عصر آذربایجان

گزارش خبر

منطقه ي زيباي تاريخي قلعه سردار بوکان

سیری در استانها//

1400/09/07

گروه سيري در استان ها: قلعه سردار يا اَرگ بوکان در سده نوزدهم ميلادي و در سال 1868 م/ 1247 خورشيدي توسط عزيزخان مکري سردار کل عساکر منصوره و فرماند? کل قواي ايران در حکومت ناصرالدين شاه قاجار بنا شده‌است.

گروه  سيري در استان ها: قلعه سردار يا اَرگ بوکان  در سده نوزدهم ميلادي و در سال 1868 م/ 1247 خورشيدي توسط عزيزخان مکري سردار کل عساکر منصوره و فرمانده کل قواي ايران در حکومت ناصرالدين شاه قاجار بنا شده‌است.

عزيزخان مکري باني اين قلعه براي تسلط بر عشاير و کردهاي مکري اين بنا را ساخته بود. بخش‌هاي ديگر اين ساختمان توسط فرزندان و نوادگان او تکميل و گسترش يافته‌است.اين ساختمان بر روي تپه ي  تاريخي بنا نهاده شده‌است که در طول زمان مکاني براي اجراي سياست‌هاي دولت‌ها بوده و کُردهاي داراي مقام عالي در حکومت‌هاي وقت از آن به‌عنوان يک مرکز حکومتي استفاده مي‌کردند و بين عشاير و طوايف کُرد اين قلعه از اعتبار خاصي در منطقه مکريان برخوردار بوده‌است. ارتفاع اين ارگ از سطح زمين 13 تا 15 متر و طول آن 30 متر است.
در حال حاضر اين تپه ي تاريخي در مرکز شهر بوکان قرار گرفته و تا 95 درصد بناي ساختمان آن تخريب شده و از آن به‌عنوان پايگاه مقاوت بسيج شهري استفاده مي‌شود.
تپه‌اي که قلعه بر روي آن قرار گرفته‌است، قدمتي بالغ بر 3000 سال دارد و همچنين بناي ساختمان قلعه مربوط به بيش از 150 سال قبل است.اين بنا زير نظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است که نهاد نظامي »سپاه پاسداران« آن را از دهه‌هاي 60 و 70 به‌صورت غيرقانوني در تصرف خود قرار داده‌است و با توجه به درخواست‌هاي متعدد مردمي و ساير دستگاه‌هاي شهرستاني مانند شهرداري، فرمانداري مبني بر تحويل اين قلعه به شهرداري جهت بازسازي، اما تاکنون سپاه استان آذربايجان غربي پاسخگو نبوده‌است.
در طي سال‌هاي اخير ساخت و سازهاي غيرقانوني در خارج از محوطه تپه و داخل قلعه سردار توسط اين نهاد نظامي صورت گرفته‌است.
اين بنا بر روي يک تپه تاريخي و مرتفع بنا شده که ديد مناسبي بر روي محلات آن زمان داشته‌است. ساختمان قلعه به دليل بلندي بنا و همچنين ارتفاع تپه از سطح زمين، از چند کليومتري نيز قابل مشاهده بود.
بخش اوليه بناي قلعه در سال 1285 هجري قمري برابر با 1247 خورشيدي توسط عزيزخان مکري وزيرجنگ ناصرالدين شاه قاجار ساخته شده‌است.
بعدها قسمت‌هاي ديگر به ساختمان آن توسط سيف الدين خان پسر او و محمدحسين خان نوه عزيزخان افزوده و گسترش داده شده‌است.در گوشه‌هاي شرقي و غربي اين قلعه در بالاي برج‌هاي مرتفع منشوري شکل، 2 کنگره فلزي نصب کرده بودند که شکوه و عظمت خاصي را به اين قلعه و عمارت بخشيده بود.قلعه سردار در گذشته‌هاي دور براي سکونت و به عنوان مرکز حکومتي مورد استفاده قرار مي‌گرفت.  ساختمان قلعه به عنوان شهرباني، اداره پست و مدرسه استفاده مي‌شد. در سال 1328 اين بنا تبديل به مدرسه شده و طنين صداي زنگ مدرسه در آن به صدا درآمد که هم‌اکنون اين زنگ تاريخي توسط ميراث فرهنگي بوکان نگهداري مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سايت جاذبه،در سال‌هاي اوليه انقلاب اسلامي (1357 تا 1361) ساختمان قلعه ويران شد و اکنون از تپه به عنوان پايگاه مقاومت بسيح استفاده مي‌شود.تپه قلعه سردار باتوجه به اينکه بيش از 150 سال قدمت دارد و در سال 1347 شمسي با شماره ثبت 570 به فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها