اصلي واکسن‌هاي تزريق شده در کشور نگاه کنند و ببينند که چند درصد از واکسن‌هاي تزريق شده عوارض خاصي را ايجاد کرده و يا چند درصد بدون مشکل بوده است؛ تمامي نتايج حاصله به صورت شفاف به مردم ابلاغ شده و خود مردم مي‌توانند با نگاه به اطرافيانشان به وضوح نتايج واکسيناسيون را مشاهده کنند.سيمين خياط زاده افزود: افراد زيادي هستند که مي‌گويند يکي از اعضاي خانواده‌ آن‌ها به خاطر تزريق واکسن کرونا، فوت و يا در بيمارستان بستري شده است؛ از مردم خواهشمنديم تا بدون تحقيق و روشن شدن موضوع، دليل فوت عضو خانواده خود را به تزريق واکسن ربط ندهند، زيرا افرادي هستند که در حدفاصل تزريق دز اول و دز دوم به يک دز واکسن، اعتماد و از رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اجتناب کرده‌ و در مواجهه با يک فرد بيمار کرونايي مبتلا به اين ويروس شده‌اند.
وي با اشاره به افزايش موارد بروز بيماري کرونا در موج پنجم اين بيماري، بيان کرد: کساني که دز اول واکسن کرونا را دريافت کرده‌اند، بدانند که با يک دز واکسن، بدن ايمن نمي‌شود و اگر مردم سهل انگاري کرده و ماسک خود را دربياورند احتمال علامت دار شدن و سپس ابتلا و بدحالي بعد از آن بالا است. چه بسا افرادي هستند که بعد از تزريق دز دوم در بيمارستان بستري شده‌اند و تست) PCR آن‌ها مثبت بوده است.خياط زاده با تاکيد بر اين‌که بدحال شدن افراد بلافاصله پس از تزريق دز دوم واکسن و سپس بستري شدن آن‌ها ربطي به واکسن ندارد، تاکيد کرد:  اگر مردم به مسائل علمي اعتماد دارند، مي‌توانند در اينترنت از طريق مراجع رسمي، وضعيت کرونايي کل دنيا را بررسي کرده و ببينند درصد بالايي از افراد در حدفاصل بين تزريق دز اول و دوم واکسن، به دليل عدم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و عدم استفاده از ماسک و حضور در جمع‌ها، مبتلا به کرونا شده‌اند.وي درباره موضوع اعتماد مردم به مسئولان و دولت‌ها نيز اظهار کرد: با تلاش همين دولت‌هاي جمهوري اسلامي بوده که سال‌هاي سال است انواع واکسن‌هاي فلج اطفال سرخک و ... براي کودکان زير دو سال در کشور تزريق مي‌شود؛ سال‌هاي زيادي است که به برکت تزريق اين واکسن‌ها، ديگر هيچ کودک فلج و يا کودکي را که از سرخک فوت کند، نمي‌بينيم؛ خوشبختانه تاکنون هيچ يک از اين واکسن‌ها نه تنها مشکلي براي کودکان ايجاد نکرده، بلکه باعث تضمين سلامت فرزندان مان شده است.
هيج دولتي، واکسن مرگ مردمش را تهيه نمي‌کند
خياط زاده با بيان اين‌که در طول سال‌ها تزريق واکسن آنفلوانزا نه تنها با مشکلي مواجه نشديم بلکه افراد زيادي از ابتلا و مرگ ناشي از آن نجات يافتند، گفت: هيچ دولتي، واکسني را براي مرگ مردم خود تهيه نمي‌کند؛ اکنون در ايران چندين نوع واکسن کرونا توليد شده ولي هنوز همه‌ آن‌ها وارد بازار نشده‌اند و از ميان واکسن‌هاي داخلي تنها »برکت« به مرحله تزريق عمومي رسيده است، زيرا هر واکسني که توليد مي‌شود بايد ابتدا مراحل لازم را طي و نتايج کارآزمايي آن مشخص شود و پس از بررسي و تاييد گروهي از متخصصان علمي و پزشکي کشور، در نهايت مجوز استفاده عمومي براي آن صادر شود، در حالي که اگر قرار بر بي اعتمادي بود بايد از خيلي وقت پيش اين واکسن‌ها نيز به بازار عرضه مي‌شدند.وي با اشاره به واردات داروهاي بيماران ديابتي، سرطاني و قلبي به کشور، خاطرنشان کرد: کشور چين با جمعيت 1.3 ميليارد نفري، خود منشا بيماري کرونا است اما الان در سايه‌ واکسني که توليد و به مردم خود تزريق کرده و از طرفي حتي با کسب درآمدي بالا و هنگفت آن را به ساير کشورها فروخته، به زندگي عادي ادامه مي‌دهد.
وي تاکيد مي‌کند: در موج پنجم کرونا، بيمار بدحال و بستري نداشتيم که دو دز واکسن دريافت کرده و دو هفته نيز از زمان آن گذشته باشد مثل من، همسرم و حتي پدرم که 85 ساله است و تمامي پزشکاني که با ما در بخش کرونا کار مي‌کردند.وي با تاکيد بر اين‌که اگر نتايج علمي نمي‌تواند مردم را قانع کند، اسم آن را به جاي بي اعتمادي بايد عنادورزي دانست، در خصوص کساني که بعد از دريافت دز دوم فوت مي‌کنند، گفت: براي تشريح اين وضعيت مثالي مي زنم؛ آيا وقتي شخصي، ميهمان يک خانه‌اي مي‌شود و پس از خروج از خانه در خيابان تصادف کرده و مي‌ميرد، مي توان گفت مرگ اين شخص به خاطر غذايي بوده که خورده است؟ بي‌شک که خير.
 پس نمي‌توان گفت مثلا فرد سن بالايي که بعد از تزريق واکسن فوت کرده، حتما به خاطر واکسن بوده است. مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز افزود: همان طور که افراد کهنسال در زمان پيش از شيوع کرونا با دلايلي چون سکته مغزي و قلبي، سرطان، عفونت ادراري و ... فوت مي‌کردند، اکنون هم همين شرايط صادق است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به شايعه‌ رايج کرونايي مبني بر اين‌که »عوارض دريافت واکسن بعد از چند سال در مردم ديده مي‌شود«  خاطرنشان کرد: واکسيناسيون کرونايي از 21 بهمن ماه 99 يعني بيش از هفت ماه قبل آغاز شده و حتي هنوز به يک سال هم نرسيده است.
 کساني که اين شايعه را ايجاد کردند، چگونه مي‌توانند چند سال بعد را پيش بيني کنند. نمي‌توان هم گفت که بر اساس تحقيقات و نظرهاي علمي اين حرف بيان شده، زيرا براي بيان آن بايستي حداقل 2 سال بگذرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها