عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود کانتينرهاي يخچالي مشکل اصلي در صادرات محصولات باغي

کمبود کانتينرهاي يخچالي مشکل اصلي در صادرات محصولات باغي

1400/09/14

گروه گزارش: آذربايجان شرقي قطب توليد محصولات باغي و کشاورزي در کشور است ولي با اين حال کمبود کانتينرهاي يخچالي مشکل اصلي در صادرات و جابه جايي اين محصولات به شمار مي رود.

 آناهيتا رحيمي

استان آذربايجان شرقي داراي 135 باب سردخانه با ظرفيت 450 هزار تني بوده که بيشترين آن در شهرستان مراغه با 60 باب سردخانه است اما شهرستان‌هايي نيز در استان وجود دارد که فاقد سردخانه هستند و يا تعداد آنها کم است.

سردخانه‌ها به عنوان زنجيره امنيت غذايي شناخته مي‌شوند و از اين رو استقبال خوبي براي سرمايه گذاري و تأسيس آنها در آذربايجان شرقي وجود دارد اما آنچه که اين روزها در مقصدهاي صادراتي موجب نگراني صاحبان سردخانه شده است، کاهش و يا نبود کانتينرهاي يخچالي است.
بيشترين سردخانه در شهرستان مراغه وجود دارد
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: اگر به لحاظ کلي به استان آذربايجان شرقي بنگريم در رابطه با سردخانه سرمايه گذاري خوبي در اين استان اتفاق افتاده است.اکبر فتحي با اشاره به کثرت سردخانه‌ها در تبريز و شهرستان‌هاي مراغه و مرند افزود: اما برخي از شهرستان‌ها در استان آذربايجان شرقي فاقد سردخانه هستند.
وي به ظرفيت 450 هزار تني سردخانه‌ها در استان آذربايجان شرقي تأکيد کرده و گفت: تعداد سردخانه‌هاي استان آذربايجان شرقي، 135 باب است که بيشترين آن در شهرستان مراغه وجود دارد.
لزوم افزايش تعداد سردخانه
فتحي بيان کرد: در تلاش هستيم تا در ديگر شهرستان‌ها اعم از شهرستان هشترود، اهر و ميانه، تعداد سردخانه را افزايش دهيم.
وي ادامه داد: با وجود سرمايه گذار بايد تسهيلات لازم نيز فراهم شود تا در اين رابطه سرمايه‌گذاري‌هاي لازم انجام يابد و از سويي در حالت فعلي نيز استقبال براي احداث سردخانه وجود دارد اما بايد اولويت بندي شده و در شهرستان‌هايي که فاقد سردخانه هستند و يا تعداد آنها کم است تأسيس شود.
وي در پايان گفت: استان آذربايجان شرقي بعد از آذربايجان غربي و تهران، رتبه سوم کشوري را از حيث وجود سردخانه‌ها به خود اختصاص داده است.مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: 135 سردخانه فعال با ظرفيت 450 هزار تن در استان آذربايجان شرقي وجود دارد.
سردخانه زنجيره امنيت غذايي است
اياز برنو ادامه داد: بيشترين سردخانه در استان آذربايجان شرقي متعلق به شهرستان مراغه است که 60 سردخانه را به خود اختصاص داده است.وي افزود: در 4 شهرستان استان آذربايجان شرقي نظير شهرستان هوراند، جلفا، ورزقان و خداآفرين سردخانه وجود ندارد و نياز چنداني هم به تأسيس سردخانه نيست.
برنو، سردخانه‌ها را زنجيره امنيت غذايي دانسته و گفت: استان آذربايجان شرقي از حيث وجود سردخانه، رتبه سوم کشوري را بعد از استان آذربايجان غربي و تهران را به خود اختصاص داده است.مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي افزود: 100 مجوز تأسيس سردخانه در استان آذربايجان شرقي صادر شده است که 20 واحد آن نيز از پيشرفت بالاي 50 درصدي برخوردار است.
وي به اشتغال يک هزار و 500 نفر در سردخانه‌ها اشاره کرده و بيان کرد: استقبال در سرمايه گذاري و تأسيس سردخانه به شدت افزايش يافته است و از اين رو قابل توجه است.
برنو در پايان گفت: همان گونه که گفته شد سردخانه‌ها حلقه‌اي بسيار مؤثر در امنيت غذايي به شمار مي‌رود چرا که در صورت نبود سردخانه‌ها، محصولات کشاورزي در خارج از فصل‌ها از بين رفته و در نتيجه امينت غذايي را به خطر مي‌اندازد.
چالش‌هاي صاحبان سردخانه‌هاي استان
يکي از صاحبان سردخانه‌هاي نگهداري محصولات کشاورزي گفت: سردخانه سرما با ظرفيت دو هزار تني و سردخانه ييلاق نيز با ظرفيت يک هزار تني در شهرستان مراغه وجود دارد.
باقر مالک پور افزود: در اين سردخانه که حدود 20 سال است پابرجا بوده، فقط سيب نگهداري مي‌شود که در حال حاضر تنها به کشور هندوستان صادر مي‌شود.وي ادامه داد: کشاورزان با بحران کم آبي مواجه هستند که اگر به همين منوال پيش رود همه چيز به سمت نابودي پيش مي‌رود چرا که با از بين رفتن کشاورزي، فعاليت ما نيز با مشکلات بسياري روبرو خواهد شد.
مالک پور گفت: جمع آوري و نگهداري سيب در سردخانه از يکم مهر ماه تا دوم ارديبهشت ادامه دارد که اغلب در شب يلدا و شب عيد به فروش مي‌رسد.يکي ديگر از صاحبان سردخانه‌هاي نگهداري محصولات کشاورزي گفت: اين سردخانه با ظرفيت 10 هزار تني در شهرستان مراغه براي نگهداري سيب مي‌باشد.
کمبود کانتينرهاي يخچالي در کشتي
فيروز معمار زاده ادامه داد: صادرات به کشورهاي هندوستان، پاکستان، روسيه، قزاقستان، ازبکستان، کشورهاي عربي نظير دبي، امارات و عمان انجام مي‌يابد.وي افزود: در حال حاضر نبود کانتينرهاي يخچالي در کشتي يکي از مشکلات عمده‌اي است که با آن روبرو شده‌ايم که حتي با وجود درخواست براي صادرات دچار سرگرداني شده‌ايم و اين در حالي است که وجود اين مشکل مي‌تواند صادرات را نيز کاهش دهد.
معمار زاده از نبود و کاهش کانتينرهاي يخچالي در کشتي گله کرده و گفت: محصول سيب عمدتاً از اول پاييز تا فصل بهار براي نگهداري در سردخانه جمع آوري مي‌شود و علاوه بر صادرات به کشورهاي خارجي، در شب عيد و شب يلدا نيز در داخل استان به فروش مي‌رسد.اين صاحب سردخانه بيان کرد: تعرفه نگهداري ميوه در سردخانه براي هر تن در روز 1.035 تومان است.
افزايش هزينه کشتيراني
معمار زاده گفت: در سال جاري کانتينرهاي يخچالي به شدت کاهش يافته و علاوه بر اين، هزينه کرايه کشتيراني نيز نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته است.
استان آذربايجان شرقي داراي 135 باب سردخانه با ظرفيت 450 هزار تني است که بيشترين آن متعلق به شهرستان مراغه با 60 سردخانه است و از اين رو استقبال براي سرمايه گذاري و تأسيس سردخانه‌ها در استان آذربايجان شرقي نيز چشمگير است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،سردخانه‌هاي واقع در استان آذربايجان شرقي با ظرفيت‌هاي بالايي که دارند قادر به نگهداري ميوه‌هاي شب عيد و حتي ميوه‌هاي صادراتي به خارج از کشور هستند اما متأسفانه صاحبان سردخانه‌ها در پي کاهش کانتينرهاي يخچالي نگران صادرات هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها