عصر آذربایجان

گزارش خبر

آموزش حضوري گام به گام در مدارس زنجان در سايه بسترسازي‌هاي امن

آموزش حضوري گام به گام در مدارس زنجان در سايه بسترسازي‌هاي امن

1400/07/18

گروه فرهنگي: شکل گيري آموزش‌هاي حضوري به صورت گام به گام در مدارس استان زنجان بر اساس يک زمان بندي برنامه ريزي شده در دستور کار قرار گرفته است، از ابتداي مهر امسال مدارس روستايي به صورت حضوري داير شده و قرار است تا نيمه آبان در مدارس مناطق شهري نيز چنين شرايطي رقم بخورد. با گسترش واکسيناسيون عليه کرونا که هم اکنون جمعيت بالاي 12 سال نيز جزو افراد مشمول قرار گرفته اند، اميدها براي بازگشت به شرايط عادي زندگي پس از حدود 20 ماه درگيري با اين ويروس، افزايش يافته است.

گروه فرهنگي:  شکل گيري آموزش‌هاي حضوري به صورت گام به گام در مدارس استان زنجان بر اساس يک زمان بندي برنامه ريزي شده در دستور کار قرار گرفته است، از ابتداي مهر امسال مدارس روستايي به صورت حضوري داير شده و قرار است تا نيمه آبان در مدارس مناطق شهري نيز چنين شرايطي رقم بخورد. با گسترش واکسيناسيون عليه کرونا که هم اکنون جمعيت بالاي 12 سال نيز جزو افراد مشمول قرار گرفته اند، اميدها براي بازگشت به شرايط عادي زندگي پس از حدود 20 ماه درگيري با اين ويروس، افزايش يافته است.

شيوع کرونا تاثيرات قابل توجهي در شکل و شيوه زندگي اجتماعي ايجاد کرد. از آن جمله مي توان به نحوه آموزش دانش آموزان و دانشجويان در اين شرايط اشاره کرد. موضوعي که از همان روزهاي اول به دغدغه اصلي خانواده ها تبديل شد. صرف نظر از نقاط قوت بهره گيري از شيوه هاي مجازي در ارائه آموزش ها، استمرار اين روش و تبعاتي که از ناحيه آن متوجه سبک زندگي دانش آموزان، ميزان يادگيري و کيفيت آموزش دارد نيز در جاي خود دغدغه هاي ديگري به وجود آورد. امروز همزمان با گسترش ميزان واکسيناسيون عليه کرونا، ضرورت بازگشت به شيوه آموزش هاي حضوري بيش از پيش احساس مي شود. تجربه بسياري از کشورها نشان مي‌دهد که در سايه واکسيناسيون، مراقبت هاي بهداشتي و رعايت پروتکل‌ها مي‌توان آموزش هاي حضوري را نيز از سر گرفت.
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص برنامه ريزي هاي گام به گام براي شکل گيري آموزش حضوري در مدارس اين استان گفت: مطلوب آموزش و پرورش اين است که تمامي مدارس حضوري باشد، اما بايد امنيت بهداشتي مدارس تامين شود، از اين رو فعلا کلاس هاي زير 15 نفر که اغلب در مناطق روستايي هستند با رعايت فاصله گذاري اجتماعي حضوري شده اند.  حسن مظفري افزود: در کلاس هاي بالاي 15 نفر در مناطق روستايي نيز با رعايت گروه بندي کلاس ها به صورت حضوري برگزار مي شوند، به اين صورت که دانش آموزان کلاس به 2 گروه تقسيم شده اند و طي روزهاي هفته به صورت يک در ميان يکي از گروه ها در مدرسه حضور مي يابند.  وي با بيان اينکه در مناطق شهري استان آموزش همچنان در بستر فضاي مجازي انجام مي شود، اظهار داشت:  بر اساس برنامه ريزي ها مدارس با کمتر از 300 دانش‌آموز در شهرهاي اين استان از اول آبان و مدارس با بيش از 300 دانش آموز از نيمه آبان به صورت آموزش ترکيبي و گروه بندي حضوري مي‌شود.
مظفري افزود: بر اساس پيش‌بيني‌ها اين مدارس در صورتي که چک‌ليست توسط مديران به طور کامل رعايت شده باشد، با گروه‌بندي دانش‌آموزان براي حضور در کلاس درس، فعاليت خواهند کرد.مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بيان اينکه مهمترين رويکرد مجموعه آموزش و پرورش فراهم آوردن امکان حضور دانش آموزان در فضاي کلاس است، تصريح کرد: با اين حال بايد در نظر داشته باشيم اين حضور با بالاترين ضريب اطمينان از سلامت دانش آموزان و خانواده هاي آنها صورت پذيرد.
وي افزود: امکان سنجي براي آموزش حضوري را در دستور کار داريم تا همه ظرفيت ها شناسايي شده و در خصوص زمان آموزش، مکان آموزش و شرايط آن تصميم گيري شود. در اين تصميم گيري  وضعيت شناسي، جو اجتماعي و عمل تدريجي را مد نظر قرار داده ايم. مظفري با بيان اينکه در سال تحصيلي جديد بالغ بر 200 هزار دانش آموز در استان زنجان مشغول تحصيل شدند، گفت: از اين تعداد 111 هزار نفر، دانش آموز مقطع ابتدايي هستند.  وي افزود: امسال در مجموع شمار دانش آموزان ثبت نام کننده در مقطع ابتدايي و نيز تعداد کل دانش آموزان در تمام مقاطع، رشد چهار درصدي نسبت به سال گذشته دارد.
 آموزش حضوري را ترجيح مي دهيم
خانواده ها و اولياي دانش آموزان ضمن داشتن دغدغه سلامت فرزندان خود، آموزش حضوري را براي کيفيت يادگيري و جلوگيري از افت تحصيلي آنان مفيد مي دانند.  رضواني که مادر 2  فرزند دانش آموز در مقطع ابتدايي و دوره متوسطه دوم است، گفت: من به شخصه با آغاز آموزش حضوري موافق هستم. هيچ چيز جاي کلاس حضوري را نمي گيرد، فرق نمي کند چه در مقطع ابتدايي که لازم است پايه دانش آموز قوي شود و چه در مقطع دبيرستان که دانش آموز بايد خودش را براي کنکور آماده کند، در فضاي مجازي اين آمادگي ها مثل کلاس، با کيفيت نيست.  وي ادامه مي دهد: من و گاهي هم همسرم در آموزش بچه ها در خانه کمک مي کنيم. ولي شما فکر کنيد خانواده هايي که والدينشان آن ميزان سواد را ندارند، يا به لحاظ کاري وقتشان نمي رسد به بچه ها کمک کنند، اينها بايد چه بکنند. اگر کلاس ها حضوري باشد خيلي از مشکلات دانش آموزان هم در درس و هم حضور در فعاليت هاي فوق برنامه حل مي شود. نجفي يکي ديگر از اولياي دانش آموزان گفت: راستش را بخواهيد من هم آموزش حضوري ترجيح مي دهم ولي نگراني هم دارم. دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدايي آن رفتارهايي که بخواهد فاصله را رعايت کنند نمي توانند داشته باشند، خب سن و سالشان ايجاب مي کند که در کنار هم بازي کنند. ويروس هاي جديد کرونا سنين پايين را هم مبتلا مي کند و از اين جهت نگراني وجود دارد. وي افزود: هفته اول مهر دو سه روزي از ما خواستند که دخترمان را به صورت حضوري به مدرسه بفرستيم ولي خودشان در ادامه اعلام کردند که فعلا آموزش مجازي است. علت را که پرسيدم گفتند تعداد دانش آموزان کلاس بيشتر بوده و حالا وقت کلاس حضوري نيست. من از اين دقت نظر و توجهي که در مدرسه بود خوشحال شدم. اميدوارم در هفته هاي آينده آموزش حضوري با لحاظ شرايط کلي جامعه انجام شود.
مدرسه با دانش آموز، مدرسه است
مديرناحيه يک آموزش و پرورش زنجان معتقد است: هيچ چيزي در مدرسه به اندازه حضور دانش آموزان در آن دلنشين نيست، اصلا مدرسه با دانش آموز ، مدرسه است. الياس بيگدلي گفت: دوران همزيستي ويروس کرونا با آموزش هاي مجازي، فرصتي شد تا جامعه به نقش پررنگ معلم و آموزش حضوري پي ببرد.
وي اظهار داشت: مدرسه ها ماه هاست چشم انتظار دانش آموزان و نوآموزان هستند. امروز با شروع گام به گام آموزش حضوري فصل ديگري براي دانش آموزان رقم خورده و اميد است با حضور دانش آموزان، دوباره در مدارس بوي کتاب و کاغذ و عطر حضور دانش آموزان استشمام شود.
يکي از معلمان زنجاني در خصوص آغاز آموزش حضوري در مدارس داراي تعداد کم دانش آموزان گفت: ما به سبب اشتغال در مدرسه اي با اين شرايط از همان آغاز مهر به صورت حضوري کلاس ها را برگزار مي کنيم، البته حضور دانش آموزان به صورت گروه بندي است و هر گروه به صورت زوج و فرد در روزهاي هفته سرکلاس ها حاضر مي شوند. به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، جواد مرادي افزود: دانش آموزان هم از حضوري شدن کلاس ها خوشحال هستند، کرونا به ما فهماند که قدر خيلي چيزها را بدانيم، قدر در کنار هم بودن و از هم ياد گرفتن را، الان با حضور دانش آموزان فضاي مدرسه واقعا با صفا شده، من و همکاران هم از اين شرايط واقعا خوشحال هستيم. اميدواريم در روزهاي آينده با تدابيري که انجام مي شود، کرونا کنترل و مهار شود و آسيبي از آن به کسي نرسد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها