عصر آذربایجان

گزارش خبر

کارگران ساختماني در تنگناي بيکاري و کرونا

کارگران ساختماني در تنگناي بيکاري و کرونا

1399/11/12

گروه اقتصادي: »کارگران ساختماني« يا »کارگران فصلي« از جمله اقشار کم درآمد و ضعيف هستند که با توجه به رکود ساخت و ساز و فصل سرما، در تنگناي بيکاري و کرونا با مشکلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کنند.

گروه اقتصادي: »کارگران ساختماني« يا »کارگران فصلي« از جمله اقشار کم درآمد و ضعيف هستند که با توجه به رکود ساخت و ساز و فصل سرما، در تنگناي بيکاري و کرونا با مشکلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کنند.
 فصلي بودن کار، رکود ساخت و ساز، سرما و شيوع کرونا دست در دست هم داده اند تا نفس تنگ کارگران ساختماني را تنگ تر کنند و در اين ميان ناشتاخته ماندن نيز باعث شده است تا از هر حمايتي ولو معيشت کرونايي نيز محروم بمانند.
کارگران فصلي در تبريز و ديگر شهرهاي آذربايجان شرقي با مشکلات عديده اي چون کاهش روزهاي کار به دو سه روز در هفته به دليل به حداقل رسيدن ساخت و ساز در نيمه دوم سال، ناهمخواني سهم بيمه استان با تعداد کارگران و عدم برخورداري مکاني گرم براي انتظار در ساعات اوليه صبح در فصول سرد سال مواجه هستند.
 سهميه آذربايجان شرقي از بيمه کارگري کشور تنها30 درصد از کارگران فصلي (ساختماني) اين استان را شامل مي شود و  70 درصد بقيه بايد در انتظار رسيدن نوبت براي بهره مندي از مزاياي بيمه کارگري در سال هاي آتي به انتظار بنشينند؛اتفاقي که آنان با تجربه زيسته ناشي از قطع يا کاهش شديد بيمه صنوف ديگر از قبيل قاليبافان، نگران تکرار آن در مورد صنف خود هستند؛ آنان دغدغه دارند که مبادا همين آب باريکه بيمه کارگران فصلي نيز در سال هاي آينده با استدلال هايي همچون کمبود منابع مالي برچيده شود و دست آنان از سفره بيمه خالي بماند.
بازنشستگي با 35 سال سابقه کار، از ديگر دغدغه هاي کارگران ساختماني است که دشواري هاي زندگي براي اين قشر را دوچندان مي کند؛ آنان با اشاره به 30 ساله بودن قانون بازنشستگي در کشور مي گويند هر چند سازمان تامين اجتماعي استدلال مي کند که کارگران فصلي همه ايام سال را کار نمي کنند تا با 30 سال سابقه کار بازنشسته شوند، اما اين وضعيت از اختيار کارگران خارج است و آنان نيز دوست دارند هر روز سر کار بروند تا روزي بيشتري براي اعضاي خانواده خود کسب کنند.
کارگران ساختماني به عنوان کف جامعه همچنين با مشکل ضعف سازماني مواجه هستند، به گونه اي که بسياري از سازمان ها و نهادهاي مسوول در قبال اين قشر زحمتکش، انجمن هاي کارگري را يا اصلا نمي شاسند و يا اگر اندک شناختي نيز دارند، جايگاه شايسته اي براي آن قايل نيستند.
سهميه بيمه کارگران ساختماني به روز شود
عضو هيات مديره انجمن صنفي کارگران ساختماني تبريز اظهار کرد: هم اکنون که فصل کار نيست، بازرسان تامين اجتماعي سخت گيري زيادي براي کارگران ساختماني انجام مي‌دهند و به همين جهت بيمه اکثر اعضا قطع شده است.
قاسم زماني افزود: بازرسان تامين اجتماعي در بازرسي‌هاي ميداني وقتي کارگري را در محل کار نمي بينند، بلافاصله بيمه اش را قطع مي کنند که اين امر منجر به قطع سهميه بيمه مي_شود.زماني با بيان اينکه هم اکنون 61 هزار نفر کارگر ساختماني در آذربايجان شرقي بيمه شده_اند و هشت هزار نفر نيز  در نوبت هستند گفت: سهميه سال گذشته آذربايجان شرقي چهار هزار و 500 نفر بود در حالي که استان يک استان کارگري است و بايد بيش از اين باشد.
وي خاطرنشان کرد: از نظر سهميه بيمه کارگري در مضيقه هستيم، در حالي که برخي شهرها از جمله شيراز در تعيين سهميه حق بيمه به روز هستند اما تبريز به روز نيست و هميشه چند هزار نفر پشت سهميه منتظر هستند و اين امر را به تهران نيز اعلام کرده ايم.
عضو هيات مديره انجمن صنفي کارگران ساختماني ادامه داد: مسئله بعدي بازنشستگي با 35 سال سابقه کار براي اين قشر است؛ در حالي که براي کار سخت کارگري اين بسيار مشکل و ناممکن است و طبق قانون کار بازنشستگي 30 سال با حقوق 30 روز است لذا از مسوولان و قانونگذاران استدعا داريم در اين مورد بازنگري کرده و اين قانون را به 25 سال تقليل دهند.
زماني، همچنين با اشاره به پراکندگي استقرار کارگران ساختماني در جاي جاي تبريز، گفت: اين امر نه تنها زيبنده يک فرد نيست، بلکه از نظر بصري نيز زيبنده تبريز، شهر اولين ها نيست و اميدواريم در شهر اولين ها کرامت انساني نيز در مورد کارگران ساختماني رعايت شود.
وي با بيان اينکه هنوز جايگاه خاصي براي انتظار کارگران در اين شهر احداث نشده است، گفت: درخواست ما از شهرداري کلانشهر و شهرداران مناطق تبريز اين است که در هر ميدان جايگاه خاصي براي حضور کارگران ساختماني ايجاد شود تا به لحاظ کرامت و عزت کارگري نيز شهر اولين ها باشد.
زماني، صدور کارت مهارت براي گارکران ساختماني را برعهده سازمان فني حرفه‌اي اعلام کرد و افزود: از سازمان فني و حرفه اي مي‌خواهيم که آموزش‌ها را درست انجام دهند چرا که کيفيت آموزش ها بسيار پايين است و از استادکاران باتجربه در اخذ آزمون ها استفاده شود تا  مهارت آموزان با استانداردهاي به روز آموزش ببينند.
وي با بيان اينکه ما در محل کارمان مشکل ايمني داريم که همواره جان و سلامت کارگر در معرض تهديد است، اظهار کرد: کارگر بايد مسائل ايمني در کار را  در فني حرفه اي ياد بگيرد و اين وظيفه اداره کل آموزش فني حرفه‌اي است که علاوه بر آموزش مهارت هاي شغلي، نحوه ايمني را نيز به کارگر ياد بدهد.
زماني، پايين بودن دستمزدها و مشکلات معيشتي را مسائل مبتلابه همه کارگران ساختماني عنوان کرد و افزود: بيکاري معضل اصلي کارگران ساختماني است به طوري که بسياري از کارگران کمتر از سه روز در ماه کار مي‌کنند.
مسوولان و سازمان ها، انجمن صنفي کارگران ساختماني را اصلا نمي شناسند
بازرس انجمن صنفي کارگران ساختماني نيز اظهار کرد: با توجه به اينکه کارگري شغل سخت و زيان آوري است از تامين اجتماعي درخواست مي‌کنيم که در مدت سنوات بازنشستگي تجديدنظر بکند و به جاي 35 سال سنوات بازنشستگي، 25 سال سابقه اعمال شود.
حسين پور گفت: با اينکه تجميع کار در صنف ما (نقاشي ساختمان) زياد است، اما بيشتر فصلي است و بازرسان تامين اجتماعي نيز بيشتر در فصل سرما به کارگران سر مي زنند که در اين فصل کمبود کار است  که آن هم منجر به قطع بيمه و استرس فرد و خانواده‌اش مي شود .
وي شرط بيمه شدن فرد کارگر را داشتن کارت مهارت عنوان کرد و گفت: به همين منظور فرد ضمن گذراندن دوره هاي مهارت در فني و حرفه_اي بايد در سامانه رفاهي ثبت نام کند.بازرس انجمن صنفي کارگران ساختماني تبريز با بيان اينکه سهميه اختصاص يافته براي بيمه شدن بسيار کمتر بوده و متناسب با ميزان متقاضي نيست، افزود: از سازمان تامين اجتماعي درخواست مي کنيم نسبت به اختصاص سهميه تجديدنظر بکند؛ الان تا هشت هزار نفر پشت نوبت هستند.حسين پور با بيان اينکه شرايط معيشت و وضع اقتصادي کارگران ساختماني حتي قبل از کرونا و در شرايط عادي نيز چندان تعريفي نداشته و زندگي شان به سختي مي گذرد، يادآوري کرد: در فصل کرونا براي خيلي از مشاغل و افراد کمک هاي معيشتي دادند، ولي هيچ کدام از اعضاي ما، يارانه هاي معيشتي و کمک هاي سازمان ها و نهادها دريافت نکرده اند و هيچ کدام از ارگان ها و مسئولان استان اصلا ما را نمي شناسند.
وي با انتقاد از نحوه آموزش مهارت و اخذ آزمون توسط سازمان فني و حرفه اي نيز گفت: من 25 سال نقاش ساختمان هستم؛ مربيان و آزمون بگيران بايد هنگام اخذ آزمون از استادکاران ماهر و با تجربه استفاده کنند.
حسين پور با تاکيد بر تعامل و همفکري سازمان تامين اجتماعي و فني و حرفه اي در اعطاي گواهينامه و تمديد کارت، گفت: هزينه صدور کارت مهارت بسيار بالاست ؛ پيش از اين مبلغ پنج هزار تومان وجه از کارگر اخذ مي شد ولي الان 55 هزار تومان دريافت مي شود که اين هزينه‌ها بار مالي مضاعفي بر کارگران تحميل مي کند.
تنها 30 درصد کارگران ساختماني آذربايجان‎شرقي بيمه هستند
رئيس انجمن انبوه‎ سازان آذربايجان‎شرقي نيز با بيان اينکه تنها 30 درصد کارگران ساختماني آذربايجان‎شرقي بيمه شده هستند، اظهار کرد: مسئله بيمه 70 درصد ديگر بايد از طريق شوراي گفت و گو حل شود.
جمشيد برزگر گفت: اساسي‌ترين مشکل ما در خصوص پرداخت عوارض 15 درصدي است که طبق قانون و توافقي که با تأمين اجتماعي انجام شده است، اين عوارض در قالب حق بيمه به کارگران ساختماني پرداخت مي‌شود و بايد مسائل و مشکلات با تعامل سازنده حل کنيم تا فضاي کسب و کار بهبود يابد.
52 هزار کارگر ساختماني در آذربايجان_شرقي تحت پوشش تامين اجتماعي هستند
مديرکل تامين اجتماعي آذربايجان‎شرقي نيز گفت: 52 هزار نفر کارگر ساختماني در استان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، جعفر سمساري اظهار کرد: طبق سهميه بندي کشور کساني که عضو انجمن کارگران ساختماني هستند در اولويت بيمه قرار دارند؛ عملکرد ما نيز بر اساس قانون است و هرقدر سهميه داشته باشيم بر اساس آن کارگران را بيمه مي‌کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها