عصر آذربایجان

گزارش خبر

وعده‌هاي بر زمين مانده دولت رئيسي

وعده‌هاي بر زمين مانده دولت رئيسي

1400/10/26

گروه سياسي:اگر مردم احساس کنند دولت به وعده‌هايش عمل نکرده، مخفي‌کار بوده و مردم را نامحرم مي‌داند، خيلي آرام سفره خود را از دولت جدا مي‌کنند.

گروه سياسي:اگر مردم احساس کنند دولت به وعده‌هايش عمل نکرده، مخفي‌کار بوده و مردم را نامحرم مي‌داند، خيلي آرام سفره خود را از دولت جدا مي‌کنند. 

»بايد به وعده‌ها نيز در موعِد خود عمل کرد و اگر به هر دليلي اجراي وعده ممکن نشد، صريح و صادقانه براي مردم توضيح داد.«
اين جمله بخشي از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مردم قم در سالروز قيام تاريخي 19 دي بود، نکته‌اي که اين روزها يکي از نقدهاي وارده به دولت سيزدهم نيز است.
تذکر هميشگي رهبري به مسئولان
اين اولين بار نيست که‌ ايشان به دولت‌هاي مختلف در اين باره تذکر مي‌دهند، اين تذکري است که بارها از سوي رهبر معظم انقلاب به مسئولان مختلف کشور در ادوار متفاوت داده شد، اما آنطور که بايد و شايد در عمل به آن توجهي نشده است.
اکنون نيز  يکي از بزرگ‌ترين مشکلات دولت سيزدهم، ابراز نارضايتي مردم نسبت به وعده‌هاي بي‌پشتوانه‌اي است که اين نارضايتي به شکل اجتماعات مردمي در مقابل نهادها و سازمان‌هاي دولتي نمود يافته است.
وعده‌هاي انتخاباتي ابراهيم رئيسي
در زمان انتخابات رياست جمهوري اصلاح نظام اقتصادي و تغيير رويکرد مديريت دولت در بازارهاي مختلف يکي از مهم‌ترين وعده‌هاي سياسي و اقتصادي سيدابراهيم رئيسي بود.
رئيس جمهور با توجه به حساسيت جامعه به نظام اقتصادي و وعده‌هاي مرتبط با اصلاح آن، وعده‌هاي متعددي را به مردم داد که از جمله مي‌توان تک رقمي شدن تورم، ايجاد يک ميليون شغل به صورت سالانه، ايجاد تيم اقتصادي هماهنگ، کمک به دهک‌هاي پايين جامعه در حوزه مسکن، کاهش 50 درصد از هزينه‌هاي درمان و... اشاره کرد.
اما حالا که بيش از 6 ماه از روي کار آمدن دولت سيزدهم مي‌گذارد، هنوز مشخص نيست دولت براي تحقق اين وعده‌ها چه برنامه‌اي دارد.
اين درحالي است که منتقدان بر اين باورند که حاکميت يکپارچه در اختيار اصولگرايان و هماهنگ با دولت رئيسي هستند و بهانه‌اي براي کارشکني و عدم هماهنگي قواي ديگر نيز وجود ندارد.
اکنون مردم مي‌گويند وقتي اراده‌اي براي حل مشکلات مردم وجود ندارد، حاکميت يکدست يا دوگانه باشد، تفاوتي نمي‌کند، چراکه بازهم همه اين مشکلات وجود دارد.
نبود برنامه‌اي عملياتي براي تحقق وعده‌هاي دولت
بسياري از کارشناسان و مردم از دغدغه و مشکلات اقتصادي مي‌گويند و اينکه چقدر مهم است، نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري براي رفع آن برنامه‌اي عملياتي داشته باشند، مطلبي که رهبر معطم انقلاب در سخنان خود بر آن مهر تأييد زدند.
علي صوفي، فعال سياسي، در اين باره  مي‌گويد: در دولت  رئيسي واقعاً هيچ برنامه‌اي ديده نمي‌شود، چون او هيچ برنامه‌اي را اعلام نکرده و هيچ تصميمي را تا به الان نگرفته است.
اين فعال اصلاح‌طلب يادآور شد:  رئيسي کشور را از لحاظ اقتصادي رها کرده است و کنترلي بر اوضاع اقتصادي کشور ندارد. اين مسأله البته قابل پيش‌بيني بود، چون او تيم اقتصادي ندارد. اين افرادي که امروز مسئول اقتصادي در دولت هستند، داراي يک فکر هماهنگ نيستند که منتج به اجراي يک سياست هماهنگ شود. به نظر مي‌آيد سفرهاي استاني رئيسي را اقناع مي‌کند، او فکر مي‌کند کار رئيس جمهور همين است. شعار رئيسي اين بود که نبايد اقتصاد کشور را به ديپلماسي و سياست خارجي گره بزنيم، اما الان مشخص است که آقاي رئيسي منتظر است ببيند نتيجه برجام چه مي‌شود اين به آن معناست که روزمرگي بر مديريت کشور حاکم است.
نگاه تک‌بعدي به اقتصاد
رئيسي و کابينه وي وعده داده بودند که مانع گراني و افزايش قيمت کالاها خواهند شد اما نه تنها از شتاب گراني و مشکلات معيشتي مردم کاسته نشد؛ بلکه بر گراني افزوده شده و قيمت‌ها همچنان در حال افزايش است.
از منظر کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادي نگاه تک بعدي به مسئله اقتصاد و معيشت مردم از مهمترين دلايلي است که مانع از تحقق اهداف وعده داده شده دولت مي‌شود. واقعيت اين است که متغيرهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و مسائل بين‌المللي ارتباطي کامل با يکديگر دارند و وعده حل مشکلات اقتصادي بدون توجه به اين مؤلفه‌ها منطبق بر واقعيات نيست.
صاحب‌نظران اين حوزه تأکيد دارند که براي رفع مشکلات حوزه اقتصاد و معيشت مردم نگاه به ظرفيت‌هاي کشور و راهکارهاي قابل تحقق ضروري است و با دستور نمي‌شود قيمت‌ها را کنترل کرد، تغيير قيمت‌ها علت و معلول دارند.
وعده‌هايي که مردم را بدبين مي‌کند
البته افکار عمومي در سال‌هاي نه‌چندان دور تجربه وعده‌هاي پوپوليستي را داشته و مي‌داند که بسياري از اين وعده‌ها غيرقابل دسترس است. به واسطه توسعه و دسترس بودن رسانه‌ها، رسانه‌هاي مجازي، تحصيلات و... عقلانيت و آگاهي و اطلاعات مردم افزايش يافته و درست و نادرست را به خوبي از هم تشخيص مي‌دهند.
از اين رو زماني که وعده‌هايي به مردم داده مي‌شود که بستر اجرايي شدن آن در شرايط کنوني وجود ندارد، در همان نگاه اول نه تنها موجب بدبيني در ميان مردم مي‌شود، بلکه اقتدار دولت را نيز زير سؤال مي‌برد.کارشناسان در اين باره تأکيد دارند اگر دولتمردان شفاف، صادقانه و مسئولانه با مردم سخن بگويند و ضمن اشاره به چالش‌ها و مشکلات اصلي مردم تأکيد کنند که با توان موجود در کشور برنامه‌اي براي اجرا در دست دارند، از حمايت مردمي بيشتري برخوردار هستند تا اينکه بدون برنامه، باورهاي را در مردم ايجاد کنند که عدم تحقق آن نشان دهد که اعلام اين وعده‌ها تنها استفاده از احساسات مردم براي پرش به سکوي قدرت بوده است.
ساده نگذريم
نبايد از نظر دور داشت که سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي، محيط بين‌المللي و روابط خارجي، عناصر فرهنگي و مسائلي مانند روحيات ملي و مردمي مسائلي هستند که نمي‌توان از کنار آن‌ها به سادگي عبور کرد.
در کنار اين که اين موضوع در داخل ايجاد نارضايتي مي‌کند، آسيب ديگر اين امر، موج‌سواري‌هاي برون‌مرزي مخالفان نظام است.
محسن رهامي فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين باره تاکيد مي کند: اگر رئيسي گره‌هاي دولت روحاني را باز نکند، به سرنوشت دولت دوم او دچار خواهد شد.
وي افزود: همه دولت‌ها براي کاهش تورم و بهبود شرايط معيشتي و رونق کسب و کار وعده مي‌دهند، اما در پايان اين دولت‌ها، وضعيت تورم، قيمت ارز يا مسکن از زمان آغاز آن دولت‌ها بدتر شده است و اين عملي نشدن وعده‌ها موجب شده است تا مردم به مسئولان بي‌اعتماد شوند و اکنون فکر مي‌کنند وعده‌هاي رئيسي هم عملي نمي‌شود
وي با تأکيد بر اينکه سخنراني کردن و نفي دولت‌هاي قبلي همه مشکلات حل نمي‌شود اظهار کرد افزايش اعتماد مردم به دولت يکي از چالش‌هاي اصلي دولت است، چرا که نبود اعتماد مردمي دولت را براي پيشبرد برنامه‌هاي خود با مشکل مواجه مي‌کند.بايد در نظر داشت دولت رئيسي براي حل اين چالش، دست‌بسته نيست و با تکرار نکردن اشتباهات گذشته مي‌تواند در مدت کوتاهي، اعتماد جامعه را تا حدودي بازسازي کند.در مقابل مخفي‌کاري و پاسخگو نبودن، ضربه مهلکي به اعتماد عمومي مي‌زند.
مهم اين است که دولت  روحيه دولت با نهادهاي غيرانتخابي فرق مي‌کند. اگر مردم احساس کنند که دولت، مخفي‌کار بوده و مردم را نامحرم مي‌داند، خيلي آرام سفره خود را از دولت جدا مي‌کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر آنلاين،نبايد اجازه داد که‌اميد مردم از بين برود. مسئولان بايد در نظر داشته باشند که اگر هيچ حرفي نزنند بهتر از آن است که مدام وعده‌هايي بدهند که محقق نمي‌شود.ش

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها