عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظرفیت تولید پساب در آذربایجان شرقی چقدر است؟

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

1403/01/12

عصر آذربایجان- مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی حجم پساب تولیدی مدول اول را 139هزار مترمکعب در شبانه روز، یک فاز مدول دوم 84هزار ‌و 500مترمکعب در شبانه روز و دو مدول تصفیه خانه در حالت فعلی 225هزار و 500مترمکعب در شبانه روز است.

محمد خاني اعتبار مورد نياز براي تکميل و راه‌اندازي پروژه مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب تبريزرا بيش از 20 هزار ميليارد ريال و زمان اجراي آن را حدود 18 ماه پيش بيني کرد.

وي در خصوص پروژه مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب تبريز اظهار کرد: فرآيند تصفيه‌اي مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب تبريز به صورت step feed چهار مرحله‌اي و ظرفيت تصفيه خانه آن 207 هزار و 475 متر مکعب در روز است و 965 هزار نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: واحدهاي اصلي تصفيه خانه شامل آشغالگيري، ايستگاه پمپاژ اصلي فاضلاب خام، خط انتقال دانه‌گيري، حوض‌هاي ته‌نشيني اوليه، حوض‌هاي step feed، حوض‌هاي ته نشيني پانويه، حوض تماس کلر، حوض‌هاي هاضم بيهوازي، حوض تغليظ لجن، واحد آبگيري لجن و ساختمان بلوئرهاي هوادهي پست پاساژ، اداري و بهره برداري است.

مديرعامل آبفاي استان آذربايجان شرقي به اجراي آشغالگيري، ايستگاه پمپاژ اصلي فاضلاب خام، خط انتقال دانه‌گيري، حوض‌هاي ته نشيني اوليه، حوض‌هاي step feed، ته نشيني پانويه، حوض تماس کلر و 3 واحد بستر لجن خشک کن اشاره کرد و افزود: پيشرفت فيزيکي بخش مايع 85 درصد، پيشرفت فيزيکي فاز نخست بخش مايع 97 درصد، پيشرفت فيزيکي بخش لجن 23 درصد و پيشرفت فيزيکي کل تصفيه خانه 60 درصد و هزينه کارهاي انجام شده تاکنون پنج هزار و 40 ميليارد ريال بوده است.

خاني خاطرنشان کرد: اجراي عمليات ساختماني واحدهاي کلرزني، آبگيري مکانيکي، لجن احداث هاضم‌هاي بيهوازي، مخزن بيوگاز، ساختمان بين هاضم‌ها، 3 واحد بستر لجن خشک کن، سيستم روشنايي و سيستم آب، سرويس محوطه ، محوطه سازي ساختمان اداري و بهره برداري، عمليات اجرايي تهيه، ساخت، خريد، حمل نصب و راه اندازي تجهيزات الکترومکانيکي بخش لجن و توليد برق و تمامي ابزار دقيق تصفيه خانه از جمله عمليات‌هاي اجرايي باقي‌مانده است.

وي در رابطه با فاضلاب توليدي اين تصفيه خانه نيز گفت: جمعيت تحت پوشش فاضلاب يک ميليون و 462 هزار و 339 نفر، تعداد انشعاب 659 هزار و 108 فقره، سرانه توليد 215 ليتر در شبانه روز و حجم فاضلاب توليدي 273 هزار و 264 مترمکعب در شبانه‌روز است.

خاني در ارتباط با اقدامات انجام شده در ارتباط با بند «ع» تبصره هشت قانون بودجه سال 1402 که بر اين اساس صنايع کشور با روشي جديد از منابع آب نامتعارف با اولويت پساب بهداشتي بهره‌مند مي‌شوند، اظهار کرد: برگزاري سه فقره مزايده واگذاري پساب به صنايع و عقد قرارداد واگذاري جمعا به حجم 10.8 ميليون مترمکعب در سال براي شهرهاي مرند و اهر، برگزاري بيش از 50 جلسه با صنايع متقاضي پساب در قالب مشارکت جهت تکميل با اجراي کامل طرح‌هاي فاضلاب اعم از احداث مدول دو يا سه، اجراي شبکه و خط انتقال فاضلاب، تکميل يا احداث کامل تصفيه خانه فاضلاب براي بيش از 15 شهر،مذاکره و مکاتبه با صنايع داراي تخصيص با اشتراک آب و جايگزيني با آب نامتعارف و پساب با هماهنگي شرکت آب منطقه‌اي استان از جمله اقدامات انجام شده  است.

وي حجم پساب توليدي مدول اول را 139 هزار مترمکعب در شبانه روز، يک فاز مدول دوم را 86 هزار ‌و 500 مترمکعب در شبانه روز و دو مدول تصفيه خانه در حالت فعلي را 225 هزار و 500 مترمکعب در شبانه روز اعلام کرد.

مديرعامل آب و فاضلاب آذربايجان شرقي با بيان اينکه کيفيت پساب توليدي کاملاً با استانداردهاي محيط زيست مطابقت دارد،افزود: اين پساب قابل استفاده در مصارف کشاورزي و واحدهاي صنعتي و يا تخليه به آب‌هاي سطحي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها